View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 18:16

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skärmad kabel 
Author Message

Post Skärmad kabel
Vad brukar ni använda för slags skärmad kabel i era byggen?

Jag har hittills mest använd sånt som jag råkat haft liggande eller klippt bitar av diverse audio-sladdar. De flesta kablar jag hittar har så liten ledare inuti att det blir hopplös att jobba med. Det som funkade bäst att löda var en bit vanlig gitarrsladd, men den blir ju lite för tjock och otymplig.

Jag ska snart dra iväg en beställning till ELFA och tänkte köpa ett litet lager kabel, men jag har ingen aning om vad man ska titta på när det gäller t.ex area på ledaren etc.

Tips mottages tacksamt!

Erik R

04 Feb 2009, 23:30
Profile

Kabeln är för styv för att använda inne i ett chassi. Synd, för den har tjock ledare och bra skärm.

Nu är jag i valet och kvalet om jag skall använda oskärmad överallt eller orka börja leta efter skärmad kabel nånstans.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 00:03
Profile

d95err!!!
GMF borde ha det du söker.
KOB.

05 Feb 2009, 00:19
Profile ICQ YIM WWW

d95err!!!
GMF borde ha det du söker.
KOB.

På GMF anges inga dimensionerna på kablarna, så där kan jag inte beställa. Sen ska jag hänga på en kompis beställning från ELFA, så jag slipper frakt, plus att jag behöver diverse saker därifrån.

Erik R

05 Feb 2009, 00:36
Profile

Jag köpte en redig laddning från Tubetown, dyrt som attan men det var värt det. Har haft lite diverse skärmade kablar förr och de flesta har vart ett helsike att skala och styvhet har gjort att dragningen vart jobbig. Rekomenderas varmt. Köpte av båda varianterna.

http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... wires.html

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

05 Feb 2009, 00:50
Profile ICQ WWW

Jag handlar en tunn svart koaxkabel med ganska tät skärm, teflonisolering och tunn, flertrådig innerledare i koppar på Bejoken. Den heter på radioamatörspråk RG-174. Bra skit, vettigt pris, lättskalat/-jobbat. Lätt att böja, hyggligt värmetålig.

Finns tydligen inte på Bejoken just nu, men Elfa har den:
Artikelnummer 55-909-14

/R

05 Feb 2009, 00:56
Profile

Tubetowns kablar är mjukare än Elfas i den grovleken.
Fast att elfas är så styva att dom inte går att arbeta med har jag aldrig upplevt? Jag kanske är för stark[:D]

05 Feb 2009, 07:50
Profile

Jag handlar en tunn svart koaxkabel med ganska tät skärm, teflonisolering och tunn, flertrådig innerledare i koppar på Bejoken. Den heter på radioamatörspråk RG-174. Bra skit, vettigt pris, lättskalat/-jobbat. Lätt att böja, hyggligt värmetålig.

Finns tydligen inte på Bejoken just nu, men Elfa har den:
Artikelnummer 55-909-14

/R

Vänta lite nu RG-174 är ju en koaxialkabel som är impedans anpassad till 50ohm, d.v.s. den skall användas till sändare eller mottagare som kräver en impedans på 50ohm, den har en dämpning på 6.6db/100m.
Tror inte den är optimal att ha som signalkabel.

05 Feb 2009, 09:56
Profile

Den heter på radioamatörspråk RG-174.
/R

<s>Dessa koaxialkablar har tydligen en viss resistans. Denna uppges ha 50 ohma resistans. Vad har det för inverkan i praktiken?
</s>

Edit: MrCoolio var snabbare.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 10:01
Profile

Alldeles korrekt - den har dämpning. När man kör HF i den. Det har alla koaxkablar. Ju högre frekvens, desto mer dämpning - för att den fungerar som en kondensator. Om du däremot räknar på dämpningen vid LF och kollar på hur många decimeter som används i en stärkare (och var) så blir det inte många hundradels (tusendels?) dB dämpning kvar att oroa sej för.

:-) /R

05 Feb 2009, 10:05
Profile

Tubetowns kablar är mjukare än Elfas i den grovleken.
Fast att elfas är så styva att dom inte går att arbeta med har jag aldrig upplevt? Jag kanske är för stark[:D]

Eller så är det jag som är för klen. 65 kilo senor och ingen muskel.

Den funkar säkert superbra på längre sträckor men den är väl styv och bökig när du skall dra från kretskort till pottar. Om du böjer den försöker den böja sig tillbaka och orsakar en konstant spänning.

Elfa har säkert mjukare kablar.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 10:08
Profile

Alldeles korrekt - den har dämpning. När man kör HF i den. Det har alla koaxkablar. Ju högre frekvens, desto mer dämpning - för att den fungerar som en kondensator. Om du däremot räknar på dämpningen vid LF och kollar på hur många decimeter som används i en stärkare (och var) så blir det inte många hundradels (tusendels?) dB dämpning kvar att oroa sej för.

Helt rätt vid LF sä är nog dämpningen inget att oroa sig över men du får ta hänsyn till impedans anpassningen.

Det kanske i slutändan inte är så stor skillnad men det finns ju en anledning till varför man inte använder koaxialkablar i LF samanhang.

05 Feb 2009, 10:11
Profile

Denna kabel borde marknadsföras så att den har samma effekt som om man byter till mojo-kondingar.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 10:12
Profile

Jag köpte art.nr. 55-805-43 från Elfa.

Kabeln är för styv för att använda inne i ett chassi. Synd, för den har tjock ledare och bra skärm.

Nu är jag i valet och kvalet om jag skall använda oskärmad överallt eller orka börja leta efter skärmad kabel nånstans.

------
Dom låter alla lika

Varför inte kabel 55-804-85, den är ju tunn och smidig samt verkar ha en bra skärm

05 Feb 2009, 10:15
Profile

MrCool - koaxkablar (av ytterst dålig kvalitet, dessutom) används precis överallt i LF-världen. Hur stor dämpning resp skärmläckage har t ex sladden till dina mikroskopiska hörlurar till telefonen, eller den där billiga SCART-kabeln mellan videon och TV:n?

Där snackar vi skitkabel (gles skärm, ett par ytterst tunna trådar som innerledare, dålig isolering som troligen inte klarar 100V innan överslag, ett dielektrikum som består av återvunnen plast omvirad med återvunnen bomull etc etc)som jag <b>aldrig</b> skulle använda i ett bygge. Inte ens som nödlösning vid en reparation.

RG174 är snarare high-end-grejor jämfört med det skräpet. Och 50 ohms *impedans* gäller vid ett frekvensområde i HF-regionen - minns jag rätt så är det 100MHz. Not to worry about, alltså. Kanske snarare en fördel om man har en hysterisk krets som gärna självsvänger, vad vet jag.

Varför skulle den kabeln mojo-klassas, Ocku? För att du inte begriper hur den funkar? :-)

Edit: om man vill oroa sej för hur koaxkabel påverkar välljud..titta bakom stereon. Döm själv. Hur många meter skitkablar har du använt för att koppla ihop dina enheter med varann? Hur många pF kapacitans har du infört i ditt system (= teoretisk treble bleed), hur många av skitkablarna agerar drosslar för att dom läcker genom skärmen och rullats ihop för att kvinnan hatar sladdspagetti?

I en bra layoutad stärkare används kanske 1 m - möjligen 2m om den har reverb i botten av combon- koax av god kvalitet.

/R

05 Feb 2009, 10:23
Profile

Varför inte kabel 55-804-85, den är ju tunn och smidig samt verkar ha en bra skärm

Men den har så tunn ledare, endast 0,08mm2 (28 awg). Vill man använda så tunn kabel?

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 10:28
Profile

Mrcool wrote:

Men den har så tunn ledare, endast 0,08mm2 (28 awg). Vill man använda så tunn kabel?

------
Dom låter alla lika
Ja, det funkar ypperligt för det är små små små strömmar som går genom signalkablarna så det går att ha väldigt tunn kabel. Det kräver dock lite bättre finmotorik och att man löder snabbt för att kunna hantera den.

Edit jag har använt denna och tycker den ärväldigt bra och smidig och bulkar ju inte något, men värmer man för mycke och om man böjer den samtidigt som man värmer smälter kopparn snabbt igenom isoleringen. Skärmen smälter igenom lätt om man tvinnar den för hårt så det blir tryck på innerledraren eller hur man ska säga. Men om man bara iaktar detta funkar det bra.

05 Feb 2009, 10:46
Profile

RG174 är snarare high-end-grejor jämfört med det skräpet. Och 50 ohms *impedans* gäller vid ett frekvensområde i HF-regionen - minns jag rätt så är det 100MHz. Not to worry about, alltså.

Var int så säker! När jag bänder i mina solopassager så rör jag mig ofta uppe i frekvenser närmare 100 MHz. Hundar och fladdermöss brukar samlas utanför.

Quote:

Varför skulle den kabeln mojo-klassas, Ocku? För att du inte begriper hur den funkar? :-)

/R

Nä, vi kan inte mojo-klassa allt som jag inte begriper. Det skulle bli en helvetes massa mojo-klassningar. [:D]

Jag menade att när det nu engång satsas stora summor på kondingar som gör att förstärkaren låter "varmare" och får rundare diskant, så kan man istället säga att denna kabel åstadkommer samma sak.

Då kan man få Jensen/Sozo/Malory/Vitamin-T-ljudet utan att behöva byta ut sina driftsäkra och temperaturbeständiga polyprop-kondingar.

Och sen publicerar man några screenshots på mätkurvor som "bevisar" att denna kabel förändrar ljudet på samma sätt som kondingarna.

Naturligtvis måste man höja priset lite på kabeln för att den skall få högre trovärdighet.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 10:50
Profile

Ocku wrote:

Mrcool wrote:

------
Dom låter alla lika
Ja, det funkar ypperligt för det är små små små strömmar som går genom signalkablarna så det går att ha väldigt tunn kabel. Det kräver dock lite bättre finmotorik och att man löder snabbt för att kunna hantera den.

Okie. Jag har försökt följa en tumregel som jag hört/läst att om man håller sig till AWG 22 (förutom för glöd och utgångstrafo) så är man på säkra sidan.

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 11:00
Profile

Ja till trafon måste du ha större pga av strömmen, tänk även om det är hög spänning så kan det bli överslag om det är för klen isolering.

05 Feb 2009, 11:02
Profile

Denna kabel borde marknadsföras så att den har samma effekt som om man byter till mojo-kondingar.

Jag vill minnas att det på Dumble-forumet finns de som svär på att man MÅSTE använda en viss typ av koaxialkabel för att få till den där äkta Robben Ford tonen... [:D]

Tack för alla tips! Det blir nog till att beställa några olika typer av skärmad kabel för säkerhets skull.

Erik R

05 Feb 2009, 11:10
Profile

Har inte guds gåva till kablar, Jenving, något alternativ?

------
Dom låter alla lika

05 Feb 2009, 11:15
Profile

Jag brukar använda Elfas mikrofonkabel, art nr 55-800-06.

Image

Enkelledaren är väldigt smidig att arbeta med. Tål lödning mkt bättre än många koaxkablar. Svagheten är att skärmstrumpan är lite gles. Jag kan leva med det.

Jag anvvänder ibland även tvåledaren. Lite knasigt med tygtrådarna i men den är förhållandevis smidig ändå.

Båda har rätt rejäla ledare.

Gunnar

05 Feb 2009, 11:27
Profile

Erik,

Kvalitén på skärmkabel för att användas som kablering i förstärkare, mixerbord m.m, väljes oftast av praktiska själ.

Skall vara lätt att skala, funka med nån typ av kapel-skalare, ha folieskärm med en bra "medbringare-vajer" för jordanslutning, tåla värme utan att innerledaren smälter, vara tillräkligt styv för att ligga i den böjen/vinkeln som man önskar, m.m.

Jag har just sådan krav på kableringskabel, då jag i mellanåt bygger om stora studiomixerbord, där det ibalnd kan gå åt 1 km kabel som stymmpas i meterlängder, och då uppskattar man en praktisk kabel i sådana lägen.

I gitarrförstärkare, så är det ganska högohmiga signaler det handlar om, och då önskar man en kabel med låg kapasitans mellan innerledare och skärm, så där är det bra om isoleringen runt innerledaren är ganska tjock för att minska kapasitansen. (coaxialkabel som någon pratade om här tidigare, är bra i detta fallet, men mycket opraktisk eftersom den är för tjock och styv i sin uppbyganad)

Det finns också mycket störfält i en rörförstärkare, som induktivt läckage från nät-trafon, likriktar-knatter från anod likriktardioder/brygga, närliggande glödspänningskablar m.m.
I detta fallet brukar en folieskärmad kabel funka bra, för att undertrycka denna typen av störningar.

Så det gäller att hitta en bra praktisk kabel, som uppfyller alla dessa önskemål.

För att markera ett dåligt val, är en bit av en "stereo-kabel" där man drar isär kabelhalvorna och tar den med röd eller vit innerledare, eftersom den är tunn, smidig och lättskalad, men tyvärr inte alltid så lämplig i gittarförstärkare med högohmiga signaler och störande omgivning.
Men visst kan det ge bättre resultat än en oskärmad kabel, men det går att göra bättre med rätt kabel.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

06 Feb 2009, 04:48
Profile ICQ YIM WWW

Är det verkligen någon kapasitans att tala om i de korta stumpar som bli inne i en stärkare? Även med en "dålig kabel". Hur man nu ska veta det?

06 Feb 2009, 09:18
Profile

Och var finns det då en smidig skärmkabel med ordentlig fläta (gillar det bättre än folie), låg kapcitans, lite kraftigare innerledare som inte smälter som smör (vanligt i koaxkabel) men gärna rätt tunn ytterplast för att lätt få på plats?

Ibland ser jag sådana snuttar i stärkare, men jag vet inte var man kan köpa det. "Min" Elfa-kabel är bra förutom att flätan är lite för gles.

/Gunnar

06 Feb 2009, 10:06
Profile

Är det verkligen någon kapasitans att tala om i de korta stumpar som bli inne i en stärkare? Även med en "dålig kabel". Hur man nu ska veta det?

Överallt där Millereffekten gör sig gällande kan 5pF betyda en hel del.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

06 Feb 2009, 11:59
Profile WWW

Jo det e sant men vad kan man räkna med för kapasitans i sådana där elfasladdar jag hittar inte data på dom hos tillverkaren för det står på kinesiska(Tyska)på deras sida.

06 Feb 2009, 12:12
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Tubis wrote:

Alex

5pF kan säkert göra skillnader, men blir det verkligen så pass i en kabelstump på 15cm? I så fall undrar vilka siffror får man av oisolerat, isolerade, paralella kablar, luftledningar etc. Rolig tanke faktiskt, någon som har forskat/tänkt till i saken?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

06 Feb 2009, 12:41
Profile ICQ WWW

Tja...5cm vanlig kopplingstråd med PVC isolation. 2 bitar som tvinnas ihop ger 3 til 20pF beroende på isolationens tjocklek och hur tät de tvinnas. Om man ansluter en sådan kondensator direkt mellan anod och galler på trioden i det steget som har störst förstärkning så kan man ofta få bukt med självsvängnigen när allt står max.
För de som har byggt kortvågsprylar är det ingen nyhet.

Alex

06 Feb 2009, 13:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next