View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:01

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Windsor ljudklipp, modad för metal 
Author Message

<font color="red">Ljuklipp</font id="red">: http://www.netmusicians.org/files/25-Mo ... indsor.mp3

Jag är hyfsat nöjd nu men måste puttsa lite på ljudet känner jag. En aning spretigt är det, men det beror nog mest på min kassa uppmickning[:I]. Kommer nog aldrig bli riktigt nöjd men det kanske bara är bra.

Hade varit kul och testa samma mods på en 2203/2204 som har en lite "finare" OT och även choke. Synd bara att dom är lite dyra begagnade, eller jag kanske bara är snål[^]

11 Nov 2009, 13:46
Profile ICQ WWW

Rulla av mer diskant mellan steg 2 0 3..det låter lite synålar i trumhinnan och något spretigt.
Räcker inte gainen till sen så konding över 10kkatoden.
Glöm inte treblebleedkonding över gainpoten så du får tugg utan att ha max gain[:p]
Kanske lite tightare botten för att få muted stringsen att riktigt sparka en i magen. Tycker inte man ska vara rädd för att testa rejält låga värden på första kopplinskondingen....tex 1nF[:p]
Det blir inte bara tightare utan strängseparationen blir avsevärt bättre...vrid på mer bas efter diststegen istället typ i eq.
Bara ideer.........[8D]

11 Nov 2009, 14:45
Profile

Tubis wrote:

Rulla av mer diskant mellan steg 2 0 3..det låter lite synålar i trumhinnan och något spretigt.
Glöm inte treblebleedkonding över gainpoten så du får tugg utan att ha max gain[:p]
Kanske lite tightare botten för att få muted stringsen att riktigt sparka en i magen. Tycker inte man ska vara rädd för att testa rejält låga värden på första kopplinskondingen....tex 1nF[:p]
Det blir inte bara tightare utan strängseparationen blir avsevärt bättre...vrid på mer bas efter diststegen istället typ i eq.
Bara ideer.........[8D]

Konding över gain-potten ska jag nog testa och se om det kan vara något för mig.

Önskar att jag hade lite olika högtalarlådor att testa, har bara en 2x12a med G12T-75, ska man modda så ska man nog minst ha ett 10-tal högtalarlådor[:D]

Sedan så beror ljudet(ni hör) väldigt mycket på hur jag mickar upp, t.ex. on-axis bruakar ju minst sagt vara diskantrik[^]

Kanske inte är en dum idé att inhandla en choke, den borde ju kunna tighta till det lite? Känns bara lite synd att borra i en så fin stärkare[;)]

11 Nov 2009, 14:59
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Bara ideer.........[8D]

Konding över gain-potten ska jag nog testa och se om det kan vara något för mig.

Önskar att jag hade lite olika högtalarlådor att testa, har bara en 2x12a med G12T-75, ska man modda så ska man nog minst ha ett 10-tal högtalarlådor[:D]

Sedan så beror ljudet(ni hör) väldigt mycket på hur jag mickar upp, t.ex. on-axis bruakar ju minst sagt vara diskantrik[^]

Kanske inte är en dum idé att inhandla en choke, den borde ju kunna tighta till det lite? Känns bara lite synd att borra i en så fin stärkare[;)]

Men kör inte bara konding över gain-poten. Du måste samtidigt rulla av treble en bit in i kretsen, så som Tubis skriver. Jag tycker också den är lite skrammel-vass i tonen, men det är finlir.

Choke skulle jag ta till som sista pillerill-detalj. Det kommer ge skillnad på marginalen tror jag.

/Gunnar

11 Nov 2009, 15:19
Profile

Har redan två stycken LPF som skär rätt djupt, dock ska dessa göras om till en snällare typ av skärning, får helt enkelt sätta detta på en pot så jag kan testa sig fram.

Jag är ute efter lite Bogner känsla i soundet och då vill jag helst inte ta bort allt för mycket "grit". En fin balansgång är vad det verkar vara.

11 Nov 2009, 15:34
Profile ICQ WWW

Choke skulle jag ta till som sista pillerill-detalj. Det kommer ge skillnad på marginalen tror jag.

/Gunnar

Nja, säg inte det,,,personligen har jag alltid föredragit choke framför efektmotstånd, pga dess filtreingsefekt som i sin tur gör att man även labba med mindre värden av E-kondingar utan får mer rippel.
I flesta fall så får man ju en stabilare ton med choke och för typ 150kr hos sixten för en choke så är det ju en billig uppgradering [^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

11 Nov 2009, 15:39
Profile

Amp Healer wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Nja, säg inte det,,,personligen har jag alltid föredragit choke framför efektmotstånd, pga dess filtreingsefekt som i sin tur gör att man även labba med mindre värden av E-kondingar utan får mer rippel.
I flesta fall så får man ju en stabilare ton med choke och för typ 150kr hos sixten för en choke så är det ju en billig uppgradering [^]

Häls
Owe Johnson

Jasså var det inte dyrare än så, ja då finns det ju ingen anledning att snåla. Choken sätter jag sedan där R59 sitter idag? På hur många Henry ska jag välja?

11 Nov 2009, 15:56
Profile ICQ WWW

Jasså var det inte dyrare än så, ja då finns det ju ingen anledning att snåla. Choken sätter jag sedan där R59 sitter idag? På hur många Henry ska jag välja?

Jag vill minnas priserna låg runt det.
Japp, R59 byts ut.
Vill minnas Sixten har en på 9H som borde funka, har för mig det brukar sitta runt 10H i Marshlar.

Häls
Owe Johnson

11 Nov 2009, 16:09
Profile

Jag brukar använda 3H
Om ljuder är lite spretigt kan det ibland funka att rulla av det vid fasvändaren.
47p/100p mellan Anodmotstånden...och ibland 100p över ett eller båda....

Vem/vad är Sixten?

mvh/Hasse

11 Nov 2009, 16:34
Profile

farbrortäpp wrote:

Ju lägre värde ju tightare blir det....
Jag brukar använda 3H
Om ljuder är lite spretigt kan det ibland funka att rulla av det vid fasvändaren.

Vem/vad är Sixten?

mvh/Hasse

Kan testa några parallellt.

11 Nov 2009, 16:55
Profile ICQ WWW

Jag brukar använda 3H

Vem/vad är Sixten?

mvh/Hasse

Nja, 3H brukar det sitta i fender delux reverb, så att gå upp lite skadar nog inte, men iofs det handlar ju om vad man har för B+ och filtrering i förhållade ditt choken med.

Nop,Windsor har en consertina fasvändare så det funkar inte på det sättet du menade här.

Sixten är Sustain här på bojen, men även återförsäljare av Hamonds trafos :http://www.edgaraudio.se

Häls
Owe Johnson

11 Nov 2009, 16:57
Profile

Quote:
<i>Originally posted by farbrortäpp"]

Jag brukar använda 3H

Vem/vad är Sixten?

mvh/Hasse
Funkar bara att lägga ett över r45 i denna...mellan anoderna funkar icke. Kondingen över r45 får nog vara lite större dock om du ska märka något en 100pF förslår nog inte långt......

11 Nov 2009, 17:03
Profile

Ajaj, Sixten hade krav på minimum order ala 500kr.

11 Nov 2009, 17:40
Profile ICQ WWW

Det går att få det att låta fint utan choke....hur ofta ser man en choke i stärkare nu förtiden?

11 Nov 2009, 17:47
Profile

Jo, men Sixten säljer ju även JJ rör, och nått extra pre-amp rör är ju alltid bra att ha liggande [:)][^]

Häls
Owe Johnson

11 Nov 2009, 17:51
Profile

tog för givet att det var fasvändarrör ala marshall.

har lyssnat på ljudklippet...
choken kan du vänta med....

hur många steg har du att labba med?

vad det gäller brutaldist så tycker jag att filtreringen skall vara gjord innan disten.
...det är oftast där det spricker...när man filtrerat och är nöjd har man alltid för lite signal kvar för att det skall bli bra, utan fler steg i disten....men alla tycker olika[:)]

mvh Hasse

11 Nov 2009, 23:08
Profile

farbrortäpp wrote:

sorry...

tog för givet att det var fasvändarrör ala marshall.

har lyssnat på ljudklippet...
choken kan du vänta med....

hur många steg har du att labba med?

vad det gäller brutaldist så tycker jag att filtreringen skall vara gjord innan disten.
...det är oftast där det spricker...när man filtrerat och är nöjd har man alltid för lite signal kvar för att det skall bli bra, utan fler steg i disten....men alla tycker olika[:)]

mvh Hasse

Har 3 gain-steg.
Hade först tänkt mig metal ala 80-tal, men det blev lite modern känsla istället, vilket dock inte är helt fel.
Jag kan ju alltid lägga LP-filtret precis efter första steget, eller menar du att jag redan innan första steget ska börja hugga? [:)]

12 Nov 2009, 00:01
Profile ICQ WWW

Min upplevelse är att börjar man nalla diskant innan första diststeget(alltså innan steg 2 i denna)så tappar man gärna bett(bite,edge,tugg) i tonen. Det blir ganska mycket som att rulla av tonkontrollen på guran.
Skär man istället när allt är klart och färdigt efter alla steg så kan det låta lite dovt. Skära efter allt gör jag endast på den allra yttersta toppen men det tar mer bara nålarna och inte så mycket spret..fräs..högmidslammerbröt eller vad man man nu har för toppsymptom.
Min favorit är att skära mitt i smeten...efter första diststeget(alltså efter steg 2 i denna)
Men som vanligt endast min personliga smak och inget rätt eller fel.[8D]

12 Nov 2009, 07:16
Profile

Jag tycker inte det låter så farligt spretigt egentligen.

Har du testat att spela i bandsammanhang? Jag skulle nog testa den som den är först några gånger i bandsammanhang, och avgöra om den behöver avspretas efter det.

Speciellt om inbandningen låter spretigare än vad det låter i verkligheten.

------
Dom låter alla lika

12 Nov 2009, 11:28
Profile

Ocku wrote:

Jag tycker inte det låter så farligt spretigt egentligen.

Har du testat att spela i bandsammanhang? Jag skulle nog testa den som den är först några gånger i bandsammanhang, och avgöra om den behöver avspretas efter det.

Speciellt om inbandningen låter spretigare än vad det låter i verkligheten.

------
Dom låter alla lika

En väldigt bra tanke där, bäst att testa den i en mix med trummor, bas och gaphals.

12 Nov 2009, 12:55
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]