View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:59

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
70's Fender Pro Reverb (BILDER!) 
Author Message

Post 70's Fender Pro Reverb (BILDER!)
Hej vänner

Någon med erfarenhet av SF Pro Reverb från mitten av 70-talet. Verkar vara en 1974 baserad på serienumret.
Är det mycket ändrat från BF (om de nu lät bättre)?
Möjligt att i så fall "återställa" till mer välljudande version?

http://s279.photobucket.com/albums/kk15 ... ProReverb/

Nya bilder 29 Nov

09 Nov 2009, 13:00
Profile

70 wattare med master ?

hade en sån själv som lät hårt och jobbigt, speciellt med pedaler.

vet inte om det går att få dom att låta som den tidigare 40 wattaren (blackface/tidig silverface). Har en SF som låter grymt, stor skillnad på den -76:a jag hade för länge sen.

09 Nov 2009, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker de låter bra. Clean upp till nästan max men där händer det saker... Beroende på gitarr förstås. Klassiskt "fenderljud". Mer hanterlig än Twinnen. Både viktmässigt och volymmässigt. Den jag grävt i (Per Perssons, Perssons pack) har jag lagat och bytt högtalarna i. Den lagade är original och den bytta är en Jensen. Tror att det är en 76:a.

Hasse.

09 Nov 2009, 13:33
Profile

70 wattare med master ?

hade en sån själv som lät hårt och jobbigt, speciellt med pedaler.

vet inte om det går att få dom att låta som den tidigare 40 wattaren (blackface/tidig silverface). Har en SF som låter grymt, stor skillnad på den -76:a jag hade för länge sen.

Sound of the 70's...
Ska man bläckfejsa den krävs det väl att man byter p-trafo i den om man vill ha någorlunda bra resultat.

Hasse.

09 Nov 2009, 13:45
Profile

Hej
Jag har en -76:a och den är inte 70 wattaren utan de lagom 40 watten
Om jag minns rätt börjar den linjära 70 wattaren -78.

Jag kan bara säga grattis för att det blir inte så mycket bättre. Dock har jag gjort min till en blackface -65.
Schemat som gäller är AA165.

Du kan jämföra scheman på http://www.ampwares.com/fender.asp

Det är mycket uppskattat om du kan skicka några bilder och hålla tråden uppdaterat dom du gör några förändringar.

Allas vår doktor Sven-Johan har gjort en lysande presentation i någon tråd för 3 - 4¨år sedan om skillnaden mellan SF och BF. Att det då handlar om en Super Reverb har ingen betydelse då det faktiskt är samma förstärkare

Fenderfreak

09 Nov 2009, 14:02
Profile ICQ YIM WWW

När ändå denna tråd finns kan jag väl samtidigt ställa en fråga.
I min stärkare sitter 2 st Celestion från 60-talet. Modellen är föregångaren till Celestion Blue som sitter i Voxarna.

Lång historia kort. Dessa låter fantastikst, men verkar vara väldigt tunga. Vet någon om Jensen C12N är mycket lättare och ... blir det stor skillnad på ljudet??

Förlåt Johan om jag är inne och sabbar din tråd [:p] [:p] [:p]

Fenderfreak

09 Nov 2009, 14:10
Profile ICQ YIM WWW

Vet inte hur de skiljer sig viktmässigt men Jensen trattarna är inte speciellt tunga ivf. Väldigt lika originalet, ljudmässigt. Jämfört med min Superreverb -65 så är denna mycket renare och har mer "punch". Skulle tro att det har med trafo och högtalar konfiguration att göra.

Hasse.

09 Nov 2009, 14:28
Profile

Det är förstärkaren på bilden jag är intresserad av.
Den har varken Master, UL eller pull boost så sådär jäkla långt från en BF borde den knappast vara.
Är trafo på en 74 en annan mot en mitt/sen 60-talare?
Har för mig spec sa 45W på dessa o 40w på 60's men vad det innebär vet jag inte. Bias justeringen är väl förändrad på dessa tidiga 70's. Mer?

09 Nov 2009, 15:00
Profile

Tack för alla svar!

Det är förstärkaren på bilden jag är intresserad av.
Den har varken Master, UL eller pull boost så sådär jäkla långt från en BF borde den knappast vara.
Är trafo på en 74 en annan mot en mitt/sen 60-talare?
Har för mig spec sa 45W på dessa o 40w på 60's men vad det innebär vet jag inte. Bias justeringen är väl förändrad på dessa tidiga 70's. Mer?

Nej, jag tror du har helt rätt.
SF har en balanspot för biasen och ingen mängdpot som BF har.
Men gå nu inte o gör om den till BF rakt av som många springer i väg att gör[V]
Utan belåll balanspoten och i stället byt ut det fasta motståndet på 15K till jord med ett på 5K och sätt in en trimpot på 10-20K i stället. På detta kan du både juster biasen och balansen och det är en stor fördel, då alla slutrör är inte så matchade som man tro [B)]
Sen kan du även bland typ en 6L6a och en 6V6a vilket är rätt trevligt [^]
För övrigt skiljer vissa värden på motstånd o kondingar i fasvändaren mellan BF o SF, och mitt råd är ännu en gång att inte bara byta till BF:ens värden rakt av, pga att som regel brukar "fisa på sig i basen" när man drar på en del.
I regel är det den mer gainen som BF fasvändare har som många vill åt, och det är inga problem att få den utan behöva få "nakdelarna" som tyvärr BF har.

Sen ska även det jag skrivet sättas i kontekt, lirar man huvudsak på låg volym och har låg outputt mickar och inte använder boosters mm, så Är BF vägen att gå, men inte annas enlig vad jag märkt med dessa stärkare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

09 Nov 2009, 15:22
Profile

Trafos är samma typ på dessa som på Blackface 2x12-combo Pro Reverb. Nättrafon är f.ö. samma typ som i Super Reverb och utgångstrafon är samma typ som i 2x10 Vibrolux Reverb.

Bilderna anger att denna har den senare typen av kabinett. Spikade hörn, limmad baffel och högtalartyget på en separat spånplatteram som fästs med kardborrband. Så är det inte på blackface och de tidigaste silverface (ändringen kom 1972 någon gång, om jag minns rätt).

Troligen har den komponenter liknande andra silverface. De behöver inte vara sämre, men de är av andra typer än i en blackface.

Om den inte är moddad är kretsen antagligen standard silverface från den tidseran.

Med risk för att den vanliga blackface- kontra silverface-diskussionen kommer upp, är det säkerligen så att denna stärkare enkelt går att göra om till blackfacekrets (om det är det man vill).

Undrar vad det är för högtalare? Som vanligt påverkar de ljudet mycket. Det ser ut som Oxford och kan vara samma typ som var i blackface, men det ska man inte vara säker på. Oxford gjorde dessutom någon förändring på sina modeller typ i mitten/slutet av 60-talet så dessa är nog från de senare, ändrade modellerna.

Har du lyssnat på stärkaren? Gillar du den? Svaren på de frågorna är väl de viktigaste, eller? Sedan kan man alltid modda, och vill man åt blackfacestuket är detta en förträfflig grund.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Nov 2009, 15:37
Profile

Image

09 Nov 2009, 15:38
Profile

Ny bild. 606 = Shumacher? 1973!?!
1973 betyder nog inte 1973, utan vecka 19 år 1973

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Nov 2009, 15:41
Profile

Tack för svaren Owe o Sven-Johan. Ni vet båda vad ni pratar om.

Diskussionen om BF vs BF ska INTE upp i denna tråden. Var inte menat som så. Visste inte när de olika förändringarna gjordes under 70-talet så jag vill förvissa mig om att jag inte lägger vantarna på ett rent monster med UL o allt vad det nu kan vara. Hur ofta springer man på en Pro Reverb? Kan inte dess historia och hittade inga årtal heller när förändringarna skedde.
Jag kan inte så mkt om dem mer än att flera gillar dem. Denna tycks ju behöva lite TLC så en helg hos någon med kunskap kan vara på sin plats.
Vi får se hur det blir. Ska förhandla lite först. [:)]

09 Nov 2009, 15:43
Profile

Lång historia kort. Dessa låter fantastikst, men verkar vara väldigt tunga. Vet någon om Jensen C12N är mycket lättare och ... blir det stor skillnad på ljudet??

Du sparar inte mycket i viktväg. Skillnaden är ungefär 1 kg.

Om de låter fantastiskt så finns det ingen anledning att byta bort dom. De är bland de mest eftertraktade elementen som finns.

------
Dom låter alla lika

09 Nov 2009, 15:44
Profile

johan wrote:

Ny bild. 606 = Shumacher? 1973!?!
1973 betyder nog inte 1973, utan vecka 19 år 1973

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Ahh, råkar bara bli så. Men Trafo 1973. Är rosten ngt att oroa sig för? Den låter som den ska enl säljaren.

Någon som vågar sig på en prisgissning?

09 Nov 2009, 15:44
Profile

...Allas vår doktor Sven-Johan har gjort en lysande presentation i någon tråd för 3 - 4¨år sedan om skillnaden mellan SF och BF...
[:)][:)][:)][:)]

Här finns en tråd med EN av gångerna jag svamlat om detta: <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16547</b>

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Nov 2009, 15:47
Profile

Är rosten ngt att oroa sig för? Den låter som den ska enl säljaren.

Ja rost är något att oroa sig för om det sitter på trafos och kan ge bekymmer längre fram.
Och enligt Alex så men inte gå på med stålborste eller dylig då det kan förvärra det hela.

Rost för övrig är som rost på bilen, inget man vill ha men så länge det inte är rost på nått vitalt så är det ju bara estetisk.

Häls
Owe Johnson

09 Nov 2009, 16:05
Profile

Ok, tack OWe. En anledning att pruta. Bättre lägga pengarna på en Rörpulare på Bojen [:D]

09 Nov 2009, 16:06
Profile

Jag tycker nog inte att det ser ut som rost. Snarare ser det ut som vaxävja, lack eller nått sånt som blivit brunt, men jag säger inget säkert.

Dessa transformatorer är ju kapslade i plåt och det är rost på transformatorernas järnkärnelameller som kan orsaka problem. Här ser man ju bara plåtkapslingen.

09 Nov 2009, 16:09
Profile

Ok, tack OWe. En anledning att pruta. Bättre lägga pengarna på en Rörpulare på Bojen [:D]

Jo, jag kan inte annat än hålla med dig [:D][;)]
Har en kund (tvin ägare)som har fattat galoppen med med äldre rörstärkare och sa: Nä jag tycker det är bättre att lägga pengarna på att få min stärkare att låta bra, än gå o köpa en ny pedal [^]

Häls
Owe Johnson

09 Nov 2009, 16:18
Profile

Helt rätt! Jag har nu mängder med pedaler men är inte min Super Reverb vältrimmad låter de ändå inget kul.

09 Nov 2009, 16:23
Profile

AA165 vs AA270: PI plate resistors, mid cap/control, bias, PI input cap, grid-to-ground caps on outputs, rectifier tube, magically lower voltages from the same transformer part#.

10 Nov 2009, 09:46
Profile

magically lower voltages from the same transformer part#.

Det där ser ju skumt ut. Magiskt lägre spänningar... Kanske samma trafo men med andra specar beroende på när de tillverkas?
Lägre spänningar ger mindre headroom och en aning "brunare" ljud. Mindre diskant.

Hasse.

10 Nov 2009, 12:24
Profile

Någon som vågar sig på en gissning vad man kan tänka sig betala för denna best?

10 Nov 2009, 13:56
Profile

magically lower voltages from the same transformer part#.

Det där ser ju skumt ut. Magiskt lägre spänningar... Kanske samma trafo men med andra specar beroende på när de tillverkas?
Lägre spänningar ger mindre headroom och en aning "brunare" ljud. Mindre diskant.
Flera silverface har högre resistans på spänningssänkarmotstånden till fasvändare och försteg än vad blackface och de tidigaste silverface. Detta leder förståss till att anodspänningarna i fasvändare och försteg är lägre.

Vissa silverfacemodeller med rörlikriktare är specificerade att använda 5U4GB istället för GZ34/5AR4 som blackface ofta är specade för. 5U4GB har betydligt högre spänningsfall än GZ34/5AR4 vilket ger lägre B+-spänningar i HELA stärkaren (med samma transformator) och en större spänningssvikt (sag).

Allt detta är lätt att ändra åt det ena eller andra hållet... om man nu vill det.

Spänningarna på schemana ska man, till viss del, ta med en nypa salt, tycker jag. Vad de blir i en tuffande stärkare beror på så många saker. Min erfarenhet är att transformatorer med samma artikelnummer i blackface och silverface ger tämligen lika spänningar om förutsättningarna är desamma.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Nov 2009, 14:35
Profile

Någon som vågar sig på en gissning vad man kan tänka sig betala för denna best?
Svårt! Silverface är svårvärderade. Säljarna vill gärna hävda att de stigit rejält de senaste åren. Andra kan ha andra uppfattningar.

Pro Reverb är ganska ovanliga, vilket kan göra prisspannet på olika sålda stärkare rejält stort. Kanske runt 10000:-? Men de kanske går att köpa för 6000:- till 7000:-. Vissa kanske begär uppåt 15000:-. Vid en ovanlig modell beror ju priset väldigt mycket på hur motiverad köpare säljaren hittar... eller?

Du är väl inköpare, så du ska väl klara detta... [}:)][;)][:D]

Om jag personligen skulle köpa en silverface Pro Reverb för mellan 10000:- och 15000:-, skulle det absolut vara modellerna före 1972 med den tidigare konstruktionen av kabinett. Ska den ligga uppåt eller runt 15000:-, skulle det allt få vara en 68:a med aluminiumlist runt baffeln. En blackface kan man nog tänka sig kosta sådär mellan 20000:- och 25000:- idag.

Men, jag är ju bara rörförstärkartekniker, inte värderare. Så vad vet jag... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Nov 2009, 14:44
Profile

Jo jag är inköpare och van förhandlare [}:)] [:D]
Men vet man inte vad saker ska kosta och inte har någon referens är det svårt.
Denna är en 73 och därmed det "döda" kabinettet. Med tanke på hur sliten den är kanske man ska köpa en repro Twin cab.

Jag tror jag ligger på rätt nivå prismässigt. Sen får vi se vad det är. Grisen i säcken!

10 Nov 2009, 15:14
Profile

Har du gjort någon affär??

Fenderfreak

17 Nov 2009, 10:36
Profile ICQ YIM WWW

<s>Inte betalat än. Väntar på att ett Paypal konto ska aktiveras :)</s>

Betald! Skickas i veckan. Sånt här är alltid lika spännande! [:)]

17 Nov 2009, 10:54
Profile

.
Denna är en 73 och därmed det "döda" kabinettet. Med tanke på hur sliten den är kanske man ska köpa en repro Twin cab.

Kan du utvekla det där med "döda" kabinettet?
Antar det handlar om att Fender gjort en annan karbinett efter ett visst årtal, men vad är skillnderna?

Häls
Owe Johnson

18 Nov 2009, 21:45
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next