View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:41

Reply to topic  [ 19 posts ] 
" Rörfråga " 
Author Message

Tänkte skaffa lite "roligare" rör till min super reverb -65
Fick reda på av nån att jj rör i fender inte var nån höjdare .
Nu är frågan , Då jag inte är miljonär och kan köpa alla rör o prova
vore jag ytterst tacksam tips vilka som skulle vara lämpliga .
Funderar ev på något nos ( brimar ) till ingångsteg, Har läst att
nåon rekommenderat GE 5751 där som har lite lägre gain . som fasvändare har jag ett RCA redan skick vete fan men det låter bra .
Frågan är vad som kan vara lämpligt till reverb kretsen ?
Sedan är det ju slutsteg o likriktare . Spelar sällan så högt så
det distar i slutsteg . Där är det JJ eller svetlana som gör
jobbet idag . Och liriktarplugg . Vad är vitsen med ett nos likriktar
rör ?? Skall den inte bara leverera likriktad ström ? Gör vissa det bättre än andra .
Eller finns det rör till hela kretsen från tubetown som duger ?

Mvh Göran

06 Nov 2009, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

Detta är en generalisering som jag inte alls håller med om. För det första måste man beakta vilken typ av rör vi talar om. Ett ECC83 låter inte likadant som en 6L6, oberoende om det är samma tillverkare eller inte.

För det andra så handlar det om tycke och smak. JJ funkar utmärkt i Fenderförstärkare. Om du personligen gillar något annat fabrikat bättre är upp till din smak. Men det vet du bara genom att testa.

Och för det tredje så skall du inte överskatta rörmärkets inverkan på ljudet. Visst skiljer det mellan olika fabrikat men skillnaden är inte så stor som endel inlägg får det att verka som.

För det fjärde så kan det i ditt fall löna sig att börja med att testa några rör i försteget. Du skriver att du inte spelar så högt att slutsteget distar. Då kan det vara lite bortkastat att börja byta rör där.

------
Dom låter alla lika

06 Nov 2009, 15:32
Profile

Ocku wrote:
Och för det tredje så skall du inte överskatta rörmärkets inverkan på ljudet. Visst skiljer det mellan olika fabrikat men skillnaden är inte så stor som endel inlägg får det att verka som.

+1 - det kan ju skilja mer mellan rör från samma tillverkare än från olika.
likriktarplugg = diodbrygga?

Zacka - om du vill kan du höra av dig, jag har lite olika rör i källaren vi kan testa - en liten shootout liksom.
Om inte annat får du ju hum om huruvida det är mening att slänga dinarer på nya rör.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

06 Nov 2009, 17:43
Profile ICQ YIM WWW

Skulle väl tro att det är ingångsteget som kan göra störst
skillnad men har ändå för mig att vissa sagt att skillnaden
var större än dom trott . Tror helt enkelt att jag gör så att
jag beställer lite olika sorter nya o provar få se . tex GE
+ några till . Får ju ganska många för samma pris som ett nos .
Slutsteget skiter jag i så länge , och ja jag kör med diod likriktare
idag . Men det blir nog en rörlikriktare vid best.
Mvh Z

06 Nov 2009, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

GE 5751 är ett väldigt fint rör som funkar bra i många olika stärkare. Jag gillar inte 12AT7 som fasvändare generellt, men om man inte vill förändra karaktären helt kan ett 5751 vara ett bra sätt att få en trevlig nyansskilnad.

I Fender-stärkare tycker jag ofta att RCA-rör (ECC83 och 7025) låter bra i försteget. Kul om man kan hitta några sådana att langa in. Philips är aldrig fel. Ett alternativ bland nya rör kan vara Sovteks 12AX7 som i vissa avssenden påminner mig mer om RCA-rören än vad JJ gör. Men JJ är aldrig dåligt. Typ som salt & peppar, funkar till det mesta.

Som slutrör finns det många nya kul att pröva. Jag har dålig koll på NOS-marknaden vad gäller 6L6. Men LH har i lager två nya rör som beter sig lite olika, men som låter bra i de Fender-stärkare jag använt dem i: 6L6GC-STR Blackplate TAD och 6L6GWGC-STR TAD.
http://www.lh-musik.se/index2.php?page=welcome.php
Jag vet inte vilka som egentligen är tillverkar av dessa båda. Någon?

Jag har själv just beställt och fått hem från Watford ett par cryobehandlade 6L6GWGC-STR TAD som jag tänkte stoppa i min fräcka Bassman SF/BF, eller vad den nu är efter sin makeover. Jag är övertygad om att de kommer låta bättre än allt annat nytt på marknaden. Typ som ett par gamla NOS RCA... [;)][;)][:)][8D]
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1519

Jag tar fram chipspåsen medan ni andra laddar för att såga mitt inlägg [;)][:)]

/Gunnar

06 Nov 2009, 20:04
Profile

Slutsteget skiter jag i så länge , och ja jag kör med diod likriktare
idag . Men det blir nog en rörlikriktare vid best.

Skit inte i slutsteget. Det blir rätt äckligt.

För övrigt tycker jag du ska rikta lika mkt intresse mot slutrören som mot försteget i en sådan stärkare. Kör du en Super Rev eller liknande stärkare så att den distar lite lätt och snyggt är det minst lika viktigt vilka slutrör du har. Det påverkar minst lika mkt som något annat rör.

Rörliktiktare i en Super Rev är väl självklart. Annars kan du ju lika gärna ha en Bassman eller något sånt. Reverb är för tunnisar utan hår på brötstet [:)]

/G

06 Nov 2009, 20:10
Profile

Jag har själv just beställt och fått hem från Watford ett par cryobehandlade 6L6GWGC-STR TAD som jag tänkte stoppa i min fräcka Bassman SF/BF, eller vad den nu är efter sin makeover. Jag är övertygad om att de kommer låta bättre än allt annat nytt på marknaden. Typ som ett par gamla NOS RCA... [;)][;)][:)][8D]
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1519

Jag tar fram chipspåsen medan ni andra laddar för att såga mitt inlägg [;)][:)]

/Gunnar

Ingen ide´ du är ju en förtappad själ som gått villse i cryoskogen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Nov 2009, 20:27
Profile

Rörliktiktare i en Super Rev är väl självklart. Annars kan du ju lika gärna ha en Bassman eller något sånt. Reverb är för tunnisar utan hår på brötstet [:)]

/G

Varför skulle det vara en självklarhet???
Jo en Super Reverb, ligger ju lite i "gränslandet" av vad jag vill mena en rörliktiktare fyller någon vettig fuktion.
Personligen kan jag tycka rörliktiktare är försvarbart på stärkare som har 40Watt +, under det ser jag inte någon vettig försvarbar vits med att ha det.

Häls
Owe Johnson

06 Nov 2009, 20:36
Profile

Quote:
Personligen kan jag tycka rörliktiktare är försvarbart på stärkare som har 40Watt +, under det ser jag inte någon vettig försvarbar vits med att ha det.

Häls
Owe Johnson

Nu blir jag nyfiken, varför?

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

06 Nov 2009, 21:36
Profile ICQ WWW

Det där med 5751 i fasvändarn hade jag faktiskt funderingar på .
Har ofta kört ett vanligt ecc83 där men det kanske blir en bra
kompromiss. Såg att dom hade lite nos av denna på TAD .
Reverb kan va snyggt tycker jag om man kör halsmicken o lite
lagom gain på blues pro:n , Ska det köras lite hårdare och man
trampar på med FETTO då tycker jag defenetivt att normalkanalen
utan reverb låter bättre . Bra att ha liksom . (reverb alltså )
Tror jag har nå gamla RCA slutrör liggandes nånstans . Ska fan prova
o hoppas att dom inte är allt för dåliga .

Mvh Z

Tack för svaren glömde jag säga .

06 Nov 2009, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Häls
Owe Johnson

Nu blir jag nyfiken, varför?

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

Well, det utveklar jag mer än gärna!
Den ljudmässiga "fördelen" med rörliktiktare är ju att man får en kompretion/sag när man drar på och spelar högt.
Dom flesta stärkare under 40 Watt är många gånger stärkare med katodebias och utan feedback loop och konstruktionen i sig kommer att ge just kompretion/sag utan behöva en rörliktiktare.

Häls
Owe Johnson

06 Nov 2009, 22:22
Profile

Vilken likriktare man använder måste ju göra skillnad IMO - GZ34, 5U4 & 5Y3 ger åtminstone i mina öron olika ljud, det är vad jag har haft tillgång till att testa i DeLuxe Reverben.
Jag gillar 5Y3 bäst för det ger kompression tidigare än de andra + sänker ju effekten en bit. Jag får jaga tag i lite andra likriktare att testa.
Placebo - nej, jag tror inte det, av den anledningen vore det kul att ha någon nyfiken att bolla intryck av olika rör med.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

07 Nov 2009, 01:15
Profile ICQ YIM WWW

Skulle vara kul o göra nåt test framöver . Ska fixa lite rör först.
Skulle vara kul o höra lite om RME firefacet du har oxå. Är sugen på
ett sådant själv . Får lär väl ner på 8ball å digga lite hendrix
på lördag kväll så länge ( Brewitz brew ).
Sänka effekten med ett klenare likriktarrör tror jag inte är nåt
för mig . Gillar när det är högt i tak . Slutrör med höga nummer ska det vara o många ma.
Mvh Z

07 Nov 2009, 02:53
Profile ICQ YIM WWW

Izzy wrote:

/G

Varför skulle det vara en självklarhet???
Jo en Super Reverb, ligger ju lite i "gränslandet" av vad jag vill mena en rörliktiktare fyller någon vettig fuktion.

Häls
Owe Johnson

"Självklart" är mitt sätt att uttrycka min subjektiva uppfattning med en förhoppningvis lätt provocerande retorisk snärt. Och det gick ju bra. [;)]

Ganska få saker är för övrigt "självklara" i denna värld, vilket de flesta av oss som varit här ett tag vet.

Jag tycker alltid, som princip, det är synd att modda bort viktiga egenskaper i klassiska, omtyckta och eftetraktade stärkar-modeller. Super Rev är en sådan modell. Och här snackar vi dessutom om en Blackface 65:a. Inte ett lågbudgetkit från Weber som jag själv skulle vara mindre puritan kring när det kommer till modfikationer.

I sak menar jag i övrigt det jag skriver - Super Rev:s sound hänger till åtminstone en liten del ihop med att den har rörlikriktare som ger lite kompression och sag när man pressar den. Vill man ha dioder i den och därmed få en stiffare stärkare med antagligen väldigt hög B+ (Super Rev har förhållandesvis hög B+ redan med GZ34, 465V enligt schemat, jag vet inte vad Göran har i sin) kan man ju principiellt lika gärna välja en annan modell av Fender-stärkare som bygger på en liknande krets.

Även om Göran nu sällan kör så högt att det distar i slutsteget kan en återställning till likriktarör ändå innebära att det blir lite lite mjukare repsons redan på lägre volym, men då kanske tack vare lägre spänningar generellt. Om det inte är en önskvärd riktning - låt diod-pluggen sitta kvar.

Glöm för guds skull inte bort att det super-snyggt med rörlikriktare. Bara en sån sak. [:)]

/Gunnar

07 Nov 2009, 10:15
Profile

Ocku wrote:

Zacka wrote:

Detta är en generalisering som jag inte alls håller med om. För det första måste man beakta vilken typ av rör vi talar om. Ett ECC83 låter inte likadant som en 6L6, oberoende om det är samma tillverkare eller inte.

För det andra så handlar det om tycke och smak. JJ funkar utmärkt i Fenderförstärkare. Om du personligen gillar något annat fabrikat bättre är upp till din smak. Men det vet du bara genom att testa.

För det fjärde så kan det i ditt fall löna sig att börja med att testa några rör i försteget. Du skriver att du inte spelar så högt att slutsteget distar. Då kan det vara lite bortkastat att börja byta rör där.

------
Dom låter alla lika

+++1 [:)]

John Kee

07 Nov 2009, 10:31
Profile ICQ WWW

Det finns en annan ljudmässig fördel med rörlikriktare: de ger en mycket renare B+ än dioder. Det är speciellt märkbart i underfiltrerade stärkare som just blackface. Och hörs tydligt, speciellt när man drar på. Har man gjort jämförelsetest, så vill ingen musiker sätta tillbaks diodpluggen. Det är ingen som helst voodo med det, det är både mätbart och går att förklara.
För att få lika fin filtrering och ton med dioder, måste man fibbla en hel del med nätdelens, att bara sätta i en puck försämrar ljudet märkbart. Hör man inte det, är det fel på stärkaren eller öronen.
Däremot är det voodo att rekommendera NOS-likriktarrör för tonens skull. Det finns det ingen som helst fog för att påstå. Möjligtvis är de hållbarare.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

07 Nov 2009, 10:40
Profile ICQ WWW

<i>Owe"]

Den ljudmässiga "fördelen" med rörliktiktare är ju att man får en kompretion/sag när man drar på och spelar högt.
Dom flesta stärkare under 40 Watt är många gånger stärkare med katodebias och utan feedback loop och konstruktionen i sig kommer att ge just kompretion/sag utan behöva en rörliktiktare.

Här har avkoppling av katodresistorn större betydelse än arten av likriktare. Med en stor avkopplingskondensator försvinner kompressionen nästan helt. Katodavkopplingen har två uppgifter: hålla potentialen på katoden konstant och neutralisera den återkoppling som katodbias - även känd som automatisk eller självbias - ger. När man överstyr ett sådant slutsteg hårt så ökar spänningen över katodkondensatorn markant och rören hamnar i ett biasläge som motsvarar kall fast bias.

Utan katodkondensator är återkopplingmekanismen intakt och du får kompression, ju högre insignal desto mer kompression. Tar man bort kondenstaorn måste man kompensera med högre insignal för att få samma uteffekt.

I detta fall är användning eller ej av rörlikriktare snarare en ekonomisk avvägning: halvledarlikriktare är billigare, transformatorn behöver inte ha glödlindning för likriktarröret och B+ lindningen kan göras för lite lägre spänning. Transformatorn blir lite mindre och signifiknat billigare.

Quote:
<i>Martin"]
Det finns en annan ljudmässig fördel med rörlikriktare: de ger en mycket renare B+ än dioder. Det är speciellt märkbart i underfiltrerade stärkare som just blackface. Och hörs tydligt, speciellt när man drar på. Har man gjort jämförelsetest, så vill ingen musiker sätta tillbaks diodpluggen. Det är ingen som helst voodo med det, det är både mätbart och går att förklara.
För att få lika fin filtrering och ton med dioder, måste man fibbla en hel del med nätdelens, att bara sätta i en puck försämrar ljudet märkbart. Hör man inte det, är det fel på stärkaren eller öronen.

Yes, please, förklara vad du menar med "renare B+"?

Beakta att med rörlikriktare har du ett rippel på likspänningen som består av två huvudkomponenter:
100Hz sågtandformad rippel pga själva likriktningen/glättningen och på denna överlagrad rörets 50Hz glödspänning. Alltsammans kan ge lättare upphov till spöktoner.

Med kisellikriktare finns enbart 100Hz rippel. Den 100Hz geting som kan uppstå utplånas ebnkelt med snubber RC-länkar på varje diod. Enbart en kondensator per diod kan faktiskt få getingen att föröka sig ohejdad till en svärm och det är nog det som ofta är orsaken till kisellikriktarens dåliga rykte. Men det är ju orsakat av felaktig konstruktion dvs blind tro att det räcker med enbart en snubberkondensator på varje diod.
Jo, en sak, supersnabba dioder som HEXFREDS eller vad de nu all heter har inget att bidra, snarare försämra, speciellt om man vanemässigt lägger kondensatorer över dem.

Vad gäller olika signalrör i preampen så vill jag påstå att det har mycket att göra med spridning i rörens parametrar sinsemellan än tillverkaren eller anodernas mekaniska utformning osv. Detta har med vibrationståligheten och benägenheten till mikrofoni att göra.
Skiljer sig rören elektrisk från varandra så får de olika arbetspunkter i förstärkaren och detta är främsta anledningen till att "olika rör låter olika" - vilket är rent nonsens för rör låter inte alls, det är förstärkaren som kan låta annorlunda med olika rör i.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

07 Nov 2009, 12:32
Profile WWW

Tackar tackar ! Det var bra info . Har väl egentligen aldrig
tvivlat på att likriktar rör låter aningen bättre eller mjukare
vad man nu ska kalla det . Pluggen åkte i därför att röret
pajade när vi var ute på en spelning och sen har den blivit kvar .
Ursprungs funderingen jag hade var egentligen vad vitsen är
med ett NOS . Har läst på nåt annat forum att det vart så mycket
bättre med ett sånt . Fattar liksom inte , likriktade dom bättre
förr i tiden eller ...
Men tack som fan för all info .

Mvh Göran

07 Nov 2009, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Yes, please, förklara vad du menar med "renare B+"?

Beakta att med rörlikriktare har du ett rippel på likspänningen som består av två huvudkomponenter:
100Hz sågtandformad rippel pga själva likriktningen/glättningen och på denna överlagrad rörets 50Hz glödspänning. Alltsammans kan ge lättare upphov till spöktoner.

Det här är en av de saker där jag bara delvis har teoretisk fog för min åsikt, men jag har gjort ganska ingående jämförelser lyssningsmässigt.
Vad jag har förstått så handlar det om högfrekvent skräp från halvledardioder som inte rörlikriktare åstadkommer.
Det blir lättare IM-dist kanske, och den är vi ju väldigt känsliga för. Det går också att höra skillnad mellan FRED:s och vanliga dioder, varför vet jag inte riktigt heller. Men, som du också själv säger, så går det att åtgärda med bl.a snubbers, och en RC-länk för högfrekvent skräp.
Sen äre bara å åka!

Quote:
rör låter inte alls, det är förstärkaren som kan låta annorlunda med olika rör i.
[:D][:D] Din gamle knappolog!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

08 Nov 2009, 13:07
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]