View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 18:01

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Konstlast som attenuator 
Author Message

Post Konstlast som attenuator
Plockade ihop en liten konstlast av effektmotstånd för att kunna bränna in grejor på rejäl patte utan att avrätta familjemedlemmar och husdjur... Denna konstlast visade sig funka rätt schysst även som low-budget-HotPlate [^]

Min konstlast är på 8 ohm. Kopplade den parallellt med en 8 ohms-låda och fick ned volymen ett rejält snäpp. Ja, typ halvering av effekten då. Naturligtvis. Bra billig grej. Testa!

Visst suger den aningens ton, men man kan nog kompensera för detta med tonkontrollerna. Och även en HotPlate käkar lite ton redan vid --4dB tycker jag (ungefär den dämpning jag får tror jag). Min konstlast kostade dock 120 kr istället för flera tusen...

Några funderingar uppstod dock:

1) Finns det några risker med detta i den meningen att man sliter mer på förstärkaren med resistiv last än om man har högtalare anslutna? Om man har både högtalare och konstlasten?

2) Det blir ju varmt. Så in i h-e. Efter att maxat stärkaren en stund kan man inte ta i motstånden. Klarar trådlindade effektmotstånd denna höga temperatur så länge effekttåligheten är tillräcklig? Jag har monterat effektmotstånden på ett aluminiumbleck för att få lite mer värmespridning och kylning. Kanske krävs ytterligare åtgärder?

Min konstlast består av åtta 20w effektmotstånd. Det borde ge en effekttåligthet på 160w, eller hur? Har parallellkopplat fyra motstånd och sedan seriekopplat dem med nästa kvartett.

/Gunnar

31 Oct 2008, 14:53
Profile

Kollade just i Tube amp talk for the guitarist and tech av Gerald Weber och där kör han slaktat högtalarelemnt i form av talspolen limad på magneten. Detta borde ge mindre tonätning än resistorer.
Slaktar man några stycken gamla skithögtalare av vad som helst borde man med hjälp av att koppla både parallellt och i serie med högtalaren kunna krympa effekten hur mycket som helst.

Inget svar på frågan men...

31 Oct 2008, 15:46
Profile

Vad jag kan förstås skadar det knappast något (så länge motstånden håller).

En högtalarens faktiska impedans (växelströmsmässiga motstånd) varierar ganska mycket beroende på frekvensen. Kolla på den nedre av kurvorna i detta diagram (som är för en 8 ohms Jensen C12K) så ser du att vid 300 - 400 Hz är impedansen ca 8 ohm, vid 1000 Hz är den ca 15 ohm och vid 4000 Hz är den ca 20 ohm. Vid resonansfrekvensen, i detta fall 104 Hz, är impedansen väldigt hög, på sådär 180 ohm!

Image

Med dina motstånd blir det 8 ohm oberoende av frekvensen.

Av detta kan man nog dra en del slutsatser... [;)]

När man säger att en högtalare är på t.ex. 8 ohm så är det vad man kallar den "nominella impedansen". Man har bestämt sig för en viss frekvens och anger impedansen vid den frekvensen som nominell impedans. Om jag fattat rätt brukar det vara vid mellan sådär 200 - 1000 Hz eller så för högtalare i våra sammanhang.

Jag misstänker, förresten, att kurvan ovan visar summan av reaktansen och resistansen som alltså blir impedansen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reaktans

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

31 Oct 2008, 16:16
Profile

Värmen kan bli ett problem. I databladet till motstånden brukar det specificeras att de tål en viss effekt upp till en viss temperatur.

Även om motstånden tål värmen är det inte säkert att saker och ting runtomkring gör det. Jag har varit med om att isoleringen till kablarna smälte när jag använde en L-Pad. Värmen leds ju också via kablarna till annan utrustning.

Det är kanske säkrast att köra en fläkt också. En finurlig lösning är att göra som i Marshall Powerbreak och driva fläkten med själva högtalarsignalen.

Erik Runeson

31 Oct 2008, 16:18
Profile

Aiken har en artikel om attenuator parallellt med högtalare:
http://www.aikenamps.com/ParallelLoads.html

Erik Runeson

31 Oct 2008, 16:21
Profile

Intressant i sammanhanget, i alla fall som jag tolkat det, kan vara att veta vilka frekvenser en gitarr ger.

För en en normalstämd (A3 = 440 Hz), sexsträngad, så kallad spansk gitarr gäller:

E6 = 82,4 HZ
A = 110 Hz
D = 146 Hz
G = 196 Hz
H/B = 247 Hz
E1 = 330 Hz

Sedan sträcker sig övertonerna långt mycket högre...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

PS: Om man, som t.ex. jag, stämmer ner gitarren ett halv tonsteg är sjätte strängen Ess/Diss 77,8 Hz. Stämmer man ner ett helt tonsteg, är sjätte strängen D 73,4 Hz.

31 Oct 2008, 16:27
Profile

Tubis wrote:

Kollade just i Tube amp talk for the guitarist and tech av Gerald Weber och där kör han slaktat högtalarelemnt i form av talspolen limad på magneten. Detta borde ge mindre tonätning än resistorer.
Slaktar man några stycken gamla skithögtalare av vad som helst borde man med hjälp av att koppla både parallellt och i serie med högtalaren kunna krympa effekten hur mycket som helst.

Inget svar på frågan men...

Nu ska vi se om jag fattat rätt...
Om man till exempel tar 3st 8ohms element, rensar dom på kon och plockar loss magneten från korgen, alternativt skär ned korgen, limmar talspolen med t ex epoxi så den inte kan röra sig och monterar i valfri låda. Sedan kopplar 2 av elementen paralellt med varann och sedan i serie med högtalaren i stärkarn samt lägger den tredje rensade paralellt med den riktiga högtalaren, då borde man i princip ha minskat ljudtrycket till en fjärdedel...
Men om man nu hårddrar det hela. Vad är skillnaden mellan ett trådlimmat motstånd och en högtalarspole? Frågan kanske verkar dum men för mig ser det ut som ungefär samma sak.

31 Oct 2008, 16:47
Profile ICQ WWW

Men om man nu hårddrar det hela. Vad är skillnaden mellan ett trådlimmat motstånd och en högtalarspole? Frågan kanske verkar dum men för mig ser det ut som ungefär samma sak.

Antal varv kontra trådtjocklek plus magneten tror jag gör en del.
En diskant på 8ohm är nog inte samma som en bas på 8ohm och ett trådlindat motstånd på 8ohm. Jag vet inget om det här men bara tankar.

31 Oct 2008, 16:55
Profile

Har inte talspolens rörelse fram och tillbaks nånting med saken att göra oxå? Jag kan ju inga teorier, men eftersom en högtalares impedans varierar med frekvensen så borde det vara så. Dvs om man limmar talspolen helt fast så kommer man förmodligen inte att ha 8ohms impedans längre.

31 Oct 2008, 17:20
Profile ICQ WWW

men eftersom en högtalares impedans varierar med frekvensen så borde det vara så.

Att man kallar det för impedans är just för att resistansen varierar med frekvensen. Impedansen varierar inte utan resistansen.[;)]

31 Oct 2008, 18:11
Profile

Tubis wrote:

Chopper wrote:

men eftersom en högtalares impedans varierar med frekvensen så borde det vara så.

Att man kallar det för impedans är just för att resistansen varierar med frekvensen. Impedansen varierar inte utan resistansen.[;)]

Resistansen är frekvensoberoende.
Det som gör att impedansen är frekvensberoennde är som sagt de reaktiva komponenterna som består av induktans och/eller capacitans.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

31 Oct 2008, 18:28
Profile ICQ WWW

Weber Mass är ungefär det ni snackar om - en högtalare utan kon i en låda. Tror dock inte att den är limmad, för efter vad jag hört surrar det lite om dem (har dock inte provat någon Mass själv).

Däremot behövs det någon form av rheostat eller liknande för att få till gradvis volymreducering. Vet inte exakt hur detta kopplas, men det borde ju innebära att lasten till ganska stor blir rent resistativ, åtminstone i vissa nivåer av volymreduktion.

http://www.tedweber.com/atten.htm

Erik Runeson

31 Oct 2008, 18:29
Profile

Det som gör att impedansen är frekvensberoennde är som sagt de reaktiva komponenterna som består av induktans och/eller capacitans.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">
Du tror inte magnetfältet som spolen ligger i påverkar lite?

31 Oct 2008, 18:36
Profile

Tubis wrote:

DNS wrote:

Du tror inte magnetfältet som spolen ligger i påverkar lite?

???Va???

Du skrev att resistansen ändrar sig med frekvensen, det gör den inte.[:(!]

Induktansen däremot är beroende av magnetfältet. Därav som chopper gissat är impedansen beroende av spolens rörelse.

Jag funderade på detdär innan jag skaffade mig DNS som kräks upp i tid.

Man tager ett ventilerat element (Hål i magneten) förstärker bef dustcap med epoxi eller nåt, ev. byter till aluminium (och förstärker) eller byter mot nåt annat..styvt.
Man fäster en lätt stång (Gäng hona hane) genom cappen man valt.
Sen tager man ett par fjädrar med lagomt k-värde till varje ände av stången och ansluter respektive andra änden till högtalarchassiet på fifiigast sätt.
Sen har man en tyst impedansgenerator som man kan byta k i.

Gamla fjädrar torde låta bättre till blues.[;)]

Jag antar att det är så di dyre fungerar så jag känner inga uppfinnarvibbar.

31 Oct 2008, 19:32
Profile ICQ WWW

???Va???

Utryckte mig nog lite fel men impedansen ändrar sig ju inte den är samma hela tiden. Att man inte kallar det för resistans är ju för att den är beroende av flera parametrar när det gäller växelspänning.
Att den är olika vid olika frekvenser är ju klart men den ändrar sig inte, den finns ju där hela tiden. Dvs om du matar in vitt vitt brus så får du vad som sker.

31 Oct 2008, 20:35
Profile

Induktansen däremot är beroende av magnetfältet. Därav som chopper gissat är impedansen beroende av spolens rörelse.

Okej så om jag gör en mätning på en talspole löst och en på en magnet så säter du din högra tumme på att det inte blir någon skillnad?
Eller att det blir större skillnad med en hel högtalare?

31 Oct 2008, 20:37
Profile

Tubis wrote:

DNS wrote:

???Va???

Utryckte mig nog lite fel men impedansen ändrar sig ju inte den är samma hela tiden. Att man inte kallar det för resistans är ju för att den är beroende av flera parametrar när det gäller växelspänning.
Att den är olika vid olika frekvenser är ju klart men den ändrar sig inte, den finns ju där hela tiden. Dvs om du matar in vitt vitt brus så får du vad som sker.

Jag vet inte vad du pratar om..
Resistansen finns och är konstant.
Dvs resistansen i en krets med växelström är konstant.
Om någon säger "impedansen ändrar sig" så måste man väl förutse att man menar just frekvensberoendet?
Chopper skrev ju förresten det uttryckligen?

Dom komponenter som impedansen består av av är just resistans, induktans, kapacitans, varav dom två senare har en gemensam parameter i just frekvensen. Resistansen är oberoende av frekvensen, har jag sagt det, ja det har jag.

När jag hamnar i sånhärna polemik är det inte sällan pga att jag själv läst eller fattat fel, men fram till dess att jag fattat det (om det behövs) kör jag på..[}:)]
Men aldrig några 'hard feelings'![:I]

Jag gör det dessutom helst för att stackars satar som ramlar in här ska slippa bli felinformerade.

Duktigt va?

31 Oct 2008, 21:01
Profile ICQ WWW

Det här lägger jag ned för jag får inte fram vad jag vill säga på ett sätt som uppfattas som jag tänker.[^]

31 Oct 2008, 21:06
Profile

Tubis wrote:

DNS wrote:

Okej så om jag gör en mätning på en talspole löst och en på en magnet så säter du din högra tumme på att det inte blir någon skillnad?
Eller att det blir större skillnad med en hel högtalare?

Om du mäter resistans blir det ingen skillnad, fast då får det inte finnas några rörelser mellan magneten och spolen (Lenz lag du vet)
Skillnad med hel högtalare?[?]
Vad mäter du?[?]
Beskriv hur och vad du mäter så ska jag tala om vad som händer.[^]

31 Oct 2008, 21:10
Profile ICQ WWW

Om du mäter resistans blir det ingen skillnad, fast då får det inte finnas några rörelser mellan magneten och spolen (Lenz lag du vet)
Vad mäter du?[?]

Spectrumanalys med vit brus in.

Lös talspole

Talspole limmad på magneten

Hel högtalare

31 Oct 2008, 21:13
Profile

Tubis wrote:

Det här lägger jag ned för jag får inte fram vad jag vill säga på ett sätt som uppfattas som jag tänker.[^]

Nä så kan det vara, det du skriver blir galet iallafall..[:I]
Skulle vara kul att titta in i dina tankar[;)].

31 Oct 2008, 21:18
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Nä så kan det vara, det du skriver blir galet iallafall..[:I]
Skulle vara kul att titta in i dina tankar[;)].

Då skulle du få mardrömmar.
Jo jag ser att jag skrivit lite galet när det gäller resistansen. Jag menade inte så som det verkar men orkar inte reda ut det så jag väljer att lägga ner det istället[B)]

31 Oct 2008, 21:20
Profile

Tubis wrote:

DNS wrote:

Vad mäter du?[?]

Spectrumanalys med vit brus in.

Lös talspole

Talspole limmad på magneten

Hel högtalare

Det blir skillnad!!
induktansen ökar om du påför ett magnetfält.
Störst blir den i ihoplimmat skick.
Jämför storleken på luftlindade induktanser och drosslar tex.
Sätter du ett helt elementet i en låda beror induktansen på lådvolym , sluten/öppen och massa annat. Alltså 'luftmotståndet' som spolen känner.

Alltså ett sätt att bli av med den ökade induktansen pga det påförda magnetfältet är att låra spolen accelerera genom detsamma. Varje möjlighet att minska dess rörlighet ökar därmed induktansen.

Att högtalartillverkare ibland anger olika effekttålighet i sluten resp öppen låda har med detta att göra.

31 Oct 2008, 21:42
Profile ICQ WWW

Okej, men för att få det så likt högtalaren som möjligt gäller lös talspole eller limmad på magnet?

Edit: Om man skippar din fjäderupphängning då.

31 Oct 2008, 21:45
Profile

Spektrumanalys med vitt brus förresten..

Jag utgår från en impedansmätning (spänning/ström/fasvinkel) med tongeneratordriven förstärkare mellan relevanta frekvenser?

Fast med gitarr är ju dom transienta egenskaperna i bottningsläge mest intressanta så dom här labuppställningarna är ju mest ellära..

31 Oct 2008, 21:53
Profile ICQ WWW

Jag utgår från en impedansmätning (spänning/ström/fasvinkel) med tongeneratordriven förstärkare mellan relevanta frekvenser?

Fast med gitarr är ju dom transienta egenskaperna i bottningsläge mest intressanta så dom här labuppställningarna är ju mest ellära..

Nu förstår jag inte riktigt?
Matar jag på med vitt brus och mäter spectrumet får jag väll vad det blir?
Dvs vitt brus in i stärkaren och spectrumanalysatorn över talspolen i dess olika konstalationer.

31 Oct 2008, 21:58
Profile

Tubis wrote:

Okej, men för att få det så likt högtalaren som möjligt gäller lös talspole eller limmad på magnet?

Edit: Om man skippar din fjäderupphängning då.

Vet faktiskt inte..
Har totalt tappat känslan för hur stor en Henry är.[:I]

Men jag skulle kunna tänka mig att ett element i en låda befinner sig nästan mitt imellan limmad magnet och lös spole vilka båda är ganska kass..
Limmad magnet är nog bäst av pest eller kolera men att det inte finns på marknaden skulle kunna vara ett tecken på begränsningar. Eller att komponentpriset skiljer så lite till fjädervariant att det är lika bra att ta steget fullt ut.

Har du nåt att slakta så testa och återkom.
Försåvitt inte någon avråder direkt.

31 Oct 2008, 22:10
Profile ICQ WWW

Har du nåt att slakta så testa och återkom.
Försåvitt inte någon avråder direkt.

Har faan inget att slakta, slängde en hel bunt med bilhögtalare för ett tag sedan[B)]

31 Oct 2008, 22:20
Profile

Tubis wrote:

DNS wrote:

Nu förstår jag inte riktigt?
Matar jag på med vitt brus och mäter spectrumet får jag väll vad det blir?
Dvs vitt brus in i stärkaren och spectrumanalysatorn över talspolen i dess olika konstalationer.

Ok, det är ju samma sak fast snabbare..ungefär. När jag labbade senast var det fränt med occilloskop typ.[;)]
Spectrumanalys har jag nog gjort med nån gas på KTH men det har jag förträngt. Men jag fattar.

31 Oct 2008, 22:20
Profile ICQ WWW

Oj. I vanlig ordning har jag läst illa eller inte alls.
Du nämner ju limmad i din första post, så då finns det ju recensioner att tillgå?
Weber Mass finns ju oxå i tråden före mitt fjäderfä..

Faen, va bekvämt det är att prata egentligen.. det har sina begränsningar att 'brevväxla'..

31 Oct 2008, 23:16
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next