View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 06:00

Reply to topic  [ 7 posts ] 
AC30 Treble, Normal, Bass - vad skiljer dem åt? 
Author Message

Post AC30 Treble, Normal, Bass - vad skiljer dem åt?
JMI Ac30n gjordes ju ett tag i en "normal" variant, en "treble" variant och en "bass" variant. Vad skiljer i kretsen dem emellan.

Min tycks vara en "Bass". Hur mycket ska ändras för att det ska bli en "treble" eller "normal" modell???

Tacksam för tips...

John

"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."

19 Dec 2008, 21:22
Profile

Om jag inte minns fel så har alla tre olika värden på en kopplingskondensator i fasdelaren. Dessutom är det ytterligare en kondensator som skiljer på Bass versionen.

Du vet hur du kollar vilken version det är? Inuti chassit, nära sockerbiten där nätkabeln är ansluten (tror jag...), står det ett B,N eller T stämplat i rött.

22 Dec 2008, 02:57
Profile ICQ WWW

Det skiljer, mycket riktigt, i värde på ett antal kondensatorer.

Mellan Normal- och Bass-modellen skiljer det ganska lite. Bara på en kopplingskonding per kanal (på Bright- och Normal-kanalerna) om jag minns rätt.

Treble-modellen däremot har lägre värde på flera kopplingskondingar och på Bright-kanalens katodavkopplare. Alla tre volymkontrollerna har dessutom en typ av bright-koppling som inverkar även vid full volym.

Om du skickar ett mejl till mig som påminnelse (och med din postadress), kan jag skicka kopior av schema på alla tre modellerna (plus lite annat om AC30), i ett brev.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Dec 2008, 09:50
Profile

Även om det bara delvis berör trådens egentliga fråga, tar jag mig friheten att återigen citera mig själv från tidigare inlägg på GMF-planket m.m.:

För att förklara skillnaden mellan bl.a. VOX AC30 TREBLE och VOX AC30 TOP BOOST tycker jag att man flyktigt bör snudda vid lite VOX-historia.

De allra första AC30 som kom 1959 var egentligen förstärkare som i sin kretslösning var i princip exakt lika AC15 som funnits tidigare. AC30 fick en kraftigare nätdel och två slutrör ytterligare, jämfört med AC15. Dessa AC30 (och även då AC15) har bara två kanaler, varav den ena heter NORMAL och den andra VIB/TREM. Troligen var det NORMAL-kanalen som användes mest av flest musikanter. Varje kanal har två ingångsjack, så dessa AC30 kallas ibland för fyra-ingångars-AC30 och heter egentligen AC30/4.

NORMAL-kanalen har ett EF86-rör som första och enda förstärkarsteg före fasvändarsteget. De har inga direkta tonkontroller utan bara en omkopplare (BRILLIANCE ON/OFF) som växlar mellan två olika kondensatorer, så att i OFF-läget är ljudåtergivningen ganska rak i frekvensgången och i ON-läget finns bara diskant och övre mellanregister kvar. De har även en ratt som heter TOP CUT. Denna minskar diskant för båda kanalerna när man vrider upp den.

Som kuriosa kan nämnas att Dick Denney hos J.M.I. (Jennings Musical Industries, som tillverkade bl.a. de Engelska VOX-produkterna), som designade både AC15 och AC30, tycker att deras karaktäristiska ljud kommer framförallt av EF86 i förförstärkaren, EL84 i slutsteget, att slutstegsrören har gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias) och att det inte finns någon negativ återkoppling.

Vidare kuriosa är att den ena kanalen i en MATCHLESS C30 är i sin kretslösning nästan exakt som en AC30/4, med EF86 och allt. MATCHLESS har dock i stället för omkopplaren BRILLIANCE ON/OFF, med sina två lägen, en sexlägesomkopplare där de två ytterlägena motsvarar VOX:ens enda två lägen. Den andra kanalen i MATCHLESS C30 är nästan exakt som BRIGHT-kanalen på en AC30 TOP BOOST (se nedan). Båda kanalerna i C30 har dock en 180pF-Bright-kondensator över volymkontrollerna som inte finns i AC30.

AC30/4 användes förståss inte bara till gitarr, utan även till bl.a. orgel och bas. Framförallt bas gör ju att hela stärkaren vibrerar rätt mycket. Dessa vibrationer ledde till att EF86:an, efter ett tags spelande fick en allt för stor egenmikrofoni som ställde till problem. J.M.I. och Dick Denney löste då detta problem genom att göra en ny design där EF86:an byttes mot ett ECC83 (12AX7, 7025). Eftersom man använde bara ena halvan av ECC83:an (som består av två trioder) per kanal så fick man en halva över i röret, och gjorde därför en kanal, med två ingångsjack, ytterligare. Nu fick AC30 alltså sex ingångsjack och fick namnet AC30/6. De tre kanalerna heter BRIGHT, NORMAL och VIB/TREM. Året var 1960.

Ett halvt ECC83 har mycket lägre förstärkning än ett EF86. Tonen som pentoden EF86 ger är också annorlunda än tonen som en halva av dubbeltrioden ECC83 ger. På AC30/6 fanns heller inte omkopplaren för BRILLIANCE ON/OFF. Detta gjorde att många musiker (framförallt gitarrister) tyckte att AC30/6 hade för lite diskant jämfört med vad AC30/4 hade. (Min egen gissning är att en orsak till detta att EF86-kretsen ger bl.a. mer övertoner). J.M.I. löste snart detta genom att tillverka tre olika modeller av AC30, NORMAL, TREBLE och BASS.

TREBLE-modellen skiljer sig mest mot de båda andra. Den har på alla kanaler en krets kring volymkontrollerna som gör att diskanten går igenom förstärkaren starkare än övriga frekvenser. Kopplingskondensatorerna på alla kanaler har lägre kapacitans så att lägre frekvenser inte förstärks lika mycket som högre. BRIGHT-kanalens förstärkarstegs katodmotstånd har en avkopplingskondensator som gör att rörets förstärkning är mycket högre på höga frekvenser än på låga. (J.M.I. kallade faktiskt denna kretslösning för TOP BOOST trotts att det inte är denna som blivit känd under det namnet.)

Som alla proffesionella förstärkartillverkare måste göra så lyssnade även J.M.I. på vad musiker önskade. Hank Marvin och killarna i The Shadows, som nu hade provspelat Fender Twin, ville gärna att AC30:n skulle ha tonkontroller på samma sätt som Fendern. Dick Denney och J.M.I gjorde då 1961 en tonkontroll-krets som man, antingen i efterhand eller på fabrik, kunde komplettera BRIGHT-kanalen på sin AC30 med. J.M.I kallade denna krets för â€Â

22 Dec 2008, 09:52
Profile

JMI Ac30n gjordes ju ett tag i en "normal" variant, en "treble" variant och en "bass" variant. Vad skiljer i kretsen dem emellan.

Min tycks vara en "Bass". Hur mycket ska ändras för att det ska bli en "treble" eller "normal" modell???

Tacksam för tips...

John

Att göra om från Bass till normal är väl det som verkar rimligast att börja med.

På Bright kanalen är det egentligen bara signal kondingen nu är 1000pF och ska då bytas till 500pF, men ska nämnas att 1000Pf inte alls är fel att ha kvar då 500pF kan låta väl tunnt.
Sen har jag sett scheman där personer skrivet in noteringar om att det satt 10n istället på Bas modellen så det kan vara värt att dubbelkolla.

På Normal kanalen skiljer sig även signalkondingen är nu 100nf och ska bytas till 47nf, men skulle råda dig till ett mindre värde om du vill ha den kanalen lite mer användbar.I top boost modellerna tycker jag 2,2-4,7nf funkar bra ihop med bright kanalen om man vill använda dom med en A/B-box.

Sen skiljer cut-kontollens värde är nu 10nf och ska vara 4,7nf .
Om du vill tajta upp den lite till? Skulle jag byta fasvändarens signal kondingar till 47nf mot nu 150nf, som är lite i mesta laget när om man lirar lite högre .

Berätta gärna hur det går och vad du tycker.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

23 Dec 2008, 01:13
Profile

Även om jag gjort arbete på och spelat i många AC30, hör de inte till mina personliga favoriter, ljudmässigt. Definitivt inte servicemässigt heller för den delen.

Normal- och Bass-modellen med de blå VOX/Celestion AlNiCo-högtalarna kan ge ett Brian May-liknande ljud. Om man sedan gillar det nasala, mellanregistriga, täppt-i-näsan-ljudet är nog en smaksak... Men det är ju bara min personliga åsikt...

Treble-modellen tycker jag däremot kan låta ganska bra. Speciellt när man drar på så att det överstyr.

Vox AC30 är helt klart klassiker. Älskad av många!

Här är del av schema för de tre olika modellerna som frågas om i denna tråd. Skillnaderna mot Normal-modellen är gulmarkerade (hoppas att det syns någotsånär).

<b>NORMAL</b>
Image

<b>BASS</b>
Image

<b>TREBLE</b>
Image

<b>Brightkoppling över volymkontrollerna på Treble-modellen</b>
Image

Här finns schemat för hela Normal-modellen:
<b>http://www.schematicheaven.com/voxamps/ac301960.pdf</b>

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Dec 2008, 10:33
Profile

Jag ska kolla lite mer på det[8D]
Min är en "Bass" modell.
Jag testade en Treble för en tid sedan och det var riktigt bra skjuts i den må jag säga[:p]

God jul!

John

23 Dec 2008, 18:24
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]