View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 10:50

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hur mäter man... 
Author Message

...impedansen på högtalare.
Fick precis hem en billig 412-låda med element utan ohm-märkning och vet inte var jag ska koppla dom till förstärkarn som har både 4,8 och 16 ohms ingång. När jag mäter ingången så visar mätaren ca 12 ohm. Elementen är kopplade 2 i serie och 2 paralellt så det är ju ett medelvärde av elementens motstånd jag får fram. Kan tillägga att alla elementen är lika och hete Ghost P-3030. Inget jag kan finna någon info om. [V] Lådan verkar vara hembyggd i spånskiva, altså ingen höjdarlåda, men låter ok till både bas och gitarr. Jag har testat låddan på 4 ohmsingången för att vara på säkra sidan.
Egentligen har jag ju här två frågor, först den redan ställda och sen om någon känner till elementen.
/Magnus.

07 Feb 2009, 09:59
Profile ICQ WWW

Hmm..mätning av resistans på högtalare kan ge märkliga resultat. Med min mätare ligger mätvärdena alltid ca 1,5-2 ohm lägre än impedansen - men alltid lägre. Ska du köra den med en rörtopp så spelar det egentligen inte så stor roll - ställ in stärken så att den låter bäst, bara. Med transistortopp blir det lite mer känsligt.

Förslag: låna ett par mätinstrument till. Kontrollmät. Får du ingen reda (stabila mätvärden) i det så ritar du upp hur elementen är kopplade, löder bort anslutningarna och mäter direkt på elementen. Löd sen tillbaks tamparna.

Edit: fick hjärnsläpp, skrev fel (min mätare mäter alltid LÄGRE, inte HÖGRE, fick gå o kolla [:D])

Kör så det ryker. Eller...nä, mät en gång till först :-)
/R

07 Feb 2009, 10:13
Profile

Min fråga är, hur mäter man igentligen impedansen på högtalarspolen för att det ska bli tex 8ohm? Finns det impedansmätare eller är det att skicka in signal och mäta droppet som gäller?
Eller är det enbart en teoretisk uträkning?

07 Feb 2009, 10:32
Profile

Svårmätt - för den angivna impedansen gäller ju bara vid en viss frekvens..men nån av di kloke vet säkert mer.

Edit: och ja, det finns impedansmätare, i varje fall har jag haft en i ett tidigare liv som radiosändarpulare - det var nån gammal Heathkitmätare (R/L/C-mätning) från 60-talet. Fast jag använde den mest för att testa branthet i filter (Q-värde) och för att kolla resonans i antennkretsar. Hur den funkade på låga impedanser testade jag aldrig.

/R

07 Feb 2009, 10:37
Profile

Jag har testat låddan på 4 ohmsingången för att vara på säkra sidan.

Efter vad jag lärt mig så bör du köra på 16 ohms utgången om du vill vara på den säkra sidan, förutsatt att det är en rörstärkare. Med transistor bör du använda 4 ohms utgången.

Om den mäter 12 ohm är det nog elementen på ungefär 15-16 ohm. Resistansen kommer alltid att vara lägre än nominella impedansen, den kan aldrig vara högre.

Den nominella impedansen är (om jag förstått det rätt) den lägsta impedans högtalaren har för någon frekvens. I praktiken brukar det ligga runt 400Hz, i alla fall på gitarrhögtalare.

Hur man mäter har jag ingen aning om, men jag antar att man använder en tongenerator, sveper genom frekvenserna och mäter responsen på något vis.

EDIT: Wikipedia har lite info om impedansmätning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical ... _Impedance

Erik R

07 Feb 2009, 10:48
Profile

Okej har man ingen apparat som gör det åt en känns inte mödan värt:

The impedance of the device can be calculated by applying a sinusoidal voltage to the device in series with a resistor, and measuring the voltage across the resistor and across the device. Performing this measurement by sweeping the frequencies of the applied signal provides the impedance phase and magnitude.

07 Feb 2009, 11:01
Profile

L,C,Z,R testare: handhållna testar normalt vid 120 resp 1000hZ

Att läsa:
http://www.synaudcon.com/site/enewslett ... rement.pdf

Det finns programvaror till datorn som använder sig av ljudkortet för mätning av impedans + mycket annat.

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

07 Feb 2009, 11:48
Profile ICQ WWW

Tack för snabba svar. Egentligen hör ju detta mer till allmänna frågor men jag trodde mig få snabbare svar här[:)]
Jo rörstärkare är det. Det är mina Sovtektoppar jag kör. Jag har gjort fel då och kopplat på 4 ohm men enbart testkört.
Ldan är stereokopplad med två jack varav det ena blir mono. Det är alltså 2st seriekopplingar paralellt anslutna. Jag ska löda om det då jag inte litar på "andrajacket". Samtidigt ska jag löda loss ett element och mäta igen.

07 Feb 2009, 12:29
Profile ICQ WWW

Jag tror att mellan tummen och pekfingret så är det uppmätt DC-resistanc * roten ur 2 alltså.

uppmätt 6 ohm*1,41= 8,46ohm.

Men som sagt det beror på frekvensen, på mitt förra jobb byggde vi ett instument för att mäta upp impedanser på högtalare och med den svepte man över ett frekvensband, då såg man att impedansen varierade.

07 Feb 2009, 13:00
Profile

ny mätning av motståndet på lös högtalare gav 6,7 ohm. Och som jag befarade så är stereojacket kasst så de 12 , nånting ohm jag mätte upp först är för två element i serie. Då bör jag kunna sluta mej till att jag kan koppla högtalaren på 8 ohm då jag lött om anslutningen då.
Då återstår bara att ta reda på vad för skräp det är. Har inte hunnit testa på annat än sovrumsnivå då barnen är hemma.

07 Feb 2009, 14:09
Profile ICQ WWW

Högtalares impedans (växelspänningsmotstånd) varierar ganska mycket beroende på frekvensen. Se t.ex. denna kurva som är för ett 12-tums högtalarelement med 8 ohms nominell impedans (Jensen C12N):

Image

Som man ser är impedansen ca 8 ohm vid 250 - 400 Hz. Vid resonansfrekvensen 112 Hz är impedansen över 40 ohm! Vid 4 kHz är den ca 20 ohm. Detta högtalarelement har en DC-resistans (likspänningsresistans) på 6,5 ohm.

112 Hz är, för övrigt ganska nära A-strängen på en normalstämd gitarr (110 Hz). E6 ligger på 82,4 Hz. Grundtonerna på en gitarr sträcker sig upp till drygt 1200 Hz (22-bandet på E1, D, 1244 Hz), men övertonerna går långt över det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

07 Feb 2009, 15:47
Profile

i "Elektor electronics" 86 sept (engelska versionen- bör även finnas i den svenska några nummer senare)
finns en byggbeskrivningh av en:

Loudspeaker impedance meter

Elektor (Allt om Elektronik) bör kunna hittas på biblioteket

eller http://www.tradera.com/Elektor-electron ... n_84133144
(visste väl att jag nyligen läst ...)[8D][:D]

07 Feb 2009, 18:16
Profile

i "Elektor electronics" 86 sept (engelska versionen- bör även finnas i den svenska några nummer senare)
finns en byggbeskrivningh av en:

Loudspeaker impedance meter

Elektor (Allt om Elektronik) bör kunna hittas på biblioteket

eller http://www.tradera.com/Elektor-electron ... n_84133144
(visste väl att jag nyligen läst ...)[8D][:D]

Jag tror det var den vi byggde på jobbet, det fanns att köpa som byggsats,

<i><font color="blue">Pappa, Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

07 Feb 2009, 18:31
Profile

På Weber's "Let's Talk Speakers" finns lite mer info.

<b>http://www.webervst.com/sptalk.html</b>

Scrolla ner till sjätte frågan (ställd av Graham Kahnt) som lyder "<i>I need information on how to wire speakers to obtain 2, 4, 8, & 16 Ohm loads..."]". Men allt tål att läsas där... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

07 Feb 2009, 18:48
Profile

Magnus,

Har du en tongenerator och en hyffsat multimeter/digitalvoltmeter så kan du mäta högtalarimpedansen.

Ett justerbart motstånd (trådlindad potentiometer, ca: 25 ohm) i serie med högtalaren, som matas med en 1 khz ton och några volt.
Motståndet skall justeras så att växelspänningen fördelas lika över motståndet och högtalaren, därefter frigörs motståndet och resistans-mätes.

Denna uppmätta resistans är högtalarens impedans/ohm-tal. (vid 1 khz)

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

08 Feb 2009, 03:41
Profile ICQ YIM WWW

Tackar!
Nej tongenerator får jag vara själv isåfall[:D]
Jag får helt enkelt chansa på att det är 8ohmare, med tanke på tidigare svar och min uppmätta DC-resistans.
/Magnus

09 Feb 2009, 12:17
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]