View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 05:22

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tremolot svänger bara när jag vrider på ....Fixat 
Author Message

Post Tremolot svänger bara när jag vrider på ....Fixat
Något har hänt med tremolot efter det att jag byggde om Powerscalingen så att den bara stryper späningen till slutrörern och utgångstrafon se schemat.

http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

Tremolot svänger med en låg amplitud men när jag vrider på "trim" potten för tremolt så svänger det till ordentligt i amplitud för att dö ut efter 1-2 sekunder.

Noterade att B+ stiger före powerscalingen vid C22 när jag sänker spänningen till slutrören, har jag missat något eller blir det så.
Kan det ha något samband med strulande tremolo ?

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

04 Mar 2009, 19:53
Profile

Att spänningen till förstegen ökar när man vrider ned spänningen till slutsteget är normalt och beror helt enkelt på att trafon inte behöver leverera lika mycket ström.

Man kan fixa detta genom att installera någon form av "voltage clamp" som håller spänningen till en maxnivå (enklast är att man använder ytteligare en PS-regulator, men med en zenerdiod som sätter spänningen istället för en pot).

Jag tycker inte att tremolot borde bli ledset över att det får högre spänning, normalt är det väl snarare för låg spänning som kan bli problem för tremolokretsar. Men oscillatorer verkar ju kunna vara lite kinkiga.

Det som möjligen kan ha ändrats kan vara filtreringen av anodspänningen till tremolooscillatorn. Jag tror att oscillatorer vill ha skitig spänning för att kunna komma igång med självsvängningen. Prova att ta anodspänningen till oscillatorn från en tidigare nod i filterkedjan.

Ytterligare en sak jag ser är att alla motstånden i oscillatorns RC-kedja går till jord. Oftast vill man referera noden där tremolo-switchen sitter till någon annan spänning (t.ex katoden) så det blir ett ordentligt hopp som triggar igång självsvängningen. Titta t.ex på oscillatorn till Marshall "18Watt" eller Princeton Reverb.

Erik R

04 Mar 2009, 20:23
Profile

Att spänningen till förstegen ökar när man vrider ned spänningen till slutsteget är normalt och beror helt enkelt på att trafon inte behöver leverera lika mycket ström.

Man kan fixa detta genom att installera någon form av "voltage clamp" som håller spänningen till en maxnivå (enklast är att man använder ytteligare en PS-regulator, men med en zenerdiod som sätter spänningen istället för en pot).

Jag tycker inte att tremolot borde bli ledset över att det får högre spänning, normalt är det väl snarare för låg spänning som kan bli problem för tremolokretsar. Men oscillatorer verkar ju kunna vara lite kinkiga.

Det som möjligen kan ha ändrats kan vara filtreringen av anodspänningen till tremolooscillatorn. Jag tror att oscillatorer vill ha skitig spänning för att kunna komma igång med självsvängningen. Prova att ta anodspänningen till oscillatorn från en tidigare nod i filterkedjan.

Ytterligare en sak jag ser är att alla motstånden i oscillatorns RC-kedja går till jord. Oftast vill man referera noden där tremolo-switchen sitter till någon annan spänning (t.ex katoden) så det blir ett ordentligt hopp som triggar igång självsvängningen. Titta t.ex på oscillatorn till Marshall "18Watt" eller Princeton Reverb.

Erik R

Tremolot är Hagström 614 original, förförstärkaren är ochså i stort sett orörd.

- Provade med mindre filtrering för tremolot = Samma lika
- Satte in en 2M resistor mellan anod och "trim" potten som Marshall 18Watt = samma lika.
- Provade nytt rör = Samma lika.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det samma symtom på tremolt när jag fick förstärkaren, då fick jag till det genom att byta rör.

04 Mar 2009, 20:58
Profile

Eftersom du har ett minne av att det var likadant när du fick stärkaren kanske det inte alls har med powerscalingen att göra?
Kolla att det inte är nån konding eller motstånd som driftat, oscillatorer tål inte alltid så stora toleranser.

04 Mar 2009, 21:57
Profile ICQ WWW

Mrcool wrote:

Något har hänt med tremolot efter det att jag byggde om Powerscalingen så att den bara stryper späningen till slutrörern och utgångstrafon se schemat.

Tremolot svänger med en låg amplitud men när jag vrider på "trim" potten för tremolt så svänger det till ordentligt i amplitud för att dö ut efter 1-2 sekunder.

Noterade att B+ stiger före powerscalingen vid C22 när jag sänker spänningen till slutrören, har jag missat något eller blir det så.

Mät/kolla trimpot:en och elektrolyten (C30) om du inte redan gjort det!

05 Mar 2009, 01:41
Profile ICQ WWW

Mrcool wrote:

Mät/kolla trimpot:en och elektrolyten (C30) om du inte redan gjort det!

Skall prova att byta den. kan det har hänt något med C12-C14 5n kondingarna ?

05 Mar 2009, 08:55
Profile

C12-14 är väl bara ett LP-filter?? Du kan koppla förbi detta provisoriskt, men du får då dunk dunk dunk med i signalen...

Tror mer på fel i C8-C10
Är inte alla dessa "integrerade" i en kapsel.? (så även C12-14??)

The "Texas Crude way" vid problem med tremolot är att by´ta ALLA TRE kondingar!!

b

05 Mar 2009, 10:43
Profile

C12-14 är väl bara ett LP-filter?? Du kan koppla förbi detta provisoriskt, men du får då dunk dunk dunk med i signalen...

Tror mer på fel i C8-C10
Är inte alla dessa "integrerade" i en kapsel.? (så även C12-14??)

The "Texas Crude way" vid problem med tremolot är att by´ta ALLA TRE kondingar!!

b

Det är ingen kapsel i denna förstärkare, komponenterna sitter löst så det är inge problem att byte dom var för sig.

05 Mar 2009, 12:48
Profile

OK, men just när det gäller tremolokretsar är jag benägen att hålla med Gerald Weber i hans "Crude Texas way" (fritt ur minnet) när han menar att det kostar mindre att byta alla tre och få det att funka.. än att sitta och leta...

Hoppas det löser sig för dig!

b

05 Mar 2009, 14:55
Profile

OK, men just när det gäller tremolokretsar är jag benägen att hålla med Gerald Weber i hans "Crude Texas way" (fritt ur minnet) när han menar att det kostar mindre att byta alla tre och få det att funka.. än att sitta och leta...

b

[;)]Bytte först E-lyten C30 (10uF) utan resultat, bytte sedan alla tre kondingar på 47n C8-C10, då kom den igång.
Lustigt för när jag fick förstärkaren för ca: 3 år sedan så bytta jag alla kondingar runt tremolot, då visade sig felet vara att ECC83 hade sett sina bästa dagar.

Även då fick jag guidning och hjälp av serieösa rör gurus på nätet.

Tack för hjälpen.

Man känner sig mycket nöjd när felen hittas [;)]

05 Mar 2009, 19:56
Profile

Mrcool wrote:

gammelnalle wrote:

b

[;)]Bytte först E-lyten C30 (10uF) utan resultat, bytte sedan alla tre kondingar på 47n C8-C10, då kom den igång.
Lustigt för när jag fick förstärkaren för ca: 3 år sedan så bytta jag alla kondingar runt tremolot, då visade sig felet vara att ECC83 hade sett sina bästa dagar.

Även då fick jag guidning och hjälp av serieösa rör gurus på nätet.

Tack för hjälpen.

Man känner sig mycket nöjd när felen hittas [;)]

Bra med återkoppling, att du berättar hur du löste problemet![:)] Jag har själv bytt både katodavkopplingskondensator och signalavkopplingskondensatorer i tremolokretsar i olika omgångar för att få fart på något som krånglat.

06 Mar 2009, 01:52
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]