View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Jun 2026, 23:41

Reply to topic  [ 218 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next
Könsneutrala äktenskap 
Author Message

Först och främst, <b>Josh:</b> förbaskat väl skrivet! Tror inte lyckades skriva en rad som jag inte håller med om.

Molle wrote:
Varför kan man inte vara kristen och homosexuell på samma gång? Jag känner i varje fall EN präst som är öppet homosexuell.

Det ska nog in ett "vilja" i min text tidigare. Man får gärna vara kristen och homosexuell för mig. Man får gärna vara kristen och asatroende eller något annat kristendommen fördömer också, men jag förstår inte varför man skulle vilja. Kristendomen säger tydligt att homosexualitet är synd, om man nu är homosexuell och kristen så gissar jag att man anser att kristendomen har fel... varför det blir lite paradoxalt att vara kristen. Jag har egentligen svårt att förstå varför man vill vara kristen över huvud taget, men det är förstås upp till var och en. Det hör hursomhelst inte hit så nappa helst inte på det. Jag tänker låta bli att svara på ev. kommentarer på det i den här tråden.

MoFo: wrote:
Jag må vara Homofob, (kul koppling till nicket)men det är nog den enda fobi jag i så fall skäms minst över. Värre är det med höjder....

Om jag led av homofobi och akrofobi så skulle jag inte skämmas det minsta för det senare... däremot för det förstnämnda. Antagligen såpass mycket att jag skulle söka kognitiv beteendeterapi i smyg för att bota det. Varför skäms du för din akrofobi?

03 Nov 2008, 11:50
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

boozter wrote:

Bibeln...[xx(] ständigt denna källa till trångsynthet.

Vad baserar du det uttalandet på? Om bibeln gjort sig känd för någonting så är det väl att öppna människors sinnen. [V]

Vad baserar du det uttalandet på?

03 Nov 2008, 11:53
Profile ICQ WWW

Tycker herr Betner har en del sköna poänger i frågan. Därmed inte sagt att jag håller med i allt.

http://www.youtube.com/watch?v=XRraxJutMWg

03 Nov 2008, 12:45
Profile

bjoel wrote:

notuern wrote:

Jag anser att det är upp till organisationerna att ha vilka regler de vill, oavsett om de är "trångsynta"(Jag tycker att det är trångsynt att inte tycka så!).

Hear, head! Så länge inte de där organisationerna försöker tvinga på sin världssyn på andra så...

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

skall det gälla de homosexuella organisationerna också-att inte tvinga på sin syn på kyrkans, när den är gammalmodig....?

13 Nov 2008, 19:27
Profile ICQ WWW

rag wrote:

skall det gälla de homosexuella organisationerna också-att inte tvinga på sin syn på kyrkans, när den är gammalmodig....?

Sjävklart.

Jag anser att man har rätt att tycka vad man vill, och förbjuda de man vill från att gå med i sin organisation(Likt som att man inte behöver släppa in vem som helst i sitt hem.).

Som sagt, yttrandefriheten gäller åt båda hållen.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

13 Nov 2008, 19:46
Profile ICQ WWW

Jag hoppas att medlemarna här inte är homofober.

Får personligen svårt att ta frågeställningen seriöst när man börjar med något som INTE finns= homofober [V]

Det finns ingen fobi som heter homofobi inte Islamofobi heller!
Och man kan ju ställa ett stort frågetecken efter gruperingar o personer som har så dåliga argument att man måste ta till sjukdomtermologi för att försöka försvara sig,,,,[B)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

14 Nov 2008, 02:38
Profile

Amp Healer wrote:

Och man kan ju ställa ett stort frågetecken efter gruperingar o personer som har så dåliga argument att man måste ta till sjukdomtermologi för att försöka försvara sig,,,,[B)]

Ptja, jag förstår att en del kallar kromosomabnormalitet för sjukdom.
Själv tycker jag dock att ordet abnormalitet är bättre, och ser det mer som en genetisk kod för "troligtvis homosexuell"(Man MÅSTE inte vara det pga. abnormaliteterna, men det finns ett samband.).

Detta leder ju till en annan slutsatts: Många föds homosexuella, och vissa har KANSKE "homosexuella gener"(Kanske för att det tydligen inte var 100% bevisat.).
Där faller ju republikanernas argument om att det är ett val att vara gay.

Och nu får jag väl också ta och vara helt ärlig, jag har svårt för homosexuella, men samtidigt så skiter jag fullständigt i vad de gör och varför, det är inte mina problem.

<hr noshade size="1">

14 Nov 2008, 03:00
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Ptja, jag förstår att en del kallar kromosomabnormalitet för sjukdom.
Själv tycker jag dock att ordet abnormalitet är bättre, och ser det mer som en genetisk kod för "troligtvis homosexuell"(Man MÅSTE inte vara det pga. abnormaliteterna, men det finns ett samband.).

Detta leder ju till en annan slutsatts: Många föds homosexuella, och vissa har KANSKE "homosexuella gener"(Kanske för att det tydligen inte var 100% bevisat.).
Där faller ju republikanernas argument om att det är ett val att vara gay.

Och nu får jag väl också ta och vara helt ärlig, jag har svårt för homosexuella, men samtidigt så skiter jag fullständigt i vad de gör och varför, det är inte mina problem.

Och du missade min poäng totalt ser jag,,,,
Det finns vedertagna begrepp för olika tillstånd så väl inom sjukvård som i psykratin och homofobi eller Islamofobi är INTE några av dom!

Häls
Owe Johnson

14 Nov 2008, 03:22
Profile

Amp Healer wrote:

Det finns vedertagna begrepp för olika tillstånd så väl inom sjukvård som i psykratin och homofobi eller Islamofobi är INTE några av dom!

Jag reagerade på följande: "Och man kan ju ställa ett stort frågetecken efter gruperingar o personer som har så dåliga argument att man måste ta till sjukdomtermologi för att försöka försvara sig,,,,"

Och tolkade det som att du riktade det åt andra hållet.
Nog vet jag att homofobi inte är något fastslaget begrepp, men jag har trotts allt träffat människor som på riktigt får dödsångest av att veta att en homosexuell människa är i samma rum, så nog finns det ändå ett tillstånd där man har fobi för homosexuella("Homofobi".).

Edit: Och efter lätt googling så är homofobi ett accepterat sjukdomstillstånd i mer eller mindre hela västvärlden(Ja, även USA!), dock är det en av de ovanligaste formerna av fobi, och är i sin tur en form av xenofobi.
(Googla homophobia så är det bara att välja och vraka bland källor.)

<hr noshade size="1">

14 Nov 2008, 03:42
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Amp Healer wrote:

Jag reagerade på följande: "Och man kan ju ställa ett stort frågetecken efter gruperingar o personer som har så dåliga argument att man måste ta till sjukdomtermologi för att försöka försvara sig,,,,"

Och tolkade det som att du riktade det åt andra hållet.
Nog vet jag att homofobi inte är något fastslaget begrepp, men jag har trotts allt träffat människor som på riktigt får dödsångest av att veta att en homosexuell människa är i samma rum, så nog finns det ändå ett tillstånd där man har fobi för homosexuella("Homofobi".).

Edit: Och efter lätt googling så är homofobi ett accepterat sjukdomstillstånd i mer eller mindre hela västvärlden(Ja, även USA!), dock är det en av de ovanligaste formerna av fobi, och är i sin tur en form av xenofobi.
(Googla homophobia så är det bara att välja och vraka bland källor.)

<hr noshade size="1">

Ett ords verkliga innebörd kan ofta avvika från den ursprungliga innebörden. Ordet homophobia är idag i Engelskan ett ord som används väldigt flitigt. Oavsett medecinsk term eller inte. Dynamit var ett varumärkesregistrerat ord förr[:p]

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

14 Nov 2008, 09:02
Profile ICQ YIM WWW

Racing wrote:

Var blir det mitt problem eller min ensak?
Newsflash,men var har den homosexuelle fått för sig att jag SKALL bry mig?
Ngn e bög...vad har jag med det att skaffa?
Skiter väl jag i lika stor som jag är.
Varför denna mediala täckning till leda?

Håller med till 100%, när fan blev det av allmänt intresse vad andra gör i sovrummet.
Jag har varit sambo med samma tjej i 20 år och har barn tillsammans med henne, vi har inte känt något behov av att gifta oss så varför i hela friden ska jag lägga tid och engagemnag i om andra får eller inte får gifta sig i kyrkan?

14 Nov 2008, 09:28
Profile ICQ WWW

Om gaypar nu absolut vill gifta sig så finns ju den borgliga varianten att ta till. Enda ursäkten för ett absolut krav på kyrkligt bröllop är ju egentligen att de dessutom är troende.

Jag finner personligen ingen mening att lova något inför gud (läs: gud, buddah, mohämmad, shiva, oden, kami, runar etc..)...been there, done it...gick åt helvete ändå[}:)]

(Ja, jag vet vad ni tänker kommentera....men gick med på det ändå, för husfridens skull...[V])

Lever numera i "synd" med en underbar quinna och är hur djäkla lycklig som helst[:D]

14 Nov 2008, 11:23
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:

FenderBender wrote:

Sug på den ni!

Intressant ordval förresten. [:D]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

haha denna kommer att bli en klassiker och det kommer att censureras snart eftersom det inte är freedom of speech här... Bjoel inga personliga angrepp tack :-)

intressant att se att samlingen på Ljudbojen är långt ifrån homogen eftersom det finns så vilda skilda livsyn/åsikter representerade. Det gör det kul i och för sig om man inte blir blir bortcensurerad så fort man startar en debatt...

mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

14 Nov 2008, 11:44
Profile ICQ WWW

Om man får höra "Dra åt helvete...!" så har jag svårt att tänka mig att någon verkligen försöker förpassa sig dit.

Det är lite i samma anda som det diskuteras ordet "homofobi" och dess rätt som terminologi, spelar ingen roll vad det heter - alla här förstår dess innebörd.

Det här inlägget kanske av en del ses som helt ovidkomande i debatten, precis så som jag tycker om en del av de andra inläggen i tråden.

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

14 Nov 2008, 12:25
Profile

Det enda som stör mig med homosexuella är de fjantar som syns i tv/radio/tidningar & främst/enbart är kändisar för att de är homosexuella.

Handen på hjärtat : hur många tycker <i>egentligen"] att Jonas Gardell är rolig ?
Har Eva Dahlgren hasplat ur sig något hörvärt sedan ´87 ?
Är Efwa Attling en lysande konstnär eller var hon som bäst i X-Models?

Jämför med Rob Halford & Freddie Mercury - som är/var lysande sångare, mer eller mindre öppet homosexuella, men inte ser/såg sin sexualitet som primär talang.

Angående partnerskapet tycker jag det är konstigt att det ( vad jag kan förstå - jag kan vara ute & cykla [xx(]) inte juridiskt är 100% jämställt med äktenskap ang. arv, försäkringar etc., f.ö. finns det ju samlevnadsformer som inte är sexuellt baserade & omfattar fler än 2 människor - när kommer flerpartnerskapet ?

Lyckligtvis går solen upp i morgon också oavsett vad vi tycker....

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

14 Nov 2008, 15:35
Profile ICQ YIM WWW

PGW wrote:

Det enda som stör mig med homosexuella är de fjantar som syns i tv/radio/tidningar & främst/enbart är kändisar för att de är homosexuella.

Handen på hjärtat : hur många tycker <i>egentligen"] att Jonas Gardell är rolig ?

Jämför med Rob Halford & Freddie Mercury - som är/var lysande sångare, mer eller mindre öppet homosexuella, men inte ser/såg sin sexualitet som primär talang.

Angående partnerskapet tycker jag det är konstigt att det ( vad jag kan förstå - jag kan vara ute & cykla [xx(]) inte juridiskt är 100% jämställt med äktenskap ang. arv, försäkringar etc., f.ö. finns det ju samlevnadsformer som inte är sexuellt baserade & omfattar fler än 2 människor - när kommer flerpartnerskapet ?

Så sant så sant!

Om det är något som får homofoben i mig att komma ut ur garderoben så är det just medieb...sorry, hbt-personer i media, gärna i kombination med att de gråter ut i kvällspressen med Lazu Apzun hängande på armen.

14 Nov 2008, 16:38
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

PGW wrote:

<font color="blue"><b>Handen på hjärtat : hur många tycker <i>egentligen"] att Jonas Gardell är rolig ?
</b></font id="blue">

Japp Jonas Gardell kan vara väldigt kul emellanåt

Japp, Eva Dahlgren blir bara bättre och bättre

Japp, Efva Attling är en duktigt designer. Snygga smycken IMO. Och jag <i><b>tror</b>"] inte att Madonna har ett Efva-smycke runt halsen för att hon får en massa pengar för det

Och visst, Freddie Mercury var en lysande artist, liksom f.ö George Michael, Robbie Williams, Ray Davies, John Lennon och Brian Wilson[^]

Jag tror fö att varken Jonas Gardell eller Eva/Efva ser sin sexualitet som sin "primära talang"

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Frågan är när Sverige ska få en svart, kvinnlig flata som statsminister? Jag väntar med spänning. Tror Sverige skulle må bra av en sån statsminister[:p]

Min Email:

14 Nov 2008, 18:16
Profile ICQ YIM WWW

Sir Realistic wrote:

Om man får höra "Dra åt helvete...!" så har jag svårt att tänka mig att någon verkligen försöker förpassa sig dit.

Det är lite i samma anda som det diskuteras ordet "homofobi" och dess rätt som terminologi, spelar ingen roll vad det heter - alla här förstår dess innebörd.

Det här inlägget kanske av en del ses som helt ovidkomande i debatten, precis så som jag tycker om en del av de andra inläggen i tråden.

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

Dra åt skogen...Vem är Dra och varför åt han skogen?

Min Email:

14 Nov 2008, 18:19
Profile ICQ YIM WWW

Har aldrig fattat varför man måste gifta sig!
och speciellt inte i kyrkan!!!!!!

Sen vart det så i alla fall.. och f-n va mäktig den
upplevelsen var[:)] det trodde jag aldrig.

Sen det här med bögar/flator.... va fn all kärlek är väl
vacker?? Det är ju bara det här med sexet som är olika!
Och det är ju bara ge f-n o tänka på vad tex bögar gör då?

Man har ju lixom inte med det o göra...?

Men visst! Det är väl någon kromoson som slår ut på något sätt
i hjärnan...det är väl inte så jäkla farligt?

Det verkar som om dom som är rädda för Bögar/flator tror att
det enda dom går o tänker på är Sex och att dom just vill ha oss[:D][:D]

Ibland måste man släppa egot en aning...

Fast ok! Det här med med Gayparader och dylikt blir ju rätt löjeväckande... och tillslut börjar man hata fast man egentligen
inte bryr sig!

Å tack för kaffet[8D]

laros66@gmail.com

14 Nov 2008, 18:58
Profile ICQ WWW

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by MoFo:
Jag må vara Homofob, (kul koppling till nicket)men det är nog den enda fobi jag i så fall skäms minst över. Värre är det med höjder....

--------------------------------------------------------------------------------

Om jag led av homofobi och akrofobi så skulle jag inte skämmas det minsta för det senare... däremot för det förstnämnda. Antagligen såpass mycket att jag skulle söka kognitiv beteendeterapi i smyg för att bota det. Varför skäms du för din akrofobi?
[/quote]

<font color="brown">Hmmmm.....om det är någon som behöver KBT så är det väl dom som inte har fattat vad bagetten skall användas till förutom att pissa med[}:)]
Vad akrofobin beträffar, så var det väl eg. inte så att jag skäms över det faktum att jag i stort sett dör när jag är på höga höjder...[:I]
Vad jag menade var att höga höjder är jobbigare än rumptroll.

Morgan</font id="brown">

14 Nov 2008, 20:15
Profile ICQ WWW

laros wrote:

Debatten blir ju lite känslig, eftersom att det handlar om kyrkan.
En präst som tror att man brinner i helvetet i all evighet om man är homosexuell bör väl inte tvingas gifta bort ett homosexuellt par?

<hr noshade size="1">

14 Nov 2008, 20:16
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

laros wrote:

Debatten blir ju lite känslig, eftersom att det handlar om kyrkan.
En präst som tror att man brinner i helvetet i all evighet om man är homosexuell bör väl inte tvingas gifta bort ett homosexuellt par?

<hr noshade size="1">

En präst som tycker så hör inte hemma i 2008.
Han borde skickas tillbaka till 1950 talet eller liknande.

Min Email:

14 Nov 2008, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Nu tar vi det liiiiiiiiiiiiiiite lugnt här![:D]

Quote:
de gråter ut i kvällspressen med Lazu Apzun hängande på armen.

Alltså.
För det första heter de Lhasa Apso

För det andra...möt Prutt.

Image

7 kilo ren terrorism.
Sprängt 300km/h vallen,gillar å åka hoj...dricker öl...[:D]
Prutt heter hon eftersom hon e på storlek med en vandrande brakskit.
Att hon sen som snart 7 årig terrier tror hon väger 70 å äger oss allihop e en annan femma...[:D]
Hon ÄGER fett...å(helt allvarligt),bor två kamphundar här som grannar.
De BOKSTAVLIGT skakar när de bara ser Prutt.
Hon e nämligen en damp hund.[;)][:D]

hrj743@hotmail.com

14 Nov 2008, 20:29
Profile

Haraldrig wrote:

Jasså?
Det står på ganska många ställen i bibeln att man inte får ha sex med en annan man, eller älska en man "som en kvinna".

Jag tycker att det är helt logiskt att en präst tror det.
Många präster kanske inte tycker så, men tror på det.

Dock är jag ju inget större fan av religion.

<hr noshade size="1">

14 Nov 2008, 20:52
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

Jasså?
Det står på ganska många ställen i bibeln att man inte får ha sex med en annan man, eller älska en man "som en kvinna".

Jag tycker att det är helt logiskt att en präst tror det.
Många präster kanske inte tycker så, men tror på det.

Dock är jag ju inget större fan av religion.

<hr noshade size="1">

Som jag påstått tidigare. Ett universellt förbud mot alla religioner som förnekar individens rätt att leva som den vill är ett måste.

Min Email:

14 Nov 2008, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Som jag påstått tidigare. Ett universellt förbud mot alla religioner som förnekar individens rätt att leva som den vill är ett måste.

Får män gifta sig med varandra i den där shinto budd mojängen du gifte dig i?

14 Nov 2008, 21:04
Profile ICQ WWW

Cadillac wrote:

Quote:

Får män gifta sig med varandra i den där shinto budd mojängen du gifte dig i?

Historiskt sett så har de varit ok med homosexualitet MEN jag är inte säkert på att det är så idag. Då ingår den i religioner som måste förbjudas.

Min Email:

14 Nov 2008, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

Ursäkta men det var nog det mest korkade uttalandet och rasistiska jag hört på länge!

Har du någon gång bekymrat dig att läsa Biblen?????
Detta är INTE en fråga om tyckande eller vad vi som inte är kristna tycker är rätt!!!!!!

Utan INSE att Biblen och vad som står i den för dom som är Kristna är samma sak som Svergie rikes LAG!

Men okej, eller ska vi börja införa lagar som bara gäller vissa, medans andra blir straffade???

Visst låt bögar o flator gifta sig, inga problem, men ge fan i att dom ska gifta sig i kyrkan! och börja inte ens argumentera om varför inte, innan ni läst Biblen!

Vad hände med respekten för dom som har en tro??? eller är det bara bögar o flator som har den respekten????

Skit vad jag är trött på "tyckare" som inte kollat upp vad dom pratar om inna dom öppnar käften!

Häls
Owe Johnson

14 Nov 2008, 21:41
Profile

Amp Healer wrote:

Haraldrig wrote:

Ursäkta men det var nog det mest korkade uttalandet och rasistiska jag hört på länge!

Har du någon gång bekymrat dig att läsa Biblen?????
Detta är INTE en fråga om tyckande eller vad vi som inte är kristna tycker är rätt!!!!!!

Utan INSE att Biblen och vad som står i den för dom som är Kristna är samma sak som Svergie rikes LAG!

Men okej, eller ska vi börja införa lagar som bara gäller vissa, medans andra blir straffade???

Visst låt bögar o flator gifta sig, inga problem, men ge fan i att dom ska gifta sig i kyrkan! och börja inte ens argumentera om varför inte, innan ni läst Biblen!

Vad hände med respekten för dom som har en tro??? eller är det bara bögar o flator som har den respekten????

Skit vad jag är trött på "tyckare" som inte kollat upp vad dom pratar om inna dom öppnar käften!

Häls
Owe Johnson

Tror man på gud så är man nog inte riktigt frisk i hjärnan[:p]

Men nu måste vi återgå till ordförståelse. Vad är rasistiskt med att tycka illa om religioner? RASist---Ras---inte tycka om någon annan pga ras. Kanske teosist är ett bättre ord[;)]

Min Email:

14 Nov 2008, 21:50
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next