View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 19:54

Reply to topic  [ 7 posts ] 
champion 600 mod för munspel 
Author Message

Finns det någon bra mod till lillchampen så den blir
mjukare i tonen? Tänkte i mitt stilla sinne att svullo inte har så mycke att göra om kvällarn![:D]

17 Sep 2009, 20:06
Profile ICQ YIM WWW

Hehe... Se där vem som tittar fram.. Tänkte ringa dig och höra hur repet i måndags gick.. Får ta det i helgen.

Självfallet tar jag mig gärna vatten över huvudet med din Champ.. Behöver lite rutinerade förslag på moddar som drar den år det håll du vill bara. Mjukare i tonen säger du... Är det Eq-mässigt tror du, dvs lite mindre diskant, eller vill du få den att dista tidigare? Komprimera mer?
Jag är desvärre inte påläst på vilka moddar som brukar rekommenderas på dessa, men kan tänka mig en liten ändring i den "fasta" tonstacken och ersätta R20 och R21 med en 250K trimpot ala diskantkontrollen på en vanlig Fenderstack, ja då kan man åtminstone justera diskanten en aning. Man kan förståss byta även R19 och R22 mot trimpotar så har du hela Fenderstacken med diskant, middle och bas, då bör man ju kunna tveaka lite efter behag. Klart tanken glider iväg mot att klämma in en 8" Alnico, det skulle säkert inte vara fel, om det ens går? En mastervolym för att dista tidigare kanske...

Finns säkert massor av moddar folk testat på dessa små bestar, vad säger ni som kan?

Ja resistorerna jag syftar på är enligt Fenderschemat: http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champion600_reissue_fullmanual.pdf

17 Sep 2009, 22:52
Profile

den spelar någorlunda rent upp till ca3-4 på volympoten
trevlig dist till ca 6-7 sen är det ett väldigt ansträngt ljud över det. Vill komma upp mot 9-10 för ett trevligt chicago-sound[}:)]

18 Sep 2009, 08:09
Profile ICQ YIM WWW

Hade liknande problem när jag körde Mesa Studio-22 och tyckte att det blev spett och vasst på högre volym, testade att lösa det genom att helt sonika köra dubbla och det blev perfekt. Så.. Du skulle i teorin kunna köpa en till 600 och testa, men det blir kanske lite opraktiskt... [:D] Tror ju i grund och botten att du skulle behöva en stärkare med lite mer bottendrag och då kommer du knappast dit med en 600 tänker jag mig, anar utan att veta att 6"-högtalaren är en svag länk... Får väl börja med att lyssna på den live.

Hittade denna med en 8" Weber: http://www.youtube.com/watch?v=f_WJYPAImh4 Verkar ju gå att klämma in den rent fysiskt...

Vi kanske skulle börja med att testa stärkaren mot lite olika externa högtalare och se om det är en framkomlig väg, innan man börjar skruva isär.

18 Sep 2009, 08:20
Profile

Har du någon extern högtalare med låda som jag kan prova
Har inte tänkt arbeta ihjäl mig på denna stärkare utan snarare
få den hjälplig i väntan på en ny.Modden jag kan tänka mig är bättre
rör+högtalare[8D]

18 Sep 2009, 09:48
Profile ICQ YIM WWW

En Lone Wolf Harp Octave-pedal löser nog problemet till stor del. Annars hör med arnemyn eller matscool. Jag tror att Matte själv har moddat en 600:a. [8D]

Blow On!

18 Sep 2009, 10:53
Profile WWW

Har du någon extern högtalare med låda som jag kan prova
Har inte tänkt arbeta ihjäl mig på denna stärkare utan snarare
få den hjälplig i väntan på en ny.Modden jag kan tänka mig är bättre
rör+högtalare[8D]

Det är väl 4Ohm på denna, jag har ingen klockren låda på 4ohm men skulle kunna plocka ihop en 2x10" eller 2x12" av delar jag har liggande.

18 Sep 2009, 12:27
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]