View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 13:30

Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
OT: Inte bara stärkare dör... Forum också, eller? 
Author Message

Post OT: Inte bara stärkare dör... Forum också, eller?
Är det jag som är trött, disträ och stressad eller?

Vad har hänt med ljudbojen i allmänhet och rörsnacket i synnerhet?

Från att, i mina ögon, ha börjat väldigt kul och bra efter GMF-plankets död har det gått utför och den senaste "bortvaron" verkar definitivt ha tagit död på intresanta diskussioner. Eller har jag fel? Rätta mig i så fall?

Var är Sven W, Martin K, Sixten F och Knut H m.fl.? Varför är Alex, Johan, Gunnar, Lennart och Owe m.fl. bara sporadiskt här?

Är detta forums tid förbi för mig och dylika? Har ni/de dragit någon annanstans? I så fall vart då?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Sep 2008, 20:56
Profile

Njae...de har säkert bara mycket att göra med lödkolvar O.dylikt [:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">

29 Sep 2008, 21:08
Profile

Dödens plank. Rörepoken går i graven för att ge vika för de nya datoriserade emuleringsförstärkarna. Rörpularna blir gamla och dör av en efter en. Rören hamnar uppe på bortglömda vindar och samlar damm för att dyka upp på antikrundan hundra år senare.

29 Sep 2008, 21:21
Profile

Tror att det är semester tiderna, och allt jobb efter semestrarna som måste hämtas igen vilket gör aktiviteten låg just nu. Har själv precis tagit fram lödkolven igen efter 4 månader, så nu blire åka av. En förstärkare på bänken och det helvetiska midiprojektet skall slutföras!

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Sep 2008, 21:33
Profile ICQ WWW

29 Sep 2008, 21:42
Profile

Kan bara tala för mig själv. Har mycket att göra just nu. Resultatet av alla de 16 timmars arbetsdagar kommer att premiärvisas på gitarrmässan i Stockholm i slutet av oktober. Och samtidigt på Tokyo Guitar Show i Japan [:D]

Önskar mig en klocka med 32 timmar/dygn i julklapp i år....

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

29 Sep 2008, 21:55
Profile WWW

Önskar mig en klocka med 32 timmar/dygn i julklapp i år....

Om du skippar lunchen har dygnet 25 timmar! [;)]

Vågar man hoppas på att din skapelse premiärvisas på TRE ställen? Mässan, Tokyo och Bojen? [:)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

29 Sep 2008, 22:02
Profile

Det är inte mycket rörpulande för min del numera. Lite letande efter NOS RCA-rör på Ebay på sin höjd.

Förstärkarna mår utmärkt och jag ägnar tiden åt att andra saker, som till exempel att spela gitarr. [:0]

Framåt vintermörkret kommer kanske mekarlusten tillbaka. Jag tänkte ev. byta ut alla kondingar i Bettan till Sozo Premium.
Det lär väl vara något att skriva på forumet om. [:D]

29 Sep 2008, 22:20
Profile

Kan bara tala för mig själv. Har mycket att göra just nu. Resultatet av alla de 16 timmars arbetsdagar kommer att premiärvisas på gitarrmässan i Stockholm i slutet av oktober. Och samtidigt på Tokyo Guitar Show i Japan [:D]

Schema?[:D]

29 Sep 2008, 22:26
Profile

Nehedå, här ligger man och spanar med ett kisande öga om något kul skulle dyka upp. Under tiden ägnar man sig förstås åt att öva licks och skalor...

Jag tycker annars det verkar som om vi lider brist på nya kul projekt. Visst är det rätt kul att spikluera kring felorsaker när en och annan trasig rörhäck kommer upp i tråd, men "projekten" är ofta mer engagerande. Men trots allt är det ju modifikationer, nybyggen, ombyggen och tekniska teoretiska finesser som gör att folk går igång. Och den senaste tiden har det inte varit så mkt sådant uppe.

För egen del går jag och laddar för ett eller ett par nya projekt, men det är lite ebb i kassan. Man får snegla på sina högar med restkomponenter. Mina projekt brukar annars engagera ett antal rävar, vilket jag är oändligt tacksam för [^]

För övrigt är det rätt dött på Metro Forum också där jag som otrogen slinker in när inget kul händer på Bojen. Mest triviala saker. Kanske världsekonomins haveri lägger sordin även på rörpulargänget lusta...

Återkommer garanterat!

/Gunnar

29 Sep 2008, 22:34
Profile

Izzy wrote:

Nehedå, här ligger man och spanar med ett kisande öga om något kul skulle dyka upp. Under tiden ägnar man sig förstås åt att öva licks och skalor...

Jag tycker annars det verkar som om vi lider brist på nya kul projekt. Visst är det rätt kul att spikluera kring felorsaker när en och annan trasig rörhäck kommer upp i tråd, men "projekten" är ofta mer engagerande. Men trots allt är det ju modifikationer, nybyggen, ombyggen och tekniska teoretiska finesser som gör att folk går igång. Och den senaste tiden har det inte varit så mkt sådant uppe.

För egen del går jag och laddar för ett eller ett par nya projekt, men det är lite ebb i kassan. Man får snegla på sina högar med restkomponenter. Mina projekt brukar annars engagera ett antal rävar, vilket jag är oändligt tacksam för [^]

För övrigt är det rätt dött på Metro Forum också där jag som otrogen slinker in när inget kul händer på Bojen. Mest triviala saker. Kanske världsekonomins haveri lägger sordin även på rörpulargänget lusta...

Återkommer garanterat!

/Gunnar

Någon sorts global lågkonjunktur för förstärkarbyggande känns det som lite faktiskt. Man ser inte lika mycket trafon, chassien, komponenter NOS-rör, frontpaneler och liknande på ebay längre. Ingen av de etablerade tillverkarna eller leverantörerna kommer med något direkt nytt i någon större utsträckning. Kolla vår gamla forumvärd GMF och ni hittar en och annan förstärkarbyggsats i skrotlådan: "Säljer för dåligt, ingen frågar efter dom". Sett det, gjort det, kan det: För många blev kanske rör och elektronikintresset <i>ett"] bygge och sedan inget mer.

Sven-Johan wrote:

Är det jag som är trött, disträ och stressad eller?

Vad har hänt med ljudbojen i allmänhet och rörsnacket i synnerhet?

Från att, i mina ögon, ha börjat väldigt kul och bra efter GMF-plankets död har det gått utför och den senaste "bortvaron" verkar definitivt ha tagit död på intresanta diskussioner. Eller har jag fel? Rätta mig i så fall?

Var är Sven W, Martin K, Sixten F och Knut H m.fl.? Varför är Alex, Johan, Gunnar, Lennart och Owe m.fl. bara sporadiskt här?

Är detta forums tid förbi för mig och dylika? Har ni/de dragit någon annanstans? I så fall vart då?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jag hakade på Planket ganska sent, och då kokade det av projekt och diskussioner (som ofta gick ganska heta.)

Någon hade en banal praktisk fråga, någon svarade, någon replikerade att "nej <i>så"] är det inte" och sen var tråden igång. På Bojen är det mer ordning i klassen där folk räcker upp handen och så, snarare diskussion än debatt. På gott och ont.

Jag gissar också att det fanns en uppbyggnadsfas för Plankets rörforum då de mer etablerade forummedlemmarna kände att de själva utvecklades som av att bygga upp FAQ och ta roller i en fri panel. En drivkraft i sig att ta en mer aktiv roll. Gjort det, kan det här också, det verkar även finnas en större konsensus nu vad gäller rör och ljud i allmänhet?

Kanske saknas det också ibland en lite mer ödmjuk attityd bland oss fyrtioplussare, för att nya intresserade skall våga ta en mer aktiv roll eller fråga något över huvud taget? Det kan vara en av förklaringarna till att man ganska ofta hittar rör(förstärkar)- och allmänt tekniskt relaterade musikelektronikfrågor som högtalarval på den allmänna musiker/musikdelen av forumet än här.

Jag är själv ganska dålig på att skapa trådar. Orsaker till det kan vara att jag är ganska självförsörjande på svar på frågor på den kunskapsnivå jag befinner mig. Ställs jag inför ett nytt problem vänder jag mig ofta direkt till resurser jag känner bredvid forumet.

Att utvärdera eller bygga något är oftast en inre resa i mitt fall, jag kan och har ofta ha svårt att se att detta skulle ha något värde för någon annan. Det innebär inte att jag tycker att något någon annan presenterar är banalt eller kanske trivialt som frågeställning. Så posta trådar, ingen fråga är för enkel, ingen nyhet för liten. För annars blir det liksom inget att delta i. I gengäld lovar jag att bättra mig på det området också[:)].

29 Sep 2008, 23:50
Profile ICQ WWW

Jag har varit synnerligen lågaktiv på rörfronten ett par år nu. Det märktes nog redan på GMF-Planket. Dels för att jag jobbar heltid med andra saker, dels för att det handlar mer om gitarrer i den egna verksamheten numera.
Man hinner liksom inte med allt man skulle önska.

Några andra rörforum hålls jag inte på direkt, förutom något sporadiskt inlägg på Diskant.
Jag har dock daglig koll på trafiken här, så helt "död" är jag inte.

/Sixten

30 Sep 2008, 00:09
Profile WWW

Kul att jag kunde få livstecken från er [:)]

Egentligen ska jag inte säga något [:I]. Jag är själv inte så aktiv här och har sjukt mycket både på det dagliga jobbet och med stärkararbeten (där kunderna tyvärr får lida av att få vänta länge).

Sedan tar gitarrspelandet mycket av mitt fokus nu, vilket är himla askul. Det senaste året har för mig varit som en passionerad nyförälskelse för att spela gitarr [:p]. De gamla deviserna att "övning ger färdighet" och att "den som inte övar varje dag, den blir aldrig riktigt bra" stämmer helt klart.

Men, för att inte kasta sten när man själv sitter i glashus, får jag väl återkomma med info om några stärkarprojekt så <u>kanske</u> det blir <u>lite</u> mer liv... [;)] Min egen blackface Fender Champ har jag ju lovat länge att återkomma om och kanske den Fender Bassmantopp som jag nu moddar åt en annan gitarrist-bojare kan vara intressant att vika ut... Ja, ja... det kommer säkert någon gång... [;)]

Och som sagt, det är väl det här (att spela gitarr) vi håller på med <u>egentligen</u>, eller...?... [;)]...:

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 Sep 2008, 08:14
Profile

Och som sagt, det är väl det här (att spela gitarr) vi håller på med <u>egentligen</u>, eller...?... [;)]...:

Jovisst.[:p]

Image

30 Sep 2008, 08:35
Profile

Har noterat samma sak Sven-Johan, men behöver egentligen bara gå till mig själv.

Det är diverse badrum, båt, hus som tar tid just nu. Och framför allt företaget jag är delägare i. Väldigt kul när det börjar snurra på med jobb (än så länge ser vi ingen lågkonjunktur) men det tar tid från hobbyverksamheterna...

Annars har jag en hel hög med planerade projekt, allt från att renovera min Philicorda-orgel (två manualer + baspedaler, helrör !) till att bygga om en Eminent I (hybrid rör/transistor) till gitarrstärk. Det sistnämnda projektet kommer helt klart att generera en hel del trådar, hoppas ha en lååång diskussion om hur man bäst bygger en flexibel preamp med få rör.

Annars har jag mest dåligt samvete för att jag inte skruvar till de sista sakerna i mitt optokopplarmonster, och därefter dokumenterar med ljud och bilder, det är säkert över ett år sedan jag lovade det, på gamla Planket-tiden...

Bara badrummet blir färdigt så...[:p]

Och ja, jag försöker få spelat mer gitarr också, det är det som är tanken med allt.[;)]

/Lennart

http://www.specter.se

30 Sep 2008, 08:36
Profile

Ja, allt sånt här går ju i vågor. Ibland plockar man ihop nåt kul, ibland lagar man nåt behjärtansvärt, ibland ids man svara på samma fråga som ställts tusen gånger, och det är mer sällan man själv har annat än quick-and-dirty frågor - eftersom man fått en del kunskap av er (och andra) under åren. Klart det blir mindre skrivet.

Men helt ärligt: själva LIVET är faktiskt viktigare. För mej är det oerhört mycket viktigare att ha en fungerande och innerlig relation med kvinnan i mitt liv än alla jobb och hobbies i världen. Relationer kräver mycket surt vardagsslit, mycket omsorg och energi. Jag har lärt mej nu vad som är viktigt i livet och lägger mycket tid där. Dumt? Kanske. Time will tell.

Det kanske förklarar min relativa frånvaro i alla fall :-)

hälsar /R (som kollar regelbundet ändå)

30 Sep 2008, 08:58
Profile

Så rätt. Ibland tar meckandet så mkt tid att man glömmer att öva. Kom loss med fler inspirerande bilder (och då menar jag inte bilder på Mullards och senapskondingar...)!!
/Gunnar

Image

30 Sep 2008, 09:08
Profile

För ett antal år sedan var det någon (woodstock ??) som påbörjade en totalrenovering av en vibrolux. Det var bilder varje vecka i den dagboken.

Mej veterligen kom aldrig slutet med, är det någon som kom ihåg detta??

Fenderfreak

30 Sep 2008, 09:27
Profile ICQ YIM WWW

"Jag förstår inte att alla tjatar om att det är så ont om tid - det kommer ju ny hela tiden", var det nån som sa för lite sen. Fast ju äldre man blir, ju mer uppenbart är det väl kanske varför det inte är riktigt på det viset.

Hur som helst, projekthyllan är knökad, men liksom för många andra här är det så mycket annat som ska byggas, vårdas och utvecklas. När vintermörkret lägrar sig hoppas jag dock titta in här med lite bilder och ljudfiler, med någon av mina pentod-marshalls eller kanske ett Revibe, alltid kul och nyttigt att få respons.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

30 Sep 2008, 10:08
Profile ICQ WWW

själv så håller jag på med uppstart av min egna första

Firma

ZvenAmps amplification

+ att jag har ca 20 diverse stärkare/pedaler på som måste repareras
därav torftigheten i planket ......

är föresten klar med gibson ga40 o den låter sjukt bra o den blir nog såld (fast jag ville behålla den [:(])
men den låter så bra med den som lirar på den

gibson -59 ES335
i hop med en ga40 -59 kan bara bli superbra[:D][:D][:p]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

30 Sep 2008, 12:13
Profile WWW

Firma

ZvenAmps amplification

Tjusigt. Kanske lämplig med <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> <s>Hobby</s> rörförstärkartekniker då... [;)][:)]

Hoppas vi får fortsäta ta del av dina "affärshemligheter" [;)][:p]

/Gunnar

30 Sep 2008, 13:20
Profile

Det är inte bara forum som dör. Också musikintresset kan göra det.

Varför?

<i>Kort svar: "]
Jag lärde mig aldrig spela Deep Purples Lazy.

<i>Lite utförligare svar:"]
Mitt musikintresse har helt enkelt tagit slut.
Jag spelar inte musik längre,
jag skriver inte musik längre,
jag lyssnar inte på musik längre,
jag går inte på konserter längre.
Jag berörs helt enkelt inte. Ett schema har upphört vara en skattkarta och det är likgiltigt om det är concertina, AlNiCo eller Rosewood. Eller POD.

Jag kollar bojen ibland men mer för de människor som man bekantat sig med där och inte för musikens eller förstärkarnas skull. Och visst har musikhobbyn gett mig mycket. T.ex. tinnitus.

Vi blev av med replokalen i somras och medan vi sökte ny så mognade insikten att musikintresset har inte funnits på länge men att det tagit en stund att godkänna faktum.

Så nu skall jag faktiskt sälja bort grejorna efter att min studiosession denna vecka är avklarad. Stereon och skivorna har jag redan burit bort för ett halvt år sedan.

I tiderna började man spela för att man hörde Deep Purples Lazy och ville nån gång kunna spela den. Nu är det dags att inse att man aldrig kommer att lära sig spela den. Ibland har man plockat upp gitarren i hopp om att det skall vara roligt igen, men nej. Det är bara tråkigt. Plink plonk.

Allt har sin tid.

30 Sep 2008, 19:22
Profile

Ocku wrote:

Det är inte bara forum som dör. Också musikintresset kan göra det.

Varför?

<i>Kort svar: "]
Jag lärde mig aldrig spela Deep Purples Lazy.

<i>Lite utförligare svar:"]
Mitt musikintresse har helt enkelt tagit slut.
Jag spelar inte musik längre,
jag skriver inte musik längre,
jag lyssnar inte på musik längre,
jag går inte på konserter längre.
Jag berörs helt enkelt inte. Ett schema har upphört vara en skattkarta och det är likgiltigt om det är concertina, AlNiCo eller Rosewood. Eller POD.

Jag kollar bojen ibland men mer för de människor som man bekantat sig med där och inte för musikens eller förstärkarnas skull. Och visst har musikhobbyn gett mig mycket. T.ex. tinnitus.

Vi blev av med replokalen i somras och medan vi sökte ny så mognade insikten att musikintresset har inte funnits på länge men att det tagit en stund att godkänna faktum.

Så nu skall jag faktiskt sälja bort grejorna efter att min studiosession denna vecka är avklarad. Stereon och skivorna har jag redan burit bort för ett halvt år sedan.

I tiderna började man spela för att man hörde Deep Purples Lazy och ville nån gång kunna spela den. Nu är det dags att inse att man aldrig kommer att lära sig spela den. Ibland har man plockat upp gitarren i hopp om att det skall vara roligt igen, men nej. Det är bara tråkigt. Plink plonk.

Allt har sin tid.
</font id="size1">
[:0][?] Usch vad tråkigt att det kan bli så...Själv kommer jag aldrig att sluta lira gitarr[^].
Jag skruvar i min Mesa periodvis och då kan det komma lite frågor om ditt och datt.
Annars fixar jag lite förstärkare då och då, blir mest rör/elytbyten biasjustering och smärre felsökningar.

/Pelle
Image<font size="1">www.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues
</font id="size1">

30 Sep 2008, 20:03
Profile YIM WWW

zven wrote:

Firma

ZvenAmps amplification

Tjusigt. Kanske lämplig med <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> <s>Hobby</s> rörförstärkartekniker då... [;)][:)]

Hoppas vi får fortsäta ta del av dina "affärshemligheter" [;)][:p]

/Gunnar
[:D][:D][:D]
hemlisar[?][?]
njae det är pga det gamla planket jag nu är där jag är o inte sviker jag det nya heller....

jag är frikostig med den lila info jag ligger inne med....
men det som just nu skulle uppskattas mest är nog ett besök av kevin o connor till nästa år.......[:p][:p][:p]
det skulle nog få fart på alla rävar igen särskilt mig...

jag är ju annars så himla slö på att berätta o printa ner mina moddningar byggen/renoveringar [:o)][:o)]

har ju tagit steget från att vara frågeställaren till att i bland kunna svara på frågor i stället..[:)]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

30 Sep 2008, 21:49
Profile WWW

Det är inte bara forum som dör. Också musikintresset kan göra det...

...I tiderna började man spela för att man hörde Deep Purples Lazy och ville nån gång kunna spela den. Nu är det dags att inse att man aldrig kommer att lära sig spela den...

...Allt har sin tid.
Hmmm... Himla dötråkigt för dig, är första tanken när jag läser detta, men förhoppningsvis har du andra saker i livet som inspirerar istället.

Själv har jag kommit in i samma oinspiration för att lyssna på musik. I alla fall sådan musik som förr inspirerade mig att spela. Nu är det mest jazz, opera, klassisk musik och till viss del heavy metal som jag gillar att lyssna på.

Däremot det egna spelandet är sjukt kul nu! När fingrarna bara flyter rätt av sig själva över halsen på min svarta 64:a Strata (som jag kallar den) och det kommer underbara ljud ur mina Fenderstärkare och det funkar ihop med de andra i bandet. Tja, bättre blir det inte [:p][:)]!

Mina Lazy är t.ex. Jimi Hendrix' Little Wing och Fire, men jag tänker nog snarare att någon gång, <u>när jag bara lägger tillräckligt med tid och fokus på det</u>, så lär jag mig även dem lika bra som jag idag kan Red House, så att folk skriker och tror att det är 1970... Jag ser fram mot när de gör det även för Fire...

Sven-Johan

Image

30 Sep 2008, 22:58
Profile

Jag gissar också att det fanns en uppbyggnadsfas för Plankets rörforum då de mer etablerade forummedlemmarna kände att de själva utvecklades som av att bygga upp FAQ och ta roller i en fri panel. En drivkraft i sig att ta en mer aktiv roll.

Kanske saknas det också ibland en lite mer ödmjuk attityd bland oss fyrtioplussare, för att nya intresserade skall våga ta en mer aktiv roll eller fråga något över huvud taget?

Ligger mycket i detta. Men det blir ju som det blir. Ett forum kan ha nybyggaranda. Sen vad tiden lider blir "järngänget" jätteduktigt på olika vis och fungerar mer och mer med sina mer eller mindre outtalade koncensus lätt utestängande och ibland, säkert helt oavsiktligt, till och med lätt förtryckande mot new-comers. Men det är egentligen ganska naturligt - vi är alla olika i fråga om grad av generositet och ödmjukhet. Jag har själv som icke-pulare ställt mina dumma frågor här och ibland fått svar, ibland inte. Men det stör inte. Jag är en gammal stöt som kan ta´t, he he. I det långa loppet har jag lärt en massa på planket och här, lärt känna trevliga gubbar och köpt deras förstärkare och deras moddningar. Mycket utbyte faktiskt...

Som kommentar till Ocku vill jag hålla med och säga att det inte behöver vara så dramatiskt, allt har sin tid osv. MEN man kan aldrig veta - i bland är ett helt utsläckt intresse själva förutsättningen för att sen drabbas på allvar av nåt nytt. Musikaliskt eller annat. Lycka till [:)]

01 Oct 2008, 08:15
Profile

...Kanske saknas det också ibland en lite mer ödmjuk attityd bland oss fyrtioplussare, för att nya intresserade skall våga ta en mer aktiv roll eller fråga något över huvud taget? Det kan vara en av förklaringarna till att man ganska ofta hittar rör(förstärkar)- och allmänt tekniskt relaterade musikelektronikfrågor som högtalarval på den allmänna musiker/musikdelen av forumet än här...
Hmmm... Är det så?

Om det är som du säger att det behövs en "mer ödmjuk attityd bland oss fyrtioplussare" VILL jag verkligen åtgärda det för min del. Frågan är bara vad jag/vi ska göra för att det ska bli så och vad som är en ödmjuk attityd. Jag trodde att jag visste det och att jag har det... [:I]

Jag är nog lite bränd efter diskussionen på Diskant som jag var inblandad i, där jag kanske blev den som ansågs som negativ och sur och konservativ [V]. Detta när jag tycker att det jag tvärtom var ute efter var en mer positiv anda, mer ödmjukhet, mer respekt och mindre förnedrande av andra... När jag i efterhand har läst mina inlägg i den tråden, kan jag dessutom ändå bara tycka att jag står för det jag skrev (och att jag höll med personer som t.ex. "stackare")...

Så jag är faktiskt lite undrande om en del saker om hur jag/man ska/bör bete mig/sig... [:I]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Oct 2008, 11:13
Profile

för min del har jag jobbat på huset sen i maj, och har mkt jobb kvar.

Tycker att en sak som drabbar alla forum förr eller senare är att samma frågor tuggas om i all evighet - vet inte om det kan vara en del av problemet här. Sen är det väl så att "mina" frågor inte kommer upp så ofta, jag är ju mest intresserad av gamla rör och gamla marshalltoppar, vilket kanske inte är det bredaste ämnet, och har inte den bredaste fan-skaran heller här.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

01 Oct 2008, 11:59
Profile WWW

Eftersom det är OT i denna tråd får man väl drälla iväg lite...?

Äh, man får nog acceptera att det blir en viss jargong hur ödmjuk man än försöker vara. Även ödmjukhet och respektfullhet är en slags jargong som en del säkert kan tycka är hämmande. Och visst är det så att det (även här) blir en slags tysta överenskommelser om vilkas åsikter som äger särskild legtimitet och status, något som man som ny besökare upptäcker efter en tid på ett forum. Är man lite småkaxig är det lätt hänt att man får sig en eller annan knäpp på näsan, kankse för att de som varit där en tid vill "testa" vad någon går för. Antingen tar man det och argumenterar vidare sakligt, eller så ruttnar man direkt och drar vidare. Annars tycker jag att alla ny välkomnas här med väldigt öppna armar, även om man gör entré med triviala frågor.

Fördelen med Bojen är att det tillåts olika kompetenser, erfarenheter och åsikter. Och många arbetar med rörförstärkeri utifrån väldigt olika ljudideal, behov, musiksmak osv. Det är såå kul!

Jag har som sagt varit en del på Metro Forum. Där finns Gud (J. Marshall), Jesus George och ett antal upphöjda kloka lärjungar (hoppas ingen religiös tar illa upp av liknelsen, den är inte ägnad att ringakta vår kristna värdergund eller dess representanter). Vi andra är väl mest pladdrande pöbel som bränner oss på lödkolven då och då. Jag har inget problem med det, men störs när rena felaktigheter endast kan tillrättaläggas om man då är Jesus eller lärjunge.

Kanske är vi här i Sverige inte lika överdrivet respektfulla mot "överhet" utan har ett öppnare diskussionsklimat och tränas i en mer kritisk attityd. Jag hoppas det och vill gärna bidra till det här! Däför kastar jag mig även ut helt ogenerat och frågar om sådana saker där jag "avslöjar" mina bristande kunsakper och erfarenheter.

En diskussion om huruvida senpaskondingar låter bättre än nya kondingar, eller om det funkar lika bra med billiga plastgrejor från typ Elfa, skulle på t.ex. Metro Forum inte vara möjlig. Man skulle närmast bli hänvisad till ett besök på psykakuten...

/Gunnar

01 Oct 2008, 12:21
Profile

En diskussion om huruvida senpaskondingar låter bättre än nya kondingar, eller om det funkar lika bra med billiga plastgrejor från typ Elfa, skulle på t.ex. Metro Forum inte vara möjlig. Man skulle närmast bli hänvisad till ett besök på psykakuten...

Säljer dom kondingar där? Vilken sort? [8D]

01 Oct 2008, 12:38
Profile
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next