View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 18:59

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Bias marshall jmp 1987 50w 
Author Message

Är det bara jag som mäter över trafon när bias skall justeras?

29 Oct 2008, 20:37
Profile

Frågan kvarstår, vad är det för 6V6:or?

29 Oct 2008, 22:00
Profile ICQ WWW

Frågan kvarstår, vad är det för 6V6:or?

HA,Ha det vet jag,,,EH [:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

29 Oct 2008, 22:28
Profile

Är det bara jag som mäter över trafon när bias skall justeras?

skulle tro att du är den enda[:)]..

själv kör jag med 1 ohm katode varianten

o finjusterar med ocilloscopet.... när detta är önskvärt (finns ingen anledninga att pressa ett rör om det ändå inte ger mer effekt)= do not overbias your tubes........

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

29 Oct 2008, 22:35
Profile WWW

Måste vara jobbig att löda in motstånd i varje stärkare när det bara är att mäta trafon, förstår inte meningen....

29 Oct 2008, 22:45
Profile

Nu är den repad...Jag trodde att jag skulle kunna få ner nivån tillräckligt med dessa rör men den är tyvärr alldeles för högljudd, den låter ju bäst när den går på ca 3/4 volym. så Jag står på ruta ett, kan inte säga så mycket om ljud skillnaden/karaktären mellan el34 och 6v6 då jag var tvungen att gå ner markant i volymen och dista lite genom en DOD250, själva marshall disten/tonen var då ett minne blott[:(]Jag får sova på saken och fundera på vad jag ska göra här näst, jag tycker ju att förstärkaren låter kanon när den får gå som den ska!
Jag tackar er alla som hjälpt mej med denna operation STORT TACK!
Mvh Janne

29 Oct 2008, 22:49
Profile

Det är sovtek 6v6 , jo Owe jag fick inte tag på EH, Får ifs sådana nästa vecka men det känns som att jag inte får toppen dit jag vill[:(], MEN hur gör alla som kör med marshall toppar utan master? MÅSTE jag köra med pedal dist/Od och fisa på volym kontrollen? då är ju vitsen helt borta tycker jag.

En något misströstande Janne

30 Oct 2008, 15:05
Profile

Det är sovtek 6v6 , jo Owe jag fick inte tag på EH, Får ifs sådana nästa vecka men det känns som att jag inte får toppen dit jag vill[:(], MEN hur gör alla som kör med marshall toppar utan master? MÅSTE jag köra med pedal dist/Od och fisa på volym kontrollen? då är ju vitsen helt borta tycker jag.

En något misströstande Janne

Kolla i några trådar som varit upp nyligen. Frågan tycks ständigt aktuell på alla forum där det finns folk som gillar 50-100w-stärkare.
Det finns ingen superbra lösning, men några rätt bra, gärna i kombination. Ett antal lösningar förefaller ha klart färre anhängare.
/Gunnar

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=20479
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=20618

30 Oct 2008, 16:54
Profile

Izzy wrote:

Sustain wrote:
Om pin 1 och 8 på rörsocklarna är ihoplödda som de brukar vara, så separera dem och löd in mätmotstånden mellan dem. Pin 1 ska vara kopplad till jord!

Undrar över detta. Vad blir skillnaden om man löder ihop 1+8 och sedan sätter 1-ohmaren mot jord, itället för mellan 1 och 8? Får man en mer korrekt mätning när man kör EL34?

Med 6L6/6V6/Kt66 spelar det rimligen ingen roll eftersom pinne 1 inte används. Här är dras ju den del i röret (vad den nu heter...) till pinne 8, inne i röret.

/Gunnar

Enligt min uppfattning har det ingen betydelse. Bromsgallret i EL34 är ju normalt kopplat till jord, vilket det fortfarande är med min metod, utom när det kopplas till en negativ spänning som i vissa Traynor's t.ex.
Om nu bromsgallret mot förmodan drar någon mA i ström, så är det bara en fördel att den strömmen inte är med i mätningen. Det är nog "illa" att Skärmgallerströmmen ingår när man mäter Katodströmmen. (Det man egentligen vill veta är ju Anodströmmen.)
Men i praktiken är det inte så petimetrigt tycker jag, och den ingående Skärmgallerströmmen ger en liten extra säkerhetsbuffert, liksom.
I fallet 6V6 och 6L6 är den väldigt liten, men i EL34:or är den flera mA, kan vara uppåt 10mA vilket ju kan vara idé att ta med i beräkningarna.
Om det som ofta sitter ett skärmgallermotsånd på 1k, så är det ju enkelt att kolla skärmgallerströmmen genom att jämföra spänningen före och efter det motståndet. Värdet i V motsvarar strömmen i mA.

/Sixten

Det är nog tack vare sådana här rediga inlägg som man har så svårt att sluta häcka på Bojen. Tack! [^]
Åsså lärde man sig ett nytt svenskt ord. Bromsgaller. In med det i ordlistan.
/Gunnar

30 Oct 2008, 16:57
Profile

zven wrote:

Måste vara jobbig att löda in motstånd i varje stärkare när det bara är att mäta trafon, förstår inte meningen....
det är därför jag köpte mig en sån här enkel grunka...hade nog kunnat tillverkat det själv men detta är smidigt o prisvärt om man som jag servar/reparerar/moddar ca 2-3 stärkare i veckanImage

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

30 Oct 2008, 21:11
Profile WWW

det är därför jag köpte mig en sån här enkel grunka...hade nog kunnat tillverkat det själv men detta är smidigt o prisvärt om man som jag servar/reparerar/moddar ca 2-3 stärkare i veckanImage

Image Image

Ursäkta tjatet men varför inte bara mäta spänningsdroppet över primären, där har man ju strömmen? Har aldrig gjort på något annat sätt och det funkar prima.

30 Oct 2008, 21:18
Profile

Ursäkta tjatet men varför inte bara mäta spänningsdroppet över primären, där har man ju strömmen? Har aldrig gjort på något annat sätt och det funkar prima.

Jag mäter ofta över primären, men det kan vara bra att ha koll över alla rören separat med motståndet, för att se om något av dem drar snett.

/Pelle
Image<font size="1">www.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues
</font id="size1">

30 Oct 2008, 21:50
Profile YIM WWW

men det kan vara bra att ha koll över alla rören separat med motståndet, för att se om något av dem drar snett.

Då brummar det[;)]

30 Oct 2008, 21:56
Profile

Kronblom72 wrote:

Det är sovtek 6v6...

Jag trodde det bara var JJ 6v6or som klarade så höga spänningar?! Om ens dom... har jag missat något?

/Stefan

30 Oct 2008, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

zven wrote:

Image Image

Berätta mer [:p] Mäter du alltså på OT:n? Mellan en av primärerna och..? Eller mellan mitten och...? Vilket spänningsdrop är det ijänkligen du mäter? Och hur blir det sedan mA?
/Gunnar

31 Oct 2008, 01:51
Profile

Berätta mer [:p] Mäter du alltså på OT:n? Mellan en av primärerna och..? Eller mellan mitten och...? Vilket spänningsdrop är det ijänkligen du mäter? Och hur blir det sedan mA?
/Gunnar

Okej. mellan centertappen och ena anodtappen är det en resistans. Mät.
Starta stärkaren. Mät Spänning över samma. Spänningen/resistansen=Strömmen. Alltså biasströmmen för det röret/rören.
Ser ingen anledning att mäta separat för varje rör om man ändå bara har en biaspot till alla rör på bägge sidor. Har man dessutom installerat matchade rör får man ju hoppas att det stämmer.

31 Oct 2008, 08:54
Profile

Tubis wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Okej. mellan centertappen och ena anodtappen är det en resistans. Mät.
Starta stärkaren. Mät Spänning över samma. Spänningen/resistansen=Strömmen. Alltså biasströmmen för det röret/rören.
Ser ingen anledning att mäta separat för varje rör om man ändå bara har en biaspot till alla rör på bägge sidor. Har man dessutom installerat matchade rör får man ju hoppas att det stämmer.

Du menar nog <i>spänningsfallet"] över resistansen. Kan också vara värt att nämna att man måste räkna med olika likspänningsresistans för de olika primärhalvorna.

31 Oct 2008, 10:33
Profile ICQ WWW

Du menar nog <i>spänningsfallet"] över resistansen. Kan också vara värt att nämna att man måste räkna med olika likspänningsresistans för de olika primärhalvorna.
Jo men man mäter spänningspotentialen mellan de två punkterna. Finns ingen spänningsfallsmätare vad jag vet[:D]

Sen ska man ju mäta på samma hela tiden så att resistansen skiljer något på den andra spelar ju ingen roll så länge man mäter på samma.

31 Oct 2008, 10:48
Profile

vill <font size="3">inte</font id="size3"> rekomendera att mäta över utgångstransfon... dels för att om du slinter vilket vem som helst kan göra ... så finns det risk för att du kortsluter = rörhaveri eller liknade..... kan hända

sen för inte glömma risken att få 400-800 volt i sig i onödan

till en sak till

har man en mindre bra multimeter (alla har inte en fluke) så finns det en stor risk att du inte får rätt värde om du mäter över utgångstransfons primärlindnigar detta pga inre resistansen i instrumentet läggs parallellt med lindningen i ot...

även i vissa stärkare så kan man få sjävsvängning om man mäter över primären ....= fel mätresultat....

fördelen med 1 ohms katod mostånd är precis följande

visar alltid lite felmarginal åt <font size="2">rätt</font id="size2"> håll = mindre risk att bränna upp rören pga överbias...
du är inte o pillar i stärkaren i onödan med högspännig på o risk för stötar som dödar
(har själv fått 825volt i högra armen )pga överslag från en ampeg svt pro som jag lagat efter en skaplig brand inuti

det sköt en rejäl ljusbåge från en konding när jag skulle pröva shuntmetoden[xx(][xx(] jag gör aldrig om det igen kan jag lova

nu är det biasrite som gäller= inget pillande alls i stärkarn vid biasinställning (bortsätt från anod spänningen ) vilket jag kan mäta på ett säkrare ställe än från en rörsockel

Image Image

31 Oct 2008, 18:33
Profile WWW

Kronblom72 wrote:

Det är sovtek 6v6...

Jag trodde det bara var JJ 6v6or som klarade så höga spänningar?! Om ens dom... har jag missat något?

/Stefan

6V6 klarar över 1200volt i puls det är inte spänningen som är farlig för röret utan strömmen ...

begränsas biasen till ca 50% av PA (ca 6-8 watt) så skall det inte vara några problem att snurra på 500 volt

det är dock skärmgallret man skall vara rädd om när man är uppått 450-520 volt
då så skall man nog peta in ca 2,7-3,5k sgm för att vara på den säkra sidan

Image Image

31 Oct 2008, 18:44
Profile WWW

<b>Sven</b>, det finns klämmor till mätprobar och man måste inte mäta på själva trafon, man kan sätta klämman på elektrolyten och anoden.
Ser inte varför din halkteori inte skulle vara lika trolig när man mäter över en resistor än när man mäter primären?
Du måste ju mäta Anoden likt förbannat när du ställer biasen.
Sen att mätarens inre resistans skulle je felaktigt mätvärde stämmer inte heller. Det är så stor inre resistans så det är försummbart.
Har du mätt resistansen över primären någon gång?[;)

31 Oct 2008, 18:50
Profile

<b>Sven</b>, det finns klämmor till mätprobar och man måste inte mäta på själva trafon, man kan sätta klämman på elektrolyten och anoden.
Ser inte varför din halkteori inte skulle vara lika trolig när man mäter över en resistor än när man mäter primären?
Du måste ju mäta Anoden likt förbannat när du ställer biasen.
Sen att mätarens inre resistans skulle je felaktigt mätvärde stämmer inte heller. Det är så stor inre resistans så det är försummbart.
Har du mätt resistansen över primären någon gång?[;)

jag har både krokodilklämmor o kelvinklämmor

detta med den inre resistansen i en multimeter stämmer ganska bra då det gäller <font size="2">billgare</font id="size2"> multimetrar vilket jag nämde
[:)] vilket är vad dem flesta hemmapulare har

o jag har ju biasrite [:D][:D] o visst jag måste mäta anodenspänning..

mén shuntmetoden så måste man ju sätta klämmor/eller liknade på rörsockeln vilket innebär ett riskmoment..

även megaproffsen rekomenderar katod varianten.... just pga säkerhet m.m

JAG tycker inte du skall rekomendera shuntmetoden här på bojen då det finns allt för många noviser som läser det o tror att det är en
lätt grej att fixa .... minsta fel slintning kan orsaka både människo/rör/transfo haveri[xx(] även en krokodil klämma kan släppa o orsaka kortis... ju mindre man är inuti än stärkare o meckar med spänning på ju bätre är det... rekomdenderar biasrite eller 1 ohms varianten (givetvis med mätutag om det går)

Image Image

31 Oct 2008, 19:10
Profile WWW

Jag rekomenderar inte någon att biasjustera överhuvudtaget som inte vet vad han pysslar med.
Att inte kunna felsöka i en live amp ser jag dock som ett stort problem om man ska meka i rörstärkare.

Att ha en mätare som ger så stor felmarginal över trafon och inte över 1-ohmsmotståndet förstår jag inte, förklara gärna[:)]

31 Oct 2008, 19:17
Profile

Jag rekomenderar inte någon att biasjustera överhuvudtaget som inte vet vad han pysslar med.
Att inte kunna felsöka i en live amp ser jag dock som ett stort problem om man ska meka i rörstärkare.

Att ha en mätare som ger så stor felmarginal över trafon och inte över 1-ohmsmotståndet förstår jag inte, förklara gärna[:)]

det är ju detta som är så farligt ...att rekomendera en shuntmätning utan att tala om riskerna före.....[xx(][xx(]
vi/du kan inte förutse att alla som läser på bojen vet vad dem gör...
man kan inte förutse att alla som läser på rörplanket är lika bra/duktig som du/jag själv är [^][;)]

detta med shuntmetoden o varför man inte bör använda den (då vissa multimetrar sabbar resultatet)... har jag för mig att kevin o connor skrivigt om .....o även tagit upp på första träffen på balsta 2003 .. o jag litar nog på vad kevin skriver....

Image Image

31 Oct 2008, 19:36
Profile WWW

Men Sven. Ska jag skriva ett lång utlägg om farorna hela tiden i varje inlägg. Det är precis lika farligt att mäta över ett inlött 1-ohmsmotstånd.[;)]
Det är precis lika farligt att mäta Anodspänningen.
Precis lika farligt att mäta allt i stärkaren alltid.
Varför hakar du upp dig på just detta mätställe som om det skulle vara farligare än något annat? Det är det inte.

Angående mätinstrument så kan dom fela om man mäter över en stor resistans eftersom den inre resistansen då gör att det blir fel. Detta gäller främst analoga mätare.

31 Oct 2008, 19:46
Profile

En sak till, om det är shuntmetoden som står med här en bit ned

http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html

så är det inte den jag pratar om. Här mäts strömmen direkt och då felar garanterat mätaren om den inte är jädrigt bra.

Jag talar om att mäta resistansen och sen mäta spänningen och sen beräkna med ohms lag vilket är en helt annan sak.

31 Oct 2008, 19:59
Profile

Men Sven. Ska jag skriva ett lång utlägg om farorna hela tiden i varje inlägg. Det är precis lika farligt att mäta över ett inlött 1-ohmsmotstånd.[;)]
Det är precis lika farligt att mäta Anodspänningen.
Precis lika farligt att mäta allt i stärkaren alltid.
Varför hakar du upp dig på just detta mätställe som om det skulle vara farligare än något annat? Det är det inte.

Angående mätinstrument så kan dom fela om man mäter över en stor resistans eftersom den inre resistansen då gör att det blir fel. Detta gäller främst analoga mätare.

hur orkar vi med detta [:D][:D]

det är ju så att risken att paja nåt med att shuntmäta är minst dubbelt stor mot att mäta över 1 ohms motstånd (biasprobar som stoppas in i rörhållaren är = noll risk eller...

.....nää nu skall jag knäcka 2 st alvedon då jag har feber igen [V][V] legat sjuk sen i tisdags ...hög feber o frossa snor ända ner i lungan hostar så blodkärl sprängs (järnsmak i svalget....)

hej svejs....host...

Image Image

31 Oct 2008, 20:13
Profile WWW

Alltså, inlött motstånd i stärkaren som dom flesta pratar om innebär att stoppa ner nävarna och riskera att klämmor lossnar precis som min mätning. Ser inte skillnaden.

Sen så tror jag shuntmätning inte är vad min metod kallas, tror du har blandat ihop den med denna
http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html
Vilket förmodligen är den Kevin snackade om.
Den metoden är inte tillförlitlig.

Sen så är det så mycket mer än biasmätning som innebär att man ska ner med testpinnar i stärkaren så jag tänker inte utfärda en varning varje gång jag nämner var det ska mätas i olika samanhang om jag inte misstänker att jag direkt pratar till nån som inte har koll.

31 Oct 2008, 20:20
Profile

Zven, Tubis- Ni pratar definitivt om två olika metoder att mäta här. Tubis metod innebär spänningsmätning på primären, något man ändå ofta gör vid biasjustering.

Zvens metod, eller snarare Zvens ickemetod, (den metod Zven tolkade Tubis metod som) mäter direkt i mA paralellt över lindningen och bygger på förutsättningen att mätinstrumentets inre resistans är betydligt mindre än lindningens. En bra multimeter kanske har en inre resistans på någon ohm eller så vid strömmätning. Alternativet är annars att löda bort en av tapparna till utgångstrafot och mäta med instrumentet i serie med lindningen.

31 Oct 2008, 20:45
Profile ICQ WWW

Zven, Tubis- Ni pratar definitivt om två olika metoder att mäta
Jo jag förstod det tillslut för jag kunde inte fatta hur man skulle kunna få fel mätresultat om man inte hade något mätinstrument från stenåldern med min metod.
Så innan jag idiotförklarade Kevin O´Connor så var jag tvungen att googla[:D]
Jag mäter aldrig ström direkt med mätaren.

31 Oct 2008, 20:50
Profile
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next