View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 21:23

Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Försäkringskassan ur en annan vinkel 
Author Message

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

03 Jan 2009, 11:33
Profile

Håller absolut inte med. Men tänker inte gå i polemik om detta en gång till. Det slutar bara i hårda ord.

03 Jan 2009, 11:47
Profile

Sjukförsäkringen ska absolut inte vara nåt slags alternativ arbetslöshetsförsäkring. Och har man inte på ett eller annat sätt betalat till A-kassan får man skylla sig själv. Det är inte samhällets ansvar.

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

03 Jan 2009, 11:55
Profile ICQ WWW

Jajamän! Helt korrekt detta. Det är jag helt övertygad att dom flesta skriver under på[;)]. Det som vi tidigare diskuterade va försäkringskassans metoder med att mer eller mindre (mest mer[;)]) utgå ifrån att alla fuskade och det är fel enligt mig som själv är drabbad. Sitter här med ett stort diskbråck i nackkotan samt ett diskbråck i nederdelen av ryggen, tappat känseln i mitt högerben. Har tryckt i mig minst 10 tabletter om dagen sen den 23 juni. Kan inte gå mer 40-50m utan att behöva sätta mig o vila p.g.a värken, kan inte stå stilla mer än nån minut utan att behöva sätta mig och vila. När jag dessutom suttit en stund kommer värken ytterligare och då är det dags att ligga en stund. När man har det som jag har de just nu och dessutom längtar sååå efter att den här skiten ska gå över vilket de faktiskt gjorde sist efter 8-9 veckor så jag kunde börja arbeta igen, för de e nåt jag verkligen längtar efter. Komma tebax till arbetskamraterna få jobba och känna sig nyttig och som en del i samhället. Men de kanske inte e så konstigt att F-kassan e så skeptiska med tanke på att jag faktiskt har en kompis som frågade om jag orkade spela lite badminton för ett par veckor sen[:D][:D][:D]. I fredags så umgicks jag och denna kompis och de va först då han insåg vilket helvete jag har, vilket han oxå uttryckte. Nu har ju F-kassan bytt chef igen och kvinnliga chefer i övre medelåldern har jag under min tid som arbetare sett alldeles för många skräckexempel på. Men vi får väl se vart de barkar hän. Och vad e de dom försöker säga med de sista citatet? Bullshit! Mina pengar kom in den 29 dec! Tur att man inte har en stor familj med en massa barn som såg fram emot julklappar och ett stort julfirande.
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!

03 Jan 2009, 13:20
Profile ICQ YIM WWW

Sitter här med ett stort diskbråck i nackkotan samt ett diskbråck i nederdelen av ryggen, tappat känseln i mitt högerben. Har tryckt i mig minst 10 tabletter om dagen sen...

Det där är inget kul. Firar snart 3-årsjubileum med mina nackdiskbråck på 2 nivåer. Smärtorna går att fixa med diverse piller, men känselbortfall, motorikstörningar och allehanda andra sensationer från fingrarna går inte att komma åt.[:(] Och pillerbiverkningarna är inte heller kul.[:(]

Förstår precis vad daffyd snackar om. Sicken tur att man inte arbetar som gitarrist för då hade man verkligen kommit i klammeri med F-kassan. (Typ "nu får du faktiskt bevisa att du inte längre kan lira the famous alto break i 'A night in Tunisia' om du vill ha fortsatt ersättning. Annars får vi hänvisa dig till 'Sweet home Alabama' om ons- & lördagskvällar).[V]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

03 Jan 2009, 13:52
Profile

Tack! Kan väl säga med facit i hand att jag förstår vilket helvete du oxå har, så känns de ändå gott å höra att man inte är ensam om detta helvete[V]. Mvh Daffyd
Marshall wrote:

daffyd wrote:

Sitter här med ett stort diskbråck i nackkotan samt ett diskbråck i nederdelen av ryggen, tappat känseln i mitt högerben. Har tryckt i mig minst 10 tabletter om dagen sen...

Det där är inget kul. Firar snart 3-årsjubileum med mina nackdiskbråck på 2 nivåer. Smärtorna går att fixa med diverse piller, men känselbortfall, motorikstörningar och allehanda andra sensationer från fingrarna går inte att komma åt.[:(] Och pillerbiverkningarna är inte heller kul.[:(]

Förstår precis vad daffyd snackar om. Sicken tur att man inte arbetar som gitarrist för då hade man verkligen kommit i klammeri med F-kassan. (Typ "nu får du faktiskt bevisa att du inte längre kan lira the famous alto break i 'A night in Tunisia' om du vill ha fortsatt ersättning. Annars får vi hänvisa dig till 'Sweet home Alabama' om ons- & lördagskvällar).[V]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

03 Jan 2009, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Försäkringskassans uppgift är att bedömma arbetsförmågan hos de som ansöker om sjukpenning. Inte att bedömma hur sjuka människor är. Alla har inte detta klart för sig. Det är arbetsförmågan som är försäkrad, inte sjukdomen.

Det som förut hette läkarintyg finns inte längre. Det har bytt namn. Det heter nu; "Medicinskt underlag för förmåga att arbeta vid sjukdom"

Försäkringskassan påpekade så sent som i förra veckan om att jag måste ansöka på nytt om aktivitetsersättning efter 6 månaders väntande, och då med ett färskt LÄKARINTYG.

Quote:
Sjukförsäkringen har nu fast tidsgränser - med viktiga undantag. Vid de tidsgränserna prövas arbetsförmågan och det är väl egentligen inte konstigare än att a-kassan har tidsgränser? Sjukförsäkringen ska inte vara en permanent försörjningskälla annat än om arbetsförmågan är varaktigt nedsatt eller obefintlig.

Den som är sjuk stannar i sjukförsäkringen. Det är inte tal om annat. Och den som lider av att inte ha ngt arbete ska vara i arbetslöshetsförsäkringen och inte i sjukförsäkringen.

Försäkringskassan föreslår att alla som tidigare har behövt stöd i form av aktivitetsersättning under arbetsrehabilitering på grund av handikapp ska sjukpensioneras eller helt enkelt bara jobba.
Så jag som har ett handikapp som innebär ett funktionshinder i arbetslivet, ska sjukpensioneras, istället för att erbjudas arbetsrehabilitering så att jag kan ta mig ut på arbetslivet senare.

Quote:
Så vem känner sig kränkt av villkoren i sjukförsäkringen? Är det de som egentligen inte saknar arbetsförmåga, i alla fall inte helt, men som har hålli sig kvar i sjukförsäkringen därför att de inte tror sig om att få ett arbete?

Enligt en undersökning av FUT-delegationen (Felaktigt Utnyttjande av Trygghetssystemen) som tillsattes av Pär Nuder i den förra regeringen, känner var fjärde svensk personligen ngn som felaktigt utnyttjar sjukförsäkringen.

De som har skäl att känna sig kränkta är väl de som arbetar och bidrar till den sjukförsäkring vi har, när de får kännedom om att sådana som är allt annat än sjuka och svaga går sjukskrivna? Den som <i>kan"] arbeta <i>ska"] väl arbeta? Är inte det en rätt sund grundprincip? Jag tror att alla <i>vill"] arbeta, eftersom arbetet är det som ger respekt, självkänsla och värdighet.

Alla har intresse av att sjukförsäkringen inte missbrukas. Legitimiteten i sjukförsäkringen ligger i att regelverket följs. Det är inte fritt fram att överutnyttja.

Försäkringskassans handläggare gör en fantastisk insats för välfärdens fortbestånd

Jag har själv ett osynligt handikapp.
Det är diagnostiserat på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus.
Jag är i behov av arbetslivsrehabilitering, då jag faktiskt kan arbeta, förutsatt att jag får just rehabiliteras/öva på det.

Jag har haft en arbetsplats redo för en rehabiliteringsplan sedan 6 månader tillbaks, och har skickats framåt och tillbaka mellan flera olika myndigheter.

Försäkringskassan drog iväg mig till ett möte i Borås, som för övrigt innebär att någon av mina föräldrar måste ta ledigt från jobbet(eftersom att jag inte har körkort.), detta mötet varade i en timma.
Det enda som de egentligen sade under hela mötet kan summeras i följande mening: "Ditt läkarintyg är för gammalt, så vi måste riva upp din ansökan."(För övrigt så har försäkringskassan regler på hur läkarintyget ska se ut, som inte vårdcentralen har fått någon information om.).

Så där har vi en anställd från försäkringskassan, en från arbetsförmedlingen, två stycken från "BUP"(BUP för vuxna, kommer inte på vad deras lilla klubb heter nu.).
I vilket fall som så har de iaf. haft ett möte på 1 timma, med 4 stycken anställda som får sin lön ur skattekassan, för att säga att jag behöver ett nytt läkarintyg och måste göra om ansökan!
De har tydligen inte hört talas om telefonen?

Så jag får ursäkta mitt språk när jag säger att det där debattinlägget är 100% äkta svenskt skitsnack för att få folk att tro på att det fungerar.
6 månader har man studsat runt som kulan i ett jävla flipperspel för att ingen myndighet vill betala ut några pengar, och försäkringskassan har vart värst, och det hela resulterar i att man ska bli sjukpensionerad för att man är i behov av arbetsrehabilitering!

Om jag hade träffat någon från försäkringskassan idag som hävdar att jag försöker blåsa dem på pengar för att jag är missnöjd, då vet jag f*n inte vad jag hade gjort(Och ja, långsiktig arbetsrehabilitering går faktiskt genom försäkringskassan!).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

03 Jan 2009, 15:24
Profile ICQ WWW

Jag tycker inte att försäkringskassans uppgift är att bedöma arbetsförmågan hos dom som ansöker om sjukpenning, försäkringskassan ska se till att dom drabbade får sin ersättning, thats it.
Misstror dom en läkare är det läkaren som ska granskas, inte den drabbade.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

03 Jan 2009, 16:21
Profile ICQ WWW

vägra floyd wrote:

Jag tycker inte att försäkringskassans uppgift är att bedöma arbetsförmågan hos dom som ansöker om sjukpenning, försäkringskassan ska se till att dom drabbade får sin ersättning, thats it.

Det är ju läkaren som bedömer arbetsförmågan, och inte försäkringskassan.
Som i mitt fall finns det väldigt få läkare som över huvud taget känner till mitt handikapp, och då ska man hitta en läkare som känner till mitt handikapp, och som kan skriva ett intyg som överensstämmer med försäkringskassans krav på hur läkarintyget ska vara utformat.

<hr noshade size="1">

03 Jan 2009, 16:39
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

vägra floyd wrote:

Det är ju läkaren som bedömer arbetsförmågan, och inte försäkringskassan.

Enligt den inklippta artikeln i första inlägget är det just det som är försäkringskassans uppgift.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

03 Jan 2009, 17:00
Profile ICQ WWW

F-kassan har så länge jag levat <u>alltid</u> låtit sin egen förtroendeläkare göra den avgörande medicinska bedömningen. Detta har inte oväntat lett till andra och märkliga bedömningar där den behandlandlade läkarens/expertens utlåtanden fullständigt körts över. Detta till trots så blossade en debatt om fusk med f-kassans medel upp för tio år sedan - dock har ett antal utredningar senare konstaterat att det sk. myglet varit av ringa karaktär.
En läkare, Bo Hallqvist, gick i bräschen för denna nyordning och föreläste för politiker om sina erfarenheter av fuskande sjuka i tornedalen vilket fick till följd att de sjuka i allmänhet sågs som fuskande som på ett eller annat sätt skulle avslöjas. Och mitt i allt denna galenskap så glömde man bort dom allvarligt sjuka!

Problemet är och har alltid varit att f-kassans egen förtroendeläkare tillåts göra en helt annorlunda bedömning än den behandlande läkaren gjort.
Dessutom så har attityderna i samhället i kring den sjuke förändrats från att det för 20 år sen var helt självklart att en som inte är arbetsför skall få ersättning från samhället till att förändrats till att skyldiggöra den som är för sjuk för att arbeta!!!
Glöm ej heller att f-kassan inte skriver sina egna regelverk - det gör deras överordnade dvs den sittande regeringen.

För mig är det helt självklart att den som är för sjuk för att arbeta ska ha ersättning från staten oavsett om det kallas sjukersättning eller sjukförsäkring eller nåt annat...jag väljer att kalla det för solidaritet för mina medmänniskor!!!

I look at the floor and I see it needs sweeping
Still my guitar gently weeps

03 Jan 2009, 19:12
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Botox wrote:

F-kassan har så länge jag levat <u>alltid</u> låtit sin egen förtroendeläkare göra den avgörande medicinska bedömningen. Detta har inte oväntat lett till andra och märkliga bedömningar där den behandlandlade läkarens/expertens utlåtanden fullständigt körts över. Detta till trots så blossade en debatt om fusk med f-kassans medel upp för tio år sedan - dock har ett antal utredningar senare konstaterat att det sk. myglet varit av ringa karaktär.
En läkare, Bo Hallqvist, gick i bräschen för denna nyordning och föreläste för politiker om sina erfarenheter av fuskande sjuka i tornedalen vilket fick till följd att de sjuka i allmänhet sågs som fuskande som på ett eller annat sätt skulle avslöjas. Och mitt i allt denna galenskap så glömde man bort dom allvarligt sjuka!

Problemet är och har alltid varit att f-kassans egen förtroendeläkare tillåts göra en helt annorlunda bedömning än den behandlande läkaren gjort.
Dessutom så har attityderna i samhället i kring den sjuke förändrats från att det för 20 år sen var helt självklart att en som inte är arbetsför skall få ersättning från samhället till att förändrats till att skyldiggöra den som är för sjuk för att arbeta!!!
<font color="blue"><b>Glöm ej heller att f-kassan inte skriver sina egna regelverk - det gör deras överordnade dvs den sittande regeringen.</b></font id="blue">

För mig är det helt självklart att den som är för sjuk för att arbeta ska ha ersättning från staten oavsett om det kallas sjukersättning eller sjukförsäkring eller nåt annat...jag väljer att kalla det för solidaritet för mina medmänniskor!!!

exakt. Och tillsammans med den förra regeringen, kanske man kunde tillägga. Speciellt eftersom detta oftast glöms bort i debatten[;)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Sorry, glömde att den s-regering som då satt vid makten fick en fullständig fuskhybris som senare blev legio när den nuvarande regeringen adopterade idéologin! [xx(][xx(][xx(]

03 Jan 2009, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

Även om exemplet du ger e/kan va rätt Josh,så var samtidigt medveten om att i en sån sits e vi nog fler än ngr få som överskattat vår egen förmåga till att hela.
Jag har iaf felat många ggr med att ställa mig upp för "tidigt".Om det så e av en sketen influensa.

Å,om vi för ett ögonblick skiter i ALLT annat än den ekonomiska aspekten så kan man ju fråga sig vad som e kostnaden om konvalecens tiden görs för kort å exempelvis skadan dras upp igen eller genom det behöver göras om osv.
I det som tex diskuteras med ryggskador som Daffyds mfl en realitet.

Med det sagt att jag iaf tycker att när man specifikt ser en sån sits du presenterar..hellre safe än sorry.

hrj743@hotmail.com

03 Jan 2009, 21:11
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Förtroendeläkare fanns det tidigare, de jobbade som ett slags konsulter till F-kassan och hade till uppgift att ge en "second opinion" i enskilda försäkringsärenden.

Numera finns det inga Förtroendeläkare.. De har ersatts av Försäkringsrådgivare, läkare som är anställda av F-kassan

Om dessa rådgivare beslutar i en riktning som inte accepteras av den försäkrade kan beslutet överklagas ända upp i Regeringsrätten

<font color="red">Att ha en husläkare som ska bedömma dessa ärenden är helt fel IMO eftersom husläkaren ofta har en personlig relation till den sjuke.</font id="red">
ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Håller dessvärre inte med dig här Josh[:D]. Jag har för min del fullt sjå med att skicka in läkarintyg var 14de dag och detta gör mig bara jävligt stressad över att bli frisk, vilket känns som en omöjlighet på så kort tid[V]. Nä Josh förklara nu varför du inte vill ingå i det statliga systemet numera? För nu börjar de ju bli ordning på skeppet enligt dig[;)]? Och att frugan din jobbar som handläggare eller mellanchef F-kassan är ju heller ingen hemlighet.
Eftersom jag tror mig lärt känna dig lite efter en hel del inlägg så ser jag detta som väldigt mycke provokation från din sida[;)].
Mvh Daffyd

03 Jan 2009, 21:54
Profile ICQ YIM WWW

Josh, sitter du och fyllnar till på fulwhisky? Syftade inte på citatet, för de e korrekt skrivet i mina ögon[;)], men om dessa förändringar ska till och göra saker o ting bättre så skall utgångspunkten vara att göra det bättre för dom som verkligen e utan arbetsförmåga eller hur? Jag menar oxå att dina inlägg och som du själv nämnt tidigare att du gillar, kan uppfattas som jäkligt provocerande för dom som inte fuskar och som verkligen e beroende av att kunna försörja sig under sin sjukdomstid. Som har ett rent helvete med att få till de med f-kassan. Här e de fortfarande inga hard feelings[;)], men jag hör vad du säger[:D].
Skål! Mvh Daffyd

03 Jan 2009, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

daffyd wrote:

Josh, sitter du och fyllnar till på fulwhisky? Syftade inte på citatet, för de e korrekt skrivet i mina ögon[;)], men om dessa förändringar ska till och göra saker o ting bättre så skall utgångspunkten vara att göra det bättre för dom som verkligen e utan arbetsförmåga eller hur? Jag menar oxå att dina inlägg och som du själv nämnt tidigare att du gillar, kan uppfattas som jäkligt provocerande för dom som inte fuskar och som verkligen e beroende av att kunna försörja sig under sin sjukdomstid. Som har ett rent helvete med att få till de med f-kassan. Här e de fortfarande inga hard feelings[;)], men jag hör vad du säger[:D].
Skål! Mvh Daffyd

+100000

Jag känner mig jävligt kränkt efter detta sinnesvidriga inlägg(Syftar på den blåmarkerade citeringen.), då den utpekar mig som en tjuv/bedragare/snyltare för att jag är missnöjd med försäkringskassan!

Folk som pratar gott om försäkringskassan har aldrig haft med dem att göra, så enkelt är det.
Försäkringskassan suger i sig tonvis med skattepengar, som går åt till att betala deras anställda medan de sitter och verkligen kämpar för att hitta anledningar att INTE betala ut en ersättning.

<hr noshade size="1">

03 Jan 2009, 23:05
Profile ICQ WWW

Jag hade en utbränd kock som arbetstränade hos mig genom Försäkringskassan. Han började på 25% och sedan gnetade han sig upp till 50% men sa sig inte kunna förbättra sig mer än så på arbetet.

På fritiden spelade han Hockey i Division 1, tränade 5x2 timmar per vecka plus ett antal fyspass och spelade två matcher per vecka. Han vann skytteligan båda åren han arbetstränade och "kämpade" med att nå upp till halvtid.

Jag ringde Försäkringskassan och meddelade att under rådande omständigheter borde han fokusera mer på arbetet än på hockeyn och att om han inte omedelbart gjorde en omprioritering fick han gå hem och ordna en annan praktikplats.

Nå j-a stans måste man dra gränsen - eller?

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

04 Jan 2009, 00:47
Profile ICQ WWW

Jo, men så är det väl med alla idrottare - jobbet är bara en plats man går till mellan målen, hoppen - etc. för att fokusera på nästa steg i den tänkta proffessionella idrottskarriären som för de flesta faktiskt i realiteten är över innan de nått 20.

Jag gjorde lumpen med en välrenommerad hockey-spelare - tror han t.o.m. var lagkapten i elitserien ett tag - förmodligen den slöaste person jag träffat, både fysiskt & mentalt.

Josh D Ztorsion wrote:
Att ha en husläkare som ska bedömma dessa ärenden är helt fel IMO eftersom husläkaren ofta har en personlig relation till den sjuke.

Jag trodde det var just det som var poängen - du förutsätter alltså att läkarens integritet/ärlighet/proffessionalitet rubbas p.g.a. detta ?
Det råder inga som helst tvivel om att mycket information faller mellan raderna i ett läkarutlåtande, att en rådgivare som inte har sett/undersökt patienten i fråga ska uttala sig i ärendet är lika intelligent som att jag skulle lägga mig i Steven Hawking´s forskning.

04 Jan 2009, 03:04
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next