View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 23:20

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
fender biljudsproblem the fuzztone"FIXAT" 
Author Message

Post fender biljudsproblem the fuzztone"FIXAT"
har satt tänderna i en 70 watts med master
http://www.schematicheaven.com/fenderam ... tr_rev.pdf

har bytt ut alla elektrolytkondingar mot nya

bytit ut en del avkopplingskondingar för att minska farting fjärtljud

ny rör

till problemet

med ocilloscopet så får jag med 1 khz en ren o fin kurva ända upp till fullt pådrag ca 58 watt
¨
ändrar jag nu signalen snabbt till ca 500hz så ocilloserar hela sinusvågen upp o ner på skärmen för ca 2-3mm för att sen stabilisera sig efter ca 2 sek

har aldrig varit med om detta ljud förut.... slår an en öppen A ton (5 strängen) så låter det spzzzzzzzzzaooooooo i bakgrunden i bland nästan lika mycket som själva signalen ???
efter en stund så låter det mera o mera spzzzzzzzzzao

det tar över totalt

nån som har någon ide ? vad problemet kan vara

har taskig signal ända från första triod på båda ingångarna

har bytt alla kondingar en gång till för att var på säkra sidan men ingen skillnad har även bytt rör.....till andra som jag vet är okej

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

26 Nov 2008, 20:51
Profile WWW

Det låter ( gissar jag ) som min Gibson RV30 efter kondensatorbyte - jag hade missat en lödning, så att en av signaltrådarna låg löst i öljetten.
Jag skulle titta efter dåliga lödningar, en kall-lödning borde väl kunna ge ungefär samma resultat.

Har du kollat spänningarna ( även glöden ) ?
Bara mina amatörmässiga 1:a tankar.

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

26 Nov 2008, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

att fortsätta felsökandet

tack för alla tips .......

alla spännigar är okej 6,1 volt på glöden 485 volt vid anoder
ca 385 volt till försteg

alltså stärkarn ger en ren signal med tontestgenerator sinus våg all way upp men så fort man pluggar in en gura så skiter den ner sig o låter som en dålig fuzzz pedal i bakgrunden

skall nog gå igenom den grundligt den har stått stilla ca 6-10 år därav konding byte

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

27 Nov 2008, 00:06
Profile WWW

Jag hade ett liknande problem i min Hagström 614, fick ett lustigt fenomen i form av ett biljud, mätte med ocilloskåp och såg att kom efter PI. Provade med att byta alla rör, kondingar och en del resistorer i slutsteget.
Till slut fick jag tips om att PI kanske var för kall. Jag mätt upp glödspänningarna och dom låg stabilt på 6,3V, tyckte det var lite oxid i rörsockeln till PI,rengjorde den och det blev bra ett par dagar. Det slutade med att jag bytte alla rörsocklar och problemt försvann.

27 Nov 2008, 12:40
Profile

Tänkte också på oxid, fast i telejacket - om signalgeneratorn ansluts efter jacket direkt på kablarna är det ju en inte helt omöjlig förklaring till varför det bara kommer vid gitarrsignal.

Helrengöring skadar nog inte på en gammal apparat.

27 Nov 2008, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

tack för alla tips[:)] har nu redan gjort rent socklarna o inputs med oxide clean även lött in med en tes input inge skillnad... nu skall jag undersöka om det kan vara nåt kabelage som erjat

stärkarn har stått i nån rör firmas garage eller liknade... kanske lite fuktigt i många år...

Image Image

27 Nov 2008, 18:19
Profile WWW

bytte alla ecc 83 rör... oxide clean på alla rör hållare ....

hittade en skadad skärmad kabel på reverbkanalens input vips så fungerar den igen.....

Image Image

28 Nov 2008, 16:15
Profile WWW

Bra att det löste sig - & med relativt enkla ingrepp dessutom.

29 Nov 2008, 13:01
Profile ICQ YIM WWW

spelade på den i ca 30 min sen kom skiten tilbaka...

har mätit alla punkter igen .... o vips så finns det ingen katod spänning på v5A v5B dvs röret till tremolot o efter lite diskution med ägaren så kom det fram att tremolot uppförde sig illa o lät skit innan så jag är nog problemet på spåret....

Image Image

29 Nov 2008, 15:02
Profile WWW

Jag höll på med en Hagström 39 ett bra tag - det visade sig vara ett motstånd som mätte ok när det var svalt & bröt helt när det blev varmt.
Vansinnet var nära...[;)]

29 Nov 2008, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

utgångstrafon är det misstanke på då problemet(ljudet) gör att stärkarn tappar kraft när ljudet kommer mer extremt.. inte för att jag har bytt ot på en fender förut.....= bra kva´lite

Image Image

29 Nov 2008, 20:12
Profile WWW

har nu bytt alla motstånd i ett simpelt försök att utesluta dem inga förändringar där

nu är det bara ot kvar skall löda in en hammond 1650K o se vart det bär an

Image Image

30 Nov 2008, 20:21
Profile WWW

har provat med annan ot & spänt alla rörhållare inga smärre förbättringar blir till att köra oldtimern att byta ut alla kablar .... då dem tycks var erjade

iallafall i strömförsörjningen.... vitt klägg på mittentappen från diodbryggan inte bra...

undrar igentligen vad ett fuktigt garage kan ställa till med .....

Image Image

02 Dec 2008, 18:18
Profile WWW

Prova att byta alla dioderna, har varit med om olika märkliga ljud där ifrån med orginal fender dioder, en gång fick jag till o med tremolo efekt i en stärkarew utan tremolo [:0]

En annan sak, såg att du rekomenderade höja värde på feedbaken till en annan med samma stärkare, Så du kanske micklat med det värdet på denna?

Personligen tar jag bort feedbaken helt i stärkare med UL då det är "kaka på kaka" och gör bara stärkan stel.
Man får ju ändå feedbak när man använder UL

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

02 Dec 2008, 18:51
Profile

nej jag har en så länge lämnat feedbacken orörd dock när jag lödde in hammon 1650k så lät den stärkarn bättre utan feedback dvs om man höjer den så minskar ju återkopllingen vilket låter bättre skulle nog om man behåller feed backen ta bort bypass kondingen

har mätt dioderna o dem är okej .... men du har rätt jag har ju för 4 år sen bytt diodbryggan i en precis likadan stärkera dock där så var det intermitent kortis

Image Image

02 Dec 2008, 21:48
Profile WWW

har mätt dioderna o dem är okej .... men du har rätt jag har ju för 4 år sen bytt diodbryggan i en precis likadan stärkera dock där så var det intermitent kortis

Men detta har inget med kottis eller ej att göra, i ingen av dom stärkarna jag fick skumma ljud från hade någon kottis, ändå var det där felet var ändån.

Häls
Owe Johnson

02 Dec 2008, 21:55
Profile

Men grabbar. Pratar ni rövarspråket nu, jag har lite svårt med läsförståelsen.[:D]

02 Dec 2008, 22:38
Profile

zven wrote:

Men detta har inget med kottis eller ej att göra, i ingen av dom stärkarna jag fick skumma ljud från hade någon kottis, ändå var det där felet var ändån.

Häls
Owe Johnson

intermittent kortis innebär att dem leder backspänning

Image Image

02 Dec 2008, 23:06
Profile WWW

Amp Healer wrote:

zven wrote:

Häls
Owe Johnson

intermittent kortis innebär att dem leder backspänning

Då får jag vara ännu mer tydlig: dom stärkarna jag fått skumma ljud som kommer från dioderna, så har det inte varit några mätbara fel som visar sig med en vanlig multimeter.
Lik förbannat så var det dom som det var fel på [;)]
Men har bara varit med om detta på BF och SF Fendrar.

Häls
Owe Johnson

02 Dec 2008, 23:39
Profile

har bytt diodbryggan ingen förbättring låter som en dålig fuzz på båda kanalerna denna fuzz ljud finns på båda inputs o är ca 35% av ljudbilden
med ocilloscopet & mäter jag redan efter tonstack så finns skiten redan där ...

har bytt kondingar 2 ggr i nätdelen bara för att var på säkra sidan lött igenom alla lödningar...det skumma är att skiten finns från första triod på båda kanalerna dvs v1a o v2a så nog tyder det på strömförsörjningen som skiter ner sig ,,
vad är oddsen för att båda tonstackarna har dåliga avkopplingskondingar jag tror nu allvarligt på en eller flera erjade strömkablar som går i från kondingbryggan inunder chassiet

skall nu prova att koppla in mig innan fasvändarn o se i fall skiten finns där med isåfall så kan det vara det stora 10w 2,7k motståndet som håller på att ge upp precis efter stanby omkopplaren.... låter nog som nåt som vill gå sönder för stärkarn lät bättre i går än den gjorde i dag??? så intermitent är det dvs nästan trasigt men helt ändå

Image Image

03 Dec 2008, 00:08
Profile WWW

Okej, ingen skillnad efter diode byte, well det var ju ett lätt ingrepp värt att kolla allfall.

Jag haft inne 2 av dessa stärkarna, vet även LH får in dom ganska ofta och felen sitter i flesta fall just i nätdelen pga konstrutionen med 30K/20W som man tar ner spänningen med och den värmeutvekling som bli.
Antar du bytt ut kolmassamotstånden i nätdelen och gått över lödningarna där? Då dom stärkarna jag fått in så har det knappt varit någon lödtenn kvar och andra har även rappoterat samma sak.

Du nämner en sak som kan vara upphov till problemet: att den stått i ett fuktigt garage. Du kan råkat ut för att det gått in fukt i kretskortet och att det börjat leda, hade det i en traynor en gång och höll på driva mig till vansinne innan jag hittade var det var[:I]

En anna sak kan vara att slutrören (även om dom är nya) har nått fel,
Även råkat utför detta, och eftersom rören var nya så var det ju inte det första man tänkte på direkt.
Men det var väldigt likt ditt problem och stärkan lät endast bra på hög volym.
Vet inte om det hjälper dig nått? Men några tankar allafall.

Häls
Owe Johnson

03 Dec 2008, 17:16
Profile

har massor med nya rör som jag provat ingen skillnad

alla lödningar har fått ny tenn det som är kvar är dem 2 stora motstånden

Image Image

03 Dec 2008, 18:28
Profile WWW

har gjort en lustig sak[xx(] jag satt voltmätaren på 10 volt läge satt svarta (minus på chassiet) o borrade in plus spetsen i öljett kortet på flera ställen o fick utslag på 0,1 volt provade på mv o den visade 125mv konstant spänning i fiberkortet [xx(] tror nog inte det är okej kan nog vara detta som gör att stärkarn uppför sig som en jädra fuzz whammy pedal....

03 Dec 2008, 20:46
Profile WWW

värmde upp ett par oanvända öljetter i kortet i stärkarn o först börjar vaxet rinna sen fräser det till ett par sekunder [xx(] = fukt så tack för tipset OWE om fuktigt kort........ hoppas att det räcker att byta

tur hade jag[:D] för jag har sprillans nya öljett kort gjorda för superreverb hemma i min samling[^][^] dock inte roligt att riva ur hela rasket[xx(]

Image Image

05 Dec 2008, 00:42
Profile WWW

värmde upp ett par oanvända öljetter i kortet i stärkarn o först börjar vaxet rinna sen fräser det till ett par sekunder [xx(] = fukt så tack för tipset OWE om fuktigt kort........ hoppas att det räcker att byta

tur hade jag[:D] för jag har sprillans nya öljett kort gjorda för superreverb hemma i min samling[^][^] dock inte roligt att riva ur hela rasket[xx(]

Image Image

Otroligt långsökt fel, skönt att höra att du hittade orsaken.

Hur skulle det vara att ställa stärkaren upp efter en avfuktare några dagar? Betydligt enklare än att riva ut alltihop.

Eller lägga den uppe på värmepannan?

/Lennart

http://www.specter.se

05 Dec 2008, 18:54
Profile

problemet är att kortet är vaxat så fukten blir nog svår att få ur utan att ta bort vaxet... sen måste det vaxas i gen för att int edra till sig fukt igen nää skall man få denna att tuffa på i 20 år så är nog ett byte att föredra

Image Image

05 Dec 2008, 20:41
Profile WWW

Vet att Alex brukar ställa stärkan i ett värmeskåp några dagar, vid liknade bekymmer.

Skönt att höra man kunde vara behjälplig!

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2008, 21:18
Profile

MIN JULKLAPP VAR ATT DEN FUNGERAR!!!!!!!

NYTT KORT O NYA KOMPONENTER GJORDE SUSEN... JAPP NYA KONDINGAR M.M RUBBET HELT ENKELT ... ICL KONDINGAR RAKT IGENOM

NU SKALL JAG BARA BEARBETA MASTERVOLYMEN O FASVÄNDARN LITE SEN ÄR STÄRKARN

RENA RAMA <font color="maroon"><font size="3">SRV KILLERN</font id="size3"> </font id="maroon"> HE HE JA DEN LÅTER NOG BÄTTRE ÄN DEM FLESTA FENDERSTÄRKARE JAG PROVAT REDAN NU ...

HPLUGGADE IN DEN I VRIDTRAFON O SÅ FUNKAR ALLT DIREKT UTAN STRUL HUR OFTA SKER DETTA IGENTLIGEN OM MAN SKALL VARA ÄRLIG....

Image Image

23 Dec 2008, 23:33
Profile WWW

Grattis till ett lyckat slutresultat, och det är ju ändå det som räknas! Alla timmar med felletning får man bara glömma...[:)]

God fortsättning!

/Lennart

http://www.specter.se

25 Dec 2008, 19:47
Profile

JOVARS DETTA VAR PÅ MITT NYA JENSEN NEO 12" ALLT FUNGERADE PERFEKT .....

NÄR JAG NU KOPPLADE IN STÄRKARN PÅ MIN NORMALA TESTLÅDA SÅ VISADE DET SIG ATT DETTA VAR BRÄNT O LÄT SKIT ?????
ÄVEN ORIGINALHÖGTALARNA LÄT SKIT O EFTER LITE UNDERSÖKNING SÅ VISADE SIG ATT ALLA HÖGTALARE VAR BRÄNDA = SKRAPAR I MOT O LÅTER SKIT??

VAD ÄR ANLEDNINGEN TILL ATT MITT TESTHÖGTALARE HAR LÄMNAT IN ???

JO NU FICK JAG SVAR PÅ DEN LÖSNINGEN OXÅ...

DÅ KORTET HAR LEDIT LIKSPÄNNING KORS O TVÄRS SÅ FICK ÄVEN MIN TESTHÖGTALARE EN PORTION LIKSPÄNNING GENOM FEEDBACKEN.... ADJÖSS MED DEN .... HAR TYVÄRR PROVAT MED MITT RESERV ELEMENT INNAN JAG LÖSTE PROBLEMET

O DET VISADE SIG OXÅ PAJAT

[V][V][V][V] FAN O ELÄNDE OXÅ....

ATT JAG KAN VARA SÅ DUM ATT JAG INTE MÄTTE OM DET KOM LIKSPÄNNING PÅ UTGÅNGEN DIREKT!!!!!!!!!!!!! TVÅ TRATTAR ÅT HE¤"%¤%¤TE.....

MEN MEN MAN LÄR VÄL SIG AV SINA MISSTAG
SOM TUR ÄR SÅ PROVADE JAG INTE MITT NYA NEO ELEMENT FÖRREN EFTER JAG BYTTE KORT.....

Image Image

25 Dec 2008, 21:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next