View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:02

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kondensator i Marshall 
Author Message

Jag håller på och gå igenom en gammal JMP och antagligen lutar det åt byte av kondingar.
Jag har noterat att en filterkondensator (den sista på B+) är bytt tidigare och då till en 2x33uF. Enligt schemat är ju alla 2x50uF men jag vill bara veta om det förekom 2x33uF eller om tidigare förstärkarmek helt enkelt gått ner en storlek.

Image

Image

21 Jan 2009, 01:14
Profile ICQ WWW

Innan de körde med 2x50 uF förekom det både 2x32 och 2x40 uF. Se bl.a. dessa scheman som förvisso är för 50-Wattare, men jag har för mig att samma sak gäller för tidiga 100-Wattare:

http://marstran.com/10513%201987.gif

http://marstran.com/JTM50.gif

Ljudet påverkas av kapacitansen på glättningskondensatorerna. Dubbelkondingen för försteget har väl antagligen något mindre ljudbetydelse än den/de som mer påverkar slutsteget, men ändå. Personligen är jag ganska förtjust i t.ex. 2x32 uF för försteget.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

21 Jan 2009, 10:00
Profile

Klart du ska byta lyterna. Det där ser ut som original från vad kan det vara, första halvan av 70-talet?

32uF försteget är helt ok. Byt bias-e-lyterna samtidigt.

Vilken fin pjäs? Är den omoddad? Mustardkondingar förstås?

Om du sedan drar om jordningen som är hawaii-tjoho-spagetti-hit och dit blir den säkert tyst också [:p]

/Gunnar

21 Jan 2009, 11:35
Profile

OK, tack!

Jodå, den visar lite symptom på trötta kondingar. Och visst, det är orginal från -68 eller -69, minns inte.
Funderar på att byta alla kondingar, inte bara filterkondingar.

Hyfsat fint skick, helt omoddad. Nättrafon är dock tyvärr bytt.

21 Jan 2009, 12:16
Profile ICQ WWW

OK, tack!

Jodå, den visar lite symptom på trötta kondingar. Och visst, det är orginal från -68 eller -69, minns inte.

Det är väl en metal panel? De kom i slutet av -69 om jag minns rätt.

Har den haft lay down trafo?

/G

21 Jan 2009, 12:28
Profile

...Funderar på att byta alla kondingar, inte bara filterkondingar...
[:0] Varför? Jag tycker ABSOLUT INTE att du ska byta kopplingskondingar o.d. om de fungerar som de ska. Däremot kan det vara bra att byta alla elektrolytkondensatorer, men inta alla kondingar.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

21 Jan 2009, 13:58
Profile

Jo, gör det, genast! Och skicka junket till mig. Gärna de där fula brungulbeiga mmustarderna... Jag står för portot [;)][:)]

21 Jan 2009, 14:06
Profile

App app app app! Nu tar vi och lungar upp oss lite här! Jag var faktiskt före dig, Gunnar. Det är till mig de ska skickas...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

21 Jan 2009, 14:17
Profile

Nu lungnar vi oss pojkar [:D]

OK, jag är väl medveten om att kopplingskondensatorerna inte är på långa vägar så känsliga för åldring som elektrolyter och sällan en källa till problem.
Och ursäkta min okunskap men är 40 år gamla mustardkondingar bättre/mer eftertraktade än nya? Och i så fall; är det nån större skillnad i ljud?
(och med den frågan kan jag ju inte göra bort mig mer än Folkesson som inte tycker att det är nån större skillnad på rörtillverkare om man nu skall lita på en färsk tråd här i forumet) [:D]

21 Jan 2009, 14:48
Profile ICQ WWW

Nu lungnar vi oss pojkar [:D]

OK, jag är väl medveten om att kopplingskondensatorerna inte är på långa vägar så känsliga för åldring som elektrolyter och sällan en källa till problem.
Och ursäkta min okunskap men är 40 år gamla mustardkondingar bättre/mer eftertraktade än nya? Och i så fall; är det nån större skillnad i ljud?
(och med den frågan kan jag ju inte göra bort mig mer än Folkesson som inte tycker att det är nån större skillnad på rörtillverkare om man nu skall lita på en färsk tråd här i forumet) [:D]

Vissa typer av kopplingskondingar pajjar med åren. De börjar läcka DC och det blir himla bökigt där inne i stärkeriet, jättejobbigt.

Mustarder hör vad jag vet inte till dessa läckage-kandidater. Om du söker lite på nätet, eBay och så, får du en god uppfattning om hur attraktiva dessa mustarder är. Vissa skulle hugga av en hand för en gäng 22nF. I varje fall NOS. Just nu ligger en kvintett ute för 700 spänn och det låter nästan billigt...

Men jag tror gamla "inspelade" i vissa fall kan låta ännu bättre. Jag skulle inte ha något emot det.

Nej, jag tycker inte det är <i>grymt stor skillnad"] mellan dessa och andra bra polyesterkondingar. Jag kan <i>nästan"] likväl köra på Sozos eller andra bra kondingar av samma typ. Men det är klart att de låter bra. Och det är kul att ha lite mojo i sina apparater.

Det som gör att dessa gamla stärkare låter bra är ju att det är bra, robusta, kvalitetsgrejor rakt igenom och de är inköra under många år. Inte en enskild detalj. Att langa in mustarder i vilken skitstärkare som helst tror jag inte gör någon större skillnader. Lika lite som att stoppa ett par NOS Mullard-rör för 500 dollar i en stärkare med billig asientrafo osv.

/Gunnar

21 Jan 2009, 15:39
Profile

Jo, att vissa tillverkare av kopplingskondensatorer pajar vet jag, jag har bytt dom före slutsteget i ett antal Dynacord men aldrig i Marshall vad jag kan komma på.

Visste inte att det var såna priser! Då får man kanske börja leta i lådorna!

21 Jan 2009, 15:56
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

awe wrote:

OK, tack!

Det är väl en metal panel? De kom i slutet av -69 om jag minns rätt.

Har den haft lay down trafo?

/G

Jo, det är metal. Vet inte vad det varit för trafo.

21 Jan 2009, 15:57
Profile ICQ WWW

Hm, borde inte en av trafosarna roteras ett halvt varv, eller kanske inte om man vill ha vintagegbrum[:D]

21 Jan 2009, 22:47
Profile

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

21 Jan 2009, 23:46
Profile WWW

Eller kanske bara ett kvarts varv [;)]

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se
ja vad dum jag e, så blir de ju[B)]

21 Jan 2009, 23:47
Profile

Just det, tänkte inte på att transformatorerna låg i linje. Fast eftersom kablarna går igenom separata hål i chassiet är det ganska omfattande jobb att åtgärda det. Kan inte heller påstå att den brummar speciellt.

22 Jan 2009, 00:27
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]