| Author |
Message |
|
polifemo
|
 50W/1 kanal/Parallelloop
Ev kommer jag att byta trafos i mitt Madampbygge, och gå över till 2xEL34 istället för 2x6V6, vilket kommer att ge mig ca 50W. Förstärkaren har en rördriven parallell-loop och låter i nuvarande skick riktigt bra.
Ett annat alternativ vore att köpa en ny förstärkare (och då behövs inte flera kanaler då jag har alla pedaler jag någonsin kommer att behöva) som har en bra parallelloop.
<b>50W/1 kanal/Parallelloop</b>
Finns det något sådant på marknaden? (Helst en topp.)
|
| 03 Oct 2008, 12:54 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Tja!
Vad vill du ha för grundljud?
Jag hade kollat in Lehnert. Där kan du få allt du vill, Customifierat efter dina behov! Rambler 50 torde vara helt rätt för dig.
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 03 Oct 2008, 13:10 |
|
 |
|
Tubis
|
Köpa en stärkare[:0] Kan du verkligen göra det efter all tid du spenderat här och all lärdom du har plockat till dig.[:D]
|
| 03 Oct 2008, 13:18 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Tubis wrote: Köpa en stärkare[:0] Kan du verkligen göra det efter all tid du spenderat här och all lärdom du har plockat till dig.[:D]
Delvis håller jag med dig, Johan! Man skulle ju kunna komma undan med trenne 12AX7:or och tvenne EL34:or till en enastående trevlig topp med loop och allt. Jag tänker mig två eller tre gainsteg till preamp och ett till loopen, beroende på vad man vill åstadkomma. Ett Marshall-slutsteg på detta med kanske lite tweak och det kommer låta mumma. /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 03 Oct 2008, 13:43 |
|
 |
|
Amp Healer
|
polifemo wrote: Ev kommer jag att byta trafos i mitt Madampbygge, och gå över till 2xEL34 istället för 2x6V6, vilket kommer att ge mig ca 50W. Förstärkaren har en rördriven parallell-loop och låter i nuvarande skick riktigt bra.
Well,enbart en kraftigare nättrafo som levererar 400-450V på anoderna i nuvarande skick kommer göra en hel del. Nu vet jag inte ricktigt vad du saknar ljudmässigt i din nuvarande stärkare, men med tanke på du är nöjd men dess loop och du har lagt ner mycket arbete på göra en snygg top/stärkare, så tycker jag det är lite synn att köpa nytt när man kan lösa det med andra trafos och lite andra ändringar. Sen känner man sig ju ganska stolt om man är ute o lirar på sin egenhändigt byggda stärkare, specielt om någon tycker det låter bra och undra vad man lirar på [;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 03 Oct 2008, 13:44 |
|
 |
|
polifemo
|
Hääj pöjkar [^]
Det enda jag saknar i min Madamp är mer headroom/ett starkare rent grundljud, annars är den skitbra [:D] (En "Fendrig" ren kanal samt välljudande rockdist i OD-kanalen och så mer gain när man kickar in boostläget [:p] )
|
| 03 Oct 2008, 14:00 |
|
 |
|
Amp Healer
|
polifemo wrote: Hääj pöjkar [^]
Det enda jag saknar i min Madamp är mer headroom/ett starkare rent grundljud, annars är den skitbra [:D] (En "Fendrig" ren kanal samt välljudande rockdist i OD-kanalen och så mer gain när man kickar in boostläget [:p] )
I så fall tycker jag helt klart du ska gå vidare med ditt eget bygge och uppgradera den med andra trafos och eventuellt även en drossel. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 03 Oct 2008, 15:25 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Högre B+ får ett par konsekvenser som måste hanteras. 1) Filterkondingarna tål bara 350V nu. Och det kan bli lite trångt med större filterkondingar (450-500V). Men allt går. T.ex. kan man nog sätta en eller två burkelektrolyter istället. 2) Nuvarande trafo leverar drivspänning till switchningen. Minns inte om det är 28V AC eller något sådant. Kan vara svårt hitta en trafo med sådan tapp. Annars måste man bygga någon liten krets som från HV eller bias-tapp kan ge detta. Eller ha en separat driv-trafo. Går du dessutom över till EL34 följer ny OT + kanske choke (det är en Deluxe-choke i den nu). Och anpassningar av biaskrets mm. Allt går. Samtidigt är det synd att riva en fungerande stärkare. Jag hade byggt en ny. Kanske en 50w Hiwatt-liknande mojäng så får du fjong [:p][:p] https://taweber.powweb.com/store/6h50/6h50pics.htm/Gunnar
|
| 03 Oct 2008, 15:28 |
|
 |
|
Tubis
|
Håller med Izzy, bygg en ny[:p]
Förresten, mesa inte med spänningen, vill du ha headroom och balle gå upp till 480V till el34or. Det är där balls to the walls kickar in[:p] Har inte alls varit nöjd när B+ är nere och mesar på en 420V typ[xx(] Och har heller aldrig fått ett snyggt fräscht OD-ljud med Anoddropp under ca 200V till preampen. Rent ljud funkar med lägre för det blir lite mjukare men od, grötigt, otydligt, tråkigt, lite stake.
|
| 03 Oct 2008, 15:32 |
|
 |
|
polifemo
|
Izzy wrote: . Jag hade byggt en ny. Kanske en 50w Hiwatt-liknande mojäng så får du fjong [:p][:p]
/Gunnar
Bygger du in en loop i den då? (Kanske O´Connor-loopen denna gång?) Förra loopvändan var ju en mardröm, men jag känner mig ganska säker på att det var röret! (Splitternytt TAD [xx(]) Så fort som det gamla Sovtekröret sattes i så har ju allt varit frid och fröjd [:)]
|
| 03 Oct 2008, 16:01 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
polifemo wrote: Izzy wrote: . Jag hade byggt en ny. Kanske en 50w Hiwatt-liknande mojäng så får du fjong [:p][:p]
/Gunnar
Bygger du in en loop i den då? (Kanske O´Connor-loopen denna gång?) Förra loopvändan var ju en mardröm, men jag känner mig ganska säker på att det var röret! (Splitternytt TAD [xx(]) Så fort som det gamla Sovtekröret sattes i så har ju allt varit frid och fröjd [:)] Naturligtvis! Det finns säkert utrymme för loop i den där. Man borde kunna spola ena "kanalen" och få loss ett helt 12AX7 till loop. Skippa post-mastern och ena kanalvolymen så har du två pot-hål för loopen. Vet inte vilken stärk som är förlagan? Weber har som vanligt lite special. Det är kanske den här DR504 som är mest lik. http://www.schematicheaven.com/newamps/hiwatt_50w_dr504.pdfTusan, jag vill ha en själv... Vi bygger två [:p][}:)][8D] Annars finns säkert andra alternativ att utgå från, men du ville ju ha headroom och mer flås. Har fått lite Hiwatt-sug... Och AC30... och... [B)][B)] /Gunnar EDIT: Du borde kanske kolla Robbans externa loop också... verkar vara bra grejor.
|
| 03 Oct 2008, 16:46 |
|
 |
|
Tubis
|
Gör loopröret en del av signalkedjan hela tiden så blir det sååå mycket lättare. Fler rör=bättre ljud[:D]
|
| 03 Oct 2008, 17:28 |
|
|