View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 15:18

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Slutrör till 5F6A (59`Bassman) 
Author Message

Skulle behöva hjälp med vad jag skall ha
för några slutrör till min 5F6A.Har fått
en del rek om Tung-Sol RI 5181 kan det va nått??
Tacksam för tips[;)]
/Hannu

10 Sep 2009, 10:31
Profile ICQ WWW

Tråkigt att du inte får svar... Denna förstärkare är ju den första Marshall-stärkaren så man kan ju tycka att det borde komma lite kommentarer nu när det är så mycket Marshall här... [:D][;)][}:)]

Personligen har jag i princip slutat att rekomendera rör eftersom det är så svårt, och att smaken är som baken, och att det beror på hur man använder stärkaren, och att...

Om du menar de Tung-Sol 5881 som tillverkas nu (i Ryssland), så har jag gillat dem när jag har provat dem. Till skillnad mot många andra tycker jag att det finns vissa likheter i ljud mellan dem och de gamla, klassiska, amerikanska Tung-Sol 5881 som satt original i Bassman 5F6-A. Men, jag har inte gjort några stora, djupa tester och jag ville nog att de skulle låta lika [;)]... Andra som testat kanske ville att de INTE ska låta lika... För det vet ju alla att allt gammalt är mycket bättre. Speciellt om det är amerikanskt. Och ännu mer speciellt om man jämför med något som gjorts i Ryssland... [;)][}:)]

Om jag minns rätt distar det vid något lägre ljudtryck än med många andra 6L6-typ-rör. Ljudet och framförallt disten, blir lite mer accentuerat i det övre mellanregisrtet, på ett snyggt sätt. Det blir nog lite mindre lågra frekvenser. Men, jag kan minnas fel. Det är väl ett par år sedan jag provade dem (precis när de kom).

Om inte annat kommer det ju att SE himla rätt ut i '59 Bassman...

Jag tror inte du blir besviken om du provar. Speciellt inte om du kör med rörlikriktare (5U4GB eller GZ34) och ser till att biasen blir rätt justerad för 5881:orna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Sep 2009, 20:02
Profile

Tack Sven-Johan för svaret[;)]
Ja det blir väl att testa ett par
Tung-Sol 5881or,att dom spricker lite
tidigare än 6L6GC är bara bra IMO.
Och ja jag kör med GZ34 som likriktare[;)]
/Hannu

10 Sep 2009, 20:31
Profile ICQ WWW

Nu är det väl inte så att man generellt kan säga att 5881 spricker tidigare än 6L6GC. Det finns tydliga variationer bland 6L6GC också.

Jag kör just nu med Sovteks 6L6WXT+ i min Bassman SF/BF som är ett prisvärt rör och som också viker sig rätt tidigt och snyggt.

Även TAD:s 6L6GC-STR Blackplate är ett rör som jag gillat. Kanske viker sig lite senare än Sovtek-röret.

Annars vore det kul om någon testade ett par Cryo-behandlade rör från Watford. Jag har i andra trådar skrivit om de fina egenskaper vi noterade när vi testade cryo-behandlade JJ E34L och jämförde A/B mot vanliga JJ E34L. Grymt bra sound och snygg dist i dessa cryo-behandlade rör. Speciellt intressant i stärkare som man gärna kör med lite slutstegscrunch. Här är två intressanta alternativ. Det första är väl ett försök att kopiera de sköna RCA-rör som sitter (satt) i många Fender på 60-talet. Det skulle jag gärna testa själv.

http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1519

Kanske också ett alternativ.
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1391

Här finns en 6L6-review som kanske ger lite mer kött på benen. Sjävklart godtycke, men ändå...
http://thetubestore.com/6l6templeton.html

/Gunnar

10 Sep 2009, 23:32
Profile

Nu är det väl inte så att man generellt kan säga att 5881 spricker tidigare än 6L6GC. Det finns tydliga variationer bland 6L6GC också...
Men, inte skrev jag att det var generellt så? "<i><font color="red">Om jag minns rätt</font id="red"> distar det vid något lägre ljudtryck än med <font color="red">många andra</font id="red"> 6L6-typ-rör"... "] [;)][:)]

Quote:
...Jag kör just nu med Sovteks 6L6WXT+ i min Bassman SF/BF som är ett prisvärt rör och som också viker sig rätt tidigt och snyggt.

Även TAD:s 6L6GC-STR Blackplate är ett rör som jag gillat. Kanske viker sig lite senare än Sovtek-röret.
Håller med om att det verkar vara ett underskattat rör, men min känsla sedan jag provade de ryska Tung-Sol 5881 är att de distar "tidigare" och på ett annat sätt än Sovtek:et. Framförallt att det distade annorlunda, eller framhäver distade ljud på ett annat sätt. Men, som sagt, jag kan ha "fel" eller andra kan tycka något annat...

TAD:s 6L6<font color="red"><b>W</b></font id="red">GC-STR Blackplate har annars varit mitt favoritrör i Fenders under, typ, de två senaste åren. Innan dess var det just 6L6GC-STR, men några pajade lite för snabbt så jag blev lite smyg på dess hållbarhet...

Man kan väl tänka sig att 6L6WGC-STR Blackplate är det rör som används för det första Cryo-behandlade du hänvisar till. Det som ska vara en RCA-Wanna-be...

Quote:
...Annars vore det kul om någon testade ett par Cryo-behandlade rör från Watford...
Du verkar allt lite lyrisk över detta [;)]. Jag blir också sugen när du är så inspirerad. Om detta är så bra, kan man väl tänka sig att fler kommer att kylbehandla sina rör så här...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Sep 2009, 09:00
Profile

Cyro behandlade rör hmmmm... kanske kan va
nått att testa nästa gång.
Är det nån som testat Svetlana Winged =C= 6L6??
Denna gången sätter jag i Tung-Sol RI 5881
Peter (Woodstock)hjälper mig nästa vecka[;)]
/Hannu

11 Sep 2009, 09:23
Profile ICQ WWW

...Är det nån som testat Svetlana Winged =C= 6L6??...
Original Svetlana:na som nu heter SED och kallas "Winged C".

Jo då! Ger ett bra och klart ljud, men jag har haft problem med flera som är, eller för snabbt har blivit, för mikrofoniska. Men, detta är några år sedan. Kanske är de bättre nu.

Hållbarhet och att de inte blir mikrofoniska och sådant, är mycket viktigt för mig!

Rören ska, så bra som möjligt, tåla att sitta i stärkare som gigas med! Tycker jag.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Sep 2009, 09:54
Profile

<font color="red">Hållbarhet och att de inte blir mikrofoniska och sådant, är mycket viktigt för mig!</font id="red">

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
[/quote]
+1
Mikrofoniska rör är inte kul[xx(]SED har ju fått bra
recensioner på en del andra utlänska forum så kvaliten
kanske har blivit bättre....
/Hannu

11 Sep 2009, 10:39
Profile ICQ WWW

Men, inte skrev jag att det var generellt så? "<i><font color="red">Om jag minns rätt</font id="red"> distar det vid något lägre ljudtryck än med <font color="red">många andra</font id="red"> 6L6-typ-rör"... "] [;)][:)]

Nej du skrev precis så. Men Hannu tycktes uppfatta det som att dessa 5881 spricker tidigare än 6L6GC i allmänhet. Och så generellt är det inte enligt min erfarenhet.

Din beskrivning av hur 5881 distar - "lite mer accentuerat i det övre mellanregisrtet, på ett snyggt sätt. Det blir nog lite mindre lågra frekvenser." - stämmer väl med mina erfarenheter av nya 5881 generellt. Jag har främst lyssnat på Sovteks 5881. Dessa ger inte mig ståpäls då jag tycker de tenderar att bli lite platta och trista. Kankske att Tung-Solr-rören är intressantare.

Det här dock godtycke och smaksaker. Jag antar att jag helt enkelt lättare faller för slutrör som är lite luftigare i tonen, med klarare topp och fylligare botten. JJ:s E34L och Mullard EL34 framför Svetlana t.ex. Eller TAD 6L6GC-STR framför 5881.

/Gunnar

EDIT: Ja just det - cryo-rören. Jag vill understryka att jag bara testat ett enda par. Men det var länge sedan jag tyckte något gav en så uppenbar positiv skillnad som när vi bytte ut det icke-cryo-behandlade paret mot ett cryo-par. Jag menar, vi jämför kondingar och kolmassa och trafos och... Det här var en tydlig skillnad och vi kunde göra en A/B-test men typ någon minut mellan.

11 Sep 2009, 13:08
Profile

...Jag har främst lyssnat på Sovteks 5881. Dessa ger inte mig ståpäls då jag tycker de tenderar att bli lite platta och trista. Kankske att Tung-Sol-rören är intressantare...
Alltså, jag tycker nog inte att Sovtek 5881 och de nya Tung-Sol 5881, ljudmässigt, går att jämföra mer än vilka andra 6L6-typer som helst. Jag vill påstå att det mest är namnet som är samma. Jag tycker nog, så att säga, INTE att de tillhör en egen grupp och att 6L6:or skulle tillhöra en annan grupp. Ljudmässigt alltså.

De nya Tung-Sol 5881 har sitt eget ljud som man kan gilla eller inte. Det de skriver i 6L6-review:n du länkade till, stämmer rätt bra även med min uppfattning om de rören. Och även det de skriver t.ex. om TAD 6L6WGC-STR.

Nu får jag väl bassning, igen, för att jag jämför 30 Watts, 25 Watts, 23 Watts och 19 Watts-rör. Vilket man nu kallar dem... [;)][:o)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Sep 2009, 13:41
Profile

Jag har främst lyssnat på Sovteks 5881. Dessa ger inte mig ståpäls då jag tycker de tenderar att bli lite platta och trista. Kankske att Tung-Solr-rören är intressantare.

Dessa är ej samma rör även om nu Sovtek varit lite luriga med sina betäckningar innan.
Dessa Tung-sol 5881:or ska enligt utsago vara "äkta" 5881:or, vilket i sin tur gör att man kanske ska se upp vad man sätter dom i med tanke på att 5881:or inte tål lika hög B+ som 6L6GC gör.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

11 Sep 2009, 14:13
Profile

Jag instämmer i det som skrivits om Tung Sol reissue 5881 i den här tråden, mina erfarenheter stämmer väl med Sven Johans. Och Sovtek 5881 och Tung Sol 5881 är verkligen två helt skilda karaktärer!

Den lägre designen ger 5881 ett mindre rörelsemoment vid skakningar, en mindre glaskropp ger hårdare vacuum, viktiga egenskaper vid militära applikationer och Tung Sol är antaglien betydligt mer "äkta" 5881 per definition jämfört med Sovtek.

Cryobehandlade rör förresten, räcker det att förvara dom tillsammans med glassen i frysfacket och sedan tina dom hastigt[?][:)]

11 Sep 2009, 22:22
Profile ICQ WWW

Cryobehandlade rör förresten, räcker det att förvara dom tillsammans med glassen i frysfacket och sedan tina dom hastigt[?][:)]

Nja, de bör nog ligga på hyllan med snapsen.
Fast det är viktigt att man är noga och stoppar rätt glas i stärkaren sedan [;)]
/G

12 Sep 2009, 06:44
Profile

När man nu ändå jämför rör av olika typer mot varandra, (Skyll inte på mig! Det var Sven-Johan som kastade det första röret.), så undrar jag om nån har jämfört dessa ryska Tung-Sol med t.ex. JJ 6V6S?

JJ 6V6S beskrivs ibland som ett kraftigare 6V6 och 5881:orna ligger däremot snäppet under 6L6GC.
Och det finns säkert nån av er som testat 6V6:or i en 5F6A.

Har aldrig testat Tung-Sol så själv vet jag inte hur de låter jämfört med JJ 6V6S

------
Dom låter alla lika

12 Sep 2009, 08:08
Profile

Jag har ju lekt lite med både 5E3/5E5- och 5E4/5F4-koncepten. Så just testet JJ 6V6 (och andra 6V6) mot olika 5881/6L6 har jag gjort[:)] Just 5E4/5F4 har ju enda stora skillnaden 6V6 och 6L6 i orginalspec (förutom att schemat visar <i>två"] 12AY7 i 5E4.) Med ett tweed Super utgångstrafo optimerat för 6L6, 5U4GB och 380-400 volt på anoderna med reissue Jensen P10R med genomgående samma röruppsättning i försteget upplevde jag definitivt Tung Sol 5881 som både fetare och med mer intressant komplex ton redan vid lägre volym jämfört med JJ 6V6.

Min utgångspunkt med valet av just en tweed Super var ett mellanting mellan tweed Deluxe och Pro/Bandmaster, en universell tweedförstärkare som skulle täcka allt i 20-30 wattsklassen; en 5E4 helt enkelt. Men i just den här designen fungerade 6L6 så mycket bättre för just mig. 2 x 10" och två 6L6 och lite lägre B+ gav tidig "break up" så just detta ville jag ha mer av och optimera någorlunda inom ramen för orginalet och rimlig budget och allt blev standardlayout:en för en 5F4 istället!

Fritt ur minnet i en tweed Super:

EH6V6: Tidig dist, bra ton men dåligt "headroom"

Phillips JAN 6V6: Ungefär samma som EH men bättre sammanhållen ton på höga volymer.

JJ 6V6: Mindre komplex ton jämfört med EH 6V6, mer "kliniskt", komprimerat på högre volymer. Med mer volym/dist inte helt olikt Sovtek 5881 i tweed Super!

Sovtek 5881: Tidig "övergångsdistorsion", bra blandning av ren och distad ton redan vid låg volym. Mer komprimerat, "kvävd" ton och sämre vid hög volym än exempelvis Tung Sol 5881.

Tung Sol 5881: Bra intressant tidigt distinslag, krämig och öppen ton distat på hög volym

Winged C 6L6: Snarlikt Tung Sol i just 5F4, kanske lite klarare ton; som jag upplevde det.

Karaktären av två 6L6 som driver två relativt veka 10":are med det "småskitiga" försteget i 5F4 blev faktiskt mest tydlig med Sovtek 5881 som lätt gav ett "småskitigt" ljud redan på låga volymer. Jag vet att jag skaffade just JJ 6V6 till just det bygget men tappade intresset helt för det röret då, men olika förstärkare tar samma rör helt olika så det finns definitivt en plats för JJ 6V6 också!

12 Sep 2009, 10:56
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

woodstock wrote:

Nja, de bör nog ligga på hyllan med snapsen.
Fast det är viktigt att man är noga och stoppar rätt glas i stärkaren sedan [;)]
/G

Den här risken för förväxling gör nog att man egentligen kanske helt bör undvika att kyla rören tillsammans med snapsen[?]

12 Sep 2009, 11:01
Profile ICQ WWW

Fick i Tung-Sol RI 5881 igår(Tack Peter[8D])
och det blev ett lyft ljudmässigt,hade tidigare
Mesa märkta 6L6GC Winged=C= från Reflector fabriken.
Mycket snyggare spräck i 5881orna,6L6orna var mycket
mer spretigare i basen när stärkaren började spricka upp.
Jag är skit nöjd med Tung-Sol 5881 Ri[:p][;)]
Tack alla som delat med sig av sin kunskap[:)]
/Hannu

16 Sep 2009, 10:42
Profile ICQ WWW

Tack för återföringen. Kul att höra vad du tycker nu när du hört resultatet.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

16 Sep 2009, 10:54
Profile

Jo, det blev en klar skillnad och förbättring. 5881:orna gjorde allt mycket twangigare, de gamla 6L6:orna (New Sensor "nya" Svetlana) distade väligt fuzzigt i jämförelse och var ganska ruttna i basen vid hög volym. De nya 5881:orna höll ihop basfrekvenserna enormt mycket bättre. Båda rörparen fick dra ungefär lika mycket viloström och hade ungefär samma behov av biasspänning, likriktaren var samma 5AR4, standard 5F6-A 2 x 16 + 16 + 16 osv mfd elektrolyter, relativt låga 410 volt på anoderna.

16 Sep 2009, 21:35
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]