View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 22:53

Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
skattesmitare! 
Author Message

Nu finns det ju sådana som lever helt på svartjobb + att dom samtidigt kanske är sjukskrivna eller har a-kassa, sådant gillar jag dock inte, men är det småskaligt typ mitt fall av dränering m.m. så tycker jag det är helt ok.

You let up you loose!!

Ehh... Vari ligger skillnaden? [?]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

25 Dec 2008, 20:51
Profile ICQ WWW

<font color="red">Frankrike, England, Kanada etc</font id="red">, länder som har ungefär lika stor offentlig service som Sverige men till lägre skatter.

Var har du fått de uppgifterna ifrån? Kanada - möjligen. Frankrike och England - nääääeee! Både "froggisarna" och "bushbeaters" är ljusår från den svenska offentliga servicen och betalar nästan lika mycket i skatt. De frågar sig vart deras skattepengar tar vägen...

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

25 Dec 2008, 20:53
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
<font color="red">Frankrike, England, Kanada etc</font id="red">, länder som har ungefär lika stor offentlig service som Sverige men till lägre skatter.

Var har du fått de uppgifterna ifrån? Kanada - möjligen. Frankrike och England - nääääeee! Både "froggisarna" och "bushbeaters" är ljusår från den svenska offentliga servicen och betalar nästan lika mycket i skatt. De frågar sig vart deras skattepengar tar vägen...

Nu är det dags ni båda två kommer med några konkreta källor. "Jag har läst i Aftonbladet" eller "min kompis i Paris säger att... " duger inte, det ska vara kalla fakta från kontrollerbara och pålitliga källor. [:)]

EDIT: jag tror inte att du kan hitta <b>något</b> land där folk inte undrar vart deras skattepengar tar vägen... [;)]
-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

25 Dec 2008, 20:57
Profile

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

jAg har bott i ett av de här länderna och det var absolut samma stil som Sverige. Man bör ju även nämna att i Frankrike och Kanada är sjukhusbesök helt gratis. Givetvis undrar de också om sina skattepengar MEN när jag pratar med mina kompisar från de länderna så tycker de synd om oss svenskar och ser sina egna länder ur ett bättre perspektiv. I vissa länder tillhör tänderna och ögonen kroppen i motsats till i Sverige[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

25 Dec 2008, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

bjoel wrote:

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

Nu är det dags ni båda två kommer med några konkreta källor. "Jag har läst i Aftonbladet" eller "min kompis i Paris säger att... " duger inte, det ska vara kalla fakta från kontrollerbara och pålitliga källor. [:)]

EDIT: jag tror inte att du kan hitta <b>något</b> land där folk inte undrar vart deras skattepengar tar vägen... [;)]
-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Intressant läsning http://www.cafebabel.com/eng/article/11 ... state.html Ger det en bild om vart Sverige är på väg?

Här kan man läsa lite om länderna i EU http://www.cbs.nl/en-GB/menu/themas/dos ... efault.htm Ganska så likt över hela gamla västsfären faktiskt.

Min Email:

25 Dec 2008, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Intressant läsning http://www.cafebabel.com/eng/article/11 ... state.html Ger det en bild om vart Sverige är på väg?

Dock så poängterar den texten att t.ex. Englands "lågklass"medborgare jobbar, men får knappt ut tillräckligt med pengar att leva på trotts det.
Dock så har de ju fri sjukvård, samma pris på alla mediciner osv.

Och om du läser den texten en gång till, så ser du nog att de snarare talar gott om Sverige, då vi har lägre arbetslöshet än Storbritannien, bättre välfärdsprogram, dock inte (helt)fri sjukvård mm.

Vi har alltså lägre arbetslöshet än england, avsevärt mycket lägre än frankrike och tyskland.
Våra "lågklass"medborgare kan leva ett normalt liv, och trotts att skattetrycket är högre, så får de som behöver pengarna ändå tillbaks dem i form av bidrag.

(Utgår från texten du skickade, som jag kanske inte håller med.)

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

25 Dec 2008, 21:40
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

Dock så poängterar den texten att t.ex. Englands "lågklass"medborgare jobbar, men får knappt ut tillräckligt med pengar att leva på trotts det.
Dock så har de ju fri sjukvård, samma pris på alla mediciner osv.

Och om du läser den texten en gång till, så ser du nog att de snarare talar gott om Sverige, då vi har lägre arbetslöshet än Storbritannien, bättre välfärdsprogram, dock inte (helt)fri sjukvård mm.

Vi har alltså lägre arbetslöshet än england, avsevärt mycket lägre än frankrike och tyskland.
Våra "lågklass"medborgare kan leva ett normalt liv, och trotts att skattetrycket är högre, så får de som behöver pengarna ändå tillbaks dem i form av bidrag.

(Utgår från texten du skickade, som jag kanske inte håller med.)

<hr noshade size="1">

Nu talar vi om den offentliga sektorn och inte inkomst[:)]
Länkarna visar olikheter och likheter. Likheterna är att vi har ungefär samma utbud. Låglönejobben kommer att finnas här också inom 5-10 år. Så vi kommer nog att bli mer lika England på det planet.

Sen kan man ju fundera på hur korkat ock kostsamt det är att först ta pengar från en person och sen ge tillbaka pengarna[:)]
Min Email:

25 Dec 2008, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

JanZZon wrote:

Nu finns det ju sådana som lever helt på svartjobb + att dom samtidigt kanske är sjukskrivna eller har a-kassa, sådant gillar jag dock inte, men är det småskaligt typ mitt fall av dränering m.m. så tycker jag det är helt ok.

You let up you loose!!

Vad jag menar är att om Byggare Bob erbjuder sig att bygga en altan åt mig under en lördag för 2000:- och kanske sammanlagt under ett år tjänar 10-15000:- på sådana grejer inte är nått att bry sig om. Det är väl bättre att lägga energin på alla dom större hajarna som tjänar riktigt stora pengar på sånt.

Kanada har bra läkarvård,inga långa väntetider som här men dåliga sjukhus har dom. Läkarvården är gratis och kostar inget alls, det man betalar för är tex övernattningar efter operation m.m. men som sagt pga detta så förfaller sjukhusen mer och mer, när jag opererade mig där 1996 så kostade det inte ett öre, inte ens alla röntgenundersökningar och läkarbesök jag gjorde. Tror jag betalade ca 1000:- för 3 veckor i sjuksängen samt ambulansen hem efteråt det var det enda som kostade. Rehab utrustning m.m. är som hämtat från 1950-talet.
Indianerna i Kanada har också varit helt skattebefriade.

You let up you loose!!

25 Dec 2008, 22:35
Profile

JanZZon wrote:

FenderBender wrote:

JanZZon wrote:

You let up you loose!!

Vad jag menar är att om Byggare Bob erbjuder sig att bygga en altan åt mig under en lördag för 2000:- och kanske sammanlagt under ett år tjänar 10-15000:- på sådana grejer inte är nått att bry sig om. Det är väl bättre att lägga energin på alla dom större hajarna som tjänar riktigt stora pengar på sånt.

<font color="blue">Kanada har bra läkarvård,inga långa väntetider som här men dåliga sjukhus har dom. Läkarvården är gratis och kostar inget alls, det man betalar för är tex övernattningar efter operation m.m. men som sagt pga detta så förfaller sjukhusen mer och mer, när jag opererade mig där 1996 så kostade det inte ett öre, inte ens alla röntgenundersökningar och läkarbesök jag gjorde. Tror jag betalade ca 1000:- för 3 veckor i sjuksängen samt ambulansen hem efteråt det var det enda som kostade. Rehab utrustning m.m. är som hämtat från 1950-talet.</font id="blue">
Indianerna i Kanada har också varit helt skattebefriade.

You let up you loose!!

Tänk vad bra om sverige och Kanada hade gått samman[:)]
Nu är väl inte de svenska sjukhusen heller så perfekta.
Var inte länge sedan man kunde läsa i DN om skandalerna kring städningen.

Min Email:

25 Dec 2008, 22:51
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Ja, Sverige är underligt. <font color="blue"><b>Samma sak med media som aldrig skriver ursprung på brottslingar. </b></font id="blue">

Jag som skattebetalare vill veta vart mina pengar går. Är det så att situationen i Sverige är densamma som i England så vill jag ha ett slut på det omedelbart. Detta är en av anledingarna att jag betalar skatt med avsky.

Min Email:

näe varför skulle man det? Och hur ska man fö i så fall definiera ursprung?

Ungefär som att man skulle fråga dottern om vilken hudfärg hennes nya kille har. Varför då, liksom?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Inte så svårt att definera:
Flykting från Irak hängs ut som just flykting från Irak.
Men jag förstår dilemmat då det är väldigt många flyktingar som kastar papper och pass innan de kommer hit (ett tilltag som kan leda till fängelse i England med absolut utvisning efter avtjänat straff).

Det är givetvis viktigt att skattebetalarna får veta vad flyktingar och invandrare gör. Vi har ju fått lära oss att invandringen är envart en tillgång. I ett fritt och demokratiskt samhälle så har man tillgång till all information och kan efter det bilda sig en uppfattning. Givetvis så går det bra att skriva om Norrmän och andra vita som begår brott i Sverige[:)]

Förhoppningsvis så kommer självförsörjning bli ett av grundkraven för uppehållstillstånd.

Min Email:

25 Dec 2008, 22:55
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

[quote="Haraldrig"]

Ja, Sverige är underligt. <font color="blue"><b>Samma sak med media som aldrig skriver ursprung på brottslingar. </b></font id="blue">

Jag som skattebetalare vill veta vart mina pengar går. Är det så att situationen i Sverige är densamma som i England så vill jag ha ett slut på det omedelbart. Detta är en av anledingarna att jag betalar skatt med avsky.

Min Email:

näe varför skulle man det? Och hur ska man fö i så fall definiera ursprung?

Ungefär som att man skulle fråga dottern om vilken hudfärg hennes nya kille har. Varför då, liksom?

Inte så svårt att definera:
Flykting från Irak hängs ut som just flykting från Irak.
Men jag förstår dilemmat då det är väldigt många flyktingar som kastar papper och pass innan de kommer hit (ett tilltag som kan leda till fängelse i England med absolut utvisning efter avtjänat straff).

Det är givetvis viktigt att skattebetalarna får veta vad flyktingar och invandrare gör. Vi har ju fått lära oss att invandringen är envart en tillgång. I ett fritt och demokratiskt samhälle så har man tillgång till all information och kan efter det bilda sig en uppfattning. Givetvis så går det bra att skriva om <font color="blue"><b>Norrmän och andra vita</b></font id="blue"> som begår brott i Sverige[:)]

Förhoppningsvis så kommer självförsörjning bli ett av grundkraven för uppehållstillstånd.

Min Email:

men vänta nu, "Norrmän och andra vita".. Jag känner en Norrman som verkligen inte är vit. De flesta skulle nog tro att han är från Uganda eller nånstans däromkring. Men Norrman är han definitivt. Han har t.o.m. lusekofta

Äsch nu gick jag på´t igen.. Tillbaka till sjuksängen[:I]

[/quote]

Är du född i ett land så kan du räkna det som ditt ursprung.
Annars inte. Men det verkar vara hyfsat OK i media att hänga ut vita människor från andra väst-länder i alla fall. Kräver en liten research detta.

Sjukhussängen? Sjuk? Det är aldrig kul.

Min Email:

25 Dec 2008, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">Vad jag menar är att om Byggare Bob erbjuder sig att bygga en altan åt mig under en lördag för 2000:- och kanske sammanlagt under ett år tjänar 10-15000:- på sådana grejer inte är nått att bry sig om</font id="red">. Det är väl bättre att lägga energin på alla dom större hajarna som tjänar riktigt stora pengar på sånt.

Hmmm... I min värld så är man antingen ärlig - eller också är man det inte, dvs oärlig. Om det rör sig om 1000 kr eller 100 000 kr spelar liksom inte så stor roll! Eller? Så länge man lurar systemet är summan/vinsten oväsentlig. Kan man slå någon på käften och komma undan med att säga: "men jag slog ju bara lite..."?

26 Dec 2008, 00:26
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

JanZZon wrote:

<font color="red">Vad jag menar är att om Byggare Bob erbjuder sig att bygga en altan åt mig under en lördag för 2000:- och kanske sammanlagt under ett år tjänar 10-15000:- på sådana grejer inte är nått att bry sig om</font id="red">. Det är väl bättre att lägga energin på alla dom större hajarna som tjänar riktigt stora pengar på sånt.

Hmmm... I min värld så är man antingen ärlig - eller också är man det inte, dvs oärlig. Om det rör sig om 1000 kr eller 100 000 kr spelar liksom inte så stor roll! Eller? Så länge man lurar systemet är summan/vinsten oväsentlig. Kan man slå någon på käften och komma undan med att säga: "men jag slog ju bara lite..."?

Som Nelson i Simpsons: "It is like punching someone in the dark[:)]

Har denna tråden kommit fram till att det handlar om moral eller?

Min Email:

26 Dec 2008, 00:28
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

Det är skadligt att se på världen som något svart-vitt.

Och ja, det är skillnad på att slå någon på käften och stampa dem i ansiktet så hårt man bara kan(Tro mig, jag har fått både käftsmäll och upprepade sparkar mot skallen!).

Däremot så har man hela tiden valet att vara ärlig eller oärlig, i väldigt få undantag finns det ett mellanvärde.

<hr noshade size="1">

26 Dec 2008, 01:48
Profile ICQ WWW

Jag jobbar svart. Ibland spelar man på nåt privat kallas eller nån liten föreningsfest eller så, och då får jag pengar i handen. Hur många av er här som lirar ute då och då kan ärligt säga att ni aldrig spelar svart?

Till mitt försvar kan jag ju säga att dom svarta gigen är ganska få. Ofta spelar jag på ställen som inte vare sig kan eller vill betala svart, och jag vill ju ha mina pensionspoäng oxå![;)]

Om jag skulle bli arbetslös idag kommer jag att få en A-kassa som knappast ger salt till gröten. Jag jobbar 75% i ett låglöneyrke, och den lilla A-kassa jag får går inte att leva på. Spelar jag vitt då så dras det ju från min ersättning dessutom. I ett sånt läge kommer jag inte att ha några bekymmer med att ta svart-gig för att klara livhanken.

Men i princip håller jag med Mona S, det är häftigt att betala skatt!

Vägra elgitarr!

26 Dec 2008, 02:34
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

så, en lång och yvig diskussion ger vid handen att de flesta tycker inte att svartjobb är OK. MEN...

Om det nu är så att de flesta tycker att det är ok med <b>lite</b> fusk så har vi ju accepterat att det är fuskets sort som får avgöra om det är ok eller ej. Ett smart fusk är således det bästa? Det allra bästa är om jag själv kan fuska till mig lite utan att det märks, medan andra betalar skatt så att det finns pengar till mina bidrag. typ?

Det var inte meningen att kasta nytt bränsle på brasan, försökte bara summera lite[:)]

och er som använder en dela av svartpengarna till er "försörjning" (cigg, öl och platt-TV) har jag ett tröstens ord: oroa er inte för er pension, det blir vi andra som får betala dina bidrag även då. Du slipper [;)]

(närå jag är inte bittre, har bara lite feber)[xx(]

Moralen i samhället har vi nog kommit fram till.

Men sen kan man om man har kunskap/ekonomi faktiskt helt lagligt komma undan skatt. Frågan är då om det också handlar om moral.

Min Email:

26 Dec 2008, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

så, en lång och yvig diskussion ger vid handen att de flesta tycker inte att svartjobb är OK. MEN...

Om det nu är så att de flesta tycker att det är ok med <b>lite</b> fusk så har vi ju accepterat att det är fuskets sort som får avgöra om det är ok eller ej. Ett smart fusk är således det bästa? Det allra bästa är om jag själv kan fuska till mig lite utan att det märks, medan andra betalar skatt så att det finns pengar till mina bidrag. typ?

Det var inte meningen att kasta nytt bränsle på brasan, försökte bara summera lite[:)]

och er som använder en dela av svartpengarna till er "försörjning" (cigg, öl och platt-TV) har jag ett tröstens ord: oroa er inte för er pension, det blir vi andra som får betala dina bidrag även då. Du slipper [;)]

(närå jag är inte bittre, har bara lite feber)[xx(]

Moralen i samhället har vi nog kommit fram till.

Men sen kan man om man har kunskap/ekonomi faktiskt helt lagligt komma undan skatt. Frågan är då om det också handlar om moral.

Min Email:

Att komma undan skatt via lagliga avdrag är väl ändå helt OK! Har man synpunkter på det moraliska i att göra lagliga avdrag får man väl jobba politiskt för att få en ändring till stånd. Jag drar så klart av strängar, gitarrer jag köper, resor osv och har givetvis inga moraliska funderingar kring det. Fast när jag spelar svart drar jag inte av något![;)]

Vägra elgitarr!

26 Dec 2008, 20:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5