| Author |
Message |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Få Marshall att dista snyggare?
jag skulle vilja ha tips på hur man kan få en Marshall JCM 800 1987 att dista snyggare...
jag har lite problem med att bottnen är lite otydlig och mest surrar, inte som att det är megadistat utan bara att det är otydligt och förlorar definition, inte strängklingande.
jag skulle även vilja ha tips på hur man tämjer det höga mellanregistret lite lätt...
80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 21:08 |
|
 |
|
Tubis
|
Kan vara slitna elektrolyter och eller slutrör som gör att det flummar i botten. Annars är det nog bara att börja sänka värdet på kopplingskondingarna, börja med den första. För att tämja övre mellan. Sänk värdet på diskantkondingen i tonstacken eller och presencekondingen.
|
| 07 Feb 2009, 21:14 |
|
 |
|
nilo
|
tack för svaret! jag är i färd med att byta slutrören i vilket fall, får se om det löser det hela. till saken hör att det blurriga försvinner om man drar upp volymen en massa. ang. midden, vilken konding blir det på schemat här?  80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 21:20 |
|
 |
|
mfr
|
Vad har du för högtalare?
Normalt så distar JCM800 1987 mycket snyggt, har en själv.
Du kanske vill ha mer pre-amp gain för att det skall bli tightare ljud, mer smooth?
/mfr
Köpes: Marshall 1987!!!
|
| 07 Feb 2009, 21:24 |
|
 |
|
nilo
|
nej, den distar fint på hög volym, det är just problemet med den blurriga bottnen som gör att det låter illa...
jag har redan fått fixat så att jag har mer preamp gain än original, det var det första som åtgärdades.
PS. den blurriga bottnen försvinner även om jag byter ut V2 mot ett 12AU7.
[EDIT:] högtalarna är V30 [EDIT2:] såg nu att det blev fel schema, fast det är ju ganska lika, så det funkar kanske ändå?
80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 21:28 |
|
 |
|
Tubis
|
C10 för diskantkondingen, du skulle även kunna testa att sänka c4 och eller c8 om du vill ta ner det lite tidigare i kretsen. Presencekondingen är inte med där(på slutsegsschemat) men den gör stor effekt att sänka värde lite på. Sänk nu inte allt här och sänk inte för mycket för då slutar du med ett fizzig diskantljud istället för ett hårt övre mellan. Balansen kan ibland vara hårfin.
Edit ja fel schema så det stämmer ju inte riktigt med jag skrev och även att den är moddad gör att det blir fel[;)]
|
| 07 Feb 2009, 21:32 |
|
 |
|
mfr
|
Jag skev "Du har väl inte V30 element?" men jag tog bort det...
Prova andra högtalare så ökar separationen och blurret försvinner.
Prova t.ex. G12-80 om du har en sluten låda så blir det bättre.
Jag har haft samma problem som dig med mina 1987:or.
/mfr
|
| 07 Feb 2009, 21:37 |
|
 |
|
nilo
|
jag bytte till det riktiga schemat och vet inte om du hann se det, gör en viss skillnad eftersom c10 är olika kondingar på de olika scheman.
80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 21:37 |
|
 |
|
nilo
|
mfr wrote: Jag skev "Du har väl inte V30 element?" men jag tog bort det...
/mfr
Hej! jag har precis bytt till nya högtalare, så jag tror inte det blir aktuellt. Att byta några kondingar blir billigare än att byta högtalare igen... [:D] 80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 21:39 |
|
 |
|
mfr
|
nilo wrote: mfr wrote: Jag skev "Du har väl inte V30 element?" men jag tog bort det...
/mfr
Hej! jag har precis bytt till nya högtalare, så jag tror inte det blir aktuellt. Att byta några kondingar blir billigare än att byta högtalare igen... [:D] 80's tone *blizzz* Jag tror inte att det blir mer separation bara för att du byter några kondingar. Lyckas du så får du gärna berätta mer. /mfr
|
| 07 Feb 2009, 21:41 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Nu ska vi se. Det här blir nog en lååååååååång tråd.
Vad är egentligen dista snyggare? Botten som surrar? Kan botten vara strängklingade? Distar den fint på hög volym även i botten? Hur spelare du den, kör du med båda kanalerna byglade (mixade)?
En 1987 distar inte fint på låg volym. Hela konceptet bygger på att man pressar hela förstärkaren att dista, om det nu ska dista. Jag tycker det är få kretsar som är så fulländade i sin balans mellan förstegsdist och slutstegsdist. Och kanske är det därför kretsen håller än idag, 40 år senare.
Är det snyggt dist på lägre volym du söker? Fel stärkare.
1987-kretsen efter plexi-åren är designad för att köras på rejält blås. Där av det stora värdet på C7, brihgtkondingen på volymen. Vill du få den kanalen mer användbar på lägre volym, byt kondingen till 100-250pF.
I övrigt skulle jag inte pilla på så mkt. Svårt får kretsen bättre. Vill du ta ned övre mid/low treble lite kan du byta till den "äldre" tonstacken med 56k slope (R17) och 250pF (C9) treblekonding. Då gröper du ur mid lite mer. Du får lite mindre djup bas också.
Om du vill att stärkaren ska vara tightare i botten när du drar på så den distar - sätt en 0.68uF eller 1uf-konding över R12. Du får ett lyft/boost av mid-treble som tightar basen lite lite. Denna lösning finns på många 1987:or. Jag tycker den är bra, men främst när man pressar slutsteget hårt.
Bra slutrör är asviktigt. Ett par JJ E34L är en bra investering, även om ett par Mullard ellet Tesla aldrig är fel annat än för plånboken. Med JJ förstegsrör får du en mustig ton och snygg lagom krämig dist.
Kolla spänningarna! Vad har du för B+ i stärkaren? Kanske skulle du byta till 220V-tapp? Den kankse går på för låg spänning? Obs! Kräver att du har koll på glöden och kan ställa bias.
Några tips på vägen.
/Gunnar
|
| 07 Feb 2009, 21:48 |
|
 |
|
mfr
|
Izzy wrote: Nu ska vi se. Det här blir nog en lååååååååång tråd.
Vad är egentligen dista snyggare? Botten som surrar? Kan botten vara strängklingade? Distar den fint på hög volym även i botten? Hur spelare du den, kör du med båda kanalerna byglade (mixade)?
En 1987 distar inte fint på låg volym. Hela konceptet bygger på att man pressar hela förstärkaren att dista, om det nu ska dista. Jag tycker det är få kretsar som är så fulländade i sin balans mellan förstegsdist och slutstegsdist. Och kanske är det därför kretsen håller än idag, 40 år senare.
1987-kretsen efter plexi-åren är designad för att köras på rejält blås. Där av det stora värdet på C7, brihgtkondingen på volymen. Vill du få den kanalen mer användbar på lägre volym, byt kondingen till 100-250pF.
I övrigt skulle jag inte pilla på så mkt. Svårt får kretsen bättre. Vill du ta ned övre mid/low treble lite kan du byta till den "äldre" tonstacken med 56k slope (R17) och 250pF (C9) treblekonding. Då gröper du ur mid lite mer. Du får lite mindre djup bas också.
Om du vill att stärkaren ska vara tightare i botten när du drar på så den distar - sätt en 0.68uF eller 1uf-konding över R12. Du får ett lyft/boost av mid-treble som tightar basen lite lite. Denna lösning finns på många 1987:or. Jag tycker den är bra, men främst när man pressar slutsteget hårt.
Bra slutrör är asviktigt. Ett par JJ E34L är en bra investering, även om ett par Mullard ellet Tesla aldrig är fel annat än för plånboken. Med JJ förstegsrör får du en mustig ton och snygg lagom krämig dist.
Kolla spänningarna! Vad har du för B+ i stärkaren? Kanske skulle du byta till 220V-tapp? Den kankse går på för låg spänning? Obs! Kräver att du har koll på glöden och kan ställa bias.
Några tips på vägen.
/Gunnar
Du har en poäng här Gunnar med rätt bias, det kan göra underverk i vissa situationer. Som sagt så är 1987 är en mycket bra stärkare i grunden och jag är lite förvånad över ditt problem. Det kanske är andra saker som spelar in. Spelar du på fullt blås eller kör du hemma på smygvolym? /mfr
|
| 07 Feb 2009, 21:58 |
|
 |
|
Tubis
|
Testa c9 på det rätta schemat. Nånstans från 220pF upp till det du har gör att övre mellan inte blir så tydligt det blir mjukare inte så hårt. Samma att byta presence från 100nF till tex 47nF. Övrig krets ger jag mig inte på eftersom den är moddad i preampen och vi inte vet hur.
|
| 07 Feb 2009, 22:01 |
|
 |
|
nilo
|
Izzy wrote: Nu ska vi se. Det här blir nog en lååååååååång tråd.
Några tips på vägen.
/Gunnar
dista snyggare är helt enkelt i det här fallet att jag kan ha den krämiga ton som jag har nu, men utan den otydliga bottnen. JA, bottnen kan vara strängklingande, just nu låter det på lägre volym inte ens som en gitarr på de lägre strängarna när man kör dämpat komp. På högre volym blir det bättre, men inte helt bra. ja, mixade kanaler. tack för tipsen om de olika ändringarna och som sagt, jag är i färd med att byta slutrören till nya SED, så det ska snart vara fixat, kanske är det där problemet ligger. Jag kör just nu med ett år gamla EH i slutsteget så [:I] 80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 22:02 |
|
 |
|
mfr
|
EH EL34 är ju inte speciellt upphetsande så ett rörbyte kan ju vara värt att testa ändå.
/mfr
|
| 07 Feb 2009, 22:05 |
|
 |
|
Tubis
|
Åldern på rören är nog inte problemet utan som sagt märket.
|
| 07 Feb 2009, 22:07 |
|
 |
|
nilo
|
som sagt, rören SKA bytas, om inte för åldern så för märket som det nämndes ovan...
jag tackar för tipsen och ska sätta igång och testa...
80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 22:11 |
|
 |
|
mfr
|
nilo wrote: som sagt, rören SKA bytas, om inte för åldern så för märket som det nämndes ovan...
jag tackar för tipsen och ska sätta igång och testa...
80's tone *blizzz*
Du kan väl berätta hur det blev. Det är alltid intressant att veta om olika åtgärder ger resultat. /mfr
|
| 07 Feb 2009, 22:15 |
|
 |
|
nilo
|
Jag rapporterar! [:)]
80's tone *blizzz*
|
| 07 Feb 2009, 23:03 |
|
 |
|
MkIV
Joined: 27 Dec 2007, 20:36 Posts: 739 Location: Lund, Skåne, Sweden
|
Men Nilo skrev du inte i någon anna tråd att du har fått moddat den med mer gain, mastervolym och modifierad tonstack? Eller det är kanske en annan stärkare det gäller denna gången? [:I]
Tänkte mest på att de flesta förmodligen utgår i från en orginal 1987-krets när de kommer med tips här.
I övrigt så är jag nog också inne på mfr's linje att testa med andra element. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa en ny låda med detsamma om du nyligen köpt, utan låna en låda med roligare element än V30 så att du får testa. Jag gillar också G12-80 i sluten 4x12'a. Jag tror tom att vanliga G12T-75'or kan funka bättre än V30.
|
| 08 Feb 2009, 11:31 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
När blev greenbacks fel? Sällan har man otydlig botten i dem. Är de väl inkörda blir det fint krämiga i toppen också.
Ja alla mod-förslag här utgår gitveis från en original-krets. Om stärkaren redan är modfierad och vi inte vet hur blir det rätt meningslöst att komma med förslag.
/Gunnar
|
| 08 Feb 2009, 14:06 |
|
 |
|
Ocku
|
Izzy wrote: När blev greenbacks fel?
När du har för få av dem. [:)] En ensam greenback har lite lös mage men smäller du fyra av dem i en sluten låda blir det bra. ------ Dom låter alla lika
|
| 08 Feb 2009, 14:15 |
|
 |
|
MkIV
|
Självklart är greenbacks en bra kandidat! Jag hade dock lite problem med att de inte orkade med i basregistret ordentligt när jag körde nerstämt till D och ibland drop-C. Då körde jag 2 st 4x12'or med Greenbacks. De blev lite svampiga - dvs de var inte tillräckligt snärtiga i botten om man så säger.
|
| 08 Feb 2009, 14:21 |
|
 |
|
nilo
|
uppdatering 8/2:
jag har nu beställt lite motstånd och några kondingar av typen Orange drop, silver Mica och Mallory för att kunna testa moddarna som folk tipsat om.
Ang: högtalare, jag har ingen lust ( inte pengar till det heller) att byta högtalare en massa.
något som jag skulle kunna testa är att korsmontera V30 och G12T75'or, vad tror ni om det? brukar ju vara populärt, sitter så i t.ex. Bogners lådor.
80's tone *blizzz*
|
| 08 Feb 2009, 14:29 |
|
 |
|
MkIV
|
nilo wrote: uppdatering 8/2:
jag har nu beställt lite motstånd och några kondingar av typen Orange drop, silver Mica och Mallory för att kunna testa moddarna som folk tipsat om.
Ang: högtalare, jag har ingen lust ( inte pengar till det heller) att byta högtalare en massa.
något som jag skulle kunna testa är att korsmontera V30 och G12T75'or, vad tror ni om det? brukar ju vara populärt, sitter så i t.ex. Bogners lådor.
80's tone *blizzz*
Det tycker jag helt klart att du ska testa! Jag funderar själv på att testa i en av mina 4x12'or, men jag tror att kombinationen G12M-25 och G12T-75 är mer min melodi.
|
| 08 Feb 2009, 15:42 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Nyligen moddade jag en Marshall 2203 "Master Volume" åt en kille. Stärkarägaren spelar hårdrock och har med sitt band ganska mycket spelningar, även på större scener. Han var med under modden för att kunna tycka under tiden. Han har nu haft stärkaren på både inspelning och ett antal spelningar och är mycket nöjd!
Till saken! Efter att, vid moddandet, ha spelat i 2203:an några timmar, tog jag fram min 60-tals plexi Marshall 1986 (Bass). Samma gitarr, samma gitarrist och samma högtalare. När vi körde igång plexin blev vi båda förvånade över hur himmla bra den låter. Trotts att vi drog på ganska rejält lät den klart och tydligt, hade ingen luddighet eller surrighet vi låga frekvenser och fick gitarren att låta mer gitarr/sträng...
Den stärkaren har 6L6:or... [}:)][;)]
Den som kommer på minigitarrmässan i Växjö den 21/2, och går på min rörstärkarworkshop, kommer antagligen att få höra den stärkaren och jämföra ljudet i den med 6L6:or och EL34:or... [}:)]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 08 Feb 2009, 16:01 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
MkIV wrote: Men Nilo skrev du inte i någon anna tråd att du har fått moddat den med mer gain, mastervolym och modifierad tonstack? Eller det är kanske en annan stärkare det gäller denna gången? [:I]
Tänkte mest på att de flesta förmodligen utgår i från en orginal 1987-krets när de kommer med tips här...
Izzy wrote: ...Ja alla mod-förslag här utgår gitveis från en original-krets. Om stärkaren redan är modfierad och vi inte vet hur blir det rätt meningslöst att komma med förslag...
Mycket viktiga kommentarer! Det kan ju vara modden som är boven. Mellan raderna tycker jag mig läsa att det är ful och inte optimerad förstegsdist vid nerdragen mastervolym, som är spöket. Har stärkaren försetts med Master Volym? Hur är stärkaren moddad? nilo wrote: ...just nu låter det på lägre volym inte ens som en gitarr på de lägre strängarna när man kör dämpat komp...
Är stärkaren verkligen frisk? Är detta vid neddragen Master (om den nu har försetts med sådan) så att slutrören inte distar? Vad menar du med "lägre volym"? Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 08 Feb 2009, 16:21 |
|
 |
|
nilo
|
MkIV wrote: nilo wrote: uppdatering 8/2:
80's tone *blizzz*
Det tycker jag helt klart att du ska testa! Jag funderar själv på att testa i en av mina 4x12'or, men jag tror att kombinationen G12M-25 och G12T-75 är mer min melodi. blir inte det lite konstigt balanserat? jag menar med uteffekt och så, kommer inte 75'orna att spela högre än 25'orna? 80's tone *blizzz*
|
| 08 Feb 2009, 16:22 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
nilo wrote: ...blir inte det lite konstigt balanserat? jag menar med uteffekt och så, kommer inte 75'orna att spela högre än 25'orna?
Nej, om varje högtalarelement bara är på samma nominella impedans (t.ex. 8 eller 16 ohm) och de kopplas på något av de konventionella sätten, kommer effekten att fördelas lika på vart och ett av elementen. Om stärkaren ger 100 W kommer alltså varje högtalarelement att få 25 W var... Om någon variant låter mer än den andra beror direkt inte på effekttåligheten, utan på deras s.k. verkningsgrad (känslighet/effektivitet, sensitivity på engelska). Jag tror inte att det inte blir något större problem med olika ljudtryck från de aktuella högtalarelementen ("V30 och G12T75'or"). Men, som sagt, impedansen bör definitivt vara samma på alla fyra elementen! Att blanda olika typer av högtalare är klart användbart och kan t.ex. ge ett fylligare ljud och/eller ge det bästa av flera olika världar [:p]. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 08 Feb 2009, 16:33 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Nilo! Hoppas inte att jag skrämde bort dig... [:I]
Vore kul om du svarade på frågorna.
Sven-Johan
|
| 08 Feb 2009, 20:47 |