View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:43

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Går det runt för er med firma? 
Author Message

Hur är det för er som jobbar med rörförstärkare(rep/mod, nykonstruktion?)?
Får man det att gå runt i dag eller kräver det att man har det som bisyssla?

21 Feb 2009, 22:31
Profile ICQ YIM WWW

själv jobbar jag extra till lokala musik affären.... så jag är anställd per timma av denna..

det svårt att livnära sig på fattiga musiker.....

så japp bisyssla är vad det är

o just nu ligger jag i formsvacka ... får inte tummen ur röven att sätta mig ner att löda mer än max 15 min ... (lite vinterdepression)... har
1 st marshall moddning/rep
1 st kitty hawk slutsteg reparation ,
1 st fender quad reverb renovering som skall slutföras...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image Image Image

21 Feb 2009, 23:50
Profile WWW

Bra hobby. Vill man hög timlön rekommenderas andra sysslor.
/G

22 Feb 2009, 00:56
Profile

Det jag misstänkte. Ska man ha enmansföretag över huvud taget gäller det nog att man är smart och hittar en nisch mot någon industri för att det ska gå.

22 Feb 2009, 15:03
Profile ICQ YIM WWW

Vete fåglarna om enmansföretag funkar ö h t.
Innan man har kunder får man lägga all tid på att ragga kunder och skriva papper, man får köpa verktyg, hyra lokaler etc utan att ha en spänn i intäkt. Och när dom väl kommer får man jobba så in i h-e för att hinna med det man ska OCH pappersarbetet dessutom..

Att nischa sej mot ett företag och bli dess underleverantör är livsfarligt - se exemplet SAAB. Att få för mycket jobb är lika livsfarligt - för hinner du inte leverera så får du snabbt dåligt rykte.

Enmansföretag som plötsligt får många beställningar brukar nämligen paja av det. Noll beredskap för ökade krav på tid och noll koll på dom trappstegskostnader som uppstår när efterfrågan ökar. Anställda, större lokaler, logistik etc..

Se praktexemplet Ingo Gorges, tysken som gjorde transformatorer så bra och så billigt att den snabbt ökande efterfrågan - och all kommunikation och ruljans kring den - knäckte honom och på köpet gav honom oförtjänt dåligt rykte. Inte för ett dåligt arbete eller en kass produkt, men väl för hans alltmer bristande affärsheder/affärsmannaskap.

Så..nä. Enmansföretag i rörpularsvängen ska nog vara mer en hobby som möjligen ibland ger en hacka, men inget levebröd.

Martin på Madamp gjorde absolut rätt när han lejde ut hela Madamp-grejen på Musikding så fort han anade ökad efterfrågan. Dom hade resurserna att möta efterfrågan. Bättre kläcka en bra idé, leja ut, kassera in en regelbunden provision än att knäcka sej.

/R

22 Feb 2009, 19:27
Profile

Tror man får köra en Folkesson och ta väldigt bra betalt vilket kan vara svårt om man inte har ett rykte.
Problemet jag ser det är att det tar sådan tid att göra även små pulerier om man ska göra ett bra jobb, så det blir väldigt svårt att ta betalt för antal timmar gjorda. Då blir det väldigt dyrt för kunden. Men ska man leva på det måste man ju dra in en normal timlön ändå så...

22 Feb 2009, 19:43
Profile

Är det inte så att om alla förstärkarmekare tog en bra timpenning, vitt, skulle det ofta vara frågan om det skulle vara värt att resturera en gammal nedgången Fender eller Vox från 60-talet istället för att slänga dem[;)][:)]...

Jonas

22 Feb 2009, 20:56
Profile WWW

Jag har eget vidsidan om och hjälper också en lokal musikaffär + att det börjat ramla in förfrågningar och jobb från ställen som Borås, Helsinborg och andra städer, långt från Göteborgstrakten där jag bor.
Det är helt klart att det finns <b>få</b> som håller på med detta. Det är svårt att ta betalt men har man det "vidsidanom" i källaren, som jag har, och dessutom hade en del verktyg mm. innan för att det också är en hobby så går det runt som vad det är. En bisyssla.

Däremot finns det ingen anledning att jobba svart. Jag har momsregistrerad firma, tar ut moms och drar av moms på det jag köper. Det blir ändå ingen skatt eftersom pengarna aldrig kan räcka till att ta ut någon lön. Däremot köpte jag ett nytt hyfsat digitalt Oscilloskop i höstas. Man får glädja sig åt det lilla. [:)] Momsen redovisar jag en gång om året på min deklaration.

Jag vet inte om det skulle vara möjligt att försörja sig på att laga orkester utrustning idag. För det första måste man ju upp i rejäla inkomster (mycket jobb) för att våga ta steget att säga upp sig från sin ordinarie anställning. Den tiden finns helt enkelt inte tillgänglig.
Lever verkligen den där Folkesson på sina moddar och reparationer? Det hjälper inte om han tar flera tusen per modd. Han måsta modda av bara helvete för att kunna försörja sig på det [:D]
Sedan är ju allting globalt och lättåtkomligt numera.
En jobbarkompis köpte nyss ett renoveringskit till en gammal synt från en pulare i USA. Han hade tänkt fixa något själv och frågade mig om jag kunde hjälpa honom. Jag rekomenderade honom att köpa från killen i USA. Finns inga möjligheter att konkurrera med entusiaster och hobbyfolk världen över.

zven ! Jag har en väldig entusiasm på vintern. Perfekt att inhallera lödos och hitta på nya projekt som aldrig blir färdiga [:o)]. Kunderna går förstås först. Jag har bara ett rördrivet Dynacord eko som jag håller på med just nu. Ytterligare ett. Kul är det. Jag har haft inne 4 stycken nu på ett år.

Något helt annat... Sarah Dawn Finer var störst i kväll eller hur? [;)]

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

28 Feb 2009, 23:46
Profile WWW

Lever verkligen den där Folkesson på sina moddar och reparationer? Det hjälper inte om han tar flera tusen per modd. Han måsta modda av bara helvete för att kunna försörja sig på det [:D]

Tror ha gör det ja och man behöver nog inte modda åt bara helvete när man tar:

<i>4 Kanaler, klass A overdrive Mk V, effektloop, fotomkopplare 8.700:-"]

Sen har han dom småmoddarna på olika moddeller som bara handlar om att byta några kondingar typ:

<i>Cleankanalen får mer lyster och
värme, blir mer Fenderlik. Diskanten
boostas i det allra översta crispiga
registret. Det ger mer skimrande
rent ljud. Leadkanalen blir mer
distinkt, framförallt i basen. Den får
också mer botten. Surr och fräs på
toppen dämpas bort.

Pris: 3900:-"]

Tror inte han behöver modda överdrivet mycket för att trygga sin inkomst.

01 Mar 2009, 00:05
Profile

Han måste minst sälja/göra dessa två moddar <b>varje vecka</b> för att överhuvudtaget hålla näsan ovanför. Det räcker inte ens på långa vägar. Det du nämner är inte bara förtjänst även om den sista med kondingsbytena för cripigt ljud är bra inkomst för liten insats [}:)].
Moms ingår med 25 % som inte Folkesson får. Det är väl lådor och komponenter inköpt till den första modden? Jobbar han inte hemma i källaren så måste han ha lokal med lokalhyra, försäkringar telefon dator med tillhörande förbrukningsvaror. Han måste också ha tid att fundera på MK VI för att kunderna skall få nya moddar att fundera över om de kan klara sig utan [:)]. Han skall beställa, bokföra och köpa komponenter, trava till posten mm. Gör han inte precis alltihop själv så blöder företaget pengar till andra också. T.ex bokföring, websidor mm.

Nä, han får ha en strid ström av kunder och modda av bara fan för att kunna plocka ut en lön av 25k innan skatt. 25k är idag en medelmåttig lön i förhållande mot vad en genomsnittlig arbetare har. Jag beundrar honom att han nått dit han är. Hans moddar är väl ganska erkända, vad jag kan förstå?

mvh// Ove Tegnér

01 Mar 2009, 00:35
Profile WWW

Tror han jobbar ur egen stuga. Och helt alena. Ingen outsourcing. Har inte koll på det hela men en modd a 10kr komponenter a 3900kr bör rycka in cash ganska snabbt. Jobbar man heldagar så skulle jag nog tro att pengarna rullar in. Man hör titt som tätt att folk skickar stärkaren till Folkesson och det verkar finnas ganska mycket Folkessonmodadde på beggatmarknaden.

01 Mar 2009, 00:46
Profile

Då finns det i alla fall en i Sverige som kan försörja sig på detta [:)]

mvh// Ove Tegnér

01 Mar 2009, 00:57
Profile WWW

Förstår inte varför Folkesson inte tillverkar en preamp och säljer med sina mark moddar i. Allt sitter ju i preampen ändå av hans moddar. Vore ju lättare att spotta ut kvantiteter av det än att slakta massa gamla Marshalls?
Fast säljer man en färdig produkt så kanske man inte kan gjuta in allt i plast för att hemliggöra det som han gör nu[:D]

01 Mar 2009, 01:17
Profile

Jag håller med. Synd att förstöra alla Marshalls.

Folkesson behöver någon som marknadsför/masstillverkar och lanserar hans verk som en fristående preamp. Det gäller att det slår bra, helst över hela världen, och kanske han tycker han klarar sig som han gör. Fast det tar väl på de orörda "Marshallerna" snart? [:D]

Att gjuta in i plast är smart. Det går säkert bra med det massproducerade också. Laney har en reverbenhet i sina nyare förstärkare som är inklabbad i plast och omöjlig att planka, så han skulle inte bli ensam.[:)]

mvh// Ove Tegnér

01 Mar 2009, 01:28
Profile WWW

Att gjuta in i plast är smart. Det går säkert bra med det massproducerade också.
Lite svårt att serva och när ryktet är ute om stärkaren som inte går att serva är det nog svårt. Då blir det för han att ha sån support så han kan få ny modul installerat oavsett var stärkaren befinner sig.

01 Mar 2009, 08:45
Profile

Förstår inte varför Folkesson inte tillverkar en preamp och säljer med sina mark moddar i. Allt sitter ju i preampen ändå av hans moddar. Vore ju lättare att spotta ut kvantiteter av det än att slakta massa gamla Marshalls?
Fast säljer man en färdig produkt så kanske man inte kan gjuta in allt i plast för att hemliggöra det som han gör nu[:D]

Jag pratade med om Tommy om just detta för ett tag sedan. Grejen är den att han hela tiden labbar och förändrar plus att kunden också vill ha varianter av moddarna. Det är därför inte så lämpligt att designa ett kretskort och löda upp 100 st färdiga som pga av nya tankar och ideér hos honom ändå måste moddas i sista ändan.

Vad gäller en separat preamp så gjorde han faktiskt en prototyp runt 1990 någon gång. Alla med det minsta koll vet dock att det är mode och trender i gitarrutrustning som i allting annat. Att slå på stort med att designa och marknadsföra en separat preamp de senaste 15 åren hade varit ekonomiskt vansinne eftersom den typen av utrustning har varit lika otrendig som turkosa midjekorta kavajer[:)]

01 Mar 2009, 11:56
Profile

Alla med det minsta koll vet dock att det är mode och trender i gitarrutrustning som i allting annat. Att slå på stort med att designa och marknadsföra en separat preamp de senaste 15 åren hade varit ekonomiskt vansinne eftersom den typen av utrustning har varit lika otrendig som turkosa midjekorta kavajer[:)]

Mode är ett cykliskt fenomen med en perodicitet på så där 18-20 år. Det är nog dax igen. Rackriggar är på väg tillbaks, märktes lite av den trenden på NAMM. Elmwoods förstärkare i rackutförande var ett av samtalsämnen.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

01 Mar 2009, 12:07
Profile WWW

Folkesson Amps slår liksom inte lika bra som Marshall Amps runt om i världen...

När jag frågade honom om väntetiden på en Mesa mod, så var det runt en månad. Man bokade en slot och lämnade in den när det var dags, om man inte kunde tänka sig att vara utan den en längre tid. Jag tror nog helt och fullt att TF får det att gå runt, med full beläggning.

Image

01 Mar 2009, 14:10
Profile WWW

Ja, tycker det är fler och fler som sätter ihop en rackrigg så jag tror det är helt i tiden. Särskilt om man grundat ett fenomen som Folkessons Markmoddar och sen helt plöttsligt släpper det som preamp.
Lättare att köpa denna än att först leta upp, och en vilja slakta en gammal stärkare. Sen behöver man ju inte ha det som den enda grejen men med en sån plus alla moddar så ökar man nog sin kundkrets en hel del.
Att sattsa på ett kort är nog det sämsta man kan göra.
Att ha tex reparation, en färdigtillverkat grunka, moddar och lite småförsäljning som rör och dylikt kan nog få det att rulla på bättre än om man bara kör ett kort.
Att tex bara köra reparation tar en nog till fattigstugan illa kvickt.

01 Mar 2009, 14:12
Profile

själv jobbar jag extra till lokala musik affären.... så jag är anställd per timma av denna..

det svårt att livnära sig på fattiga musiker.....

så japp bisyssla är vad det är

o just nu ligger jag i formsvacka ... får inte tummen ur röven att sätta mig ner att löda mer än max 15 min ... (lite vinterdepression)...

Sertralin! Seriöst, kolla med din doktor. Skiten funkar, kommer bara att ångra att du inte gjort det långt tidigare..

01 Mar 2009, 14:38
Profile

magnus wrote:
Alla med det minsta koll vet dock att det är mode och trender i gitarrutrustning som i allting annat. Att slå på stort med att designa och marknadsföra en separat preamp de senaste 15 åren hade varit ekonomiskt vansinne eftersom den typen av utrustning har varit lika otrendig som turkosa midjekorta kavajer[:)]

Mode är ett cykliskt fenomen med en perodicitet på så där 18-20 år. Det är nog dax igen. Rackriggar är på väg tillbaks, märktes lite av den trenden på NAMM. Elmwoods förstärkare i rackutförande var ett av samtalsämnen.

Alex

Jo det verkar vara på gång lite igen, t.ex. Bogner har tillverkat ett antal ex av sin gamla Fish preamp. Frågan är dock hur brett det slår igenom.

01 Mar 2009, 17:26
Profile

VacuumVoodoo wrote:

magnus wrote:

Alex

Jo det verkar vara på gång lite igen, t.ex. Bogner har tillverkat ett antal ex av sin gamla Fish preamp. Frågan är dock hur brett det slår igenom.

Frågan är väl bara om någon vågar sattsa på rackmonterade stärkare, stereoslutsteg, preamps, rackeffekter etc. när man tänker på hur fort den trenden passerade förra gången eller den hade väl i alla fall en ganska kort kulmen runt decenieskiftet kring 1990. När Nirvana, indie och 70-tals retron slog igenom stort något senare var det ju pedaler topp och låda etc. som gällde igen...

Jonas

01 Mar 2009, 22:19
Profile WWW

Mjo, nog är rack på väg tillbaka. Men har det verkligen försvunnit så mkt under tiden? Det har väl nästan alltid lurat lite i vassen ändå i form av bra rackeffekter?

Det jag tycker att jag observerat de senaste åren är att många gitarrister spanat in turnerande proffsmusikanter och apat efter dem. Det är inte racket i sig som är grejen, alltså med rackade preamps och slutsteg, snarare är det racksystem med utdragbara hyllor fyllda med pedaler, ett par, tre rackeffekter och ett avancerat switchingsystem sammankopplat med en potent topp-och-låda-rigg. Man har tagit det bästa från racken, de bästa pedalerna och de bästa stärkarna och löst switchingproblematiken. Det har ju dykt upp mer prisvärda system på marknaden jämfört med Bradshaw och Skrydstrup. Ett par exempel är TC Electronic G-System och Voodoo Lab GCX med tillhörande GCP, men det finns många fler.

Vad gäller trådens huvudspår så tror jag det är svårt att driva firma i denna lilla nischmarknad som är gitarrförstärkarmoddar och -reparationer. Det gäller nog att ha skaffat sig ett namn och att jobba i liten skala samt att syssla med någon slags försäljning vid sidan av moddar och rep som t.ex. LH Musik.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

02 Mar 2009, 14:34
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]