|
 |
 |
Bias marshall jmp 1987 50w
| Author |
Message |
|
Tubis
|
Kände att jag verkligen behöver slå en spik i kistan på att min trafomätningsteknik skulle vara dålig eller osäkrare på något sätt. Saxat från Aikens och ord som "extremely accurate" och "because a slip of the probe won't short anything out due to the high resistance of the voltage measurement" bör noteras.
<i>The plate current can also be measured by first measuring the resistance across each side of the output transformer primary (it will usually be different on each side) with the power off. Make a note of the resistance on each side, and then, with the amplifier on, measure the DC voltage drop across each side of the output transformer. Divide this number by the previously measured resistance, and you end up with the plate current for the tubes on that side. Again, if there is more than one tube on each side, you must divide the total current by the number of tubes. This method is extremely accurate, and much safer than the shunt current measurement method, because a slip of the probe won't short anything out due to the high resistance of the voltage measurement setting on the meter compared to the very low resistance of the current measurement setting. You can also make a safer measurement by clipping the negative side of the voltmeter on ground, and measuring the center-tap voltage of the output transformer and the voltage at the plate of each output tube. Subtract the plate voltage from the center-tap voltage and you have the voltage drop across each side, and can then use this to calculate the current in each tube, again dividing by the number of tubes on each side."]
Och ja, besserwisser messersmith[:D]
|
| 04 Nov 2008, 10:11 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: ...Åsså lärde man sig ett nytt svenskt ord. Bromsgaller. In med det i ordlistan.
Om du menar min lista ( <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=14718</b> ) så har det (Supressor grid = Bromsgaller) funnits där länge (typ hela tiden)... [;)] Vad det sedan är och hur en pentod respektive en stråltetrod fungerar, finns på flera olika websidor. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 04 Nov 2008, 10:42 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tubis wrote: En sak till, om det är shuntmetoden...
...Här mäts strömmen direkt och då felar garanterat mätaren om den inte är jädrigt bra.
Bara så att ni vet: Personligen använder jag i princip enbart den s.k. shuntmetoden. Många, många gånger har jag jämfört de värden jag då får med att dividera spänningsfallet över utgångstransformatorns primärsida med likspänningsresistansen i densamma. Inte skiljer det någor nämnvärt... Men, jag har väl ett tillräckligt bra mätinstrument... [;)] Även med mitt "resemätinstrument" som jag köpt på K'Rauta blir det okej värden. Bara så att ni vet... [;)] Sustain wrote: ...Det man egentligen vill veta är ju Anodströmmen...
Tycker jag åxå! [;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 04 Nov 2008, 10:50 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tubis wrote: Izzy wrote: Berätta mer [:p] Mäter du alltså på OT:n? Mellan en av primärerna och..? Eller mellan mitten och...? Vilket spänningsdrop är det ijänkligen du mäter? Och hur blir det sedan mA? /Gunnar
Okej. mellan centertappen och ena anodtappen är det en resistans. Mät. Starta stärkaren. Mät Spänning över samma. Spänningen/resistansen=Strömmen. Alltså biasströmmen för det röret/rören. Ser ingen anledning att mäta separat för varje rör om man ändå bara har en biaspot till alla rör på bägge sidor. Har man dessutom installerat matchade rör får man ju hoppas att det stämmer. Me hajja. Fräckt. Ohms lag é bra grejer. Deja vú fysiklektion i årskurs 8 anno 1975... [:0][:o)] Måste man ta ut slutröret innan resistansmätningen? /Gunnar
|
| 04 Nov 2008, 11:55 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Sven-Johan wrote: Izzy wrote: ...Åsså lärde man sig ett nytt svenskt ord. Bromsgaller. In med det i ordlistan.
Om du menar min lista ( <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=14718</b> ) så har det (Supressor grid = Bromsgaller) funnits där länge (typ hela tiden)... [;)] Vad det sedan är och hur en pentod respektive en stråltetrod fungerar, finns på flera olika websidor. Sven-Johan Rörförstärkartekniker Jag menade egentligen min egen ordlista, den som finns lagrad någonstans innanför tinnitusöronen. Men nu när jag hittar till din förträffliga ordlista på nätet behöver jag ju inte belasta min egen snålt tilltagna hårddisk... Tack för länken! /Gunnar
|
| 04 Nov 2008, 11:59 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: Me hajja. Fräckt. Ohms lag é bra grejer. Deja vú fysiklektion i årskurs 8 anno 1975... [:0][:o)]...
[:D][:D][:D] Jo, Ohms lag och effektlagen är MYCKET, MYCKET användbara hela tiden när man håller på med/i stärkarteknik... Quote: ...Måste man ta ut slutröret innan resistansmätningen?... Nej, i hela rör har anoderna ingen fysisk anslutning till något annat. Men, stärkaren måste vara avstängd och man måste se till så att glättningskondensatorerna är <u>helt</u> urladdade. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 04 Nov 2008, 12:36 |
|
 |
|
The_marquee_moon
Joined: 11 Jan 2008, 00:47 Posts: 406 Location: Strangeness
|
Betyder denna diskussion att vi fått ett nytt biasjusteringsparadigm på Bojen? Nu skulle jag velat ha en röstningsfunktion...
P.
|
| 06 Nov 2008, 08:34 |
|
|