View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 09:21

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hjälp med ny rigg (Mesa Quad + TC G-major) 
Author Message

Post Hjälp med ny rigg (Mesa Quad + TC G-major)
Tjenare!

Jag gick och impulsköpte en Mesa Quad Preamp häromdagen och nu finns det helt plötsligt för många valmöjligheter;

Ska jag koppar gitarren in i Mesa:n -> G-major -> Slutsteg
Eller
Gitarr->Mesa->G-major i Mesan:s loop->Slutsteg
Eller
Gitarr->Mesa->Ut från Mesan:s ena out->Gmajor->Mesas loop->slutsteg (Tydligen kan jag då styra både mesan:s output och G-majorns output på framsidan av mesan då)

Min största fråga är att jag inte fattar vart effektloopen hamnar: i vanliga fall emellan preampen och slutsteget men hur blir det med loopen i en preamp. Hamnar effekten i loopen ändå sist då förutom att outputen fortfarande styrs av preampen då?

Sista frågan: Jag använder G-majorn för att soloboosta påverkas denna möjlighet av att ha den i loopen?

Ursäkta om det är luddiga frågor men jag kan inte formulera mig bättre just nu [:)]

//Oscar

http://myspace.com/oninemusic

30 Mar 2009, 20:49
Profile

Ger mig på ett snabbsvar utan att kolla på Quadens schema, jag skulle normalt koppla den till preampens effektloop med förhoppningen att volymkontrollen (output i preampen) hamnar efter effektloopen. Om du sätte G-majoren efter preampen kommer ju ingångsnivåerna att variera efter hur du ändrar mastervolym på Quaden. Åtminstone med mitt ljudideal blir kompressorn i G-majoren oandvändbar när man kör den i loop, kompressorn vill ju vara före preampen, men resterande effkter efter.. Kort sagt, jag tycker att G-majoren är felkonstruerad och skulle haft en loopmöjlighet mellan kompressorsteget och de digitala effekterna..

Snabbt ihopskrivet utan eftertanke....

31 Mar 2009, 10:21
Profile

Jo så tänker jag också lite. Kompressorn är inget problem den används extremt sällan så det gör varken till eller från.

Så troligen blir det att den får gå i loopen så att jag kan styra volymen med Quaden. För så borde det väl logiskt vara?

Förhoppningsvis hamnar det så att min boostning i majorn gör att volymen trycks upp även i quaden utan att bara öka gainen, för troligen ligger väl loopen alldeles i slutet av quaden?

31 Mar 2009, 11:58
Profile

Verkar logiskt, så är det i min Triaxis, har inte hunnit titta på Quaden

31 Mar 2009, 13:35
Profile

Verkar logiskt, så är det i min Triaxis, har inte hunnit titta på Quaden

Säkert spå, jag får testa. Dessvärre hinner jag inte testa preampen förren senare i veckan så jag får fortsätta att slänga lystna blickar mot den medan jag tentapluggar. [xx(]

31 Mar 2009, 14:07
Profile

Personligen tycker jag att reverben på G-Majorn lämnar lite att önska, någonstans där tar väl processorkraften slut tänker jag mig. Jag kompletterar min G-Major med en TC-M-One, som har betydligt tyngre reverb. Kör gitarren in i G-Majorn och kör digitalt mellan G-M och M-One, sedan analogt ut. Det ger fortfarande endast en A/D och en D/A så ingen ytterligare latency eller ljudförsämring, men det ger möjlighet att få till ett betydligt komplexare/fylligare Chorus och reverb än med enbart G-Majorn. ;-)

31 Mar 2009, 23:09
Profile

Slänger in ett specialtips...
Personligen tycker jag att reverben på G-Majorn lämnar lite att önska, någonstans där tar väl processorkraften slut tänker jag mig. Jag kompletterar min G-Major med en TC-M-One, som har betydligt tyngre reverb. Kör gitarren in i G-Majorn och kör digitalt mellan G-M och M-One, sedan analogt ut. Det ger fortfarande endast en A/D och en D/A så ingen ytterligare latency eller ljudförsämring, men det ger möjlighet att få till ett betydligt komplexare/fylligare Chorus och reverb än med enbart G-Majorn. ;-)

Bra tips! Fast jag kommer nog att köra med reverbet i quaden, det är smått fantastiskt. Ska bara köpa en switcher så att jag kan styra det via min midicontroller. Det är åtta! footswitchjack på quaden.

01 Apr 2009, 09:56
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]