View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:41

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fuzz Wha restore - spänningsmatning? 
Author Message

Post Fuzz Wha restore - spänningsmatning?
Lite OT då, men jag antar att någon här ändå kan bistå[:p]

En kompis kom med en gammal skön Fuzz Wha-pedal. Undrar om det kan vara en Hagström kanske.

Tyvärr har någon slitit loss telejacken och spänningsmatningen. Vill nu återställa, men hittar inte riktigt rätt i schemat (som förträffligt nog sitter i locket till pedalen [^]).

Var ansluts batteriet (9V), + och -? Eller, vad är det som är batteriet/matningen i schemat, är det "006P" längst ned [B)]?

Jag antar att det undre jacket är inkommande signal och att matningen är kopplad dit på något sätt, men blir osäker här. Batteriet borde ha en -anslutning någonstans.

Image

Image

24 May 2009, 10:44
Profile

Jo, nog borde "006P" vara batteriet. +9V till höger, sedan har man kopplat minus från batteriet till "sleve" (vad fan heter det på svenska?)på utgångsjacket ser det ut som, så när man man kopplar ur kabeln från trampan bryts minusen till kretsen och batteriet sparas.

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

24 May 2009, 10:57
Profile ICQ WWW

Jo, nog borde "006P" vara batteriet. +9V till höger, sedan har man kopplat minus från batteriet till "sleve" (vad fan heter det på svenska?)på utgångsjacket ser det ut som, så när man man kopplar ur kabeln från trampan bryts minusen till kretsen och batteriet sparas.

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

Tack! Så gissade jag att det var också.
Men det ser skumt ritat ut.
Tanken är alltså att minus på batteriet är kopplat till jord, men bara så länge en plugg sitter i?
Får leta i låddan efter ett jack med funktionen som sluter sleeve-kretsen mot jord när man pluggar i.
/Gunnar

24 May 2009, 13:16
Profile

Nej det är inte Hagström som har tillverkat den där pedalen utan det är en Shin-Ei Companion Fuzz Wha, tror att det är ett japanskt märke.
Har en sådan själv som jag byggde om för många år sedan, det sitter en hembyggd Univibe krets i den nu.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

24 May 2009, 20:35
Profile ICQ WWW

Jodå, Shin-Ei är (eller var) japanskt. Har haft en sån där själv men den blev ombyggd till en phaser med manuellt svep samt VCA-kontrollerad volympedal, allt styrt av CMOS-logikkretsar.

24 May 2009, 22:24
Profile ICQ WWW

Hm, det står hagstrom på den. Men det spelar ingen roll, bara eländet ville låta.

Har kopplat ihop den och återställt tråd här och var.

Tyvärr låter det förfärligt om Fuzzen, typ som något är heltrasigt, spräckigt. Och wha-wha:n tjuer och oscillerar utan man ens spelare på gitarren... [:(!]

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska man tro att alla e-lyter i den är slut? Den har nog legat i många år.

/Gunnar

25 May 2009, 00:28
Profile

Du har mail Gunnar!

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

25 May 2009, 20:59
Profile ICQ WWW

Du har mail Gunnar!

Läst och svarat [:)][:)]

25 May 2009, 22:36
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]