View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 16:04

Reply to topic  [ 5 posts ] 
När byter ni rör..? 
Author Message

Post När byter ni rör..?
Hej[:)],
Jag har spelat på min CAE OD-100 i snart 3 år. Repat nån gång per vecka, gigat ett 10-tal per år och även spelat hemma på låg volym nästan dagligen. Låter fortfarande kanon, inga missljud eller så heller. Hur ofta byter ni slutrör? När ni hör en försämring eller missljud? Förstegsrören tycker jag egentligen aldrig "slits" utan dom byter jag bara när de börjar bråka. Bör man kanske byta med nåt intervall för att slippa rör-haveri på scen...[:(]

- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"

22 Oct 2008, 13:13
Profile

Hej[:)],
Jag har spelat på min CAE OD-100 i snart 3 år. Repat nån gång per vecka, gigat ett 10-tal per år och även spelat hemma på låg volym nästan dagligen. Låter fortfarande kanon, inga missljud eller så heller. Hur ofta byter ni slutrör? När ni hör en försämring eller missljud? Förstegsrören tycker jag egentligen aldrig "slits" utan dom byter jag bara när de börjar bråka. Bör man kanske byta med nåt intervall för att slippa rör-haveri på scen...[:(]

- - - - - - - - - -

Har haft samma rör sedan 30 år, de har ca 450-500 lååånga gig plus rep bakom sig. De går dock ganska kallt, Fender är relativt kallt ställda som standard.

Jag ser att en CAE-OD-100 är en värstingstärk, så de har förmodligen satt i vettiga rör från början. Om det inte sitter bra rör i kanske det kan vara idé att byta annars är det nog bara att tuffa på...

/Lennart

http://www.specter.se

22 Oct 2008, 13:31
Profile

Ibland finns det kanske en rörbyteshysteri[;)]

Med reservrör i väskan kan man ju vara lugn även på gig[^]

- - - - - - - - - -

22 Oct 2008, 14:17
Profile

Min Boogie MkIV är ca 17-18 år. Jag har bytt rör en gång, och upplever inte att rören är slut. De senaste 5881:orna är ca 10 år gamla. Jag spelar ca ett par ggr/vecka, "medelhögt" , på den.

Image

22 Oct 2008, 23:22
Profile WWW

finns ingen anledning att byta så länge som det låter som det ska. Det har hänt att jag bytt för att jag vill ha ett annat sound, dock.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Image

23 Oct 2008, 07:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]