View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 04:32

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Mod till Laney LC15R! 
Author Message

Hej!
Måste börja med att tacka för ett strålande forum för "rookies" som jag!! Tänkte prova lyckan här också! [:)]
Finns här någon som har några tips om moddar till en LC15R? Har en som bara står och hade tänkt göra ett projekt av den. Ska börja med att bygga om den till en top (först tänkt som combo). När den ändå är bortmonterar tänkte jag uppgradera lite!!!
Är jättetacksam för svar i alla former!!
/ Jonatan

03 Feb 2009, 01:01
Profile ICQ YIM WWW

Bumpar den här tråden lite för skojs skull. Jag har haft ett par såna här tidigare och nu har jag två stycken igen. Varje gång slås jag av hur bra de låter om man bara kopplar in dem till en vettig extern låda, det är både fint sjung och spänst i det rena ljudet och fin kräm i disten. Såna här köper man ju begagnade för runt 1.500 kr styck och jag tycker de rent ljudmässigt slår många stärkare på fingrarna som kostar många gånger mer. Som bygge betraktat lämnar de kanske en del i övrigt att önska. Bojens rörgurus kanske har en avvikande mening om Laney LC-15:s förträfflighet eller kanske har ni några förslag på vad man kan göra för att putsa ytterligare lite på ljudet. Ibland kan jag t ex tycka att disten är en smula skrikig och frasig men den är ändå bättre än i de flesta Marshall jag lirat på och bättre (åtminstone på lägre volymer) än i min Orange Rocker 30. Helst skulle jag vilja bygga om en av mina LC-15 till ptp. Alla idéer välkomna. Nedan finns länk till shcema. En fråga också. Den där dubbelpotslösningen för gain som laney valt, vad är tanken bakom den? Såg i en annan tråd nåt om att byta OT till en Hammond 125E och sätta dit SGM men vet inte vad och varför det skulle förbättra riktigt.

http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_lc15.pdf

/MatsRune

23 Mar 2009, 14:11
Profile ICQ YIM WWW

En annan OT kan resultera i mera bas förstår jag. Laneys OT är underdimensionerade eller åtminstone på gränsen. Men som combo i sig är Inte hgt bra (du har väl en Celestion 8"a i hoppas jag) Men om den funkar med en större låda och låter bra-varför modda? Har INTE sett några moddar för dessa BTW.
SGM är mera av skyddskaraktär.

23 Mar 2009, 21:00
Profile

Rudmark: men är det inte också så att det distar mer och tidigare om man har en underdimensionerad OT, blir det inte mer headroom om man byter till en större kostym och kan det i så fall inte rentav vara av ondo om det är främst som "distmaskin" man vill ha stärkarn, även om den kanske låter mer dynamiskt och fylligt renställd? Iofs kostar vän en Hammond 125E-trafo inte många hundralappar så man kan ju testa bara för skojs skull.

Sen sitter det faktiskt tior i de här inte åttor, även om man skulle kunna tro det så tunt som det låter, men det beror mest på den lilla lådan. I mina sitter det gamla utskällda HH Invader-elementet, men jag har faktiskt testat att peta in riktigt exklusiva element och det gör inte att den låter roligare. Ska man ha den som övningsstärk så kan man behålla den som combo men ska man ha den till nåt annat så kan man gott kapa lådan till en topp och bara köra med extern låda.

Får leta runt lite på webben kanske, de flesta små stärkare brukar ha en skara moddningsentusiaster, kolla bara på den där lilla Epiphonen finns ju hur mycket som helst om den att läsa och modda.

/MatsRune

23 Mar 2009, 21:25
Profile ICQ YIM WWW

OK 10" då - hade en LC15 för ett år sedan och kanske blitt glömsk[:p]
Byte till bättre Celestion gjorde att man blev kvitt fräset i HH elementet. Ja- byte av OT ger mer headroom (och mer bas av vad jag förstått) men själva combolådan i sig-den är ju ganska liten och väldigt öppen är ljudmässigt ingen ultimat lösning. Stängd 12a alternativt större öppen ger bättre ljud IMHO.
Och Nej - jag har ine hittat någon mod fast jag letat. Rörbyten räknas inte[:D]

Förresten:Kommer int ihåg ifall denna har katodbias eller ställbar- kan ju vara en variant isf

23 Mar 2009, 21:34
Profile

Katodbias innebär väl att man inte behöver ställa biasen vid rörbyte, att kretsen anpassar sig själv? På Laney LC15 måste du ställa bias om du byter rör som inte är matchade och inte har samma grade som de gamla. Har ingen aning hur många byten som gjorts av EL84:orna i mina LC15 eller om bias är rätt justerad. Jag kan inte den proceduren.

/Mats D

24 Mar 2009, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Kanske det är dessa modds som jag gav i en annan tråd Mats minns?

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=23375

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

24 Mar 2009, 13:36
Profile

LC15 har en bias-pot. Jag har provat att ställa min både varmt och kallt, men tycker inte att det påverkar ljudet nämnvärt. Däremot sjunker högspänningen (kanske 10-20 V), p g a den klena nättrafon, om biasströmmen ställs högt, vilket i viss mån kan innebära ett minskat headroom. Därför kör jag min LC15 kallt, kanske ca 50% av max effektförlust i rören. Tror att Laney-fabriken ställer bias ännu kallare. Dom vet väl att nättrafon är underdimensionerad. Det märks ju f ö även på att trafon blir väldigt varm, varför en kylfläkt kan vara på sin plats.

En mod som jag vill rekommendera att prova är att montera in en presence-kontroll, alternativt att minska (eller helt skippa) den negativa återkopplingen. Se tråden som Owe hänvisar till. Tycker att dom mid-frekvenser som då kommer fram är mkt trevligare än dom som mid-kontrollen framhäver. Därför vrider jag ner mid på noll, och vrider upp presence till nära max.

Byte av OT och högtalare är ju inte heller fel. Med en hyfsad tratt tycker jag faktiskt att LC15 kan låta bra även med originallådan, men då ska den stå på golvet.

24 Mar 2009, 16:52
Profile ICQ YIM WWW

Nu har jag en del att meka med, mycket matnyttigt i den där andra tråden. Ska nog göra det mesta av det som föreslås. Det jag inte förstod riktigt av bilden i den andra tråden är var den ordinarie banan är uppbruten till förmån för skärmgallermotstånden som ju sägs vara en förutsättning att man monterar om man vill experimentera med en drossel. De där kondingarna som gör ljudet tunt ska fixas, OT:n bytas mot en Hammond osv. Hur ställer jag bias förresten? Jag antar att man inte bara ska vrida hejvilt på poten tills man tycker det låter bra om man är rädd om slutrören, eller är det såna säkrhetsmarginaler på en sån här att man inte kan ställa för varmt?

Helst skulle man ju vilja riva ut kortet och bygga upp det hela på nytt ptp på ett turret eller eyelet board, hmm....

/MatsRune

26 Mar 2009, 00:17
Profile ICQ YIM WWW

Om du följer kopparbanan från rörsockelben nr 9 (där motståndet är inlött i den vänstra sockeln) ut till vänster så ser du avbrottet precis i bildkanten. Men du kan ju kapa var du vill, t ex alldeles intill rörsockeln. (Jag valde nog det här stället för att det enkelt skulle gå att reparera om jag hade ångrat mig)

Jag mäter bias så här:
OBS! HÄR JOBBAR DU MED HÖGSPÄNNING, så gör det bara om du känner dig säker.
Mät först (med stärkarn avslagen) resistanserna i OT:ns båda primärhalvor, dvs mln röd och blå och mln röd och vit (ca 80 - 100 Ohm per halva beronde på OT). Med stärkarn igång mäter du sedan spänningsfallet (ca 2-3 Volt) över resp lindningshalva, och beräknar bias-strömmen (I=U/R, ca 20-30 mA). Mät också högspänningen (ca 270-300 V), t ex över C19, och beräkna effektförlusten i röret (P = U x I). Välj effektvärden i intevallet 50-70 % av max förlust i röret. För ett EL84 är max 12 W.

26 Mar 2009, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Det där med att justera bias får jag fundera lite på eller lämna bort.

Tyvärr funkar inte dina bilder i den där tråden idag. Tillfälligt eller låg de nånstans där de tas bort efter en viss tid och jag hade otur att det skedde mellan jag tittade häromdagen och nu?

/MatsRune

28 Mar 2009, 17:39
Profile ICQ YIM WWW

Bilderna tycks vara otillgängliga nu. Dom låg på Diino.com, men tycks inte längre vara åtkomliga på weben. Vet inte vad som hänt. "Diinoweb is being discontinued" säger man. Behöver du bilderna kan jag maila dom till dig. I så fall behöver jag din adress.

28 Mar 2009, 23:43
Profile ICQ YIM WWW

Du har e-post beneri.

/MatsRune

29 Mar 2009, 01:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]