|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
lasse svaj
|
 Skit-Marshall
Går lätt för varm, för högt ställd bias på fabrik, smältande rörsocklar, lättpajjad trafo... Marshall JTM 30 är ett föraktat mobboffer med halvtråkig distkanal, närmast utskrattad, ofta hånad, liksom storebror JTM60 MEN DET RENA LJUDET i den här förstärkaren, särskit i 2 x 10"-kombon - oj oj oj. Bland det bästa halvskitiga "fender-möter-marshall" jag hört med Fendergitarr i en Marshall. Hmm, hmmm Kan fås till rimliga priser. Hmm... Hur många ingrepp krävs för att få till en någorlunda driftssäkerhet i denna modell? Är det möjligt, PCB till trots? Eller hopplöst? Nån med reperfarenhet av denna modell? - Lasse
|
| 18 Feb 2009, 16:14 |
|
 |
|
Ocku
|
Är ute på hal is här, men spontant så tycker jag att 100 ohms skärmgallermotstånd verkar lite. Visst finns det förstärkare som kör helt utan dessa motstånd, men om denna käkar rör och transformatorer så kan det vara en idé att öka dessa åtminstone till 470-1k.
------ Dom låter alla lika
|
| 18 Feb 2009, 16:37 |
|
 |
|
Fotogeno
|
STOP, STOP, STOP.
Med risk för att sprida några väl förborgade hemligheter som gör dessa små underskattade juveler till något bland det trevligaste som du kan hitta i den billigaste prisklassen. Jag rekomenderar följande. De går varma! Sätt in en fläkt för att få rotation på luften. Effektloopen är kass och orsakar märkliga grejer när ampen blir varm. Loopas med en patchkabel på baksidan. De tar pedaler så bra så man behöver inte effekt kanalen i alla fall. Jag hade en JTM60 2x12.En mkt trevlig combo som jag giggade med i flera år. Lät helt enkelt kanon. Finns tråd om den, även med en nöjd ny ägar förklaring.
Vill du få den att skimmra på ett rent häpnadsväckande sätt? Hör med Izzy. Har för mig att det finns en tråd på bojen hur man öppnar upp ljudet på en JTM 30.
Om du inte pallar så ge mig ett skambud[;)][;)][;)] Jag har ett hem för herrelösa och mobbade JTM combos och några trevliga strator som vill flytta hemifrån ifall du vill byta i stället.
Bo-Conny Skruvlin
|
| 18 Feb 2009, 17:02 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Hittade vad Izzy gjorde med JTM 60an: Håll till godo om det är någon hjälp.[:)]
Okej då, utan att bli alltför tekniskt detaljerad...
Distkanalens diodklippning är borttagen. Med den kanalen låter stärkaren mer som en JCM800 2204 istället för något slags transistor-surr. Det blir sjävklart inte exakt som en 2204 då stärkarens design i försteget skiljer sig en del. Men åt det hållet.
Clean-kanalen är lite öppnare i tonen. Varmare, bättre botten och krisp på toppen.
Åsså har jag ändrat lite i slutsteget så att den är mkt lik en klassisk Marshall 50w.
Trevlig stärkare det där
Bo-Conny Skruvlin
|
| 18 Feb 2009, 17:08 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hej Lasse! Jodå, är bekant med denna, och det finns några saker att tänka på. Jo lite högre SGM är lämpligt här med tanke på det sitter 5881:or i den. Men det räcker om du höjer R108 till 1K/5W. Stärkan är gjord för 5881:or och jag skulle inte sätta in några andra rör än dessa ryska militär rör. Och JA dom går HOT, men låter skit bra på den rena kanalen. Tyvärr så är det PCB och inte den mest modd vänligaste stärkan. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 18 Feb 2009, 17:52 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Bra skit det där. Man behöver göra cirka 19 ingrepp för att få ordning på den. Kanske 18. [;)]
Nä, men skämt åsido. Värmen kan du nog inte göra så mkt åt, annat än en fläkt. Det är i och för sig inte så märkvärdigt att installera om man hittar invändigt i en stärkare.
Det finns några mods man gärna skulle vilja göra. Om du tycker den låter skitbra redan nu kommer du vara i nirvana efter dessa.
DEt handlar väl om att öppna upp. JTM30 och JTM60 skiljer sig en del i kretsarna. Men de har samma svagheter. Man stryper ton i onödan.
R110 på 68k är onödigt högt för rena kanalen. 33k blir fint, men kan vara negativt för distkanalen.
C111 på 1nF är en rejäl strypsnara på rena kanalen. Fattar inte varför man kör så lågt värde. Dit med en 22nF.
Frågan är om R120 på 33k måste vara så hög? Det borde blir väldigt låga spänningar till första röret. Man bör mäta innan man pillar på den.
Diodklippning - är det kul? Det är en del jobb att ta bort den.
Ja, åsså lite pill på fasvändare kan man ju testa.
Med mera.
Ja, det är jobbigt att mecka i dessa. Tunn, ömtlig pcb.
/Gunnar
|
| 19 Feb 2009, 01:08 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Ok, tack alla för tips och kunskap! Bara 18 ingrepp? He he [:I] Får fundera lite... Verkar ju lite "tickande bomb" men som sagt; ren kanal låter kanon så länge den nu funkar [:D] (alltså, som jag minns det efter lite spel för 10 år sen...)
|
| 19 Feb 2009, 01:12 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|