Zacka wrote:
Jorå fanns en fyra fem senapskondingar kvar + en del motstånd
efter massakern . tyvärr inga 0.022 som det verkar gå åt en del av.
Ska nog gör den varianten som är i TUT 3 med separata avkopplingar
. Är det nån som vet om det blir nån ljudskillnad mellan en
standard filtrerad plexi mot när man gör separat ?
Mvh Z
Inte så att du kan säga att "wow! nu låter det helt annorlunda!". Kanske att man skulle kunna uppleva någon skillnad i feeling vid direkt A/B-test med switch. Men jag gissar att det är subtilt även då. 1987-kretsen är rätt väl filtrerad som den är.
Fördelen med konstruktionen är att du får kort kabeldragning och en bra jordningsdesign. DEt har viss betydelse. Men jag gissar att filtrering separat per steg har mer betydelse i en krets med fler steg än en vanlig 1987-krets.
En viktigare sak att labba med är spänningarna genom B+-linan och värdet på kondingarna. 50uF rakt igenom känns väldigt over kill. Jag kör normalt max 33uF i preamp och till fasvändare i den här kretsen. Ger kanske aningens mjukare feeling.
EDIT: om du inte har så många 22nF senpaskondingar, men kanske ett par 100nF (0.1uF) - testa med dessa som signalkonding efter fasvändaren, som i gamla tider och de flesta Fender-stärkare! Artisté som öppen kombo har klart mindre bottenpunch än om du kör den i en 4x12. Det kan vara en fördel att öppna lite i slutsteget.
/Gunnar