|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Bias-matning före eller efter B+-säkring?
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Bias-matning före eller efter B+-säkring?
Bygger en Bluesbraker utifrån ett Ceriatone-kit. Modfierar B+-matning lite. Har tagit bort säkringen på HV CT och ersätter den med avsäkring på varje HV-fas, före likriktaren. På denna PT saknas separat bias-tap. Bias-matning hämtas från ena HV-fasen (A). Frågan är om det finns någon fördel att hämta matning till bias-kretsen före säkringarna, eller om man kan/bör göra så som på bilden, dvs. ta direkt från likriktarröret? Skitfråga kanske, men jag funderar på om man å ena sidan vinner något på att ha bias-spänning även om en B+-säkring går, eller om risken för PT-haveri ökar om bias-matningen inte är asvsäkrad annat än genom huvudsäkringen? God råd tas emot. /Gunnar 
|
| 29 Jul 2009, 09:27 |
|
 |
|
gammelnalle
|
JAG förstår inte vad du menar med "före säkringarna"- så vitt jag kan se kommer HT direkt från trafon till GZ34. Säkringen till DEN kretsen ligger till jord på mittuttaget.
Men ingen HT => ingen ström så det är nog helt OK att göra som bilden visar.
b
|
| 29 Jul 2009, 09:39 |
|
 |
|
Izzy
|
Som jag skrev har jag modifierat kretsen och ersatt HV CT-säkringen med en säkring på respektive HV-fas. Det är en bättre lösning om man vill skydda powertrafon mot kassa likriktarrör. Har brännt ett par PT:s just på det sättet - dåligt likriktarrör och endast säkring på HV CT. Sedan dess kör jag alltid säkringar på HV-faserna istället.
Jag tänker alltså att det skulle kunna bli tokigt om säkringen till den hv-fas där bias-matningen är ansluten går sönder och det ligger spänning kvar på andra hv-fasen. Då går stärkaren på någon slags halvfart, men utan biasspänning. Om man sätter bias-matningen för säkringen har man ju då ändå alltid bias-spänning kvar, men då med risken att något havererar om det blir kortis i biaskretsen.
/G
|
| 29 Jul 2009, 10:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Du har väll en stor tjotahejtans till resistor först i biaskretsen. Kortas något efter den så blir det inte mer ström än den resistorn tillåter.
Edit: jag menade alltså att du inte behöver någon säkring till biasen pga detta och kan således koppla på den innan Ht-säkring.
Edit igen: och det är bättre att inte säkra biasen i detta fall för då slipper du risken att den spontangår och lämnar rören utan biasspänning.
|
| 29 Jul 2009, 12:23 |
|
 |
|
gammelnalle
|
ber om ursäkt att jag inte läste på ordentligt.. slarvigt av mig.
Jag skulle nog prova med att testa (utan rör först) vilket scenario som kan bli... Ta bort en säkring i taget och mät B+ samt bias.
Blir det värst när "biassäkringen" ryker? eller den andra...
Det finns ju möjlighet att göra "dubbelt" på biasen med- då bör inte biasspänningen minska vid haveri av EN säkring => full bias och rören hålls strypta på en Ok nivå.
b
|
| 29 Jul 2009, 12:38 |
|
 |
|
Izzy
|
Okidoki. Ska testa lite får vi se. Tack för de kloka synpunkterna. /G
|
| 29 Jul 2009, 12:54 |
|
 |
|
maglemer
|
|
| 29 Jul 2009, 16:46 |
|
 |
|
Izzy
|
Naturligtvis [:)] Har kommit rätt långt men det får nog vila nu. Detta är vad man hinner på en intensiv dag. Kanske blir det klart i morgon. Schysst kit annars. Bra grejor. Kabinettet är grymt fint som alltid från Ceriatone. Vi hoppas trafos håller kvalitet, men jag litar mer på Ceriatones än Webers. Några små mods. Har flyttat om filtreringen lite för att få mer plats och bättre avsäkring. Det är så fånigt med en 16uF-burk till fasvändaren borta i hörnet, så det blev en axiell på kortet istället och första filter på en bra plats. Eventuellt ska det in power scaling, Dana Halls enkla variant. Vi får se vad kompisen säger. Tyvärr ska jag inte ha denna själv. Någon som har två gröna trattar över? Hittelön!! /Gunnar 
|
| 29 Jul 2009, 18:13 |
|
 |
|
maglemer
|
supersnyggt! Helt nollställd på Ceriatone, liksom kit överhuvudtaget - i vilket skick kommer kabinettet? Är allt på plats? För inte fasicken har du väl langat på tolexen idag, inklusive allt annat pyssel? Ser ju annars ut att vara rejäla pryttlar, och naturligtvis proffsigt monterat. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 29 Jul 2009, 19:22 |
|
 |
|
Izzy
|
Kaben görs helt klar av någon malaysier, eller vad det nu heter. Ingen idé med mina klåfingrar där [B)] Resten kan man få i atomer. Just detta kit kom med allt som lösgodis utom komponenterna som var monterade på kortet, trots att jag bad om att få även dem lösa. Trist då det är det roligaste... men, äh, jag vann en timme på det [8D] Kablaget är sisådär. De vanliga glödtrådarna är svåra att tvinna. De tvinnar upp sig. Föredrar t.ex. Metros förtennad tråd som formar sig som man vill. Kabel från kort till rör och potar är den här supertunna typen, vet inte om det är teflon eller liknande? Säkert väldigt bra audiella egenskaper, men jag föredrar jobba med rejälare tåt, förtennad, där också. Allt annat är toppkvalitet. Mallorys (Sozos inom kort), kolmassa rakt igenom [:o)], JJ-rör och JJ-elyter. Paneler, switchar, säkringshållare mm är mkt högklass, även om det står "Made in Taiwan" på en del saker... Prisvärt, skulle jag säga. /G
|
| 29 Jul 2009, 20:25 |
|
 |
|
maglemer
|
Izzy wrote: Kaben görs helt klar av någon malaysier, eller vad det nu heter. Ingen idé med mina klåfingrar där [B)] Resten kan man få i atomer. Just detta kit kom med allt som lösgodis utom komponenterna som var monterade på kortet, trots att jag bad om att få även dem lösa. Trist då det är det roligaste... men, äh, jag vann en timme på det [8D] Kablaget är sisådär. De vanliga glödtrådarna är svåra att tvinna. De tvinnar upp sig. Föredrar t.ex. Metros förtennad tråd som formar sig som man vill. Kabel från kort till rör och potar är den här supertunna typen, vet inte om det är teflon eller liknande? Säkert väldigt bra audiella egenskaper, men jag föredrar jobba med rejälare tåt, förtennad, där också. Allt annat är toppkvalitet. Mallorys (Sozos inom kort), kolmassa rakt igenom [:o)], JJ-rör och JJ-elyter. Paneler, switchar, säkringshållare mm är mkt högklass, även om det står "Made in Taiwan" på en del saker... Prisvärt, skulle jag säga. /G låter mums, får nog börja kolla upp dom där. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 29 Jul 2009, 21:14 |
|
 |
|
Izzy
|
Så, då var BluesBrakern klar. Det är alltid lika thrilling att starta upp ett bygge [:0] Men det gick helt utan problem denna gång. Och alla säkringarna höll, så trådens fråga var överflödig...just för stunden. När man väl fått alla puppor att lysa grannt och spänningarna är schyssta nås klimax när konstlasten byts mot högtalarkabel. Ska det brumma? Surra? Fräsa? Brusa? Denna gång var det...helt makalöst tyst. Trots kolmassa överallt [B)] Jag tänkte att nu är det något fel på grejorna. Men, se det var fullt blås. Anslöt min nya kärlek, en Greco Super Real, och drog några fläskiga ackord. Bingo! Stärkaren är strålande. Här finns allt. Klarhet, bett, botten, värme, snygg övergång i crunch. Möjligen väl höga spänningar, typ 460V B+ och uppåt 230-240 på fasvändaren. Kanske en modfikation. Till och med tremolot är roligt [:0] Biasmodulerande Fender-typ, om det nu är bättre. Jaha. Frågan är nu om blivande ägaren även vill ha power scaling, eller om det får vara så här mysigt få rattar att skruva på. Vi får se. Hinner inga ljudklipp nu, men det låter JTM45:a rakt igenom förstås. OT:n är inget att klaga på, det lilla jag nu hunnit testa. Rock'n roll på er! /Gunnar PS. Fortfarande ingen som har par Greenbacks att bidra med?   
|
| 30 Jul 2009, 22:56 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|