View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 16:42

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Moddar Vox AC4TV 
Author Message

Post Moddar Vox AC4TV
Har â€Â

08 Sep 2009, 09:29
Profile

Låter som att Vox kommer att få ett och annat supportärende inom en snar framtid. Jag skulle inte vilja vara den ingenjör som kom på idén att stänga in en rörförstärkare utan vettig ventilation. Särskillt som den är byggd för att kunna köras på fullt spätt även på låg volym.

Det skulle vara intressant att se ett schema på den, särskillt hur de har gjort effektstrypningen. Jag gissar att det är så enkelt som några effektmotstånd som bildar en L-Pad på högtalarutgången, men det skulle ju kunna vara nåt mer avancerat.

Erik R

08 Sep 2009, 09:42
Profile

Låter som att Vox kommer att få ett och annat supportärende inom en snar framtid. Jag skulle inte vilja vara den ingenjör som kom på idén att stänga in en rörförstärkare utan vettig ventilation. Särskillt som den är byggd för att kunna köras på fullt spätt även på låg volym.

Det skulle vara intressant att se ett schema på den, särskillt hur de har gjort effektstrypningen. Jag gissar att det är så enkelt som några effektmotstånd som bildar en L-Pad på högtalarutgången, men det skulle ju kunna vara nåt mer avancerat.

Erik R

Det är inte en L-pad i vanlig bemärkelse, för det är väl en reostat i så fall, men det är ett arrangemang av motstånd med en switch med tre fasta lägen. Tonkontrollen kompenserar diskantfallet på ¼ W-läget utmärkt. Men kör på full volym i detta läge och grannarna möjligen blir liiiite irriterade, däremot blir chassiet och komponenterna grillade…

08 Sep 2009, 09:47
Profile

Låter som en bra kandidat till att sätta in power scaling av två skäl:

1.Det är relativt enkelt att sätta in power scaling när det rör sig om katodebias.

2. Med power scaling så kommer den ju inte gå lika varm som den gör nu.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Sep 2009, 13:06
Profile

1.Det är relativt enkelt att sätta in power scaling när det rör sig om katodebias.

Häls
Owe Johnson

Kan en amatör som jag göra det? Hur?
Har byggt och moddat pedaler till och från, lödat 100-tals kablar, moddad en Epi VJr, så löda kan jag... men de rent teoretiska kunskaperna är inte lika goda.

08 Sep 2009, 13:30
Profile

Det är inte en L-pad i vanlig bemärkelse, för det är väl en reostat i så fall, men det är ett arrangemang av motstånd med en switch med tre fasta lägen. Tonkontrollen kompenserar diskantfallet på ¼ W-läget utmärkt. Men kör på full volym i detta läge och grannarna möjligen blir liiiite irriterade, däremot blir chassiet och komponenterna grillade…

En L-Pad är egentligen bara en spänningsdelare av två motstånd vars värden är valda så att det, tillsammans med högtalaren, blir ungefär samma impedans sett från stärkaren. En variabel L-Pad är en slags dubbel rheostat som bibehåller impedansen någorlunda vid olika volymsänkning.

Det jag var nyfiken på var om AC4TV switchade mellan olika L-Pads, eller bara olika seriemotstånd (á la Trainwreck Airbrake), eller om det var någon annan metod, typ spänningsminskning.

Hursomhelst så är powerscaling bättre om det redan är problem med värmen (OK nu hade du visserligen löst det, men ändå).

Erik R

08 Sep 2009, 13:59
Profile

Amp Healer wrote:

Häls
Owe Johnson

Kan en amatör som jag göra det? Hur?
Har byggt och moddat pedaler till och från, lödat 100-tals kablar, moddad en Epi VJr, så löda kan jag... men de rent teoretiska kunskaperna är inte lika goda.

Well, om du idkar lite "bonnförnuft" och inte kör ner fingarna i stärkan med nätsladden i eller inte dränerat kondingarna så är du fine.

Om du beställer ett kit från Kevin så får du med beskriving hur du ska göra, tror nog du fixsar det med din kundskap.

Häls
Owe Johnson

08 Sep 2009, 19:15
Profile

Om du beställer ett kit från <font color="red">Kevin </font id="red"> så får du med beskriving hur du ska göra, tror nog du fixsar det med din kundskap.

Häls
Owe Johnson

Vilken Kevin om jag får fråga [:)]

08 Sep 2009, 19:41
Profile

En L-Pad är egentligen bara en spänningsdelare av två motstånd vars värden är valda så att det, tillsammans med högtalaren, blir ungefär samma impedans sett från stärkaren. En variabel L-Pad är en slags dubbel rheostat som bibehåller impedansen någorlunda vid olika volymsänkning.

Det jag var nyfiken på var om AC4TV switchade mellan olika L-Pads, eller bara olika seriemotstånd (á la Trainwreck Airbrake), eller om det var någon annan metod, typ spänningsminskning.

Hursomhelst så är powerscaling bättre om det redan är problem med värmen (OK nu hade du visserligen löst det, men ändå).

Erik R

Jag vet inte vilken typ det är, och som sagt jag har inte lyckats hitta något schema på nätet.

08 Sep 2009, 19:42
Profile

Amp Healer wrote:

Om du beställer ett kit från <font color="red">Kevin </font id="red"> så får du med beskriving hur du ska göra, tror nog du fixsar det med din kundskap.

Häls
Owe Johnson

Vilken Kevin om jag får fråga [:)]

Han som konstruerat PS:http://www.londonpower.com/

Häls
Owe Johnson

08 Sep 2009, 19:46
Profile

Har testat en Fargen Deluxe klon med power scaling men blev inte så imponerad av ljudet, jobbet var gjort av Lehnert så det var inget amatörjobb. Den förstärkaren lät bäst när man inte använde power scaling.

09 Sep 2009, 07:37
Profile

Tack för det [:)]
Har testat en Fargen Deluxe klon med power scaling men blev inte så imponerad av ljudet, jobbet var gjort av Lehnert så det var inget amatörjobb. Den förstärkaren lät bäst när man inte använde power scaling.

Nu går jag lite off topic, men ändå...

Bara av ren nyfikenhet - hur jämförde du då? Jämförde du ljuden på samma volym?

Med alla volymsänkningsmetoder gäller att man ofta gör felet att jämföra ljuden på olika volym. T.ex först drar man på stärkaren på fullt blås och lyssnar, sen sänker man volymen med Powerscaling/L-Pad/Hot Plate/etc och lyssnar igen. Då kommer det starkare ljudet alltid att låta bättre - oavsett själva ljudkvaliteten i sig. Det är ren psykologi.

För en rättvis jämförelse måste man först utgå från den volym man vill spela på. Sen testar man olika metoder för att få till sitt ljud på den volymen. T.ex fullt blås och powerscaling eller L-Pad, låg stärkarvolym och distpedal, etc.

Erik R

09 Sep 2009, 10:12
Profile

Nej det tror jag inte jag gjorde, samma volym alltså, Fargen är ingen stark förstärkare så nästan maxad är inga problem utom i lägenhet.
Jag testade mest för att kolla om den skulle kunna funka i lägenhet och för att testa power scaling i största allmänhet. Jag tyckte inte det lät bra på låg volym, det är det jag menar. Då låter en bra 5 wattare bättre, som man kan tämja lite med en rheostat.AX

09 Sep 2009, 10:56
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]