View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:12

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Twin Reverb 100 vs 135w 
Author Message

Post Twin Reverb 100 vs 135w
Hur var det egentligen med effekt genom åren för twinnen...

Mitt minne är suddigt.. Var det 80w, 100w, 135w? Jag har för mig att den från början märktes med 80w (Blackfaceåren) sedan märktes med 100w men att detta egentligen bara var baserat på en höjd nätspänning i USA eller något i den stilen, alt. en annan mätmetod... Så det egentligen inte var någon faktisk effekthöjning i stärkaren. Och sen kom ultralinjär 135 runt -74 och det var en verklig effekthöjning.

Borde veta bättre, trodde jag visste bättre.. Men när jag börjar tänka so har jag glömt... Någon som vill sprida lite ljus? Har bara haft en 135-wattare själv.

23 Apr 2009, 22:42
Profile

http://www.ampwares.com/fender.asp

SF-kretsarna AA270 och AA769 kördes med ca 400V B+ och borde rimligen ge lite lägre effekt (85W?) än vanliga AB763-kretsen som snarare har B+ uppåt 500V (460-500V). Varför den anses ge 85W under Blackface-åren vet jag inte.

130W är en senare SF-skapelse som har precis som du nämner UL-kopplad OT.

/Gunnar

24 Apr 2009, 00:15
Profile

Jag inser ju naturligtvis att det inte finns några genvägar, måste förståss köpa en av varje sort i orginalskick och labba lite... Får bli i fantasin tillsvidare ;-)

24 Apr 2009, 15:11
Profile

Det är en sund inställning Svullo![:D]

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

24 Apr 2009, 16:36
Profile ICQ YIM WWW

I praktiken tror jag inte det är någon direkt skillnad mellan 85- och 100-wattarna, i alla fall inte exportmodellerna.
De har alla samma nättrafo och därmed ungefär samma spänningar.
Möjligen kan skillnaderna i komponentvärden i slutsteget påverka uteffekten före klippning.
Det finns flera exempel på att angivna spänningar skiljer sig mellan olika scheman för vissa Fender-modeller, trots att de i praktiken har precis likadan nätdel. Även motsatt tror jag, att det är angivet samma spänningar trots olika likriktarrör, som påverkar spänningen med flera tiotals Volt i praktiken. Man kan alltså inte riktigt lita på spänningsuppgifterna i deras scheman.

135-wattarna däremot, har en annan nättrafo med högre spänning, så B+ ligger runt 500VDC. Jag tror det är huvudorsaken till effektökningen, inte att de har UL-utgångstrafo.
De kom förresten 1977.

/Sixten

24 Apr 2009, 16:50
Profile WWW

Vet att jag läst någonstans att 85 -> 100w egentligen inte existerar, att det bara är olika märkning, detta skulle ha varit i linje med den effekt-jakt som pågick ett tag. Sixten, du skriver: "angivet samma spänningar trots olika likriktarrör" Nu syftar du generellt på Fender va? Mig veterligen har det aldrig funnits någon Twin Reverb med rörlikriktare.. Har jag missat något? Har förvisso saknat det...

24 Apr 2009, 21:53
Profile

Vet att jag läst någonstans att 85 -> 100w egentligen inte existerar, att det bara är olika märkning, detta skulle ha varit i linje med den effekt-jakt som pågick ett tag. Sixten, du skriver: "angivet samma spänningar trots olika likriktarrör" Nu syftar du generellt på Fender va? Mig veterligen har det aldrig funnits någon Twin Reverb med rörlikriktare.. Har jag missat något? Har förvisso saknat det...
Det är riktigt. Jag tänker på Deluxe Reverb och Super Reverb i första hand. Det är bara ett annat exempel på att man inte kan lita på spänningsnoteringarna på olika scheman.
Det kan även vara så, att olika spänningsvärden hänger ihop med olika bias. Om slutrören drar mer ström så sjunker B+ och vice versa. Om man jämför t.ex. 100W-schemat med AA769 för Twin Reverb, så är B+ noterat till 445 resp. 410V. Men biasspänningen in till balanspoten är samtidigt -52 resp. -37V, vilket gör stor skillnad i tomgångsström i slutrören och därmed även spänningsfallet i trafon.

Angående uteffekten i Twin och liknande, så gjorde jag en intressant erfarenhet härom året med min Dual Showman Reverb -74, alltså en "100-wattare". Jag provade att byta fasvändarröret från 12AT7 till 12AX7, något som jag tror är ganska vanligt, sammtidigt som jag mätte uteffekten. Då klippte slutsteget vid betydligt lägre uteffekt än med 12AT7. Om jag inte minns fel redan vid dryga 60W mot nästan 100W annars.
Det beror såvitt jag förstår på att 12AX7, som är ett effektsvagare rör, inte orkar leverera den ström som krävs för att generera tillräcklig signalnivå in till slutrören. Det i sin tur beror på att slutrörens "gallerläckor" är på bara 47k mot upp till 220k i tidigare versioner.
För att styrka teorin så bytte jag motstånden runt fasvändaren till Blackface-värden och då blev det inte alls samma fenomen. Däremot fick jag det välbekanta Blackface-pruttandet som ett brev på posten.

Att byta fasvändarrör till 12AX7 gav alltså ungefär samma effektminskning som att plocka ur två slutrör och samtidigt anpassa högtalarimpedansen som brukar rekommenderas (men inte av mig).

/Sixten

24 Apr 2009, 23:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]