View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 17:43

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Byta rör i Framus Cobra 
Author Message

Post Byta rör i Framus Cobra
Jag har en Framus Cobra ( http://framus.de/modules/produkte/produ ... 1067&cl=EN ) vars ljud jag inte är <i>helt "]nöjd med.
Jag upplever disten som en aning fräsig och fizzig, lite som att "distbruset" är "pålagt". Om man överdriver lite så låter det "fffffzzz" och det hör inte ihop med gitarrljudet, hela ljudet känns inte som "ett" - att det är en enda stor köttmassa (som i MESA-stärkare, Soldano m fl), utan disten känns inte så "sammansatt". Nu överdrev jag rejält, men ni kanske fattar på ett ungefär. <b>Men kortfattat: jag vill minska fizzet och få ett ljud mer likt Soldano SLO100 typ.</b>

Enligt kretsschemat står det 12AX7EH på samtliga rör:
http://framus.de/media/manuals/Amps/Cobra/Cobra_V5.pdf
Men kollar man denna rör-pdf så står det ECC83 av JJ i försteg och EL34 av EH i slutsteg:
http://framus.de/media/manuals/Amps/Cob ... top-en.pdf
Det står även "<i>Valves: 5x ECC 83 by JJ, 4x EL 34 by Electro Harmonix (selected quartet)"]" på sidan för Cobra på Framus hemsida.

Om det nu är är JJ-rör (ECC83) i försteget så känns det inte som att de behöver bytas.
Däremot EH-rören i slutsteget skulle jag vilja byta. Vad jag hört om EH så är de lite fizziga?

I Soldano SLO100 sitter det 12AX7-rör i försteget. <b>Är 12AX7 samma sak som ECC 83?</b>
Men Soldanon har 6L6 5881-rör i slutsteget, så jag tänkte då att dessa kan vara ett vettigt alternativ för mig.
Vad tror ni? Behöver det moddas om man byter till 6L6 5881 i slutsteget?

Tack på förhand!

12 Jan 2009, 21:56
Profile

Japp, 12AX7 och ECC83 är samma rör, det är amerikansk och europeisk beteckning på samma rör.

Du ska nog inte förvänta dig jätteskillnader genom att byta rör, det är mer när man gjort allt annat så kan ett rörbyte vara pricken över i.

Du har förmodligen ingen distorsion i slutsteget, såvida du inte spelar rejält högt. Den mesta distorsionen kommer från försteget i en sådan här stärkare. Nu förmodar jag att du rattat runt och letat ljud (det verkar vara en kul sak!) för att hitta ditt ideal.

En sak du kan testa är att dra ner på gainen, dvs ha mindre dist. Då brukar fizzigheterna minska. Om man verkligen lyssnar på de flesta studioinspelningar med kända artister så har de inte alltid "fullt ställ" på disten.

Däremot live förekommer ofta en del excesser...[;)]

/Lennart

http://www.specter.se

12 Jan 2009, 22:51
Profile

Tubetown har ju en guide till olika kombinationer
http://www.tube-town.net/info/doc/tt-tubemap.pdf
finns en speciell för Marshalls också. Hur akkurat denna är kan jag (vill inte) uttala mig om

http://www.tube-town.net/info/info.html

12 Jan 2009, 23:10
Profile

Japp, 12AX7 och ECC83 är samma rör, det är amerikansk och europeisk beteckning på samma rör.

Du ska nog inte förvänta dig jätteskillnader genom att byta rör, det är mer när man gjort allt annat så kan ett rörbyte vara pricken över i.

Du har förmodligen ingen distorsion i slutsteget, såvida du inte spelar rejält högt. Den mesta distorsionen kommer från försteget i en sådan här stärkare. Nu förmodar jag att du rattat runt och letat ljud (det verkar vara en kul sak!) för att hitta ditt ideal.

En sak du kan testa är att dra ner på gainen, dvs ha mindre dist. Då brukar fizzigheterna minska. Om man verkligen lyssnar på de flesta studioinspelningar med kända artister så har de inte alltid "fullt ställ" på disten.

Däremot live förekommer ofta en del excesser...[;)]

/Lennart

http://www.specter.se
Tack för ett bra svar!
Då är nog rörbyte i slutsteget rätt onödigt.
Jo, självklart har jag rattat massor och jag kör även på väldigt lite gain. Skulle behöva mer gain för att få mer "tugg" (chugga chugga) i ljudet, men då tappar jag lite definition och det blir fizzigare. Så jag får kompromissa lite.

Kanske skulle behövas en rejäl modifikation av denna stärkare för att få det ljud jag vill ha, och det kanske inte är värt..?

12 Jan 2009, 23:11
Profile

crille wrote:

Tack för ett bra svar!
Jo, självklart har jag rattat massor och jag kör även på väldigt lite gain. Skulle behöva mer gain för att få mer "tugg" (chugga chugga) i ljudet, men då tappar jag lite definition och det blir fizzigare. Så jag får kompromissa lite.

<font color="red">Kanske skulle behövas en rejäl modifikation av denna stärkare för att få det ljud jag vill ha, och det kanske inte är värt..?</font id="red">

Eller kanske byta stärk? [;)]
Låter den inte som du vill är det bara att byta. En modd sänker i regel bara värdet på den.
Men känner du att grundljudet är det bästa du spelat på kan det vara värt att modda.

EMG, ESP/LTD Sucks. Gibson Rules! [^]

12 Jan 2009, 23:36
Profile ICQ WWW

crille wrote:
<font color="red">Kanske skulle behövas en rejäl modifikation av denna stärkare för att få det ljud jag vill ha, och det kanske inte är värt..?</font id="red">

Låter den inte som du vill är det bara att byta. En modd sänker i regel bara värdet på den.
Men känner du att grundljudet är det bästa du spelat på kan det vara värt att modda.

Humm nu känner jag mig manad att slänga in en brasklapp [}:)]

Hade varit enig med dig om det typ handlat om en ENGL stärkare som är byggd som en Japansk bil på 70:talet = fungerar hur bra som helst i 10 000 mil sen om inte rosten äte upp den så var det inte mycket lönt att laga den, då dess grundkonstruktion var inte menat att hålla mycket längre [V]

När det gäller Framus så har jag haft en sådan inne och Framus är en kvalitativ bra byggd stärkare, så om man uppskattar grundljudet i stärkan men saknar lite "grädde på moset" så att gå in och ändra några värden i denna stärkan är att jämställas med lämna in sin bil på cipptrimning [;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

13 Jan 2009, 00:46
Profile

Håller med om det där med moddningen men vågar inte säga det först för en del blir sura eller så vill dom att jag ska modda[:D]

13 Jan 2009, 16:32
Profile

Håller med om det där med moddningen men vågar inte säga det först för en del blir sura eller så vill dom att jag ska modda[:D]

[:D][:D][:D]
Undrade just när du skulle dyka upp i tråden Johan [;)]

Att sen: "en modd sänker i regel bara värdet"
Detta är något som alltid gör mig lite förvånad och även tror jag det handlar till en viss del om okundskap bland dom som handlar med stärkare där man blandar ihop orginal gitarer med orginal förstärkare.

Skillnade ligger ju i att vissa modds faktiskt förbättar sen stärkare typ som: sätta in en trimpot för bias eller sätta in skärmgallermotstånd på alla slutrören i en Peavy Classic, för att slutrören ska hålla som dom tänkt.

Om man sen går in på stärkare äldre än 20 år, så blir denna hysteri ännu värre, där vissa betalar många pengar för en stärkare bara för den är Orginal [:0]
Om vi säger så här hur många av er skulle köpa en bil som är 20-40 år gammal och köra med den med orginal däck???? Eller tro att oginal batteri fotfarande fungerar bara för det är orginal?

Samma sak är det med gamla stärkare, Kondingar torkar ut med tiden och tro dessa är bättre bara för dom är orginal är som tro bilen ovan jag nämde är bättre orginal.

Nog om detta.

Till Framus Cobra
Du kan byta till JJ EL34:or, enligt mig så låter dom lite mer åt 6L6 hållet och kommer ge lite mer tydlighet i ljudet över EH.

För övrigt så skiljer det inte mega mycket mellan din stärkare och en Soldano, spontan ser man att fjärde steget har ett högra värde på anoden R20 där orginal är 100K, byta detta kan mycket väl minska en del av ditt fizzel.
Skiljer även lite i fasvändaren, men det tror jag inte du vill ändra då ville ha mer chugga chugga [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

13 Jan 2009, 19:04
Profile

Har väldigt svårt att se var fizzet genereras i denna förutom katodföljaren men det borde låta som en Slo eller Mesa eller vad som helst i den kategorin. Att slopa katodföljaren och driva tonestacken tycker jag gör underverk för att ta bort det där irriterande fuzz fizzet som inte går att koppla bort med kondingar utan att dova ner ljudet. Men det kräver ju en del ingrepp som att sänka anodresistorn till 33k och katodresistorn till 680ohm enligt min smak och sen koppla på c42 direkt vid r20 anoden.

Men, risken är att man sabbar steg crunch som nog låter bättre med lite katodföljarfärg på slutet[B)]

13 Jan 2009, 20:15
Profile

crille wrote:

Tack för ett bra svar!

EMG, ESP/LTD Sucks. Gibson Rules! [^]
Hade jag haft pengar hade jag nog köpt en MESA Triple Rectifier, Soldano SLO100, Diezel VH4... och en 5150, nån trevlig Marshall, nån dyr ENGL, kanske en Bogner, en Rivera, Splawn Nitro och en Fender för rent ljud.
Men Soldanon t ex... den hade jag moddat för att få lite mer djup/botten (det är ganska vanligt) men då blir den ju samtidigt mer lik Framus Cobra.

Med tanke på att Framus Cobra är väldigt lik Soldano i kretsen så tycker jag det inte känns så dumt att ev. modda Cobran.
Jag gillar ljudet mer än ENGL-stärkare. ENGL känns för extrema i ljudet, övertajta/hårda. Inte riktigt den karaktär jag vill ha bara, fast vissa ENGL verkar dock lite intressanta.
Jag har aldrig hört nån H&K som låtit bra. Peavey 5150 är för rå, grejar inte så mycket annat.
Marshall har jag inte så bra koll på, men de är bättre för lite snällare ljud känns det som. Sen finns ju andra märken som Rivera, Bogner, Splawn, Diezel m fl och de skulle kunna vara intressant, tveksamt att de skulle duga till mitt "main-ljud" dock.

Nu blev det ett långt utlägg men du kanske förstår hur jag resonerar nu :D Det är ju billigare att modda Cobran än att köpa en Soldano t ex.

13 Jan 2009, 23:24
Profile

När det gäller Framus så har jag haft en sådan inne och Framus är en kvalitativ bra byggd stärkare, så om man uppskattar grundljudet i stärkan men saknar lite "grädde på moset" så att gå in och ändra några värden i denna stärkan är att jämställas med lämna in sin bil på cipptrimning [;)][:D]
Jaså? Så Framus är bra kvalitet jämfört med ENGL? Vilken Framus har du kikat på? Var det en topp?
Kul att höra iaf. [:)]

Amp Healer wrote:
Till Framus Cobra
Du kan byta till JJ EL34:or, enligt mig så låter dom lite mer åt 6L6 hållet och kommer ge lite mer tydlighet i ljudet över EH.

För övrigt så skiljer det inte mega mycket mellan din stärkare och en Soldano, spontan ser man att fjärde steget har ett högra värde på anoden R20 där orginal är 100K, byta detta kan mycket väl minska en del av ditt fizzel.
Skiljer även lite i fasvändaren, men det tror jag inte du vill ändra då ville ha mer chugga chugga [;)]
Tack för dina svar.
Ok, om jag byter till JJ EL34, då behöver jag inte justera bias?
Fast jag har å andra sidan läst om såna som höjt bias-värdet (säger man så? de höjde milliamperen) och de har då tyckt det blivit bättre.

"Lite mer tydlighet", det låter intressant!

Men hur skulle dessa JJ EL34 vara jämfört med 6L6 5881? För 5881 sitter ju i Soldanos slutsteg, och tänkte då att de borde vara bättre än Cobrans original iaf.

Vad tror ni är orsaken till att Framus Cobra har lite mer fizz än t.ex. MESA Rectifiers och Soldano? De är ju inte såå olika i kretsarna, om jag fattat det rätt.
För det är inte bara jag som upplever det så, utan de flesta ägare av Cobran. Samma sak med Framus Dragon, men den är mörkare, otydligare, sämre definition, mindre mid - allmänt sämre (tycker jag).

Fast nåt jag tycker är unikt med Cobran är att den verkligen MÅSTE spelas på hög volym, det är då den låter bra och riktigt köttig. Då försvinner lite fizz också. (när man drar på kanalvolymen)

13 Jan 2009, 23:32
Profile

Kan vara treblebleed kondingen över gainpoten som gör det fizzigare. På Slo finns det ingen och på Mesa så är den större i förhållande till värdet på poten.
Det ger dock det andra dillemmat att Slon låter diskantfattig på låg gain och Mesan låter väldigt frekvensändrande på olika gainsettings.

Man kan testa att ta bort treblebleedkonding helt.
Bättre tycker jag dock är att försöka rulla av lite mer diskant efteråt så man får treeblebleedfunktion.
Jag gillar att sätta diskantavrullningen lite tidigare så att istället för 1nF c10 så sätter jag 2n2 över r12, eller mellan anod och katod, eller från anod till jord vilket som är smidigast.

Problemet här är att crunch går genom samma steg så det blir ju samma avrullning på den kanalen.

14 Jan 2009, 13:20
Profile

Kan vara treblebleed kondingen över gainpoten som gör det fizzigare. På Slo finns det ingen och på Mesa så är den större i förhållande till värdet på poten.
Det ger dock det andra dillemmat att Slon låter diskantfattig på låg gain och Mesan låter väldigt frekvensändrande på olika gainsettings.

Bättre tycker jag dock är att försöka rulla av lite mer diskant efteråt så man får treeblebleedfunktion.
Jag gillar att sätta diskantavrullningen lite tidigare så att istället för 1nF c10 så sätter jag 2n2 över r12, eller mellan anod och katod, eller från anod till jord vilket som är smidigast.

Problemet här är att crunch går genom samma steg så det blir ju samma avrullning på den kanalen.
Tack för svar! [:)]

Jag tycker både crunch och lead "lider" av detta fizz-ljud, så att crunchkanalen påverkas också är bara positivt.

Skulle vara kul att testa ändra det där! Det gör inget alls om diskanten är annorlunda beroende på gain osv. Bara jag får ett ljud mer likt åt MESA- och Soldano-hållet.

14 Jan 2009, 20:11
Profile

Johan, är detta en jätteoperation tror du?

18 Jan 2009, 10:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]