View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 15:47

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Rörnybörjare med fråga! (Epi Valve Jr) 
Author Message

Post Rörnybörjare med fråga! (Epi Valve Jr)
Hej!

Har precis köpt min första rörförstärkare - en Epiphone Valve Jr - och har en liten fundering som Ni kanske kan hjälpa mig med?
Är det möjligt att få förstärkaren att dista tidigare genom ett rörbyte? Det sitter ett el-84 rör i denna förstärkare och jag undrar om det finns något rör som man enkelt kan kastbyta och därmed få lite mindre "headroom"?

Mvh / Azumi

14 Aug 2009, 18:34
Profile

Om du söker här på Bojen kommer du får fram en massa info om Epihpone Valve Jr. Det finns mkt att göra i denna lilla stärkare. Verkligen en bra grund för att lära sig lite om moddning.
Edit: t.ex. http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=13066
/Gunnar

14 Aug 2009, 19:54
Profile

Jo, jag har sökt och hittat ett antal trådar som rör moddning av Valve Jr, men har inte lyckats hitta något om att minska headroom med hjälp av enbart rörbyte. De flesta moddar verkar ha som uppgift att ÖKA headroom och det är inget som jag eftersöker.

Känner mig inte riktigt mogen att börja trixa med olika motstånd och kondningar ännu. Dels för att jag inte spelat tillräckligt mycket på stärkaren ännu men mest för att jag misstänker att jag aldrig skulle bli riktigt nöjd utan ständigt sitta och fundera på om ytterligare komponentbyten skulle få stärkaren att låta ÄNNU bättre. [:)]

Har insett att det är dags att börja SPELA mina gitarrer och förstärkare istället för att konstant justera dem.

/ Azumi

14 Aug 2009, 20:05
Profile

Har insett att det är dags att börja SPELA mina gitarrer och förstärkare istället för att konstant justera dem.

Då är det nog det du borde göra. Det finns nog inget "kasta i" rör som fixar detta, men du kan nog alltid leta igenom NOS rör och testa för att se vad du tycker. Men jag är rädd att det nog gärna blir mycket test och lite spela, så då kan man nog lika gärna ge sig i i "moddningsleken".

Eller så lirar man bara!

/Bengt

14 Aug 2009, 21:12
Profile WWW

Den spricker upp litet tidigare med humbuckers än med single coil, dock inte på sovrumsvolym.
Jag har använt den några gånger vid rep på liten sättning (utan trummor) och med Strat/Tele ställde jag den i en soffa, med högtalaren vänd mot ryggstödsdynan för att kunna ligga och balansera mellan halvrent och spräck. Dock var det en bra bit över sovrumsvolym.
Du kan väl testa med några kuddar framför högtalaren.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

14 Aug 2009, 21:19
Profile WWW

Ofta sätter man sin förhoppning till att ett rörbyte ska fixa det man är ute efter. Tyvärr är det sällan så enkelt.

Men om du inte är beredd ta fram lödpennan (vilket verkligen behövs i den där stärkaren, som gjord för några enkla mods) kan du ju försöka med ngt rör som är lite mjukare och distar tidigare. En första fråga är då givetvis - vad sitter i förstärkaren i dag?

/Gunnar

14 Aug 2009, 21:36
Profile

Är det slutsteget du vill att skall börja dista när du frågar om EL84:an?

Om du bara vill ha dist så är enklaste, och tråkigaste, sättet att använda en pedal.

------
Dom låter alla lika

14 Aug 2009, 21:54
Profile

Det sitter ett el-84 rör i denna förstärkare och jag undrar om det finns något rör som man enkelt kan kastbyta och därmed få lite mindre "headroom"?

Ett rörbyte kommer inte att göra någon större skillnad i headroom. Disten sker efter volymkontrollen, så det spelar inte heller så stor roll hur het signal du skickar in i stärkaren. Volymen måste upp rejält för att det ska dista i vilket fall som helst.

Mitt tips är att du skaffar en variabel L-Pad ("konstantimpedanspotentiometer") och kopplar in mellan stärkare och högtalare. Då kan du ställa volymen hur du vill mellan noll och fullt. Det funkar faktiskt helt OK även om det givetvis blir en liten förändring av ljudet ju mer man vrider ned.

För 55kr har du råd att testa:
http://www.hifikit.se/index.php?id=513

OBS! Den kommer att bli rejält varm även om stärkaren bara är på 5W. Sätt den i en metallbox (finns t.ex på Kjell&Co) eller kläm in den i ValveJr lådan någonstans där det finns ordentligt med luft runtomkring.

Erik R

14 Aug 2009, 22:41
Profile

Ofta sätter man sin förhoppning till att ett rörbyte ska fixa det man är ute efter. Tyvärr är det sällan så enkelt.

Men om du inte är beredd ta fram lödpennan (vilket verkligen behövs i den där stärkaren, som gjord för några enkla mods) kan du ju försöka med ngt rör som är lite mjukare och distar tidigare. En första fråga är då givetvis - vad sitter i förstärkaren i dag?

/Gunnar

100+ Gunnar!
Eller som jag brukar säga: Det händre SÅ mycket mer att byta två motstånd än byta ett rör!!!!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

14 Aug 2009, 23:04
Profile

Tror, helt enkelt, att jag ska tjå mig med moddningar i nuläget och spela på. Jag testade med en Ibanez TS7 pedal framför och det lät riktigt bra - redan på låga volymer. Kommer nog att sälja min MicroCube och köra på denna Valve Jr istället.

Kanske testar ett rörbyte så småningom, eller t.o.m att lödpennan åker fram. Skulle behöva läsa på lite om arbeten i rörförstärkare eftersom jag förstått att man kan åka på rejäla "kyssar" om man inte vet vad man håller på med.

PS! Vilket rörbyte gör egentligen störst skillnad i ljudkaraktär? Byte av förstegsröret eller slutröret? Finns det någon sida på nätet som beskriver hur olika rörfabrikat/modeller låter. I dagsläget sitter det, vad jag förstått, Sovtekrör i Epi:n.

/ Azumi

15 Aug 2009, 06:20
Profile

Finns det någon sida på nätet som beskriver hur olika rörfabrikat/modeller låter. I dagsläget sitter det, vad jag förstått, Sovtekrör i Epi:n.

/ Azumi
http://thetubestore.com/el84review.html
http://thetubestore.com/12ax7review.html

15 Aug 2009, 06:30
Profile

Med en lödpenna och några små komponenter tar du den stärkaren ett par nivåer upp mot vad den är nu. Det tar max 30 minuter att åtgärda det viktigaste. Och det ger ett mkt mer pregnant resultat än att byta rör.

I en omoddad Epi Valve Jr, blir ett rörbyte som att sätta på bredare däck på bilen och tro att den går fortare. Man måste först ta bort handbromsen som ligger på (inputlösning som äter ton och signal). Sedan förbättra stötdämparna för att kunna köra lite fortare (mer kapacitans i B+filtreringen).
Sätter du sedan i en turbo (bättre utgångstrafo) börjar det blir drag under galsocherna.
Nu kan det börja bli intressant att labba med rör.

/Gunnar

15 Aug 2009, 13:53
Profile

Ok - kanske får ge mig på några komponentbyten när tid finns. Har lite husrenoveringar som "pockar på".

En liten fråga - Hur kommer det sig att Epiphone valt att montera komponenter med värden som inte "hjälper" förstärkaren att låta sitt bästa? Många moddar verkar ju väldigt enkla och skulle väl lika gärna kunna gjorts i fabriken utan någon större skillnad i tillverkningskostnad?

/ Azumi

15 Aug 2009, 14:08
Profile

En liten fråga - Hur kommer det sig att Epiphone valt att montera komponenter med värden som inte "hjälper" förstärkaren att låta sitt bästa? Många moddar verkar ju väldigt enkla och skulle väl lika gärna kunna gjorts i fabriken utan någon större skillnad i tillverkningskostnad?

/ Azumi
För att dom är nötter och vet inte vad som låter bra...eller så är den gjord för att vara en pedalslav enbart.[8D]

15 Aug 2009, 14:53
Profile

Azumi wrote:

/ Azumi
För att dom är nötter och vet inte vad som låter bra...eller så är den gjord för att vara en pedalslav enbart.[8D]

Jag tror de tre viktigaste anledningarna är 1) pris 2) pris och 3) pris.

Det är billigast möjliga komponenter som gäller och då offrar man gärna lite i hur den faktiskt låter. Vissa detaljer som t.ex input-lösningen är dock helt obegripligt.

Erik R

15 Aug 2009, 19:22
Profile

Det är billigast möjliga komponenter som gäller och då offrar man gärna lite i hur den faktiskt låter. Vissa detaljer som t.ex input-lösningen är dock helt obegripligt.

Erik R
Nja, priset har väll inte så mycket att göra med tveksamma komponentvärden.
Man kan ju tex undra varför man halverar signalen innan första röret för att sen helavkoppla katoden för att sen halvera signalen igen innan gainpoten. Och varför inte ha en 470k gainpot istället för en 1M para med en 1M resistor? Tror snarare det är ett riktigt nöt som har konstruerat skiten.[8)]

15 Aug 2009, 19:33
Profile

d95err wrote:

Erik R
Nja, priset har väll inte så mycket att göra med tveksamma komponentvärden.
Man kan ju tex undra varför man halverar signalen innan första röret för att sen helavkoppla katoden för att sen halvera signalen igen innan gainpoten. Och varför inte ha en 470k gainpot istället för en 1M para med en 1M resistor? Tror snarare det är ett riktigt nöt som har konstruerat skiten.[8)]

Jo det är sant. Helt obegripliga värden. Kanske var det också ett budget-beslut: låt vem som helst designa stärkaren istället för någon med kompetens på gitarrstärkare.

Utgångstrafon och den begränsade filtreringen beror dock givetvis på pris.

Erik R

15 Aug 2009, 20:17
Profile

Jo det är sant. Helt obegripliga värden. Kanske var det också ett budget-beslut: låt vem som helst designa stärkaren istället för någon med kompetens på gitarrstärkare.

Utgångstrafon och den begränsade filtreringen beror dock givetvis på pris.

Erik R
Ja måste vart en riktig billig tekniker........många stärkare idag har budgettrafos så det är som vanligt, kvalitet har bytts till så mycket förtjänst som möjligt på kortast möjliga tid.
Filtreringen är väl inte så underdimmad dock? Det är ju bara en stackars el84.

15 Aug 2009, 20:53
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]