View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 00:59

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Katodbias - skydd vid eventuellt slutrörshaveri? 
Author Message

Post Katodbias - skydd vid eventuellt slutrörshaveri?
Hej gurus!

Sitter och funderar lite på hur man bäst kan skydda en katodbiaserad förstärkare vid eventuellt slutrörshaveri. Jag tänkte först på motståndstricket för fixed bias, men hur?

Hur räknar man t.ex. på avsäkring direkt på katoden? Eller för utgångstransformatorernas HV-lindning? Har byggt ett par steg men - kors i taket - aldrig kommit så här långt i tankarna, trots att jag sett skräckexempel där utgångstrafos lämnat in snabbare än ögat. Livförsäkring för OT's känns A och O.

All input uppskattas mycket. Vore kul att få rätsida på det här, så man åtminstone kan känna sig lite tryggare.

--Olle

24 Apr 2009, 11:19
Profile

2 watts 1 ohms motstånd funkar ----- vid katode bias som både mätmostånd o bättre skydd

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

24 Apr 2009, 23:50
Profile WWW

2 watts 1 ohms motstånd funkar ----- vid katode bias som både mätmostånd o bättre skydd

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

Tack Zven!

Mätmotstånd har jag ju redan, men jag inbillade mig att det inte gav någon vidare säkerhet. Förstår att det i så fall funkar likadant som en säkring på katoden!

Någon får gärna fundera lite på om det är värt att avsäkra utgångstransformatorernas HV-lindning. Känns som att det borde ge ett bättre skydd vid eventuellt haveri?

25 Apr 2009, 11:34
Profile

Det krävs 1.4A för att ett 2W 1ohm ska komma upp i märkeffekt och säkert betydligt mer för att det ska brinna av.

25 Apr 2009, 12:42
Profile

Image ImageImageImage

25 Apr 2009, 12:45
Profile WWW

men bäst funkar 0,6 watts motstånd men då med fixed bias..... o dem brinner garanterat av vid rörfel.... har hänt mig 2 ggr på 10 år på mina egna stärkare....

Image ImageImageImage

25 Apr 2009, 12:47
Profile WWW

Det beror väll lite på vad för rörfel det är.
Har man en säkring i B+ på 500mA så förstår jag inte vitsen med ett 0.6W motstånd heller ty det ska tåla 775mA. Är man inte säkrad, ja då förstås......
Men ett 2Watts??????

Edit: man behöver inte mer effekt för att det är katodbias. Det blir inte mer effekt över motståndet för det. Det blir bara mer effekt om strömmen är större. Effektlagen går inte tulla på.

25 Apr 2009, 12:53
Profile

Det beror väll lite på vad för rörfel det är.
Har man en säkring i B+ på 500mA så förstår jag inte vitsen med ett 0.6W motstånd heller ty det ska tåla 775mA. Är man inte säkrad, ja då förstås......
Men ett 2Watts??????

Edit: man behöver inte mer effekt för att det är katodbias. Det blir inte mer effekt över motståndet för det. Det blir bara mer effekt om strömmen är större. Effektlagen går inte tulla på.

Tubis, då är det väl - om jag förstår dig rätt - bra mycket smartare att helt enkelt säkra av katoden medelst traditionell säkring? Har visserligen bara sett det en enda gång (i en gammal Dynacordapparat). Såg ut som ett SEMKO-tillägg.

Annars var jag ju inne på utgångstrafons HV-lindning, vilket borde vara idealt. Men hur räknar jag då?

25 Apr 2009, 16:58
Profile

zven wrote:

men bäst funkar 0,6 watts motstånd men då med fixed bias..... o dem brinner garanterat av vid rörfel.... har hänt mig 2 ggr på 10 år på mina egna stärkare....

Att använda eller utgå från vanliga motstånd som säkringar är fullständigt opålitligt. De är ofta väldigt "tröga" när de brinner av, och när de brinner brinner flera typer med öppen låga.

Som Tubis är inne på blir belastningen på just 1,0 ohms mätmotstånd samma oavsett om det är katodbias eller inte. Det är effektutvecklingen över just det lilla motståndet som räknas (och den blir betydligt mindre än man ofta verkar tro; det krävs ganska mycket ström för att få runt 0,5-2 watt över ett motstånd på bara en ohm.) Frågan har varit uppe på Bojen ganska nyligen:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... hichpage=1

Jag vet inte om det finns någon tumregel för hur man räknar fram ett lämpligt säkringsvärde. Men räkna kanske och ungefär med dubbla strömmen för förstärkarens angivna effekt och dubbla den siffran. För en 50 wattare med runt 400 volt effektivt på anoderna blir det ungefär en säkring på 500 mA eller strax under.

25 Apr 2009, 20:44
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]