|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
4 ohm till 8 ohm med ett motstånd ?
| Author |
Message |
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
 4 ohm till 8 ohm med ett motstånd ?
Ok, först, jag kan inte det här alls. Kan man "göra om" ett 4 ohms högtalarelement till 8 ohm genom att löda ett motstånd på + ? Jag fick den idén och gick förbi Elfa. Grabbarna där sa att det "inte va rätt men att det funkar" Nå, är det jungelmek eller törs jag göra så ? Susy
|
| 17 Mar 2009, 20:06 |
|
 |
|
rudmark
|
Du kan löda i serie på + eller - polen , sak samma. Motståndet ska tåla halva effekten (minst) av vad du låter stärkaren ge, Ljudet sänks väl 3 dB, dvs ungefär hälften. Testa iaf.
|
| 17 Mar 2009, 20:12 |
|
 |
|
bjoel
|
Rent tekniskt funkar det - men vad är det du vill göra egenligen?
Glöm inte att motståndet ska tåla tillräcklig effekt.
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 17 Mar 2009, 20:53 |
|
 |
|
susy
|
Först tack för svar, och ett erkännande, jag hade redan provkört,men bara lite, innan jag postade frågan. Jo jag hämtade en Blackstar 5w topp på posten i em. Har tröttnat på mjukvaruljudet i min hemmastudio. Jag va helt inställd på att köra den med högtalaren i min 80-tals transistor Marshall. Allt klart och kabeln lödd och stärkaren på plats, då, det e ju 4 ohm ! Blackstaren vill ju ha 8 - 16 ohm, därför frågan. Köpte ett 3.9 ohm / 10 w motstånd och monterade. Provade lite försiktigt men blev orolig och postade frågan här. Igen, Tack så mycket [:)]
|
| 17 Mar 2009, 21:09 |
|
 |
|
d95err
|
Det fungerar och resultatet blir en sänkning av volymen med ca 3dB. Dock kommer högtalarens impedanskurva att jämnas ut, vilket förändrar tonen en del. Aiken har en artikel om precis detta: http://www.aikenamps.com/ParallelLoads.htmlErik R
|
| 17 Mar 2009, 21:12 |
|
 |
|
susy
|
Ok, att den inte spelar lika starkt gör inget eftersom jag har grannar. Att ljudet förändras får mig att tänka,...Nån som har ett bra Celestion element, 8 ohm, i byte mot en transistor Marshall på 50 w med skrap i alla kontroller ? Blir nog att bygga en bra låda för den nya förstärkaren lät bra, tycker jag. Igen, Tack så mycket för hjälpen ! Susy
|
| 17 Mar 2009, 21:54 |
|
 |
|
MatsRune
|
Utan att göra anspråk på att vara fena på det här så gissar jag att det kan påverka ljudet kanska mycket och hur förstärkarens slutsteg arbetar - förmodligen också bara till det sämre. Det är skillnad på en högtalares impedans som varierar ganska mycket med frekvensen jämfört med en fast resistiv last som du får med ett motstånd. Jag har inte provat att göra så här själv men förhåller mig skeptisk till metoden annat än som en tillfällig raggarlösning medan jag letar efter ett element med rätt impedans.
/MatsRune
|
| 20 Mar 2009, 12:33 |
|
 |
|
Mrcool
|
MatsRune wrote: Utan att göra anspråk på att vara fena på det här så gissar jag att det kan påverka ljudet kanska mycket och hur förstärkarens slutsteg arbetar - förmodligen också bara till det sämre. Det är skillnad på en högtalares impedans som varierar ganska mycket med frekvensen jämfört med en fast resistiv last som du får med ett motstånd. Jag har inte provat att göra så här själv men förhåller mig skeptisk till metoden annat än som en tillfällig raggarlösning medan jag letar efter ett element med rätt impedans.
/MatsRune
Blir det inte ungefär sama symptom som när man kör med någon sorts dämpare mellan slutsteget och högtalaren, typ Marshall Powerbreake, Sholtz dämpsatser m.m. Diskanten trubbas av <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 20 Mar 2009, 13:57 |
|
 |
|
MatsRune
|
Mrcool wrote: MatsRune wrote: Utan att göra anspråk på att vara fena på det här så gissar jag att det kan påverka ljudet kanska mycket och hur förstärkarens slutsteg arbetar - förmodligen också bara till det sämre. Det är skillnad på en högtalares impedans som varierar ganska mycket med frekvensen jämfört med en fast resistiv last som du får med ett motstånd. Jag har inte provat att göra så här själv men förhåller mig skeptisk till metoden annat än som en tillfällig raggarlösning medan jag letar efter ett element med rätt impedans.
Blir det inte ungefär sama symptom som när man kör med någon sorts dämpare mellan slutsteget och högtalaren, typ Marshall Powerbreake, Sholtz dämpsatser m.m. Diskanten trubbas av Jo, som en dålig attenuator, de bättre har väl i varje fall nån form av kapacitiv last. Jag tycker nog en sån kan ställa till med mer skit än att bara dämpa diskanten. Jag skyr numera allt vad attenuatorer heter, tycker de förstör hela karaktären hos stärkaren, ljudet blir platt, trist, odynamiskt, endimenstionellt, trött, utan spänst och utan lyster, diskanten blir fadd och basen kraftlös. /MatsRune
|
| 20 Mar 2009, 18:44 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|