View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 17:32

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hjälp med biaspottar till JTM45 
Author Message

Goafton govänner! Jag skall beställa ett JTM45-kit från Ceriatone. Och jag har för avsikt att installera individuell bias för KT66:orna i stärkaren.

Har ni ett fungerande schema för ändamålet?

In abstracto, in concreto

09 Oct 2008, 19:02
Profile ICQ WWW

Goafton govänner! Jag skall beställa ett JTM45-kit från Ceriatone. Och jag har för avsikt att installera individuell bias för KT66:orna i stärkaren.

Har ni ett fungerande schema för ändamålet?

Den här kretsen har jag kört i flera stärkrare. Den har nivå och balans. Väldigt lätt att använda, särskilt om man med örat vill ställa för minsta brum.

Man kan få labba lite med värdena, dels på 15k-motståndet efter nivå-poten, dels med 1k-motståndet för dioden, för att få rätt biasnivå och range.

/Gunnar

Image

09 Oct 2008, 23:22
Profile

Tusen tack, Gunnar!

Bilden hade ett "JMP-bias" namn då jag skulle spara den. Använder du just den här kretslösningen tillsammans med dina KT66-rör?

10 Oct 2008, 20:53
Profile ICQ WWW

Tusen tack, Gunnar!

Bilden hade ett "JMP-bias" namn då jag skulle spara den. Använder du just den här kretslösningen tillsammans med dina KT66-rör?

Ja, det har jag gjort. Har gått tillbaka till vanligt krets i den då det blev för trångt när jag gjorde en del andra moddar. Men den funkar bra även med Kt66.

Man får som sagt justera värdena på de två motstånden (1k och 15k) för att få rätt nivå och range. Och givetvis spelar inkommande spänning roll. Har en trafo i 45:an som om jag minns rätt nu ger 55V före dioden. Eventuellt sitter 1k-motståndet efter dioden i min 45:a med Kt66. Vet inte riktigt hur det påverkar kretsen.

Kolla bara att du får rätt bias-spänning och tillräckligt stor svep. Jag tror att jag har ca 35-52V och balanspoten ger tillräckligt svep för att ställa rör med upp 10mA obalans.

I JMP:n är även värdena på 10k-motstånen justerade (jag fick nog slut på 10k hemma och tog 12k eller så...). 15k-motståndet ser ut att vara 10k här. I denna krets hämtar jag bias från HV och har då ett 220k eller något sådant före dioden (syns ej på bild). Så här ser det ut där:

Image

Använder även kretsen med 6V6 i Vraket.

Dock ska man vara medveten om att det inte är självklart att det låtar allra bäst om man ställer så att rören drar lika på mätinstrumentet. Jag tycker (inbillar mig) ofta att viss "missmatch" känns bättre. Några mA sådär.

/Gunnar

12 Oct 2008, 10:48
Profile

Quote:
<i>Skrivet av Izzy:"]
Har gått tillbaka till vanligt krets i den då det blev för trångt när jag gjorde en del andra moddar.

Menar du modden i denna tråd som fick mig att se "ljuset"?!

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=15653

..Håkan

12 Oct 2008, 17:16
Profile ICQ WWW

Menar du modden i denna tråd som fick mig att se "ljuset"?!

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=15653

..Håkan

Yess. Det blev lite trångt med extra kondingarna till sllutrören.
/G

12 Oct 2008, 18:12
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]