|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Boostpedal med eller utan buffer?
| Author |
Message |
|
rallyratten
|
 Boostpedal med eller utan buffer?
En stilla undran...[:)]
Jag har precis skaffat en Barber Launch Pad, vilket är en clean boost som tillåter att jag kan använda båda kanalerna på min Super Reverb parallellt. Det fungerar GRYMT bra, btw, och den är på hela tiden, sist i pedalkedjan.
Jag har en fem - sex pedaler, samtliga med true bypass utom en (T-Rex Mudhoney).
Jag behöver nu ha en boostpedal som enbart ska ha funktionen som nivåhöjare för solon och en och annan räka. Jag tänker mig ha den näst sist i pedalkedjan, innan min Launch Pad.
Min fråga: Är det någon praktisk skillnad om jag väljer en boost med buffer eller med true bypass? Min Launch Pad (som ju är en clean boost) är som sagt på hela tiden.
Det känns ju som att jag INTE ska ha en med buffer, vill inte bli av med den härliga dynamik jag har i min rigg. Men det kanske inte spelar någon roll i det här läget, eftersom signalen ändå blir förstärkt av den pedal som ligger sist i kedjan? Eller ...?
|
| 12 Dec 2008, 10:02 |
|
 |
|
d95err
|
Eftersom det redan finns två buffrande pedaler i kedjan (T-Rex och Launch Pad) så gör det nog varken till eller från om din booster är buffrad.
En buffer mer eller mindre gör nog ingen märkbar skillnad när det gäller dynamik. När det gäller att undvika tonförlust är det givetvis bäst att ha en buffer så tidigt som möjligt i kedjan.
Erik Runeson
|
| 12 Dec 2008, 10:29 |
|
 |
|
rallyratten
|
d95err wrote: Eftersom det redan finns två buffrande pedaler i kedjan (T-Rex och Launch Pad) så gör det nog varken till eller från om din booster är buffrad.
En buffer mer eller mindre gör nog ingen märkbar skillnad när det gäller dynamik. När det gäller att undvika tonförlust är det givetvis bäst att ha en buffer så tidigt som möjligt i kedjan.
Erik Runeson
OK, tack för det Erik. [:)]
|
| 12 Dec 2008, 11:34 |
|
 |
|
batlash
|
Hej! En fråga; varför vill man köra båda kanalerna parallellt?
|
| 12 Dec 2008, 13:02 |
|
 |
|
rallyratten
|
batlash wrote: Hej! En fråga; varför vill man köra båda kanalerna parallellt?
Launch Pad:en är väldigt smart gjord. De två utgångarna har var sin egen volympot. Det gör att om du vrider ner volympoten till den ena utgången helt, den som är bypass i läge "off", så kan man växla kanal. Det var den ursprungliga planen för min del, att på så sätt kunna ha en kanal med högre volym vid solon och dylikt. Men om man kör båda kanalerna samtidigt, så får man både "ooomph" från kanal "Normal" och klarhet och skimmer från kanal "Vibrato". Det går alltså att mixa de båda kanalerna precis hur man vill. Plus att stärkaren börjar jobba ordentligt på lägre nivåer. Kort och gott, förstärkaren låter fantastiskt bra. [:D]
|
| 12 Dec 2008, 14:19 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
rallyratten wrote:
Jag behöver nu ha en boostpedal som enbart ska ha funktionen som nivåhöjare för solon och en och annan räka.
Min fråga: Är det någon praktisk skillnad om jag väljer en boost med buffer eller med true bypass? Min Launch Pad (som ju är en clean boost) är som sagt på hela tiden.
Det känns ju som att jag INTE ska ha en med buffer, vill inte bli av med den härliga dynamik jag har i min rigg. Men det kanske inte spelar någon roll i det här läget, eftersom signalen ändå blir förstärkt av den pedal som ligger sist i kedjan? Eller ...?
Om du redan har buffert både tidigt och sent i kedjan spelar det ingen större roll. Själv har jag allt svårare acceptera den färgning som alla buffertar ger. Tycker alltid det sabbar just dynamik och feeling, även om det är rätt subtilt. Jag har därför lagt merparten av mina pedaler i två loopar som jag styr med en passiv true bypass-loop-box. På så sätt kan jag koppla ur alla pedaler, framför allt de med buffert (har ett par stycken trots allt) och ha en helt ren signal till stärkaren om jag vill. Och då låter också boost-pedalerna allra bäst. Därför sätter jag gärna boost-pedalen med true bypass tidigt i kedjan och använder endast boost-pedal utan buffert. En del boostpedaler funkar allra bäst om de hänger direkt på gitarrens utgång. /Gunnar
|
| 13 Dec 2008, 00:16 |
|
 |
|
rallyratten
|
Izzy wrote: rallyratten wrote:
Jag behöver nu ha en boostpedal som enbart ska ha funktionen som nivåhöjare för solon och en och annan räka.
Om du redan har buffert både tidigt och sent i kedjan spelar det ingen större roll. Själv har jag allt svårare acceptera den färgning som alla buffertar ger. Tycker alltid det sabbar just dynamik och feeling, även om det är rätt subtilt. Jag har därför lagt merparten av mina pedaler i två loopar som jag styr med en passiv true bypass-loop-box. På så sätt kan jag koppla ur alla pedaler, framför allt de med buffert (har ett par stycken trots allt) och ha en helt ren signal till stärkaren om jag vill. Och då låter också boost-pedalerna allra bäst. Därför sätter jag gärna boost-pedalen med true bypass tidigt i kedjan och använder endast boost-pedal utan buffert. En del boostpedaler funkar allra bäst om de hänger direkt på gitarrens utgång. /Gunnar Japp, det blev en booster med true bypass, Seymour Duncans pickup booster. Så får vi se hur det blir. /Roger
|
| 13 Dec 2008, 20:32 |
|
 |
|
kjelle
|
rallyratten wrote: Izzy wrote: rallyratten wrote:
Om du redan har buffert både tidigt och sent i kedjan spelar det ingen större roll. Själv har jag allt svårare acceptera den färgning som alla buffertar ger. Tycker alltid det sabbar just dynamik och feeling, även om det är rätt subtilt. Jag har därför lagt merparten av mina pedaler i två loopar som jag styr med en passiv true bypass-loop-box. På så sätt kan jag koppla ur alla pedaler, framför allt de med buffert (har ett par stycken trots allt) och ha en helt ren signal till stärkaren om jag vill. Och då låter också boost-pedalerna allra bäst. Därför sätter jag gärna boost-pedalen med true bypass tidigt i kedjan och använder endast boost-pedal utan buffert. En del boostpedaler funkar allra bäst om de hänger direkt på gitarrens utgång. /Gunnar Japp, det blev en booster med true bypass, Seymour Duncans pickup booster. Så får vi se hur det blir. /Roger Hade tänkt föreslå Xotic's nya "+" serie, med både booster och solo funktion, men du var snabbare till beslut. 
|
| 13 Dec 2008, 20:54 |
|
 |
|
rallyratten
|
Quote: Hade tänkt föreslå Xotic's nya "+" serie, med både booster och solo funktion, men du var snabbare till beslut.
Har övervägt den, men valde Launch Pad:en som "grundcleanboost". Så jag behöver endast något att höja volymen med, som ligger efter de pedaler jag kör kompljud med. Det blir: Strata - Orange Sq klon - Lovepedal Lo - Sparkle Drive - SD Pickupboost - Mudhoney - Lovepedal Eternity - Launch Pad - Super Reverb
|
| 13 Dec 2008, 22:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|