View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 06:46

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Minskade NFB:n 
Author Message

Post Minskade NFB:n
Satt och pillade i min Super Reverb -74 i natt...
Fick äntligen tummen ur att minska NFB, ökade 820-Ohms motståndet till 6,4k. Har precis provspelat, ojojoj... Vilken skillnad!

Det känns som om förstärkarens inneboende kvalitet äntligen klivit fram, filten är borta, upplever en lite råare slutstegskaraktär, mindre välpolerat när man drar på.. Antar att det blev bra för jag kan inte sluta spela ;-) Ska bli intressant att kolla om den positiva känslan består i band-situation, vi vet ju hur olika det kan vara mot att sitta hemma och spela själv.

22 Feb 2009, 12:55
Profile

Har nu lirat en hel del i bandsituation efter denna lilla modd och är grymt nöjd!!! Den breakar up mycket tidigare och snyggare, även det helt rena ljudet låter "råare" på ett mycket skönt sätt. Ska försöka få tummen ur nu på semestern för att ersätta den extra resistorn med en pott på 10k som jag tänkte placera i extra högtalarjacket. Mitt nuvarade "recept" på skönt ljud ur en Non master Super reverb är nu: CTS-alnico, RCA-7025:or och minskad NFB... Självklart egentligen...

09 Jul 2009, 02:14
Profile

tack för info, hm, låter ju kul...[:p][:)]

/Lennart

http://www.specter.se

09 Jul 2009, 11:16
Profile

...minskad NFB... Självklart egentligen...
Smaken är som baken men; nej, det är inte alls så självklart, tycker i alla fall inte jag [;)][}:)].

Första gången jag provade med så mycket minskad eller helt utan återkoppling, reagerade jag precis som du beskriver. Efter ett tag var jag inte lika nöjd längre och gick tillbaka till originalåterkoppling. Med tiden har jag nog kommit att uppskatta återkoppling som den är original i blackface Fenders, eller något mindre (1k eller 1k5 istället för 820).

Samtidigt finns det de som gillar sina Marshall JTM45 som har MYCKET mer återkoppling än t.ex. Super Reverb och tweed 4x10 Bassman. Och vice versa finns det de som gillar sina VOX AC30, sina tweed Fender 5E3 Deluxe eller sina Fender Vibro King som inte har någon negativ återkoppling alls...

Man ska komma ihåg att mängden återkopplingen är ett förhållande mellan återkopplingsmotståndet (820 ohm i AB763/blackface) och fasvändarens motstånd till jord (100 eller 47 ohm i AB763). Återkopplingsförhållandet i en Super Reverb är alltså 820/100=8,2. Om det, med andra ord, är 8,2 Volt på högtalarutgången, återkopplas 1 Volt till fasvändaren.

Man skå också komma ihåg att den högtalarimpedans utgångstransformatorn är gjord för påverkar hur mycket spänning det är på högtalarutgången som i sin tur påverkar hur mycket spänning som återkopplas. En Super Reverb, som har 2 ohms högtalarlast, har betydligt lägre (kanske 2/3) spänning på högtalarutgången än vad t.ex. en Vibrolux Reverb som har 4 ohms högtalarlast, vid samma uteffekt. Ändå valde Fender samma motståndsvärden i återkopplingen, vilket betyder att Super Reverb återkopplar mindre än t.ex. Vibrolux Reverb (vid samma uteffekt).

För JTM45:an kopierade Marshall hela Fender Bassman 5F6-A-kretsen. Även återkopplingen! Motstånden är där 27k och 5k (Presence-potten) för en återkopplingsgrad på 5,4 (27000/5000). Bassman 5F6-A har alltså mer återkoppling än Super Reverb, som båda har utgångstrafo för 2 ohms högtalarlast... I JTM45:an är utgångstrafon gjord för 16 ohms högtalarlast vilket betyder att det, vid samma uteffekt, är mycket mer spänning (mer än dubbelt så hög) på högtalarutgången än i 5F6-A. JTM45 har alltså VÄLDIGT mycket negativ återkoppling. Kanske motsvarande som att byta återkopplingsmotståndet i 5F6-A Bassman till 12k, eller till 470 i en Super Reverb... [:0]

I många senare Marshall är återkopplingsmotstånden 47k eller 100k mot 5k (Presence-potten) och återkopplingen är tagen från utgångstransformatorns 8-ohmstappning. 47k/5k från 8-ohmstappningen borde ge ungefär samma återkoppling som Fenders 820/100 från en 4-ohmstrafo.

En anekdot: En av mina kunder har en Fender Vibro King som han älskar, men velat få ännu lite bättre. Jag har där provat några moddar, men han blev inte riktigt nöjd förrän jag försåg stärkaren med negativ återkoppling (1k5/100)... Även jag tyckte att stärkaren då blev riktigt bra... Men, smaken är ju, som sagt, som baken...

Nej, detta är INTE ett långt svar [;)][}:)]. Denna fråga är MYCKET mer komplex än vad man kanske kan tro...

Läs t.ex. mer hos Aiken:
<b>http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm</b> som handlar om långsvansfasvändaren, men berör återkopplingsämnet.
<b>http://www.aikenamps.com/GlobalNegativeFeedback.htm</b> "Designing for global negative feedback"

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jul 2009, 12:54
Profile

...ökade 820-Ohms motståndet till 6,4k...
Är det verkligen så stor ljudskillnad mellan 6k4/100 jämfört med ingen återkoppling alls (helt ta bort återkopplingsmotståndet)? Det blir väldigt liten återkoppling med dessa värden.

Jag <u>misstänker</u> att om du ska prova med en pott på 10k bör den vara logaritmisk. Det kan också vara idé att seriekoppla potten med ett motstånd på t.ex. 470 ohm så att man inte kan dra ner värdet till noll.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jul 2009, 13:14
Profile

Underbart svar Sven-Johan, skall meditera över det när jag får en lucka senare...[:p] (OBS inte ironi)

Jag tar inte bort originalmotståndet på 820, så tanken är att när potten står i "noll" är det originalvärdet som gäller. Min semester börjar precis nu så nu ska jag få lite tid att A/B-testa mellan mina två supers, med och utan NFB-modden.

09 Jul 2009, 13:40
Profile

Det är lite av en classiker att fibbla med den nfb:n, fast då var det vanligt att man byter middkontrollen till 25K och tar en gamla potten som är på 10k och använder den till nfb:n, brukade kalla för "soul kontrol"

Andra "classiker" som du kan pröva är:

1.Om du inte använder bägge kanalerna, så ta ut det pre-amp rör som inte används, eftersom bägge kanalerna delar på ett katodmotstånd så får man en gnutta mer gain genom att ta ut det oanvända röret.

2.Attt byta intesity-potten som nu är en 50k till en 50k med off end on,så man kan kopplar ur vibratot helt när det inte andvänds.
Vibratot stjäl rätt mycket gain och påverkar dynamiken, detta modd rekomenderar jag verkligen!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

09 Jul 2009, 13:51
Profile

Grymt bra inlägg SJ och Owe :-P Instruktionsbok i mod sid 1. Läser med nöje på wap någonstans i Nordnorge där dator saknas. Snart back in bizniz. Hälsn Gunnar

09 Jul 2009, 18:44
Profile

Tack Owe, dessa står faktiskt redan på listan sedan tidigare... Synd bara att man har så förbenat lite tid att skruva...
Dock har jag svårt att se att jag behöver så mycket drag i mid-potten så jag skippar den tills vidare.. Tror att Sven-Johan har en poäng och när jag fått NFB-potten på plats misstänker jag att jag rattar in ett värde som är lite mindre dramatiskt, men utan snack blev det nytt liv i stärkaren... En pot är nog idealiskt så man kan ratta efter humör.

10 Jul 2009, 02:03
Profile

Om man vill ta bort NFB i en stärkare, kräver det ytterligare moddar för att det ska bli en användbar stärkare. Att bara kapa NFB på en Fender, som redan har en tendens till dålig mage, är ingen bra idé.
Några saker man bör jobba med är kapacitansen i första glättningskondingen, om möjligt öka spänningen till fasvändaren, ev. också minska tailresistorns värde. När det gäller fendrar är det bäst att utgå från 12AT7 i fasvändarn. Sen bör man se över basåtergivningen. Börja "bakifrån", dvs vid slutrören.
Mitt råd är att inte satsa allt på ett kort, utan sprida ut baskkärningen på minst två steg.
Arbetspunkterna i försteget bör också ses över.
Jag har moddat en hel del stärkare för återkopplingsfri ton, även ett antal svartnyllen, och ingen ägare har ångrat det!
Men att bara fimpa tråden ger ingen rättvis bild av hur en stärkare utan NFB kan låta.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

10 Jul 2009, 08:11
Profile ICQ WWW

Ha! Tänkte väl att Martin skulle komma med en kommentar! [:)][:)][:p][:X][:X]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Jul 2009, 12:48
Profile

Det jag tycker saknas i stärkare med lite eller ingen återkoppling är strängljud, klarhet, tydlighet och dynamik i anslaget. Framförallt när det distar. Detta inte bara på de tjocka strängarna utan även en bra bit upp på de tunna (höga frekvenser).

Detta kan vara önskvärt eller inte, beroende på vad man är ute efter. En rejält distande Tweed Deluxe 5E3 har ett typiskt ljud av slutsteg utan negativ återkoppling, tycker nog jag. Många älskar detta feta och jämna ljud, så det beror ju förståss på vad man är ute efter.

Jag <u>tror</u> att det många gillar när man tar bort eller minskar återkopplingen i en stärkare av typen blackface eller silverface Fender o.d. är att det distar vid lägre ljudtryck, att övergången mellan rent och dist kanske upplevs något jämnare och att det kanske upplevs som att det blir mer presence/närhet i ljudet. Jag menar att, om det är det man är ute efter, kan det kanske vara bättre att fixa det på andra sätt.

En väl desinad Presencekontroll <u>kan vara</u> den optimala medelvägen. Då kan man få till det så att det är lägre eller ingen återkoppling på högre frekvenser men att det är mer eller mindre hög återkoppling på lägre frekvenser. Då kan man få fasthet, tydlighet och renhet i de låga frekvenserna samtidigt som det distar och är sprilligt i de högre frekvenserna. Tycker nog jag i alla fall.

Fast självklart tycker jag att Svullo ska testa med en potentiometer som styr återkopplingsgraden.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Jul 2009, 12:59
Profile

Hur blir det på en BJ där nån här på Bojen rekommenderar att helt sonika klippa av NFB-kabeln??

Sven-Johan wrote:

Det jag tycker saknas i stärkare med lite eller ingen återkoppling är strängljud, klarhet, tydlighet och dynamik i anslaget. Framförallt när det distar. Detta inte bara på de tjocka strängarna utan även en bra bit upp på de tunna (höga frekvenser).

Detta kan vara önskvärt eller inte, beroende på vad man är ute efter. En rejält distande Tweed Deluxe 5E3 har ett typiskt ljud av slutsteg utan negativ återkoppling, tycker nog jag. Många älskar detta feta och jämna ljud, så det beror ju förståss på vad man är ute efter.

Jag <u>tror</u> att det många gillar när man tar bort eller minskar återkopplingen i en stärkare av typen blackface eller silverface Fender o.d. är att det distar vid lägre ljudtryck, att övergången mellan rent och dist kanske upplevs något jämnare och att det kanske upplevs som att det blir mer presence/närhet i ljudet. Jag menar att, om det är det man är ute efter, kan det kanske vara bättre att fixa det på andra sätt.

En väl desinad Presencekontroll <u>kan vara</u> den optimala medelvägen. Då kan man få till det så att det är lägre eller ingen återkoppling på högre frekvenser men att det är mer eller mindre hög återkoppling på lägre frekvenser. Då kan man få fasthet, tydlighet och renhet i de låga frekvenserna samtidigt som det distar och är sprilligt i de högre frekvenserna. Tycker nog jag i alla fall.

Fast självklart tycker jag att Svullo ska testa med en potentiometer som styr återkopplingsgraden.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Mvh
//GP

11 Jul 2009, 17:06
Profile

Hur blir det på en BJ där nån här på Bojen rekommenderar att helt sonika klippa av NFB-kabeln??
Jag förmodar att du menar en Fender Blues Junior?

Vad menar du med att du undrar hur det blir? Det är inget problem att göra så och ljudet kommer att bli som när man tor bort den negativa återkopplingen helt och hållet.

Man bör väl, i och för sig, klippa eller hellre löda bort och isolera kabeln på ett sätt så att det är lätt att löda dit den igen. Detta om man inte blir nöjd eller om man vill återställa till original.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Jul 2009, 17:24
Profile

Det finns många aspekter av detta. Jag tycker ni fångar kärnan i dessa stärkare.

Det är värt labba med nfb i dessa, men original är sällan heltokigt.

En precensekontroll är en jäkla bra idé. Jag har det i min Bassman-top med princip samma fasvändare som i en Super Reverb. Bra grej. Finlir på marginalen.

Jag kör dock just nu 12AX7 som fasvändare i min Bassman. Det skrämmer liv i slutsteget på ett nytt sätt, tycker jag. 12AT7 är ett trögt rör - platt, torrt, lite livlöst (min subjektiva uppfattning!!). Men det handlar om balans, som Martin är ute efter. Trimpotar är en bra grej, t.ex på svansen i fasvändaren. Man kan också testa med andra rör, t.ex ett 5751. Det ska jag göra noga i veckan.

/Gunnar

11 Jul 2009, 22:42
Profile

Eller sätta dit en pot? I så fall, hur stor? Log el lin?

Sven-Johan wrote:

pellegitarr wrote:

Jag förmodar att du menar en Fender Blues Junior?

Vad menar du med att du undrar hur det blir? Det är inget problem att göra så och ljudet kommer att bli som när man tor bort den negativa återkopplingen helt och hållet.

Man bör väl, i och för sig, klippa eller hellre löda bort och isolera kabeln på ett sätt så att det är lätt att löda dit den igen. Detta om man inte blir nöjd eller om man vill återställa till original.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Mvh
//GP

13 Jul 2009, 21:39
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]