|
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tubis wrote: Konstigt det här, eftersom det försvinner med extern preamp kan vi ju utesluta slutsteget. Och om du jordar galler efter galler från PI till inputjack och det dör på varje så.....? Har du testat att byta inputjacket? Är det kontakt ordentligt i det, är det inte det så kan det ju vara där surret uppstår. Tex den polen som ska kortsluta hot till jord när inget är ipluggat.
Japp. Jag bytte hela inputgrejsimojset fram till första rörhållare. Så här var det nog. När jag satte en 22n-konding mot jord, så som du föreslog, försvann surret helt när jag satte den efter försteggets sista rörhalva (tredje steg) precis före pi. Efter andra gainsteg hördes lite dämpat surr. Efter första gainsteg blev det mer som trebleavrullninng och därmed stor surrdämpning. Slutsatsen måste väl då bli att surret genereras eller landar en bit in i kretsen, kring de sista stegen i preampen? Skumt. Varför. Orsak? Hm, ska jag koppla ur gainsteg två och tre kanske och köra från första steg rakt in i pi? Och sedan fylla på med steg? Ringa in området? Cogito, ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag. Skönt. Kände mig lite diffus ett tag. /Gunnar
|
| 05 Feb 2009, 13:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Hhm det rör som blev trebleavrundning när du satte kondingen innan skulle jag rikta in mig på, var noga med saker som att det är bra kontakt i rörsockeln och sådana grejor, fram med oxid clean.
Anledningen till att ha kondingen var dock för att kunna testa att släcka där det är DC dvs på anoden. Det är enda sättet att veta om det uppstår i röret eller efter kopplingskondingen. Jag skulle dock valt en större konding än 22nF.
|
| 05 Feb 2009, 14:05 |
|
 |
|
Izzy
|
Tubis wrote: Hhm det rör som blev trebleavrundning när du satte kondingen innan skulle jag rikta in mig på, var noga med saker som att det är bra kontakt i rörsockeln och sådana grejor, fram med oxid clean.
Anledningen till att ha kondingen var dock för att kunna testa att släcka där det är DC dvs på anoden. Det är enda sättet att veta om det uppstår i röret eller efter kopplingskondingen. Jag skulle dock valt en större konding än 22nF.
Okej, men då sätter du även kondingen direkt på anoden, dvs. där signalen kommer ut från röret (om det inte drivs via katod), eller hur? Jag kanske missförstod dig. Jag har bara släckt efter kopplingskondingarna än så länge. Ska man förvänta sig att det smäller till om man sätter kondingen direkt på anoden? Halvkul att pilla där det är uppåt 200V. /Gunnar
|
| 05 Feb 2009, 14:15 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: Tubis wrote: Hhm det rör som blev trebleavrundning när du satte kondingen innan skulle jag rikta in mig på, var noga med saker som att det är bra kontakt i rörsockeln och sådana grejor, fram med oxid clean.
Okej, men då sätter du även kondingen direkt på anoden, dvs. där signalen kommer ut från röret (om det inte drivs via katod), eller hur? Jag kanske missförstod dig. Jag har bara släckt efter kopplingskondingarna än så länge. Ska man förvänta sig att det smäller till om man sätter kondingen direkt på anoden? Halvkul att pilla där det är uppåt 200V. /Gunnar Jag skulle testa att släcka på alla möjliga ställen men typ direkt på gallret och direkt på anoden är två bra ställen att börja med, och smällar, ja det kan ju ske men inget man dör av, sänk volymen tills du har kontakt så slipper du hörat. Och se till att du håller i isolerad del av din tåt så är det ju ingen fara. Har gjort såhär massor av ggr utan att få en enda rackare. Tänker man sig för så....Du kan ju göra en ordentlig prob av det hela med handtag så har du för framtida test.
|
| 05 Feb 2009, 14:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Detta är ett bra sätt att hitta andra saker med tex var det blöder över tex.
|
| 05 Feb 2009, 14:25 |
|
 |
|
woodstock
|
Izzy wrote: Hm, ska jag koppla ur gainsteg två och tre kanske och köra från första steg rakt in i pi? Och sedan fylla på med steg? Ringa in området?
Cogito, ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag. Skönt. Kände mig lite diffus ett tag.
/Gunnar
Det är nog ungefär så du måste göra när inget annat hjälper. Kondensatortricket går att utveckla: Använd en pinne typ kinesisk ätpinne och vik ut benen på en 600 volt 0.1 kondensator med saftiga ledare typ Orange Drops utefter pinnen. Låt det ena benet sticka ut lite framför pinnens ena ände, förläng det andra benet med en ledningstråd. Tejpa eventuellt kondensatorns ben mot pinnen för att fixera det hela bättre, isolera allt med krympslang så att bara kondensatorns fria ben sticker ut. I ledningstrådens andra ända monterar du en krokodilklämma: Klart. Nu kan du lättare komma åt komponenter som också har dc på sig.
|
| 05 Feb 2009, 14:45 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Silverface surrar ibland så här. Blackface gör väldigt sällan det... I alla fall enligt mina arfarenheter. Kanske man kan dra några slutsatser av det...
Jag pratar då, i och för sig, om stärkare som är, typ, omoddade.
Sven-Johan
|
| 05 Feb 2009, 15:00 |
|
 |
|
Svullo
|
Sven-Johan wrote: Silverface surrar ibland så här. Blackface gör väldigt sällan det... I alla fall enligt mina arfarenheter. Kanske man kan dra några slutsatser av det...
Jag pratar då, i och för sig, om stärkare som är, typ, omoddade.
Sven-Johan
Kanske att slå in öppna dörrar Sven-Johan, men vilka slutsatser drar du? Är det bara en omsorgsfullare kabeldragning eller är det annat som spelar in? Har kabeltypen någon effekt? Twinnade eller vad man kallar de som finns i Blackface...
|
| 05 Feb 2009, 15:19 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Min tid räcker inte till just nu för att svara som jag vill... [V]
Sven-Johan
|
| 05 Feb 2009, 15:29 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Izzy, Jag har ingen koll på vilken Fender Showman du har, men du pratar om dist-kanal och relä, så det måste vare någon nyare "re-issue" som jag missat bland Fenders 1000 tals schemor. Har inte heller "lusläst" alla era poster i ämnet, men har förstått att ni "spånat" och testat det mästa, så jag skall bra föreslå att du kollar en enkel grej, så att du kan "bocka av" denna felmöjlighet också. Om inte glöd-lindningen på nät-trafon är "center-tappat" där center-tappen går till jord, så borde det finnas 2 st. 100 ohms motstånd från varje ända på 6,3 volts lindningen till jord, (brukar sitta på "pilot lamp") kolla så att dessa morstånd är hela, och har bra anslutning till jord. (lödörat som sotter i trafoskruven, samt är lödat i chassit brukar släppa i bland) Alternativ, så kan det sitta en "hum balance" potentiometer på baksidan, där du skall kunna balansera ut brummet, (samma princip som 100 ohms motstånden, men justerbara) kolla så att denna potentiometer är hel, och står ungerfär på mitten. Denna potentimeter brukar vara kopplad på göden vid första ingångsröret. --Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 06 Feb 2009, 04:14 |
|
 |
|
Izzy
|
Tack Bosse,
Jo, det är en 70-talare, 100w med master, men modifierad. Normalkanalen har byggts ihop med det som tidigare var tremoloröret till en distkanal, nu av typ Marshall 2203. Resten är efter återställning rätt original. Men den gamla optoswitchningen till reverbet är borta och ersatt med en relälösning för att kunna switcha mellan kanalerna (inte av mig).
Ja, vi har klurat på den där glöd-lösningen hum-balance-pot. Har vridit på poten utan att det påverkar. Men jag tänker ev. pröva att flytta lösningen från V1 till PT:n och sätta ett permanent 100+100ohm där.
Just nu är sträkaren hos ägaren för provspelning. Vi får se hur det utfaller.
/Gunnar
|
| 06 Feb 2009, 10:00 |
|
 |
|
Conviction
|
Izzy wrote: Tack Bosse,
Jo, det är en 70-talare, 100w med master, men modifierad. Normalkanalen har byggts ihop med det som tidigare var tremoloröret till en distkanal, nu av typ Marshall 2203. Resten är efter återställning rätt original. Men den gamla optoswitchningen till reverbet är borta och ersatt med en relälösning för att kunna switcha mellan kanalerna (inte av mig).
Ja, vi har klurat på den där glöd-lösningen hum-balance-pot. Har vridit på poten utan att det påverkar. Men jag tänker ev. pröva att flytta lösningen från V1 till PT:n och sätta ett permanent 100+100ohm där.
/Gunnar
Gunnar, är balanspotten kopplad till katoden eller direkt till jord? Och att vrida utan att det händer något alls känns lite skumt - du borde åtminstone kunna åsamka <i>brum"] i något läge... eller hur? Fast nu handlade ju tråden om surr... såklart [;)]
|
| 06 Feb 2009, 12:16 |
|
 |
|
Izzy
|
Conviction wrote: Izzy wrote: Tack Bosse,
/Gunnar
Gunnar, är balanspotten kopplad till katoden eller direkt till jord? Och att vrida utan att det händer något alls känns lite skumt - du borde åtminstone kunna åsamka <i>brum"] i något läge... eller hur? Fast nu handlade ju tråden om surr... såklart [;)] Poten sitter direkt till chassit (jord). Nej det blir inte någon brumskillnad att tala om när man vrider på poten. Hm, kan det vara dålig jordkontakt där? Ska kollas förstås. /G
|
| 06 Feb 2009, 16:33 |
|
 |
|
Conviction
|
Izzy wrote: Conviction wrote: Izzy wrote: Tack Bosse,
/Gunnar
Gunnar, är balanspotten kopplad till katoden eller direkt till jord? Och att vrida utan att det händer något alls känns lite skumt - du borde åtminstone kunna åsamka <i>brum"] i något läge... eller hur? Fast nu handlade ju tråden om surr... såklart [;)] Poten sitter direkt till chassit (jord). Nej det blir inte någon brumskillnad att tala om när man vrider på poten. Hm, kan det vara dålig jordkontakt där? Ska kollas förstås. /G Alright. Prova lägga den på slutrörens katod/er (högre potential) och se om skillnaden ger något. Man vet aldrig.
|
| 06 Feb 2009, 17:28 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Potten för glödspänningens jord "Hum Balance" är ganska ofta paj i silverfacestärkare. Jag har flera gånger varit med om att kolbanan är avbränd!
Detta är ju lätt att kolla med att provisoriskt sätta dit två 100-ohmsmotstånd, istället för potten. (Mina "labkablar" med krokodilklämmor i båda ändarna används flitigt av mig, bl.a. till sådant här).
Jag tycker nog att oljudet som blir när denna pott (eller motsvarande) är kass, kan beskrivas som surr.
Det stör mig att jag inte påpekat detta tidigare. Bra att Bosse kom till undsättning. [:)]
När man plockat bort den kassa potten, byter man kolbanan i den till 10 eller 25 kohm linjär (vilket man nu föredrar), så har man en jättebra biaspott... (Fast det tipset kanske jag skulle hållit inne med och istället skrivit att "jag har ett bra tips om vad den potten kan användas till, som man kan få reda på om man lämnar sin förstärkare till mig"... [;)][}:)])
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 06 Feb 2009, 20:27 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej som sagts strax innan. Havererad jordreferns på glöden har jag upplevt ger just surr och kanske inte så mycket 50Hz brum har jag för mig, det var säkert 10år sedan jag mekat med detta för Marshall har ju alltid centertapp moahaha.
|
| 06 Feb 2009, 20:46 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tubis wrote: ...det var säkert 10år sedan jag mekat med detta...
10 år sedan du meckade med en Fender, eller? [:0] Nu tycker jag verkligen synd om dig... [;)][}:)] Sven-Tjosan
|
| 06 Feb 2009, 20:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Sven-Johan wrote: Tubis wrote: ...det var säkert 10år sedan jag mekat med detta...
10 år sedan du meckade med en Fender, eller? [:0] Nu tycker jag verkligen synd om dig... [;)][}:)] Sven-Tjosan Du ser ju vilka problem dom ger[;)]
|
| 06 Feb 2009, 20:58 |
|
 |
|
woodstock
|
Conviction wrote: Alright. Prova lägga den på slutrörens katod/er (högre potential) och se om skillnaden ger något. Man vet aldrig.
Det tricket funkar bara med katodbias (katodresistor), med fixed bias är katoderna direktjordade = 0 volt!
|
| 07 Feb 2009, 11:16 |
|
 |
|
Tubis
|
woodstock wrote: Conviction wrote: Alright. Prova lägga den på slutrörens katod/er (högre potential) och se om skillnaden ger något. Man vet aldrig.
Det tricket funkar bara med katodbias (katodresistor), med fixed bias är katoderna direktjordade = 0 volt! Det tricket ska väll inte behövas i en stärkare där alla småtrioder har intern humbucking och pushpullsteget ju är humbuckingkopplat?
|
| 07 Feb 2009, 11:27 |
|
 |
|
woodstock
|
Tubis wrote: woodstock wrote: Conviction wrote: Alright. Prova lägga den på slutrörens katod/er (högre potential) och se om skillnaden ger något. Man vet aldrig.
Det tricket funkar bara med katodbias (katodresistor), med fixed bias är katoderna direktjordade = 0 volt! Det tricket ska väll inte behövas i en stärkare där alla småtrioder har intern humbucking och pushpullsteget ju är humbuckingkopplat? Att ge glöden någon form av bias flyttar glöden från den gemensamma nollpotentialen och minskar åtminstone teoretiskt risken för direktöverförd femtiohertzsmitta. Dubbeltrioder bygger på principen om intern direktutsläckning av brum (och den blir samma oavsett hur man kopplar glödens center.) Push-pull summerar sedan alltid någorlunda det 50 Hz som ändå följt med in slutsteget oavsett källa. Så glödpotentialtricket är nog mer relevant med andra typer av kopplingar i stegen.
|
| 07 Feb 2009, 12:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Izzy wrote: Tack Bosse,
/Gunnar
När jag såg denna sammanfattningen samt reläkopplandet kom jag att tänka på ett problem jag hade när jag byggde om så att jag switchade även bort mastervolymen när jag bytte kanal. Då fick jag ett allmänt brum/surr, från den kanalen som inte var aktiv. Löste detta med en optokopplare på varje kanalvolym, som jordar signalen på den kanalen som inte används. Orsaken hittade jag egentligen aldrig, utan tog "bara" bort symptomen...[:I] /Lennart http://www.specter.se
|
| 07 Feb 2009, 17:22 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Sven-Johan wrote:
När man plockat bort den kassa potten, byter man kolbanan i den till 10 eller 25 kohm linjär (vilket man nu föredrar), så har man en jättebra biaspott... (Fast det tipset kanske jag skulle hållit inne med och istället skrivit att "jag har ett bra tips om vad den potten kan användas till, som man kan få reda på om man lämnar sin förstärkare till mig"... [;)][}:)])
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
Aha! Där var förklaringen. Du skrev nämligen nästan exakt detta om "bra tips" för något år sedan, jag frågade vad som var så bra men fick aldrig något svar... Kul att se vad det var.[:)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 07 Feb 2009, 17:26 |
|
|