View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:02

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Ljudskillnad Superreverb-Bandmaster 
Author Message

Post Ljudskillnad Superreverb-Bandmaster
Efter att min Superreverb har stått i dvala en längre tid tog jag nyligen fram den och repade på den. Jag upplevde då att den har en mycket djupare och "större" basåtergivning än Bandmastern med 2x10 som jag använder mest nu för tiden. Finns det något jag kan göra för att ge min Bandmaster lite mer av Superreverbens egenskaper? Lite efterforskningar visar att en konding i tonstacken är olika på de båda försärkarna, kan det vara idé att byta den till samma värde som Superreverbens? Finns det något annat som verkar vettigare att göra?

05 Nov 2008, 21:20
Profile

Nick Nail wrote:

Efter att min Superreverb har stått i dvala en längre tid tog jag nyligen fram den och repade på den. Jag upplevde då att den har en mycket djupare och "större" basåtergivning än Bandmastern med 2x10 som jag använder mest nu för tiden. Finns det något jag kan göra för att ge min Bandmaster lite mer av Superreverbens egenskaper? Lite efterforskningar visar att en konding i tonstacken är olika på de båda försärkarna, kan det vara idé att byta den till samma värde som Superreverbens? Finns det något annat som verkar vettigare att göra?

Lite av samma förutsättningar för blackface Bandmaster som för Deluxe Amp i den här tråden: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=20866

Blackface Bandmaster och Deluxe Amp är i det mesta samma krets/förstärkardel med skillnaden 6L6 utan likriktarrör i den ena och 6V6 med likriktarrör (5AR4) i den andra. Och naturligtvis generella skillnader i trafon för de olika rörtyperna, förstegsspänningar och så vidare.

Bandmaster saknar reverb, därför har den ett steg 12AX7 mindre i försteget än Super Reverbs vibratokanal själva reverbet oräknat. Super Reverb har också ett betydligt fetare utgångstrafo än Bandmaster (förutom skillnader i högtalare!) Bandmasters utgångstrafo är relativt klent för en 2 x6L6-förstärkare och har mer gemensamt ljudmässigt med Deluxe Amp än med motsvarande Super Reverb. Ger antagligen i sig en ganska stor upplevd ljudskillnad mellan Super reverb och Bandmaster.

05 Nov 2008, 23:17
Profile ICQ WWW

Skillnaden i värde på mellanregisterkondensatorn i tonkontrollkretsen gör STOR skillnad i ljud! Med 0,022 uF istället för 0,047 uF tycker jag att man kanbeskriva ljudskillnaden precis som du skriver; "en mycket djupare och "större" basåtergivning".

Peter har i och för sig rätt i det med utgångstrafon. Jag har provat att byta mellan dessa båda fysiska storlekar på utgångstrafo i en och samma stärkare. Det finns en ljudskillnad, men den är inte så stor som man kanske kunde tro. Ljudskillnaden med de olika utgångstrafona blir större ju mer man drar på och framförallt om man drar på så att stärkaren distar rejält så är det skillnad. Så är i alla fall min erfarenhet efter att ha provat detta både i min Vibrolux Reverb och i min Vibroverb.

Spänningarna har, som jag ser det, ganska stor betydelse på hur "stor" basåtergivningen är. Dessa och vilken typ av likriktare det är har alltså betydelse.

Jag tycker att du först ska prova enbart med att byta kondingen i tonkontrollkretsen.

Jämför också spänningarna på alla ställen i de båda stärkarna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Nov 2008, 11:10
Profile

För att förvilla ytterligare finns det kanske nyttig info i denna tråd: <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=20213</b> Även om den lite handlar om en ljudönskan åt andra hållet...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Nov 2008, 11:13
Profile

Just <i>min"] Bandmaster är lite mer lik en Superreverb eftersom den har likriktarrör, ett 5U4GB.[;)]

Jag har lite dåligt med tid just nu men efter helgen ska jag definitivt kolla upp länkarna ni anger, och så återkommer jag. Kondingen lär jag nog bli tvungen att testa i alla fall...

06 Nov 2008, 21:59
Profile

Nick Nail wrote:

Tack så hemskt mycket för svaren!

Just <i>min"] Bandmaster är lite mer lik en Superreverb eftersom <font color="red">den har likriktarrör, ett 5U4GB</font id="red">.[;)]

Jag har lite dåligt med tid just nu men efter helgen ska jag definitivt kolla upp länkarna ni anger, och så återkommer jag. Kondingen lär jag nog bli tvungen att testa i alla fall...

Aha, Silverface Bandmaster Reverb kanske[?] Du skrev ju faktiskt inte vilken Bandmaster det handlade om direkt, jag antog att det handlade om blackface och ca 68 till 69 silverface Bandmaster, alla har beteckningen AB768. För du skrev ju bara "Bandmaster" och modellen med orginalmonterat 5U4GB heter Bandmaster Reverb, modellen utan reverb som saknar likriktarrör heter rätt och slätt Bandmaster (Amp). Det är två ganska olika förstärkare, precis som Fender "Super" (Amp) som är en 2x10" combo utan reverb till och med 1963, och Super Reverb, en 4x10" reverbförstärkare från 1964 och frammåt

Bandmaster Reverb är förutom utgångstrafot och högtalarna i stort sett samma chassie som Super Reverb. Finns det skillnader i tillverkningsår mellan din Super Reverb och din Bandmaster (Reverb?)[?]

07 Nov 2008, 00:36
Profile ICQ WWW

Är det bara jag som ser skillnade i att det är två högtalare och det är fyra högtalare?
Det gör ju stor skillnad i förhållade till bas o fyllighet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 Nov 2008, 02:04
Profile

Är det bara jag som ser skillnade i att det är två högtalare och det är fyra högtalare?
Det gör ju stor skillnad i förhållade till bas o fyllighet.
Så rätt, så rätt!

Jag förutsatte nog att Nick Nail redan tänkte på detta.

För visst är det så att, i alla fall om man jämför samma typ av högtalarelement, så är det STOR skillnad i ljud mellan två eller fyra!

Woodstock wrote:

Aha, Silverface Bandmaster Reverb kanske...
Om jag minns rätt är det en specialare. Det är en blackface med bytt nättrafo och kompletterad med rörhållare för likriktarrör. Jag har sett denna stärkare och vill minnas att det är så.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Nov 2008, 09:33
Profile

Naturligtvis har jag tänkt på skillnaden i antal högtalare. Jag menar inte att jag vill uppnå EXAKT samma ljud i Bandmastern som i Superreverben, bara något åt det hållet. Dessutom är det olika fabrikat på högtalarna.

Det är precis som Sven-Johan skriver. Bandmastern är en special helt enligt hans beskrivning, plus att utgångstrafon är bytt.

Superreverben är en -76 silverface och Bandmastern en -67 blackface, men jag tänker som sagt inte bygga om Bandmastern till Superreverb.

07 Nov 2008, 13:40
Profile

Japp, nu sitter kondingen där! Jag har bara provspelat den hemma i lägenheten ännu, men det blev helt klart mer bas. Samtidigt upplever jag att lite av klarheten i ljudet försvann, det gick liksom litegrann från "blackface" mot mera "brunt". Kanske fick jag mer mellanregister på köpet? Den ska testas i full skala på repan på söndag.

21 Nov 2008, 19:37
Profile

Japp, nu sitter kondingen där! Jag har bara provspelat den hemma i lägenheten ännu, men det blev helt klart mer bas. Samtidigt upplever jag att lite av klarheten i ljudet försvann, det gick liksom litegrann från "blackface" mot mera "brunt". Kanske fick jag mer mellanregister på köpet? Den ska testas i full skala på repan på söndag.

Lite uppdatering av högtalarna och du kanske får tillbaka en del av diskanten...[:)]

BTW: Vi är i Klippan kl 18 imorgon lördag [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">

21 Nov 2008, 20:32
Profile

Du menar att Celestion (dina favoriter) skulle ge mer diskant än Jensen (mina favoriter)? Jag upplever det tvärt om! Skumt va?

BTW: Det har dykt upp en sak som jag måste fixa idag, så vi får ses någon annan gång. Synd, för det hade varit kul...

22 Nov 2008, 15:18
Profile

Du menar att Celestion (dina favoriter) skulle ge mer diskant än Jensen (mina favoriter)? Jag upplever det tvärt om! Skumt va?

BTW: Det har dykt upp en sak som jag måste fixa idag, så vi får ses någon annan gång. Synd, för det hade varit kul...
Njae...kan inte påstå att just celestion är en favorit eller så...de dess karaktär bara ha råkat passa in i mina stärkare..[^]

Men jag har testat din stärkare och jag upplevde den hyffsat tystlåten jämfört med min Hot Rod och jag tyckte att dina högtalare var lite tröttkörda...gammalt/vintage är inte alltid det bästa [:)]

Okej...synd att du inte kunde komma ikväll...kommer fler tillfällen [8D]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">

22 Nov 2008, 15:44
Profile

Men jag har testat din stärkare och jag upplevde den hyffsat tystlåten jämfört med min Hot Rod och jag tyckte att dina högtalare var lite tröttkörda...gammalt/vintage är inte alltid det bästa
Den här stärken <i>är"] tystlåten, det är liksom poängen. Likriktarröret tar ner effekten litegrann vilket passar mig fint. Du har ju hört mina bandkamrater beklaga sig när jag körde på Prosonic´en[:D]

Jag tror däremot inte att högtalarna är speciellt gamla. Jag har köpt dem begagnade av Sven-Johan, men de är inte vintage.

Vi får ses en annan gång.

23 Nov 2008, 17:25
Profile

Sådärja! Nu är stärkaren provtryckt ordentligt med den nya, mindre kondensatorn. Det blev ett [}:)] däng i basen, en klar förbättring! Tack allihop för hjälpen och för alla fina tips.

24 Nov 2008, 19:26
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]