View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 23:21

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Orange Rocker 30 - schema någon? 
Author Message

Post Orange Rocker 30 - schema någon?
Råkade slinka in på musikaffär idag för första gången i år typ. Och var lite nyfiken på Oranges line up. Sagt och gjort. Ägnade en stund åt Rocker 30 och AD30. Rockern gillade jag skarpt. Enkelheten med ett clean-läge utan tonkontroller och distläget med utmärkt snygg mustig dist, varken för lite eller för mkt för min smak (som då inte är mega high gain).

Tyckte Rockern lät klart bättre och roligare än AD30. Körde inte stärkarna så högt att skillnaderna i slutsteget kunde vara särksilt avgörande (4xEl84 vs. 2xEL34).

Hm. Rockerns försteg skulle man vilja se schema på (ja hela ampen). Någon som sitter på detta? Tror Rocker 50-schemat var uppe i ngn tråd men vet inte hur mkt som skiljer.

/Gunnar

07 May 2009, 23:15
Profile

Är du inte förbi det stadiet att behöva planka kretsar[:D]

Har inget schema men man kan ju anta att när man kollar på Rockerverbschemat att dom kanske kör samma sak.
http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SC ... sheet1.jpg
Dvs stort headroom, mycket gain, stora katodkondingar och istället ta ner signalen mellan stegen med spänningsdelare och "små" kopplingskondingar.
Men det kan ju vara totalt annorlunda man vet ju inte men ofta brukar ju tillverkare vara rätt enkelspåriga[:D]

När man läser på Orange hemsida så är det dock ett gainsteg mindre på respektive kanal på Rocker 30.

08 May 2009, 06:45
Profile

Äh, jag uppfinner inte hjulet två gånger. Jag utgår alltid från något bra som någon annan gjort. Parasit heter det kanske.

Sedan kan man förbättra, re-make, hitta en egen lösning. Det är kul.

Rocker 30 har tonstack endast på distläget. På det andra läget endast volym. Det är coolt. Hur som helst är det väl bara 3 st 12AX7 inkl fasvändare, EL34 med katodbias.

"This amplifier combines a single stage clean channel with a three stage pre-amp lead channel. The natural channel has just one control (natural volume) that takes you through many shades of perfectly balanced, bell like clean tones, until you hit the very musical harmonic overdrive of the output valves." bla bla bla

Kul design. Fast man kanske likväl då kunde göras som i min Bäckström med en separat EF86-kanal istället. Fast den har jag just bytt bort..

/Gunnar

08 May 2009, 07:10
Profile

Ja med endast ett steg så äter en tonstack för mycket signal för att trycka på slutsteget skulle jag tro så enbart volym.
Känns som om det gäller att ha exakt rätt mick för just den stärkaren dock annars kan man ju landa på alltifrån ospelbar bas till diskant som inte går att tolerera.
Känns som en snållösning.
Brukar själv köra 1 steg till rent följt av eq men då kommer det en effektloop efteråt som lyfter upp signalen till slutstegsdrivande nivåer.

08 May 2009, 10:13
Profile

Ja med endast ett steg så äter en tonstack för mycket signal för att trycka på slutsteget skulle jag tro så enbart volym.
Känns som om det gäller att ha exakt rätt mick för just den stärkaren dock annars kan man ju landa på alltifrån ospelbar bas till diskant som inte går att tolerera.
Känns som en snållösning.
Brukar själv köra 1 steg till rent följt av eq men då kommer det en effektloop efteråt som lyfter upp signalen till slutstegsdrivande nivåer.

Med EF86 räcker det till tycker jag. Fast vill man ha tonstack får man plutta in en halv triod även efter ett EF86?
/G

08 May 2009, 10:28
Profile

MatsRune hade en tråd uppe om just sin Rocker 30 där vi jagade scheman men inte hittade några. Rockerverb-schemat tycks inte stämma mot Rockern var summan av den tråden.

Här är tråden:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... nge,Rocker

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

08 May 2009, 11:33
Profile

Nä samma kan det ju inte vara pga av att det är fler gainsteg på bägge kanaler men det verkar onekligen som att trånga kopplingskondingar förekommer i bägge fallen och man kan ju spekulera om att liknande uppbyggnad av stegen förekommer i bägge.

Jag skulle tippa på att dom tagit grundiderna av uppbyggnaden från Rocker och släng till ett gainsteg till. Det som sitter efter gainpoten.
Sen är det bara att fintrimma hur mycket signal man vill ha in i sista gainsteget.

Det verkar ju onekligen som att första kopplingskondingen är en 1nF i bägge fallen. Så där har vi en komponent i Rocker 30 schemat[:D]

08 May 2009, 12:45
Profile

Med EF86 räcker det till tycker jag. Fast vill man ha tonstack får man plutta in en halv triod även efter ett EF86?
/G

Ett vanligt ax7 steg räcker gott till att putta slutsteget om man inte har en tonstack efter var det jag menade.(vad ef86 levererar har jag inte blekaste om)
Annars är det ju en triodhalva till efter som gäller.

När man slänger in en loop får man ju den triodhalvan på köpet. Alltså Gainsteg-eq-loopbuffer-loopgainsteg-PI

08 May 2009, 12:52
Profile

När man slänger in en loop får man ju den triodhalvan på köpet. Alltså Gainsteg-eq-loopbuffer-loopgainsteg-PI

Loop är för fegisar som sejfar.
Jag kör alltid utan. Rått ska det vara.
Har dessutom inget som passar att stoppa in i de hålen.

Usch vad snuskig den här tråden blev... [:I]
Och jag har ändå inte ens hunnit smutta på fredagspilsnern.
Måste nog hem och lira lite dödsmetal först.

/G

08 May 2009, 14:02
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]