View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 18:16

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hur ska man bygga upp sin rörförstärkare? 
Author Message

Post Hur ska man bygga upp sin rörförstärkare?
Hej!

Nu är det sista frågan innan beställning [:D]

Vad är det bästa sättat att bygga den på?
Har sett så många olika sätt. Bygga på terminal, eyelett och turret.

Vilken är den bästa?

Är det svårt att sätta fast turrets på brädan?

Tacksamm för svar [:I]

10 Mar 2009, 20:50
Profile

Vad skall du bygga? Terminalbord kan ge en ganska kompakt lösning om man kan planera sin design bra. Turrets, lödtorn är antagligen enklast att löda och modifiera. Är layout:en bra från början blir det förhoppningsvis bra spridning på komponenterna också. Eyelets, öljetter ger ungefär samma som lödtorn.

Hur svårt det är att trycka i lödtorn i en förborrad platta? Beror på materialet och hur bra tolerans man har på hålen. Pertinax/bakelit brukar vara sprött på ytan med risk för flisbildning, lätt att det man trycker i lossar också. Glasfiber är antagligen lättare att jobba med. Köp en förmonterad kopplingsplatta om det är möjligt![:)]

10 Mar 2009, 21:08
Profile ICQ WWW

Jag tycker lödtorn är lättast att jobba med rent byggmässigt, blir även snyggast, men att tillverka egna lödtornsbaserade brukar vara knixigt och ta en massa tid som man sparar med att använda eyelet bord. Är jag lat och det rent estetiska inte spelar någon roll så brukar jag rulla med de där kina eyelet borden jag visade dig förut.

Är layouten väl utarbetad spelar det ingen roll att man improviserar lite med komponentplacering osv, men är det en stärk som man VET är känslig kan det löna sig att följa orginallayouten slaviskt.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

10 Mar 2009, 21:45
Profile ICQ WWW

Du menar dom http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -lugs.html

Peder? [:p]

Tänkte bara eftersom det fanns turret torn mall på ax84
fast det kanske är krånglit å borra själv å få dit tornen.´.

10 Mar 2009, 22:05
Profile

För lite större grejor funkar dessa kort med öljetter utmärkt. Jag tycker det är lättare att få grejorna på plats med öljetter än med torn, men det är bara en smaksak.

Image

Jag köper kort och öljetter från London Power. Ett kort räcker till minst två stärkare. http://www.londonpower.com/

Annars har jag den senaste tiden byggt lite på fri hand, direkt på sockel. Det är ju skitkul!! Perfekt om man inte har så krånglig konstruktion. I den här gamla Bäckströmaren satt en jordbuss på socklarna och sedan komponenter från sockel till buss eller till lödstöd.
Image

Gunnar

11 Mar 2009, 13:05
Profile

Kan man borra korten själv då med typ skruvdragare?
Hur får man fast öljetterna? Böjer man på nått sätt eller?

[:I]

11 Mar 2009, 20:38
Profile

Okej[:)]

Bra fråga.

Ja, när man köper ett grundpaket från London Power får man med en borr och en s.k. stalking tool, en litet verktyg som man använder när man hamrar fast öljetterna från undersidan. Funkar väldigt smidigt. Lätt att använda!

/Gunnar

12 Mar 2009, 00:28
Profile

Okej[:)]

här har du en smidigsak som funkar rätt bra om än lite dåligt kvalle på tång om man vill klippa i tjockare/hårdare material,
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=70661108

mvh

12 Mar 2009, 07:03
Profile WWW

Jag har sett bild på och läst om folk som använder en vanlig teleplugg som "Stalking Tool". Billigt i alla fall... [:)]

Erik R

12 Mar 2009, 10:50
Profile

Föresten, funkar Clahs Ohlsson öljetter bra att använda i stärkare?

Erik R

12 Mar 2009, 10:51
Profile

Jag har sett bild på och läst om folk som använder en vanlig teleplugg som "Stalking Tool". Billigt i alla fall... [:)]

Erik R

Jag är sånt folk. [:)] Och Wolfer också.
Jag använder teleplugg både till öljetter och lödtorn.
Funkar hur bra som helst.

------
Dom låter alla lika

12 Mar 2009, 11:37
Profile

Då kör jag på öljetter[:)]

12 Mar 2009, 12:21
Profile

d95err wrote:

Erik R

Gjorde faktiskt ett experiment med ÖB's öljett kit, säkert samma kineskit som classe kränger, och det funkar faktiskt. Problemet var dock att jag tyckte att öljetterna jag fick tag på var lite stora, skulle ha lite mindre diameter på dom så skulle det funka bra.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

12 Mar 2009, 14:08
Profile ICQ WWW

12 Mar 2009, 20:51
Profile

Erik R

jo dom funkar bra inga problem so far

12 Mar 2009, 21:40
Profile WWW

När jag byggde Kierkegaard passade jag på att testa alla variatoner i en och samma förstärkare: lödtorn, öljetter och såna där terminalskenor som finns i Voxar och annat.

Kan inte säga vad jag gillade bäst. Alla hade sina fördelar.

------
Dom låter alla lika

12 Mar 2009, 21:56
Profile

När jag byggde Kierkegaard passade jag på att testa alla variatoner i en och samma förstärkare: lödtorn, öljetter och såna där terminalskenor som finns i Voxar och annat.

Kan inte säga vad jag gillade bäst. Alla hade sina fördelar.

------
Dom låter alla lika
Beskriv gärna dina erfarenheter, min gode Marcus!

Personligen har jag testat lödtorn och öljetter. Lödtornen är trevliga att släppa ned komponentbenen i, samt att man kan vira ben och kblar kring dem. Öljetterna är trevliga och vida och det blir lättare att dra ledningar på kortets undersida. Min erfarenhet är att öljetter kanske är lättare för mig att jobba med.

Jag har funderingar på att till nästa bygge använda terminalskenor för en flexibel och moddvänlig layout, men vi får se...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

13 Mar 2009, 15:18
Profile

Beskriv gärna dina erfarenheter, min gode Marcus!

Öljetternas goda sidor var att det var relativt enkelt att byta ut komponenter. Jag drar ingenting under kortet så jag kunde löda allt så att jag svängde kortet upp och ner och lödde underifrån. Det gav snygga lödningar med tanke på min ringa erfarenhet. Sen blir de lite fulare när man är där och moddar i efterhand.
Det är lättare att löda många komponenter samtidigt i samma öljett än att löda många komponenter samtidigt i ett lödtorn, tycker jag.

Öljetterna är enklare att nita fast ifall man inte råkar ha något lämpligt underlag dit man kan sänka lödtornet. Jag råkade ha en lämplig järnbit som jag borrade ett hål i som var lagom djupt för lödtornet. På så sätt förhindrar man att lödtornet böjs när man nitar fast det.

Öljetternas nackdel hade i mitt fall snarare med kortet att göra. Bakelitytan var så glättig att det var jävligt att markera på kortet var man skall borra hål och annat. Det var knappt så det syntes var man ritat trots att man använt vattenfast tusch.

Jag tycker att det blev snyggare och proffsigare med lödtorn. Kortet för lödtornen var bra att rita på direkt. Man kan först rita med blyerts och korrigera eventuella fel.
Det är lite krånligare att modda lödtornslödningar i efterhand men det beror nog för det mesta på att man böjt komponentbenet så mycket runt lödtornet. Något jag skall försöka undvika "nästa gång".

Terminalskenorna använde jag nära socklarna för att de motstånd som löds direkt på sockeln skall ha en annan fast punkt och inte bara hänga i sockeln. Terminalskenorna verkade varar enklaste occh vettigaste lösningen till det. Dessutom kan man använda terminalskenan som jordpunkt.

"Nästa gång" så tror jag att jag skall köra hela vägen med lödtorn.

------
Dom låter alla lika

14 Mar 2009, 12:06
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]