zven wrote:
men bäst funkar 0,6 watts motstånd men då med fixed bias..... o dem brinner garanterat av vid rörfel.... har hänt mig 2 ggr på 10 år på mina egna stärkare....
Att använda eller utgå från vanliga motstånd som säkringar är fullständigt opålitligt. De är ofta väldigt "tröga" när de brinner av, och när de brinner brinner flera typer med öppen låga.
Som Tubis är inne på blir belastningen på just 1,0 ohms mätmotstånd samma oavsett om det är katodbias eller inte. Det är effektutvecklingen över just det lilla motståndet som räknas (och den blir betydligt mindre än man ofta verkar tro; det krävs ganska mycket ström för att få runt 0,5-2 watt över ett motstånd på bara en ohm.) Frågan har varit uppe på Bojen ganska nyligen:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... hichpage=1Jag vet inte om det finns någon tumregel för hur man räknar fram ett lämpligt säkringsvärde. Men räkna kanske och ungefär med dubbla strömmen för förstärkarens angivna effekt och dubbla den siffran. För en 50 wattare med runt 400 volt effektivt på anoderna blir det ungefär en säkring på 500 mA eller strax under.