|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Laney Klipp - modförslag?
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Laney Klipp - modförslag?
Ska sätta tänderna i en tidigare nämnd Laney Klipp. Den ska få power scaling. Men efter att ha testkört den grundligt ikväll konstaterar jag:
1) Normalkanlen och klippkanalen "utan klipp" låter alldeles förträffligt (fst för jävla högt då). Jäklar vilken fin stärkare! Snygg komplex dist, men inte lika tidig och mustig som i t.ex. En Super Lead. Mer Hiwattskt kanske.
2) Klipp-kretsen är rätt erbarmelig. Tony Iommi är en rätt trist gitarrist också (min subjektiva smak... sorry, kunde inte låta bli).
Nåja, eftersom jag nu ändå kommer PS:a denna och gräva invändigt tänker jag att man borde kunna göra något vettigare av klipp-kanalen. Jag frågar er - förslag!?
Jag kan tänka mig att man vill göra en tre- eller fyrstegs-preamp som verkligen distar syggt. Men skjut gärna in en idé.
EDIT: tänker mig att man istället för de två potarna i "serie" i klippkanalen använder den ena som kanalmaster före "mixern" och den andra som gain, lagom mkt dist i några gainsteg.
Normalkanalen kommer jag troligen inte röra (så mkt...). Låter hur bra som helst.
[url]http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_klip100.pdf [/url]
/Gunnar
|
| 27 Nov 2008, 01:01 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Eftersom jag gillar att komma med förslag på kretsar jag läst om... [;)] Orange Rockerverb 50 har ett gött distljud från en 4-stegspreamp: http://users.telenet.be/orangefg/orange ... schematicsSärskilt: http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SC ... sheet1.jpgJag är ju också väldigt förtjust i Koch Pedaltone och man kan ju tänka sig att jag har ett schema till även den i mina gömmor. Även där 4-stegspreamp. Ropa om det är intressant! [:)] /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 27 Nov 2008, 10:27 |
|
 |
|
Tubis
|
Skumt diststeg. Ser ut som en PI? Låter den som en?
Annars skulle jag gluttat på en Laney VH100R fast istället för att höja diskanten i disten kapa den istället. Tycker den kombon av komponenter blir tom bättre än the almighty SLO om man bara trimmar bort Fizzdiskanten.
Sen känns det ju som ett par till tre optokopplare skulle suttit kardemumma så det går att byta mellan kanalerna och se till så att det inte blir interaktivt mellan gainkontroller.
|
| 27 Nov 2008, 11:26 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Ja, det är ett skumt steg. Det låter kanske som typ favändardist. Lite fräsigt och geggigt samtidigt. Och dessutom känns det som om det ligger en renare signal bakom eller ovanpå disten (vilket konstruktionen nog kan förorsaka).
Får testa lite, men jag tänker att man skulle kunna göra om klippkretsen till en krets som permanent mer liknar 2203, med ett asymmetriskt steg i mitten. Det blir ju då två distande steg före kanalmastern, men som i sin tur då hamnar före V3 och tonstack. Ungefär den lösning som blev i den JCM600 vi utbytte modidéer kring.
Visst vill man ha opto och stänga kanaler. Men det får bli en senare fråga. Ägarens huvudönskemål är powerscaling och ev. lite Marshallifiering. Resten är grädde på moset, för att det är roligt och möjligt utan stora ingrepp. /Gunnar
|
| 27 Nov 2008, 15:59 |
|
 |
|
Tubis
|
Ursäkta att jag kladdar om ursprungskretsen men det ser mycket bättre ut om man höjer 22k till 100k och kör upp 300V till 400V. Skulle tippa att det låter ännu mer som en pi då. Mindre geggigt i alla fall. Sen blöder det väll hej vilt mellan rören här skulle jag tippa på.
|
| 27 Nov 2008, 17:14 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|