View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 16:16

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Vad är detta för kondingar? 
Author Message

Post Vad är detta för kondingar?
Har en del kondingar hemma som jag tänkt använda i en förstärkare. De har beteckningen X hit och Y dit, och endel har beteckningen avstörnings-bla bla. Was ist das?

På Elfa har de beteckningen PME271 och PME295 (man kan slå in beteckningen i produktsökningsrutan).

Är det bara att tuta och köra eller är detta någon typs ufo-kondingar?

27 Nov 2008, 10:09
Profile

X-kondensatorn anslutes mellan pol-pol, medan Y-kondensatorn anslutes mellan pol-berörbara delar (skyddsjord), se fig.

De kondingarna används för att filtrera nätspänningen, vet inte om det har någon betydelse för deras ljudegenskaper.

27 Nov 2008, 11:15
Profile

Det är ju just avstörningskondingar. X mellan faserna och y fas till jord. Dom på Elfa är papperkondingar. Funkar givetvis till andra applikationer med men varför inte använda dom till just avstörning?

27 Nov 2008, 11:20
Profile

Det är ju just avstörningskondingar. X mellan faserna och y fas till jord. Dom på Elfa är papperkondingar. Funkar givetvis till andra applikationer med men varför inte använda dom till just avstörning?

Jag har ingen koll på varken faser eller avstörningar. Undrade bara om jag kan använda dom för att dom råkar vara rätt värde till kretsen. Man kan alltså också sätta dom var som helst?

27 Nov 2008, 12:05
Profile

Man kan alltså också sätta dom var som helst?
Ja.
Dom används till X/Y applikationer pga av självläkande egenskaper och låg brandrisk. Det går att använda en kondensator var som helst men vad den är gjord av ger den ju olika egenskaper.
Vet inte hur linjär en papperskonding är så ingen aning hur den låter.
På många stärkare sitter det en konding mellan faserna tex på nättrafons sekundär. Detta är en X konding. Sitter den mellan fas och jord är det en Y konding.
Jag brukar alltid sätta en X konding på mina doningar.

27 Nov 2008, 14:59
Profile

Jag har för mig att det, enligt nån standard (S-märkning eller motsvarande för EU?) måste sitta en kondning mellan faserna vid varje likriktare (dock ej rörlikriktare). Den måste dessutom vara av denna självläkande typ etc.

Erik Runeson

27 Nov 2008, 16:37
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]