View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:42

Reply to topic  [ 19 posts ] 
B+ 
Author Message

Post B+
Lurat lite på det här med beteendet på min Meks.
Den funkar på alla vis,men när man pressar den tappar den headroom för tidigt.
I brist på bättre förklaring låter den platt.

Det enda jag inte kommit tillrätta med e att få ner B+ in på slutrören enl spec,å mkt riktigt e det så att om jag tar pre-amp signalen vid loop ut till ett rent slutsteg lira den BRA mkt längre i ren volym innan det börjar balla ur.

B+ ligger som det är runt 530V under last från de två 6L6;orna,å min fråga e vad jag har för alternativ för att få ner B+ inom ramarna igen.
Meksen e specad till 495max,men jag ser gärna att vi hamnar ett gäng volt under det då jag blir mer å mer övertygad om att det e däri mitt problem med stärkaren består.

Som sagt...det e när man pressar den den kommer tillkorta,å däri ligger ju lite av vitsen med en stärk av denna kalibern.

Ideer?

Jesper

hrj743@hotmail.com

25 May 2009, 22:36
Profile

Hög spänning brukar ge ett fastare, klarare sound med mkt headroom. sådär slarvigt generellt uttryckt. Om du sänker spänningarna till slutrören kommer de vika sig tidigare, redan vid lite lägre signal från försteget.

Icke desto mindre kan det bli så att du uppelver stärkaren som mer dynamisk. Att en stärkare låter "platt" kan bero på mkt. Det kan vara att den är stel (hög spänning, väldigt lite svikt). Det kan vara slutrör som är... slut.

Problemet behöver inte sitta i slutrören. Har du så hög spänning som 530V till slutrören kan du ha väldigt hög spänning även till fasvändaren. Vad har du där, på anoderna? En fasvändare som går med hög spänning gör att stäkare låter om inte platt så stelt.

Att sänka spänningnen till slutrören kan göras med power scaling (steglöst). Du kommer inte få mer headroom men en stärkare som andas bättre.

Man kan sänka B+ med effekt-zenedioder. Det var väl Martin K som tipsade om detta, men vi fick bara läsa A, inte B o C m hur man gör i praktiken... Hoppas Martin kommer tillbaka med ett inlägg [:p]

/Gunnar

PS. Det är inte högtalarna som bottnar då? Det kan verkligen låta platt och trist med högtalare som inte orkar leverera när man drar på.

25 May 2009, 22:46
Profile

Ligger inte i trattarna.
Samma låda med annan stärk=juvligt.

Har haft alla möjliga ideer för att hantera detta.

Rören har inte ens en halvtimma i ryggen sen de plockades ur lådan.
E vanliga JJ.

Spänningen till fasvändarn har jag faktiskt inte haft i tanke,å därför inte kollat.
Kan återkomma med den infon im,men en gissning e att den ligger högt den med.

Vad avser du med power scaling?
Själv har jag varit inne på allt från att linda av trafon ngr varv(krångligt) till ngn form av spartrafo(enkelt med fult) till att helt resolut byta nättrafo(undersöks fn)

Vanliga Zeners vet jag ju vad det är,men effekt dito har jag nog aldrig ens hört talas om för att vara ärlig.
Som en form av halvledande lastmotstånd eller?

hrj743@hotmail.com

25 May 2009, 23:55
Profile

Om det nu skulle vara ide att lattja med spänningen till fasvändarn borde det ju räcka att bara lasta den kretsen ngt ytterligare?

Gjorde ju ung samma mod med spänningsdelaren in mot försteget i denna med god framgång å använde där de ref spänningar som angav i schemat som guide.
Den biten får jag nog påstå att den funkade.

Å...logik säger ju att fasvändarn torde reagera likvärdigt?
Kan det vara så enkelt menar du?

hrj743@hotmail.com

25 May 2009, 23:58
Profile

Jesper slå mig en signal, jag tror jag ännu har ett kit kvar för att just sänka B+ om du är är inresserad?
Brukar använda dessa kit på Fender Consert som ligger på runt 500V och sänka dom till Ca 440V med bra resultat.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

26 May 2009, 00:58
Profile

Om det nu skulle vara ide att lattja med spänningen till fasvändarn borde det ju räcka att bara lasta den kretsen ngt ytterligare?

Gjorde ju ung samma mod med spänningsdelaren in mot försteget i denna med god framgång å använde där de ref spänningar som angav i schemat som guide.
Den biten får jag nog påstå att den funkade.

Å...logik säger ju att fasvändarn torde reagera likvärdigt?
Kan det vara så enkelt menar du?

hrj743@hotmail.com

Vet nu inte hur kretsen ser ut, men du har sannolikt ett spänningssänkade motstånd efter choken (om sådan finns) som sedan levererar B+ till fasvändaren. Mät B+ efter där.

Tar försteget sin B+ från samma punkt kommer spänningen till försteget påverkas också, om du sänker här (dvs höjer värdet på motståndet efter choken).

En Fender Super Reverb brukar ligga på 450V i denna punkt och kankse 230V på fasvändarens anoder. En Bassman 410/210. Marshall brukar ligga på drygt 200V på anoderna. Bara som jämförelse. DEt finns inget rätt eller fel. Men, min upplevelse är att om man börjar hamna över 250V på anoderna så blir det rätt stelt och odynamiskt.

Power Scaling är ett sätt att ta ned B+ till i första hand slutrören, utan att påverka spänningarna i stärkaren i övrigt. LondnPower säljer sådana kit. I dessa ingår steglös scaling inklusive automatisk bias-justering (bias-tracking). Men snacka med Owe om det om du hör av dig till honom.

/Gunnar

26 May 2009, 07:09
Profile

Gör så att jag plockar ihop den igen idag å mäter spänningarna in mot fasvändarn.

Owe.Du har mail.

hrj743@hotmail.com

26 May 2009, 09:51
Profile

Med över 500V på anoderna har du nog bias på -55 till -60V.
Det betyder att signalamplituden på styrgallren måste up i 60V för att få slutrören att börja krokna.
Tappar du headroom tidigare så är det nog fasvändaren som inte klarar att leverera svinget och slår i taket.

Signalsving från fasvändaren är en av parametrar att ta hänsyn till när man vill maximera headroom. Det är därför Herr Max Headroom har platt skalle....

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

26 May 2009, 10:08
Profile WWW

Signalsving från fasvändaren är en av parametrar att ta hänsyn till när man vill maximera headroom. Det är därför Herr Max Headroom har platt skalle....

*gapskrattar*.
Den var bra!!
Alexander...tack för dagens garv.[;)]

Ligger ngt i det du säger,å om inte minnet sviker ligger bias spänningen som det e på minus 56-57 volt eller ngt i de faggorna.
Avtappningen har jag för mig vart 70 strax efter diodbryggan.(63 AC in)

Denna har separat avtappning av dels bias men även 24V till styrning av reläer mm.

Skall kolla runt spänningsdelaren om jag inte kan få ner plus in mot fasvändar röret på ett eller annat sätt.
530 i B+ mot slutrören känns dock inte rätt-inte för att jag e ngn expert på ämnet,men iaf.

Mao,det jag ställer mig undrande till e vilken väg som e vettig att gå.?

Naturligtvis e jag som de flesta andra...ju enklare å billigare desto bättre.

hrj743@hotmail.com

26 May 2009, 10:35
Profile

Den funkar på alla vis,men när man pressar den tappar den headroom för tidigt.
I brist på bättre förklaring låter den platt.

Jag är fortfarande osäker på vad du egentligen menar med att den låter platt och tappar headroom för tidigt.
- Är det att den är stel i tonen?
- Är det att den distar fult pruttande, eller kanske... plattrande (hur faen beskriver man blocking distortion i ord [B)])?
- Eller att den distar för tidigt? Det förefaller i och för sig märkligt med de spänningar du indikerar.

Alex resonemang är förstås också väldigt relevant här. Så enkelt förklarat! [^] Kankse är det fasvändaren som distar för mkt och för tidigt.

/Gunnar

26 May 2009, 10:38
Profile

Kikat som snabbast på schemat,å FVn e specad till 240 å 245 för resp triod.
Ligger mkt riktigt ett effektmostånd på 2,7k i serie ut från spänningsdelaren,så det borde inte vara speciellt svårt att få ner märkspänningen till FVn genom att gå upp i motstånd.

Gör så att jag mäter under dagen å återkommer.

hrj743@hotmail.com

26 May 2009, 10:41
Profile

Ja,efter Alex förklaring vetti faen om det inte ligger en del i det denna mkt insatte man säger.

Ja.Jag tycker DELS den distar för tidigt å DELS att den blir "platt" i tonen allt eftersom effekten skruvas upp.

Grejen e alltså att den låter som den skall på låt oss säga 1/2 gas,men allt eftersom man kliver in i den mer å mer kommer beteendet å ngn stans har det ju sin grund.

Inte så det blir illa,utan...det e nog jag som till stor grad e ifrågasättande åxå eftersom jag till del saknar referenser.
Det jag "hört" om Meks stärkarna e att de skall låta mkt mkt bra,å det tycker jag inte denna gör på öppna spjäll.

Tanken att ngt bottnar e nu när det förs fram det mest troliga som jag ser det,å i ljuset av vad jag upplevde när jag via choken tog ner spänningarna till ref mot pre-ampen kan jag mkt väl tänka mig att den 81a som sitter som PI e det som spökar.
Ngt vi vet mer om om ngr timmar...[^]

Grejen e den med de uppmätta B+ spänningarna.
Läser jag schemat e där "kladdat" "540V max" på B+ till 6L6;orna.
Nu e det ju samtidigt så att jag e 100% nybörjare på det här med rörisar å saknar därför i stora delar referens.
Lär mig i en hiskelig takt för närvarande,men det där med vad man kan anse som vetttiga B+ e förbi min kunskapsnivå fn.

Så frågan e...e 530 i B+ ett no-no,eller e svaret på den frågan att örat,livslängd osv skall avgöra.Dvs att det e ngt relativt.

hrj743@hotmail.com

26 May 2009, 10:48
Profile

Det låter mkt med 530-540V men det finns ju stärkare med högre spänning än så.

Jag tänker så här. Hög spänning och mkt ström ger förutsättningar för högt effektuttag och därmed mkt volym och renare ton längre. Plugga t.ex. in i en Elmwood Modena 90, med 2xKt88 och B+ en bra bit över 530V - det låter bra som faen när du manglar power chords, men det blir högt så in i hälllvätte. Den låter följaktligen rätt stiff och trist på lägre voym då grejorna inte andas.

Men att förstås köra en 2x6L6-stärkare med B+ 540V, HotPlate eller master för att hålla ned volymen. Men du riskerar få en stiff ton och odynamisk feeling. Kommer du spela med den på så hög volym?

Att stärkaren viker sig rätt och snyggt, <u>vid önskad volym/ljudtryck</u>, är för mig helt avgörande om stärkaren är funktionell. En funktionell stärkare är en bra stärkare. Det kan därför ibland vara smart att genom lägre B+ få ned volymen ngt litet och tidigare dist.

Min Marshall JMP 50w t.ex. med B+450V låter ju grymt, men är för högljudd (för mig och mina spelsituaitoner) vid den inställning på stärkaren då den låter bra. Jag har nu power scaling i den. Vid B+ till slutrören på kanske 250-300V och med lagom kompenserad signal från fasvändaren viker den sig lika snyggt som med full B+, men på en volym som är användbar. Och då närmar den sig den feeling och volym jag får från min Bassman SF 50w. Den viker sig precis rätt vid en volym som jag kan använda i repan och live.

Jag har stärkare som går på B+ 350V som låter kanon vid sin optimala volym. Men när man drar på mer och kanske hamnar i en högljudd situation, då blir de platta och geggiga i tonen och feeling. Funktionell hemma och på inspelning. I bandet - nej.

Det var lite allmäna tankar och löser inte ditt problem. Ett ljudklipp skulle kunna vara intressant så att vi får en bättre feeling för vad som är ditt problem.

/Gunnar

26 May 2009, 14:39
Profile

Det låter mkt med 530-540V men det finns ju stärkare med högre spänning än så...
Jag har en s.k. 60 W Laney Klipp (troligen en 70-talare) på bordet för service nu. Den hade en bra bit över 600 V i B+ med 220 V-tappningen använd. Med 240 V-tappningen på nättrafon ligger B+ på sådär 580 V. För att få runt 20 mA anodström i tomgång behöver biasspänningen, precis som Alex säger, vara mellan -50 till -60 V med de 6CA7 jag i all hast provat med (ska vara EL34)...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

26 May 2009, 14:49
Profile

Det låter mkt med 530-540V men det finns ju stärkare med högre spänning än så.

Jag tänker så här. Hög spänning och mkt ström ger förutsättningar för högt effektuttag och därmed mkt volym och renare ton längre. .

/Gunnar

Det e ju just det som e grejen.
Om ljudet nu ändå var rent å högt,men det e det ju inte.
Den funkar som så att om man ger den full signal in från gitarren(bottnar pottarna på yxan) så distar den även på clean.
Helt i sin ordning i min bok,å på alla sätt användbart.

Problemet e när man börjar krana med den,oavsett om det e clean eller dist kanal.
Den tappar då allt headroom å låter precis som du beskriver "platt".
Hann dessvärre inte med att plocka ihop den idag då jag dels fick ta i det som alstrar pengar[:D],å dels engagerade mig i den Elf jag handlade alldeles nyss(se annan tråd)
Skall dock ta i detta snarast,å det e kanske inte så tokigt att den får stå till sig mellan varven eftersom det känns som min egen kunskapnivå tar älgakliv framåt som det är.

Nya infallsvinklar e ju alltid bra..å som sagt,det e kul att lära å förstå.

hrj743@hotmail.com

26 May 2009, 21:09
Profile

Jag sitter själv med en Super Twin Reverb just nu. 180w o 6x6L6, 500V.

Men den lät skit. Hittade till slut att fasvändarröret var uselt. Tonen blev smådistig, torr och murrig. Som sagt det finns många möjliga orsaker till det du upplever. Ett ljudklipp kan hjälpa!

/Gunnar

27 May 2009, 00:50
Profile

Kommer göra som så att jag som sagt sätter ihop den igen å kikar å mäter lite mer ingående.

Detta med rör i sig e ju som sagt ngt ganska nytt för mig,å att tex springa på mer eller mindre splitternya rör som ger sig var ngt nytt...men nu har man upplevt det med kan vi säga(i en annan stärk).

Kommer dessutom byta lite mer komponenter i Meksen det närmaste av ber basal karaktär.

Ursprungsproblemet e ju att stärkarn tidigare har levt ett mkt mkt hårt liv.
Man har kört å kört å kört tills det inte fanns ngt kvar ung.
Rör,lytar,utgångstrafo osv osv...det vart ju bara sopor kvar,å att i det läget hitta tillbaka har varit en mkt lärorik vända för mig.

Där vill jag passa på att ge en eloge till alla de lärde på bojen som så frikostigt delar med sig av sin kunskap.
Stort tack gubbar,för utan er assistans,utan era tankar å ideer hade det här tagit mångfalt mkt längre tid.

Återkommer som sagt vad gäller Meksen det absolut snaraste.
Jag bara SKALL få den att funka bra.
Så e det bara,å i den vevan kommer den moddas vidare i jakten på ton.

hrj743@hotmail.com

27 May 2009, 07:12
Profile

Fick kikat på det hela lite idag,å med viss framgång.

Gjorde som så på vinst å förlust att jag mätte AC efter dioderna,å märkte inget direkt märkvärdigt tills jag såg att jag intermittent kunde få växelspänningar.
Aldrig sett ngt liknande,men...å andra sidan e jag inte så bevandrad i detta med rörisar heller.

De som satt där var iaf BY127;or-som hade utgått.
Dessa ersattes därför med vanliga N4006 som tydligen skall vara ersättare.

Uppepå det sattes trafon i igen.
Ngr lödningar sågs över,å samtliga dito till samtliga rör löddes om.
Signalkablar till å från pottar byttes.

Mastern i cleankretsen kopplades om över en annan 1M pott,å den befintliga volyme flyttades mellan tonstacken å pinne 2 på andra trioden i 1a röret.

Mätte sen spänningarna till samtiliga rör.
Rör 1.Ingångsrör/utgång för clean.
1/1=185V
1/6=194V

Rör 2.Används till gain i första vändan.
2/1=203V
2/6=239V

Rör tre,andra trioden.Används till gain.Första trioden till reverb.
3/1=294V
3/6=213V

Rör 4.Reverb.Båda trioderna.
4/1=440V
4/6=440V

PI
1=315V
6=323V

B+
Rör 1=534V
Rör 2=534V

Bias båda rören= minus 56.2V

Satt till 28mA i nuläget.Mao halvkallt.

Poängen e nu att den efter dagens vända låter MYCKET MYCKET bättre än tidigare.
Ngt jag reagerar på nu e en större mängd brum,men...skam den som ger sig.

Av ngn anledning börjar jag bla misstänka att där har varit ngn kallödning inblandat.
Headroom finns helt plötsligt så det räcker,å allt det där "platta" e väck.

Som den funkar just nu skall jag se efter varför jag inte får ngn fart i masterpotten till gain kanalen-som av ngn anledning kastat in handuken.

Reverbet ger mer än man kan önska med god dynamik.

Känns lite som det skulle kunna börja bli ide att börja labba med tonstackar lite.

Sedan tidigare sitter där ju en omgång 0,022or ut från PIn,å jag kommer sannolikt att labba lite med de värdena runt just PIn vad det lider.

hrj743@hotmail.com

27 May 2009, 20:34
Profile

Det blir en omgång SGM på 1K åxå vad det lider.
Ngt jag känner kan vara vaket.

De knappa 540 i B+ e fö inom ramen för vad konstruktörerna angett.?
Känns ändå mkt,men skillnaden i ljudbild efter dagens övning e verkligen stor.

Reverb röret har då överspänning med ung 100V,men det visar sig vid ktrl att det sista motståndet ut mot det röret e för litet vs referensen på kretschemat.
Ngt jag åxå tänkt hantera det absolut närmaste.

hrj743@hotmail.com

27 May 2009, 20:36
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]