View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 01:42

Reply to topic  [ 9 posts ] 
dumble/trainwreck kloner Fråga 
Author Message

Post dumble/trainwreck kloner Fråga
ni som har dom, vad tycker ni om dom?
Lista vad ni har och vad ni gillar/ogillar med dom!, letar lite efter nytt stärkar projekt.

MVH

Edit: lista scheman ni utgått från eller tillverkare ni köpt från

03 Dec 2008, 21:53
Profile WWW

Börjar det bli dags nu? Säg till bara.

Jag har en som du vet, den du har provat. För att ge något litet bidrag till ämnet kan man säga att den är diskantrik och har en mycket utdragen övergång till dist. De flesta ljuden distar och komprimerar i någon mån, även om det är snubblande nära ett rent ljud, men de är fortfarande klara och hela ackord låter bra även med mycket dist. Till skillnad från många Marshall, bluddrar de inte i basen.

De låter starkt, även om effekten är inte är särskilt hög och de projicerar ljudet extremt bra. Man kan enkelt gå från ett leadljud till ett kompljud med volymkontrollen på gitarren, utan pedaler.

03 Dec 2008, 22:06
Profile ICQ WWW

Jag har ju byggt min Vraket från början som TW-clon, men med 6V6. Så här tyckte jag.

- Svårt få riktigt bra balans i kretsen.
- Man misstar sig om man tror att det funkar fint med master å sånt i den kretsen. Raka rör är det som gäller. Här ska slutsteget dista.
- 6V6 viker sig för tidigt, pallar inte när det blir så mkt signal in i slutrören och då håller man igen försteget för mkt. EL34 ska det vara och sedan rejält blås in i slutsteget.
- Relativt mkt filtrering är bra, gärna rätt höga spänningar tror jag också på.
- Öronproppar är inget fel.
- Jag utgick från en mix av Webers Java-schema och ett antal tillgängliga scheman som finns på nätet. Kan maila dig dem.

Hälsn/Gunnar

03 Dec 2008, 22:18
Profile

Börjar det bli dags nu? Säg till bara.

Ha ha, Du vet vad jag vill, det kommer det kommer, har inte glömt, sade till Gunnar för ett tag se om din stärk samling och pratade gott om just din klon, vi skulle träffas lite folk med lite kloner och jämföra med dina as men jag såg att du vill avyttra din 69:a

Men men berätta lite[:D]

03 Dec 2008, 22:31
Profile WWW

Det vore kul att träffas och testa litet. Det är alltid uppmuntrande i vintermörkret. Provade du 72an någon gång? Jag har två andra 60-talare också, en PA och en Super Bass. [:)]

Själv spelar jag just nu på stärkare med mycket headroom och effekt, en ombyggd Bandmaster och en Acoustic Image (ss!!!).

03 Dec 2008, 22:37
Profile ICQ WWW

Det vore kul att träffas och testa litet. Det är alltid uppmuntrande i vintermörkret. Provade du 72an någon gång? Jag har två andra 60-talare också, en PA och en Super Bass. [:)]

Själv spelar jag just nu på stärkare med mycket headroom och effekt, en ombyggd Bandmaster och en Acoustic Image (ss!!!).

Jo jag testade 72an, vi får väl dra ihop en träff så här i vinter mörkret, Gunnar är du på? Polifemo Peter? etc.... vi får passa på innan Ola lirar enbart på SS stärks[:D]

MVH

03 Dec 2008, 22:48
Profile WWW

robbangitarr wrote:
Polifemo Peter?

Känner inte att jag riktigt platsar i denna eminenta skara [:I]
Dras fortfarande med bristande kunskaper om tämligen basala ting [xx(]

Prova på ni!

Ps Moddar i och för sig vidare på min Madamp som numera har en presencekrets samt en 100k trimpot istället för motståndet i tonstacken. (Funkar fint för att balansera EQ:t i förhållande till katodkondingar och presence)

Låter bättre än nån´sin nu [:)] ds

03 Dec 2008, 23:39
Profile ICQ WWW

Jag vill gärna spela på en Super Bass [:p]
Det har jag faktist inte gjort på mycket länge.
Det borde man göra ofta.

Ja, det är väl bara att sy ihop en lite workshop då. Tyvärr är mitt vrak inte längre någon Wreck så den duger inte att jämföra sådant med. Men jag har annat kul. Just nu har jag en Elektrofon Toaster [8D] Ni kan <i>kanske"] få titta på den, eller, förresten - "Don't even look at it.... så vintage.

Ja, ja. Bara maila lite datumförslag [:)]

/Gunnar

04 Dec 2008, 01:23
Profile

Ola, Gunnar vi får ta ett möte efter Jul typ det är ju lite pysslande dnna årstid med julklappar etc...

Anyway, ingen som har lite åsikter om Dumble likande skapelser?
Sven-Johan var det inte du som byggt nått liknande?

MVH

04 Dec 2008, 19:07
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]