View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 22:04

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Nybörjar hjälp Ibanez /Starfield 
Author Message

Post Nybörjar hjälp Ibanez /Starfield
Köpte det mastodont steget som stog till salu på blocket till rätt kurs.
Enl säljaren tillverkat -93,å invändigt stämplat -89...

Nåja.Ett Ibanez/Starfield på 2 ggr 100W.
Innehåller 12AX7W...2st-1 per sida,åsså 4 st 6L6WEC.4 stycken per kanal.

Det jag lurar på är;
Kikat lite på schematic heaven,men hittar inte "mitt steg" där.
Tillverkat i leeds i England för Ibanez/Starfield.
(Tänker för anod/katod/gallerspänningar som referens mm)

Vad gäller slutstegsrören,vad innebär "WEC" på slutet?
Rören e mkt riktigt ryska.

Denna klump..ja...första jag fick göra vart att lyfta på locket å blåsa ur 20 år damm vill jag tro. Snubben vart la kanske inte så intresserad av det sedan en god tid tillbaka?

Därefter lite 7-78 i pottarna,som jag antar e vanliga kolbanor.

Förstått att det kan skifta en del i ton beroende på e-lytarna,som i sin tur tillsammans med rören aldrig e bytta såvitt jag kan bedöma.

Vem har byggt det här EGENTLIGEN,för inte fan e det Ibanez iaf?.

Ja..återkommer väl med frågor antar jag.

06 Oct 2008, 23:10
Profile

Ursäkta bildkvaliten(mobilen),men det e mer än inget tills vidare iaf.

Som synes ett rent slutsteg,å iom det inte så himla avancerat i uppbyggnad.

Image

Image

E det ngn ide att använda vanliga lytar från tex Elfa,eller dödar man tonen direkt med dem?

Vad e en lämplig pre-amp till den?

06 Oct 2008, 23:15
Profile

Elfa har bra grejor. Inget fel på kvaliteten. De har både billiga e-lyter och dyrare. Har flera gånger frågat om skillnaderna mellan de olika typerna men de brukar inte hävda att de dyrare är så mkt bättre att det motiverar ett pris som ibland är mångdubbelt högre. Men å andra sidan, varför chansa för att spara någon hundring eller två?

Annars har LH en del e-lyter av bästa kvalitet, dock inte så mkt radiella.

E-lyterna påverkar tonen marginellt om vi talar om e-lyter av olika märken och typer. Däremot kan det vara stor skillnad på nya och gamla e-lyter.

Är det något fel på de som sitter i? Steget ser inte så himla gammalt ut.

Vilken preamp som passar? Ja, vad ska du ha steget till? Slå ijhäl vildsvin [;)]

/Gunnar

07 Oct 2008, 08:52
Profile

Ja,som jag skrev i rubriken e jag oerfaren med detta.
Har aldrig använt ett rent slutsteg innan,å det hade tex varit intressant att få reda på vad insignalen behöver vara för att ge ngn form av vettigt ljud.(Det som jag haft/har innan e kmpl förstärkare typ marshall osv)
Som det är kör jag den via en billig gearbox tv,å det inser ju även jag kanske inte e det omptimala.Laptop osv...
Tex,kan en JMP1 vara vettigt?

Vildsvin e naturligtvis ett alternativ,den e ju tung nog den här kolossen,men det kräver nog att de dels står still å dels att man träffar dem rätt(vet av erfarenhet hur svårskjutna grisar kan vara[:D])

Det med lytar.
Ja..alltså...har viss kunskap om elektronik å den enkla sanningen e att alla lytar läcker över tid.
Arbetar ju normalt med hotrodding,å tex har vi en gammal Colchester svarv i verkstan med en Sony digi.
Den kajka helt,så det vart fram med Flukarna.
Dels den vanliga 88an å dels det tvåkanaliga oscilloskopet.
Mkt riktigt visade det sig att ngr av lytarna i den var på lunch,trots att de såg mer eller mindre friska ut.(Ripplet var inte av denna värld,å referens spänningarna,som stog angivna på mönsterkortet,var inte direkt på par kan vi säga)
Lytar i sin tur e ju inte en kostnad av världens ände,å då till den grad att jag känner lite att jag inte ens ids ktrl mäta dem då det nästan e snabbare att bara byta ut dem.

Skall ta å gräva lite djupare i detta steget idag å kolla efter lite stämplar,dekaler å annat som kan vara till hjälp.

Min upplevelese i nuläget e dock att den INTE ger märkeffekt på långa vägar när,vilket jag som amatör härleder till att ngt av 6L6 rören e på lunch?

Å..just det med rör rent generellt e INTE min hemmabana kan vi säga...

Skall ta å mäta att trafona ger vad de skall åxå.

Ta mer å bättre bilder i samma veva.

07 Oct 2008, 10:27
Profile

Hej Racing!

Inget schema eller annat tips men snubblade över den här (långa)länken, om det kan vara till nån hjälp? Starfield gjorde tydligen några olika försteg/slutsteg/combos i samma serie. Är dom bra?...ingen aning.

http://musik-meinl.t3-kundenserver.de.dedi661.your-server.de/index.php?param=a%3A2%3A%7Bs%3A17%3A%22selectedprojectid%22%3Bi%3A6%3Bi%3A6%3Ba%3A2%3A%7Bs%3A11%3A%22menuentryid%22%3Bs%3A4%3A%221222%22%3Bs%3A11%3A%22activenodes%22%3Ba%3A3%3A%7Bi%3A0%3Bi%3A0%3Bi%3A1%3Bs%3A4%3A%221048%22%3Bi%3A2%3Bs%3A3%3A%22470%22%3B%7D%7D%7D
(skrolla ner till mitten på sidan "1991 Starfield Valve Amps")

07 Oct 2008, 23:44
Profile ICQ WWW

Ja,vem fan tänkte på att leta på tyska sidor[:D],å en broschyr e mer än inget iaf.

Som jag förstått det var Starfield Ibanez´s "upscale" försöks märke.
Ngt som visade sig funka sådär,då det enl vad jag kunnat läsa mig till var produkter av mkt hög kvalitet men projektet blev helt enkelt för dyrt för Ibanez å de hittade ingen lönsamhet i det.

Ibanez sökte hjälp från de som hade rykte om sig att veta vad de höll på med,vilket säkert inte var billigt(som sagt,steget e engelskt vilket väl säger en del iaf)
Den lilla info jag kunnat få fram e att steget var en affär strax över 20 000 nytt.

Det man kan läsa sig till lite varstans på nätet e att bitarna har rykte om sig att vara byggda som stridsvagnar.
Kasta det ut från en buss i rörelse så e det enda som händer att det blir hål i asfalten liksom.[:D]
Trycket de skall leverera skall tydligen vara av samma snitt.
Mao,sammantaget bra skit.

Generella intrycket e att slutsteget,som då alltså e gjort för att endast fungera ihop med en pre-amp,e mkt mkt stabilt å enkelt byggt.
Ger en tung kvalitetskänsla.
Som exempel kan jag nämna att tomgångsbrus existerar inte.

Problemet med bristande effekt kvarstår dock,å det jag gjorde igår vart att kila förbi Elfa å handla nya lytar.Vart ju ingen förmögenhet iaf.
Putta in dem,men det gav då rakt inget,å då skall man samtidigt ha klart för sig att de gamla som satt i hade definitivt gjort sitt.
Gör mig en uppfattning att av de ursprungliga 100watten per kanal e kanske...tja...hälften kvar.

Slutledningen jag drar av det iaf e att det e rören som börjat krokna.
Mätte trafo spänningarna,å de ger iaf utspänning i vad jag kan lista ut e rätt härad.

Problemet e att om jag då lägger ngn form av pre-amp framför å krämar på e det enda rör som glöder/blir rejält varmt förstegsröret.
Dvs 12AX7an.
6L6 rören blir på sin höjd strax över ljumna på full patte.

De rören e fö märkta 5881/6L6 WGC Sovtek.Made in Russia.
Såvitt jag kan förstå inga MilSpec rör iaf?

Fick numret till en snubbe här i Gbg som tydligen säljer 6L6 rören jag nu antar att jag behöver,men har föresatt mig att byta alla 10(2 försteg å 8 6L6;or totalt)

Image

Image

Dekal på ena trafon

Image

08 Oct 2008, 10:29
Profile

Problemet e att om jag då lägger ngn form av pre-amp framför å krämar på e det enda rör som glöder/blir rejält varmt förstegsröret.
Dvs 12AX7an.
6L6 rören blir på sin höjd strax över ljumna på full patte.

De rören e fö märkta 5881/6L6 WGC Sovtek.Made in Russia.
Såvitt jag kan förstå inga MilSpec rör iaf?

Hej Racing ! (fyll gärna i lite i din profil typ namm,mm, vi tendeserar att vara lite personliga här på röravdelningen o använda förnamn [:)] )

Ett 12AX7 kan lysa upp lite när man slår ann på gitarren, men ska inte bli glödnings röda typ som vid svetsning, blir det så kan du ha ett felande rör.

När det gäller dina slutrör och att dom bara blir ljumna, kan tyda på att biasen är väldigt lågt ställ och att dom inte jobbar.

Annas är dom rören du har väldigt tåliga då dom är militärrör och kan köras väldigt hårt typ 70-100% av Pa(23W)
Men du bör kolla om det sitter 1K/5Watts skärmgallermotstånd i den, det behöver dessa rör och dom flesta av dagens 6L6:or för att må bra o leva länge.

Kul stärkare, ser välbyggd ut.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Oct 2008, 10:54
Profile

Så..done...uppdaterat person infon.

Jesper heter jag fö.

Nåja.
Förstegsröret blir rött/glödande redan av att jag slår på stärkarn.

Laddade ner lite info om rör rent generellt,å som sagt..den biten e som den svarta delen på kartan för min del.
E inget jag arbetat med överhuvudtaget,men elektronik i allmänhet e jag dock ingen främling för.
(I annat fall har man kanske inte heller 2 kanaliga oscilloskop...*garvar*)

Men.Som sagt.Känner tydligt att jag behöver läsa in de bitarna som handlar om just rör.
Gallerspänningar,bias å allt vad de e.

Ur ett rent elektroniskt perspektiv,inte för att vara förmäten,e ju annars uppbyggnaden av stärkaren mkt enkel.

Edit.
Vad gäller 6L6 rören så verkar iaf systemet fungera.
Dvs,alla rören uppnår mkt oseriöst mätt(dvs med ett finger[:D]) samma temperatur å det gäller båda kanalerna.
Men som sagt,mer än strax över ljummet blir det inte.

Vet att jag föregår mig själv nu,men om man kikar på ref värden i Volt för gallerspänning samt justering av sk bias-vad e det man skall sikta på?

08 Oct 2008, 11:11
Profile

Hej Jesper och välkommen till rörforumet!

Enklaste (och bästa enligt mig)sättet att mäta bias, är att installera 1ohm/0,6W motstånd mellan katoden o jord.
På detta vis uppnår du tre saker:

1.Genom att använda 0,6 Watts motstånd så kommer dessa även fungera som säkringar om något rör går sönder eller om du sliter med mätproben,en bra lösning att slippa havererade utgångstrafos.

2.Genom ha mätmotstånd på varje rör, så kan du även se exakt om något rör diffar.

3.säkert sätt att mäta på.

När det gäller vilka värden du ska/vill se så är detta beronde på vilken B+ du har och vilken watt ett rör har (Pa).

Dina ryska militärrör som igentligen inte är varken 5881:or eller 6L6 utan en rysk "motsvarighet" ska på pappret vara 23 Wattare, men emperiska tester visar att detta stämmer dålig och att dom tål betydligt mer.

Vanliga fall brukar man rekomendera att rör ska ligga på 50-70% av watten, men med ryska 5881:or kan du gå på 70-100% av 23 Watt, det tål dom och låter bättre där.

Efter du lött in dina mätmotstånd gör du följand:
Mät på pinne 3 för att veta vad du har för B+, sen räknar du 0,7x23/B+ detta värde är det du ska se när du mäter över ditt biasmätmotstånd.

Tyvärr finns det dom som felaktigt säger att man ska mäta på gallret (pinne 5) men detta är mer eller mindre o intressant (förutsatt det finns nog med B- där)då det är hur mycket anodförlust som är intressant, vilket man ser genom mäta på katoden.

Häls
Owe Johnson

08 Oct 2008, 11:43
Profile

Om du inte gillar att ha steget till gitarr, (det verkar ju svårflyttat) så skulle det kanske låta riktigt bra som Stereoslutsteg?

Kanske inte HiFi, men låter säkert gôtt...

Som sagt, ser intressant och gediget ut.[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

08 Oct 2008, 21:35
Profile

Fråga då,iom att ett rör såvitt jag kan förstå kommer variera i funktion med temperatur,behöver de motstånd du skriver om vara med keram mantel eller e belastningarna på plats så låga att det kvittar sak samma?
Kan som sagt i nuläget helt ärligt inte ett skvatt om detta med rör annat än att jag rent fysiskt bytt dem vid tillfällen,men det e alltid kul att lära sig ngt nytt.

Resten du tar upp verkar ju enkelt nog-peppar peppar.[:D]

Lennart.
Ja,ärligt sagt vetti fanken.
Har redan som de e lite gamla Luxman klass A ståendes för den biten
hemmavid så det jag oroar mig för lite e nog snarare att steget kan bli VÄL kraftigt till den garagerock vi i gänget ägnar oss åt.
Isf e det nog snarare så att jag sätter ut det till bytes mot ngt mer "modest" i sammanhanget.
Å andra sidan...väl klart har vi ju 2st helt separata 100W klassA rörstärkare att lira ihjäl oss på i ett enda kompakt chassie.?
2 billiga pre-amps å ett par 4*12;or så e man ju hemma på nått vis?

Gör nog så att att jag avvaktar resultatet-som jag ärligt sagt e mkt spänd på.

Fick lött i nya lytar i den andra kanalen åxå idag(som då saknar förstegs röret).
Visade sig efter att jag flyttat position på det röret att den kanalen var starkare,å efter lite hjälp på plats från andra bojjare så har vi konstaterat att en av de få bitar som kan vara anledning till att steget då RAKT inte lämnar ngr 100W per kanal i nuläget e att just rören e lite trötta.
Om vi räknar högt skulle man kunna säga att knappt halva effekten e kvar.Å då med ett tungt kanske.

Efter tips från Sixten kom jag i kontakt med Alexander Niemand här i Gbg som har två kvartetter med 6L6:or liggandes samt förstegsrören.
Verkar vara så det får bli så,så fort jag får tid att svänga förbi hnm.

Även provat lite olika pre-amps idag,å visst funkar det.Inget snack om saken.

Min tanke i nuläget e att OM det hela nu faller väl ut kanske skaffa ytterligare ett 4*12 kabinett åsså som jag skrev ovan ha en hel massa power on tap.

Föreslaget var även att klappa i ngn form av sk "power soak" för att vi skall slippa bli döva.[8D][:D]

Nåja.
Framtiden lär utvisa vilket.

08 Oct 2008, 23:08
Profile

Den icke kompletta pinouten för ett 6L6 är;

2&7-förvärmning
3-Platta
4-Galler(Vad avser de med "second plate?)
5-Galler
8-Katod

6.3V i förvärmnings spänning
Platta å pinne 4 ung 250V
1a galler spänning skall ligga under noll plan med minus 14-35 V
R för första gallret skall vara runt 0.5MOhm
Gallret bör ha en AC spänning av strax under 10V (9.8)
Katod till förvärmning +/- 250V

09 Oct 2008, 09:28
Profile

Sökt lite nu på fm,å förstått att resistorerna du talar om bara behöver möta spec.
Mao behövs inga keramiska.

09 Oct 2008, 09:45
Profile

Ladda ner lite info å tog med ut till verkstan.
Mätt en del.

Bla visar sig att förvärmnings spänningen inte e där.
(Såvitt jag förstått skall den röra sig runt 6.5VDC?)
Annars verkar nog det mesta på par.
B+ ligger på knappt 460V enl fluken för båda sidor.
Bias spänningen på ung minus 54.

09 Oct 2008, 20:06
Profile

Slog du om multimetern till ac när du mätte glöd, låter den så har du glöd i någon mån iaf?

Signature deleted due to offensive remarks

09 Oct 2008, 20:23
Profile ICQ WWW

Ja,för att vara ärlig mätte jag faktiskt samtliga poler för AC resp DC,men som sagt...

Verkar som glödspänningen till samtliga rör e kopplade över förstegsröret i den här?
Skall försöka ta ett tydligt kort på mönsterkortet.

Köpte för motstånden idag på Elfa,å iom att det hela e mönsterkortmonterat får jag göra ngn liten mod i banorna på dem för att se till att motstånden kommer i serie,men det e ju inget större problem.

Lödade ihop en "urladdnings kabel" för lytarna åxå.
Mätte rest spänning i ngr av dem,å det låg ju runt 150V...så det e nog säkrast så,så man kan arbeta med det hela lite lugnare.

Vidare har stärkarn två dioder på frontpanelen för att indikera att den e på.
Dels power å dels standby.
Standby funkar,men det gör inte power å såvitt jag härlett skall power dioden ha sin spänning via glödspänningskretsen.

09 Oct 2008, 20:38
Profile

Image

Image

Image
Lödade om båda korten.Resonerade som så att med 20 år i ryggen kan det knappast skada.

Image
1 Ohms bias motstånden inlödda.
Visade sig att det hela var justerat för ung 13W/rör.

10 Oct 2008, 19:30
Profile

Image

Image

Image

Image
Lödade om båda korten.Resonerade som så att med 20 år i ryggen kan det knappast skada.

Image
1 Ohms biasd motstånde inlödda.
Visade sig att det hela var justerat för ung 13W/rör.

13 watt ?? det är inte undra på att det låter klent om detta steg...

med dessa sovtek rör skall du nog firra up den i ca 20-25 watt per rör för att det skall låta mumma...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

10 Oct 2008, 20:21
Profile WWW

Jo,men rören måste vara de som e trötta för oavsett låter det inte för 13W per rör heller.
Just trust me.

Nya e dock på G,å jag e helt ärligt ganska spänd på utfallet.

10 Oct 2008, 21:16
Profile

Med lite hjälp av Anacon Tech fick jag så i lite friska rör.
Mätte skärmgallermotstånden,slog på,justera bias.

Alexander påpekade då att det var viktigt med en insignal av ung 1V.

Jodu!...eller rättare sagt,VA????
VA SA DU??[:D]
LOMHÖRD?[:D]

Alltså...nä..det här går ju inte.
Detta steg e ALLT ALLT för mkt power för det vi sysslar med,så det blir att försöka byta bort mot ngt mer..."normalt".

E ju så man undrar om den stackars gamle Marshall 4*12an ngn sin kommer å återhämta sig efter ngr slängar "back in black".

Så.
Enkelt summerat.
Ngn som behöver ett rörslutsteg av god klass som får barsebäck att bågna när man börjar kräma på?

12 Oct 2008, 17:20
Profile

Men haru ingen volymkontroll? Insignalen på ca 1V är ju det vanliga dvs line level signal men sen justerar du väll ner till lagom volym?
Eller tänkte du köra slutstegsdist i denna?

12 Oct 2008, 17:32
Profile

Eller tänkte du köra slutstegsdist i denna?

Ja,det e ju bara att glömma med det här steget utan att man går sönder själv.
Som sagt,det här var gjort för att spela högre än jag räknat med.

12 Oct 2008, 17:43
Profile

För att tex kunna få slutrörsdist,skulle det funka att ta väck tex 2 av 6L6;orna per kanal för att driva de som e kvar hårdare utan att man blir stendöv på kuppen?
(Inte kikat på hur rören e kopplade ur det perspektivet)
Enkelt uttryckt,skulle man på så vis kunna göra steget till 2*50W istället?(Vilket väl hade gjort det hela mer användbart i vårt fall)

13 Oct 2008, 09:28
Profile

En tanke.
För att tex kunna få slutrörsdist,skulle det funka att ta väck tex 2 av 6L6;orna per kanal för att driva de som e kvar hårdare utan att man blir stendöv på kuppen?
(Inte kikat på hur rören e kopplade ur det perspektivet)
Enkelt uttryckt,skulle man på så vis kunna göra steget till 2*50W istället?(Vilket väl hade gjort det hela mer användbart i vårt fall)

Well, det gör lite skillnad 3db (om jag minns rätt)men gör inte tillräckligt för att få det du söker är jag ganska säker på.

Ser två altrnativ:

1.bygg om din mastervolym så att den stryper efter fasvändaren,många tro sig vilja ha slutrörsdist fast i själva verket är det fasvändaren som börjar klippa/dista och slutrören och högtalaren får jobba lite mer.

2. Sätt in Power scaling (PS), med PS får du möjlighet att ställa B+ som i sin tur påverkar utefekt, med PS kan du komma ner till 1 Watt.
Och efter gjort detta så kommer du förstå varför det inte är slutrörsdist du vill ha om du inte spelar sunkig Delta blues [;)]

Häls
Owe Johnson

13 Oct 2008, 10:12
Profile

Finns det inte risk att detta steg inte är byggt enligt vanliga pi-longtailed följt direkt av slutrören.
Slutsteg har ju ibland en lite mer hifi-approach trots att de är till gitarr.

13 Oct 2008, 11:53
Profile

Finns det inte risk att detta steg inte är byggt enligt vanliga pi-longtailed följt direkt av slutrören.
Slutsteg har ju ibland en lite mer hifi-approach trots att de är till gitarr.

Jo det stämmer, men även om det är en consertina fasvändare, så fungerar en bootstrapad master i mitt tycke till o med bättre i dessa än i pi-longtailed

Häls
Owe Johnson

13 Oct 2008, 12:00
Profile

Lär bli fler tillfällen för mig på rörforat här,men vill genuint tacka för att ni delar med er som ni gör.
Ngt som har varit väldigt kul för min del i detta e att ha fått lite insikt i detta med rör.

Oavsett.
Som sagt,även om jag nu inte byter bort steget kommer det till glädje oavsett å jag tar dig på orden Owe.
När jag föresatt mig slutrörsdist e det naturligtvis för att "man skall ha det",å som sagt...det finns en volymkontroll.[:D]
(Bah...de e rock n roll som gäller,å då finns det bara ett läge.Full patte[:D].Öron kan de säkert rekonstruera.)

Skämt åsido.
Vi har snackat lite inom gruppen,å jag kikar därför åt båda hållen.
Dvs om ingen hugger blir det en pre-amp till å ytterligare en 4*12a.

14 Oct 2008, 08:38
Profile

Image

..å det gjorde ju gott.
Avsevärt mer kontrollerbart.

Nu e la grejen att lista ut å modda den i sin tur.
Talas ju mkt om att knacka väck diodbryggan på ingående signal.
Laddade ner schemat från schematic heaven,å antar att de menar bryggan märkt BR3?

19 Oct 2008, 22:52
Profile

Om den besten har ventilationsgaller i taket så skall man inte lägga ngt på den. Bara en liten varning.

Kul att det funkar nu.

Länk till schemat på preampen?

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

19 Oct 2008, 23:18
Profile WWW

Stämmer Alexander.Har ventilationsgaller uppepå,å vad vidare e även fläkt i bak kant av snitt större datorfläkt ung.
Har tänkt svarva till en omgång "stands" i Delrin å klappa inunder på sikt just för detta,å i takt med att antalet delar växer fortsätta på det viset "uppåt".15mm borde väl räcka tycker jag?
Noted tho,å e medveten om att ditt råd e rätt å riktigt.

http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jmp_1.pdf

Funkar ja....skojar du...[:D]

Men,får ärligt säga att du satt griller i huvudet på mig efter att ha provat din lille 1wattare.
Tyckte den var helt otrolig på ren svenska.

20 Oct 2008, 10:00
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next