View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:50

Reply to topic  [ 9 posts ] 
OT: Octavia Modifikation 
Author Message

"Jag har en dröm!"

Eller snarare en vision[:D]
1. Jag vill ha möjligheten att bestämma i vilka frekvenser som octavian ska jobba och vara aktiv.
Jag vill inte ha oktav-effekten över hela gitarren utan bara i de högre registerna(ringande G-sträng-uppåt).

2. Vill även få till en mer framträdande och distinkt oktav-effekt. som det är nu så märks den endast av när man är över 12-bandet. Byte av komponenter? Tips?

Startade tråden i "Allmänt musik/instrument", men kom snart på att det är här som de sanna löd-experterna vistas[;)]

05 Jan 2009, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Oj då, det var inte den enklaste saken du vill uppnå. =)
Skulle inte tro att det är något som låter sig göras genom byte av komponenter i befintlig pedal, men å den andra sidan så har jag aldrig pysslat med pedaler. Det du förklarar känns som om det skulle behöva involvera filtrering av den högre skolan, dela signal, och sen köra de frekvenserna som behöver vara så exakt skurna att de stämmer på centen när, ut till oktaveffekten. Säkert inte omöjligt att åstadkomma, men någon seriöst duktig måste nog hänge sig åt projektet för att göra det verklighet. I studio är det nog lätt att göra rent av, med rätt utrustning, men av en pedal.. låter svårt. Men som sagt, jag kan inget om effekter.

Är du säker på att det inte finns liknande effekter på marknaden som kan "klonas"?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

05 Jan 2009, 22:29
Profile ICQ WWW

Kanske en splitbox (typ Boss LS-2), ena signalen till en EQ (typ Boss GE-7), signalen från EQ'n till Octavian och sedan nånting som mixar signalerna från Octavian och splitboxen, innan den går till stärkare (typ Boss LS-2). Borde funka...

/Uffe

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

05 Jan 2009, 23:01
Profile WWW

Är det inte så att du vill att effekten skall träda in när du spelar över en viss bestämd ton (frekvens) på gitarren .

Hur som helst så är det nog inget man fixar genom att byta någon komponent, jag tror att det handlar om en oktav pedal som är digital, då kan man säkert styra den att bara börja jobba efter eller inom ett spann av toner.

[?]

05 Jan 2009, 23:10
Profile

R.U. Sirius wrote:

Kanske en splitbox (typ Boss LS-2), ena signalen till en EQ (typ Boss GE-7), signalen från EQ'n till Octavian och sedan nånting som mixar signalerna från Octavian och splitboxen, innan den går till stärkare (typ Boss LS-2). Borde funka...

Förstår hur du menar och det skulle säkert fungera[:)]
Men känns som man låter signalen passera genom onödigt mycket för att få den eftersträvade effekten och på så sätt förlorar en del ton.
Är själv inne på filtrerings-spåret, men har absolut inte kunskapen för att genomföra det. vart ska jag vända mig?

Tack för era tanka och idéer!

05 Jan 2009, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Mrcool wrote:

[?]
Är det inte så att du vill att effekten skall träda in när du spelar över en viss bestämd ton (frekvens) på gitarren .

Idéen med hela den här "frekvens-oktaven" är att kunna kompa sig på själv låga E och A-strängen(à la Lightnin' Hopkins), medans man spelar melodislingor i de högre registrerna.

05 Jan 2009, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Ska det bli riktigt bra och väl separerade signaler från de olika strängarna får du nog montera en hexafonisk pickup. Den kan du ha en massa annat kul med också.

/Uffe

06 Jan 2009, 20:48
Profile WWW

Sökte runt lite på Hexafoniska pickuper och det verkade allt för digital för mig[:D]

06 Jan 2009, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Nja, det behöver det inte vara. Det är väl mest för att bra midi-triggning kräver hexafonisk pickup som de nästan alltid nämns i dessa sammanhang. Men egentligen går en hexafonisk pickup att använda till annat än midi-triggning.

http://www.axon-technologies.net/module ... 7&menu=107

/Uffe

06 Jan 2009, 21:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]