|
|
Page 1 of 1
|
[ 19 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Tips inför AC30-projekt
Går och lurar på ett AC30-bygge åt en kompis. Kravet/önskemålet är en topp, ej kombo. Den ska förstås komma så nära en klassisk AC30 som möjligt i sound och feeling (oops!). Det behövs inget reverb eller vibrato eller annat jox. Men jag tror att både en top-boost-kanal och en EF86-kanal vore festligt/användbart här, eller? Tänkte utgå från ett lämpligt kit, men plocka i de bästa delarna jag kan hitta (inte minst trafos då). Jag kan inte AC30 så bra. Få stärkare tycks mer omgärdade av myter. Vad skiljer egentligen en Matchless DC30 från en AC30? Hur nära kan man komma med t.ex. en Ceriatone DC30? Ett annat intressant alternativ är att utgå från Webers 6D30. Vad är avgörande skillnader i den kretsen mot en AC30? http://www.ceriatone.com/productSubPages/Muchle$$DC30/Muchle$$DC30.htmhttps://taweber.powweb.com/store/6d30_schem.jpgVad är kritiskt och viktigt för ett lyckat AC30-projekt? Spänningar (finns det en B+ sweet spot här)? Hur stor skillnad är det mellan GZ34 eller dioder i en sådan krets? Att högtalarna är en oerhört viktig del av AC30-soundet är självklart. Vi kan lämna den biten därhän så länge. Skjut gärna in lite tips, förslag på lämpliga grejor, råd och synpunkter! /Gunnar
|
| 03 Sep 2008, 16:35 |
|
 |
|
pafal
|
En tanke är ventilation, gärne fläkt.
//Patrik
|
| 03 Sep 2008, 16:44 |
|
 |
|
woodstock
|
Med tanke på dina tidigare eskapader kring Ken Fishers designer kanske en Trainwreck Liverpool kunde vara ett alternativ ? I praktiken en Top boost brilliantkanal. Då förlorar du i och för sig EF86-kanalen men det kanske går att leva med.
Trafon är viktiga, med en tre fyra olika tillverkares redan i orginalen är det lätt inse....
320, kanske 330-350 vdc
Likriktarrör eller dioder mindre viktigt om spänningarna ändå ligger på rimliga nivåer
Filtrering! (Men hur mycket?)
DC30 är i praktiken en AC30/4 med top boost istället för vib/trem på 12AX7kanalen och en mer avancerad brilliantswitch på EF86kanalen, och "loop", master osv.
|
| 03 Sep 2008, 18:23 |
|
 |
|
Izzy
|
woodstock wrote: Med tanke på dina tidigare eskapader kring Ken Fishers designer kanske en Trainwreck Liverpool kunde vara ett alternativ ? I praktiken en Top boost brilliantkanal. Då förlorar du i och för sig EF86-kanalen men det kanske går att leva med.
Trafon är viktiga, med en tre fyra olika tillverkares redan i orginalen är det lätt inse....
320, kanske 330-350 vdc
Likriktarrör eller dioder mindre viktigt om spänningarna ändå ligger på rimliga nivåer
Filtrering! (Men hur mycket?)
DC30 är i praktiken en AC30/4 med top boost istället för vib/trem på 12AX7kanalen och en mer avancerad brilliantswitch på EF86kanalen, och "loop", master osv.
Men visst är det så att vissa AC30-modeller körde med EF86 på någon kanal? Har för mig sett sådant schema, men hittar inte det nu. Hm, behöver förstås veta mer om vad kompisen menar med typiskt AC30-sound. Jag tänker ju själv ett klart, klingande, rätt rent ljud med en speciell briljans i. Men det är kanske inte top-boost-soundet utan just en schysst EF86-kanal som ger detta? (Avslöjar ogenerat min okunnighet här...) /G
|
| 03 Sep 2008, 19:06 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Hej! Jag har haft en Ceriatone DC30 i ett drygt år nu. Nättrafon är Ceriatones egen, och nästan allt annat är utbytt. Jag hade originaltrafon i först men sedan prövade jag mig fram. En sak åt gången. För tillfället har jag Matchless originalutgångstrafo samt drosslan på 41 H (med min mätare mätt) Ceriatones egen drossla var 11H. Du får dem från westlabs.com Om du ger dig in på ett Ceriatone-kit och vill ha det bra får du byta alla lyter och kopplingskondingar ( t ex senap med små bokstäver, Mallory 150 serien låter också någorlunda). <u><b>Alla</b></u> kondingar i min hade nämligen någon billig magnetisk metall. De driftade dessutom mycket när stärkaren gick het. Samma byteslinje gäller för övrigt pottarna vilka är "susande" Alpha. Välj 2W:s PEC eller Clarostat. Åtminstone 1M bör bytas för att det skall likna originalet som för övrigt var den första riktiga "boutique"-stärkaren. Ett par andra fel har Lyle Caldwell (en Vox-guru) hittat här: http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=34755&highlight=ceriatoneSlutstegsrör fantastiska (10 000 h) och billiga ryska <b>6p14p-EB </b> (kom ihåg slutändelsen -EB el EV, kolla gärna med Matchless-ägare, de originalstärkare jag har sett i Finland har haft dem), förstegsrör givetvis NOS efter egen smak och stil. Nu får jag skrivkramp, men återkommer gärna. Lycka till! Det finns alltid flere sätt än ett. Åsså kåstar det förståsss In abstracto, in concreto
|
| 03 Sep 2008, 19:26 |
|
 |
|
woodstock
|
Izzy wrote: [ Men visst är det så att vissa AC30-modeller körde med EF86 på någon kanal? Har för mig sett sådant schema, men hittar inte det nu.
Hm, behöver förstås veta mer om vad kompisen menar med typiskt AC30-sound. Jag tänker ju själv ett klart, klingande, rätt rent ljud med en speciell briljans i. Men det är kanske inte top-boost-soundet utan just en schysst EF86-kanal som ger detta? (Avslöjar ogenerat min okunnighet här...)
/G
De första AC30 hade en EF86 kanal och en (trött) vib/tremkanal, som en fetare AC15 med bara en tolva. Två ingångar per kanal ger fyra, AC30/4. Trassel med EF86:or redan då kanske (?), i vilket fall gav en dubbeltriod istället rum för ytterligare en kanal, = sex ingångar = AC30/6, som senare utvecklades till AC30/6 top boost. AC30-ljud? Glöm inte slutsteget!
|
| 03 Sep 2008, 20:15 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
DC30; Topboostkanal och en EF86-kanal med bara en tonratt med olika kopplingskondingar och volymratt. Dirty kan mkt om dessa och jag tror du kan få tag i trafos via honom. http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm -- sök på DC30! Trainwreck; Det är Trainwreck Rocket som är Fischers version på AC30. Den har dock enbart en Topboost-kanal. Det finns en hel del info samt schema på http://www.ampgarage.com -- många säger att det är en väldigt ren stärkare. (Ack så subjektivt, dock... [;)]) AC30; http://blueguitar.org/schems.htm#Voxhttp://www.bnv-gz.de/~ooehmann/dexer.php?d=voxKör hårt! [:D] /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 03 Sep 2008, 20:41 |
|
 |
|
maglemer
|
Låt dig inte förskräckas av EF86-problematiken. För det första är det förstås mycket mindre risk för mikrofoni då det handlar om en topp i s f combo, och för det andra kan man gardera genom att använda E80F, som elekriskt sett är näst intill identiskt, men ett stabilare rör och dessutom av långlivstyp. Eller så kör man med 6SJ7, som ju går att hitta billigt: ett par nävar såna, och du lär få många av god kvalitet. Eller varför inte 6AU6/EF94? Lite mer gain på köpet, och ett rör som man hittar i drivor. .. hälsar ett pentodfreak. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhope
|
| 03 Sep 2008, 21:15 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hmm... Jag tar mig friheten att ännu en gång citera mig själv (navelskåderi eller... [;)]).
Även detta är inlägg som jag gjorde några gånger på GMF-Rör-planket. Detta svarar på några av frågorna och ger nog lite kul kringinformation (även om DC30).
Gunnar! Detta kan vi prata vidare om när vi träffas. Jag har även bättre scheman på Matchless DC30 som du då kan få.
De allra första AC30 som kom 1959 var egentligen förstärkare som i sin kretslösning var i princip exakt lika AC15 som funnits tidigare. AC30 fick en kraftigare nätdel och två slutrör ytterligare, jämfört med AC15. Dessa AC30 (och även då AC15) har bara två kanaler, varav den ena heter NORMAL och den andra VIB/TREM. Troligen var det NORMAL-kanalen som användes mest av flest musikanter. Varje kanal har två ingångsjack, så dessa AC30 kallas ibland för fyra-ingångars-AC30 och heter egentligen AC30/4.
NORMAL-kanalen har ett EF86-rör som första och enda förstärkarsteg före fasvändarsteget. De har inga direkta tonkontroller utan bara en omkopplare (BRILLIANCE ON/OFF) som växlar mellan två olika kondensatorer, så att i OFF-läget är ljudåtergivningen ganska rak i frekvensgången och i ON-läget finns bara diskant och övre mellanregister kvar. De har även en ratt som heter TOP CUT. Denna minskar diskant för båda kanalerna när man vrider upp den.
Som kuriosa kan nämnas att Dick Denney hos J.M.I. (Jennings Musical Industries, som tillverkade bl.a. de Engelska VOX-produkterna), som designade både AC15 och AC30, tycker att deras karaktäristiska ljud kommer framförallt av EF86 i förförstärkaren, EL84 i slutsteget, att slutstegsrören har gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias) och att det inte finns någon negativ återkoppling.
Vidare kuriosa är att den ena kanalen i en MATCHLESS C30 (och DC30) är i sin kretslösning nästan exakt som en AC30/4, med EF86 och allt. MATCHLESS har dock i stället för omkopplaren BRILLIANCE ON/OFF, med sina två lägen, en sexlägesomkopplare där de två ytterlägena motsvarar VOX:ens enda två lägen. Den andra kanalen i MATCHLESS C30 är nästan exakt som BRIGHT-kanalen på en AC30 TOP BOOST (se nedan). Båda kanalerna i C30 har dock en 180pF-Bright-kondensator över volymkontrollerna som inte finns i AC30.
AC30/4 användes förståss inte bara till gitarr, utan även till bl.a. orgel och bas. Framförallt bas gör ju att hela stärkaren vibrerar rätt mycket. Dessa vibrationer ledde till att EF86:an, efter ett tags spelande fick en allt för stor egenmikrofoni som ställde till problem. J.M.I. och Dick Denney löste då detta problem genom att göra en ny design där EF86:an byttes mot ett ECC83 (12AX7, 7025). Eftersom man använde bara ena halvan av ECC83:an (som består av två trioder) per kanal så fick man en halva över i röret, och gjorde därför en kanal, med två ingångsjack, ytterligare. Nu fick AC30 alltså sex ingångsjack och fick namnet AC30/6. De tre kanalerna heter BRIGHT, NORMAL och VIB/TREM. Året var 1960.
Ett halvt ECC83 har mycket lägre förstärkning än ett EF86. Tonen som pentoden EF86 ger är också annorlunda än tonen som en halva av dubbeltrioden ECC83 ger. På AC30/6 fanns heller inte omkopplaren för BRILLIANCE ON/OFF. Detta gjorde att många musiker (framförallt gitarrister) tyckte att AC30/6 hade för lite diskant jämfört med vad AC30/4 hade. (Min egen gissning är att en orsak till detta att EF86-kretsen ger bl.a. mer övertoner). J.M.I. löste snart detta genom att tillverka tre olika modeller av AC30, NORMAL, TREBLE och BASS.
TREBLE-modellen skiljer sig mest mot de båda andra. Den har på alla kanaler en krets kring volymkontrollerna som gör att diskanten går igenom förstärkaren starkare än övriga frekvenser. Kopplingskondensatorerna på alla kanaler har lägre kapacitans så att lägre frekvenser inte förstärks lika mycket som högre. BRIGHT-kanalens förstärkarstegs katodmotstånd har en avkopplingskondensator som gör att rörets förstärkning är mycket högre på höga frekvenser än på låga. (J.M.I. kallade faktiskt denna kretslösning för TOP BOOST trotts att det inte är denna som blivit känd under det namnet.)
Som alla proffesionella förstärkartillverkare måste göra så lyssnade även J.M.I. på vad musiker önskade. Hank Marvin och killarna i The Shadows, som nu hade provspelat Fender Twin, ville gärna att AC30:n skulle ha tonkontroller på samma sätt som Fendern. Dick Denney och J.M.I gjorde då 1961 en tonkontroll-krets som man, antingen i efterhand eller på fabrik, kunde komplettera BRIGHT-kanalen på sin AC30 med. J.M.I kallade denna krets för "Brilliance Unit" och modifieringen för "VOX Top Boost Mod". Tonkontrollerna, som är BASS och TREBLE, placerades mitt på baksidan av förstärkaren, strax under den vanliga kontrollpanelen, i ett hål som sågades upp. Denna lösning kallas ibland för "Add-On-Top-Boost".
TOP-BOOST-kretsen med sina tonkontroller finns enbart på BRIGHT-kanalen. Den har ett extra rör (ECC83/12AX7/7025) och ger därför även bl.a. en rejäl förstärkningsökning. Tonkontrollernas lösning har vissa likheter med de konventionella Marshall- och Fenderkontrollerna men ger en ännu större minskning av mellanregistret. TREBLE-kontrollen påverkar dessutom inte lika långt ner i frekvens som hos Marshall och Fender. Tonkontrollerna gör förståss att BRIGHT-kanalen kan låta rätt annorlunda mot de andra kanalerna och mot AC30 utan TOP BOOST. Det extra röret gör att stärkaren kan distorera i fler steg och kanske med ett mer komplext ljud.
1964 kom så den AC30 TOP BOOST där det extra röret är inbyggt i förstärkaren "på riktigt" och tonkontrollerna sitter tillsammans med de andra kontrollerna på kontrollpanelen. Det är nog denna modell som vi oftast menar när vi pratar om VOX AC30 TOP BOOST.
Hoppas detta ger lite svar på frågan. Informationen har jag, utöver ur min egen erfarenhet av VOX:ar, hämtat i dels i schemana för de olika förstärkarna och dels i boken "The VOX Story" av David Petersen och Dick Denney."
| 04 Sep 2008, 09:48 |
|
 |
|
Izzy
|
Tack för alla goda tips och synpunkter. Här får det bli lite studier tror jag. Bra schema-bank Tom-Andrew! Här fanns ju bl.a. ett snyggt schema för EF86-kanalen. Även om det finns problem förknippad med den känns det lite spännande att försöka få till en sådan kanal, ev. med något av de rör som maglemer föreslår. http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC30-4_EF86_Redrawn.pdfTonebuddy - var det <u>något</u> i Ceriatone-kitet som var bra? Har du deras kab och chassi? Kortet? Om man ändå vill köra andra trafos och byta en del komponenter kanske det blir billigare att starta med ett Weber-kit. Ca 500 dollar utan trafos etc. Och kaben verkar vara mer AC30-inspirerad än Matchless (en ren smaksak förstås). EDIT: postade innan jag såg ditt inlägg SJ. Tack för matnyttigheterna! /Gunnar
|
| 04 Sep 2008, 09:50 |
|
 |
|
Izzy
|
Bara en fråga till så länge. Stort fokus lägger vi ju här på förstegets olika varianter. Men är det några avgörande skillnader i slutsteget på AC30:ans olika varianter och även i jämförelse med DC30 och liknande ripp offs (får man säga så [B)]). Filtreringen? /Gunnar
|
| 04 Sep 2008, 09:58 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Sabla Gunnar [:(!][;)]!
Jag behöver lägga min tid på jobbet och så tar du upp en så intressant tråd. Grrrrrrrrr... [;)]
Glättningen har högre kapacitans i DC30 än i AC30. Detta påverkar ljudet (och brummet) en del, men vad man gillar är en smaksak.
Kolla på schemana. Allt framgår där. Jag ska försöka komma ihåg att mejla de tydligare DC30-schemana till dig.
Kolla även på hur kanalerna är sammanmixade och hur fasvändaren ser ut. Det är också en viktig del av ljudet.
Klart du ska ha en EF86-kanal á la DC30! Ger ett mycket intressant och bra ljud, tycker jag. DC30:ns lösning är överhuvud taget bra tycker jag.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 04 Sep 2008, 10:49 |
|
 |
|
gammelnalle
|
läs gärna vad Tone Lizard skriver.... http://tone-lizard.com/Vox_Myths.htmhmmmm... b
|
| 04 Sep 2008, 10:55 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Och här, som defintivt är intressant: http://www.geocities.com/vintage325/topboost.html eller http://blueguitar.org/new/articles/other/topboost.pdfPersonligen gillar jag nog ljudet bättre med tonkontrollkretsen utan "felet" som det där pratas om, men det är ju jag det... Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 04 Sep 2008, 11:27 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Izzy,
Vad som var bra? Det mesta sviktade faktiskt när man spelade på normal ljudvolym. Det verkade som den var gjord för tysst hysch-hysch spel i sovrummet. Då lät den någorlunda. Som en Peavey Classic 30 ungefär.
Jag har aluminiumchassit, men inte deras cab. Chassit är bra, men inte anpassat för t ex originalutgångstrafon. Nättrafon är tyst och fin.
Kortet är någon sorts fet plast, jag tror nog det håller.
Skulle jag beställa en DC30 från Ceriatone idag, då skulle det bli ett kit utan transformatorer. Sen byte av samtliga lyter, kopplingskondingar och en hel del motstånd. Synd att Metroamp inte säljer DC30 kits. Då skulle kanske innehållet också motsvara originalet.
Men jaa e´ int´ bitter, det blev dock dyrt för mig..
In abstracto, in concreto
|
| 04 Sep 2008, 14:13 |
|
 |
|
Izzy
|
Tonebuddy wrote: Izzy,
Vad som var bra? Det mesta sviktade faktiskt när man spelade på normal ljudvolym. Det verkade som den var gjord för tysst hysch-hysch spel i sovrummet. Då lät den någorlunda. Som en Peavey Classic 30 ungefär.
Jag har aluminiumchassit, men inte deras cab. Chassit är bra, men inte anpassat för t ex originalutgångstrafon. Nättrafon är tyst och fin.
Kortet är någon sorts fet plast, jag tror nog det håller.
Skulle jag beställa en DC30 från Ceriatone idag, då skulle det bli ett kit utan transformatorer. Sen byte av samtliga lyter, kopplingskondingar och en hel del motstånd. Synd att Metroamp inte säljer DC30 kits. Då skulle kanske innehållet också motsvara originalet.
Men jaa e´ int´ bitter, det blev dock dyrt för mig..
Hupp [:0] Jag trodde Ceriatone körde med Mallory 150 osv? Men det är intressant att du också tycker att andra elektrolyter gjorde så stor skillnad. Nåja, komponenter är ju en mindre kostnad här, om man avstår från äkta mustarder. Det får väl bli Sozo Premium eller något sådant (utan att vilja dra igång den tråden igen... [;)] Och bra lyter är ju lätt att hitta till ok pris. Trafos tänker jag definitivt inte kompromissa med i alla fall. Köper man grundkit från Weber istället kan man ju nyttja deras hyggliga priser på Mercury. Dock är MM:s Vox-trafos svindyra, typ 200 dollar för både OT och PT... TAD har alternativ och jag har alltid fått bra grejor från dem. http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=1166To be continued... /G
|
| 04 Sep 2008, 17:09 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Ceriatone/Mallory..
Min kom med Orange drops, jag kommer inte nu ihåg sifferkoden men det var nog polyesterfilm. Diskant med ispiggar! De fick gå...
Lyterna idag är Sprague på turretboarden och Fischer&Tausch i filterdelen.
Rätt drossla gjorde faktiskt susen. Och utgångstrafon verkade ge ett fastare lägre mellanregister som Ceriatone helt saknade. Lät större helt enkelt på klart ljud utan förlora Vox-"sprillet" i diskanten.
Ge pedal!
|
| 04 Sep 2008, 19:35 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
På förekommen anledning...
I sommras bytte jag utgångstrafon och drosseln i en VOX AC30 reissue (Special Edition-modellen tror jag att det var). Den hade original Drake-transformatorer som väl måste anses var ett hyffsat fabrikat och har använts av bl.a. Marshall...
Nu fick stärkaren Mercury Magnetics-grejer och jag bara säger det: Skillnaden i ljud var VÄLDIGT STOR! Kunden tyckte att det blev sjukt mycket bättre.
|
| 05 Sep 2008, 08:41 |
|
 |
|
woodstock
|
Sven-Johan wrote: På förekommen anledning...
I sommras bytte jag utgångstrafon och drosseln i en VOX AC30 reissue (Special Edition-modellen tror jag att det var). Den hade original Drake-transformatorer som väl måste anses var ett hyffsat fabrikat och har använts av bl.a. Marshall...
Nu fick stärkaren Mercury Magnetics-grejer och jag bara säger det: Skillnaden i ljud var VÄLDIGT STOR! Kunden tyckte att det blev sjukt mycket bättre.
MM kan ofta (men långt ifrån alltid!) upplevas som just sjukt mycket bättre[:)]
|
| 05 Sep 2008, 08:55 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 19 posts ] |
|