View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:15

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Dåligt matchade slutrör?. 
Author Message

Jag har pysslat lite med en Marshall 1987 Lead, 68 års modell. Den var modifierad med mastervolym och den plockade jag bort enligt ägarens önskemål.
Slutrören var också relativt nya (Sovtek KT66), innnan jag gjorde något alls med förstärkaren så kollade jag biasen och till min förvåning så var det en väldig obalans i slutsteget, ena röret mätte jag 17mA och på det andra så mätte jag 39mA, B+ på pinne 3 på respektive rör mätte 388v.
Bytte plats på rören och obalansen byter också plats så det var helt klart rören som spökade, rören har en etikett på sockeln där det står "premium matched" och det står skrivet 26 på vardera av rören så det ser ju ut att vara matchade rör.
Min fundering är därför, är det inte bättre kvalitet på dagens rör än att de kan drifta så här mycket på så kort tid?, i så fall så är det ju verkligen läge att hålla koll på biasen på en förstärkare där man nyligen bytt rör.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

08 Jun 2009, 20:48
Profile ICQ WWW

Låg B+, men man ser uppgifter om B+ under 400V i en del Marshall-scheman.

Det är helt klart för stor skillnad mellan rör som är sålda som matchade, tycker jag. Några mA, kanske upp till 5mA, händer väl då och då.

Det kan ju faktiskt vara fel på stärkaren också, inte nödvändigtvis på rören. Kolla spänningarna kring båda slutrören, bias-spänning, anodspänning, skärmgaller osv. Om det är schysst (lika mellan båda rören) skulle jag kontrollmätt bias över OT:ns primärlindning. Allt för att utesluta en havererad OT, taskiga skärmgallermotstånd eller liknande.

Är allt schystt kan du ju bygga om för individuell bias eller balans-pot. Det är inte så dumt. Rätt lätt fixat i en 1986. Typ så här:

Image

/Gunnar

08 Jun 2009, 21:01
Profile

Izzy wrote:

Låg B+, men man ser uppgifter om B+ under 400V i en del Marshall-scheman.

Det är helt klart för stor skillnad mellan rör som är sålda som matchade, tycker jag. Några mA, kanske upp till 5mA, händer väl då och då.

Det kan ju faktiskt vara fel på stärkaren också, inte nödvändigtvis på rören. Kolla spänningarna kring båda slutrören, bias-spänning, anodspänning, skärmgaller osv. Om det är schysst (lika mellan båda rören) skulle jag kontrollmätt bias över OT:ns primärlindning. Allt för att utesluta en havererad OT, taskiga skärmgallermotstånd eller liknande.

Är allt schystt kan du ju bygga om för individuell bias eller balans-pot. Det är inte så dumt. Rätt lätt fixat i en 1986. Typ så här:

Image

/Gunnar

Jag kollade upp alla spänningar kring slutrören som du säger och allt verkade shysst, testade sedan andra slutrör och obalansen är borta, tack för schemat på balanspoten.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

08 Jun 2009, 21:31
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]