View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 23:51

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Hagström 210 - skräpdist..moddförslag? 
Author Message

Post Hagström 210 - skräpdist..moddförslag?
Halloj pulers.

Hagström 210
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Hag210.jpg

är ju en kul sak - men den låter rätt trist i original.
Hyggligt varmt och rent upp till en gräns (70-80% av maxvolym) där det - precis som i 310:an - börjar låta trist.

ANta att man moddar ingången till "modernt" snitt (68K/1M) samt drar ner förstärkningen i ingången till standard Fendervärden - 100K Ra, 1,5K Rk och kanske 2-10uF som Ck.

Sen såklart mindre kopplingskondingar mellan stegen, så har man en annan karaktär på saker och ting.

Men sen...vad göra? Finns det mer att hämta i den designen egentligen?

Ni som moddat såna här - har ni några tips?

Hälsar /R

21 Aug 2008, 13:19
Profile

Halloj pulers.

Hagström 210
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Hag210.jpg

är ju en kul sak - men den låter rätt trist i original.
Hyggligt varmt och rent upp till en gräns (70-80% av maxvolym) där det - precis som i 310:an - börjar låta trist.

ANta att man moddar ingången till "modernt" snitt (68K/1M) samt drar ner förstärkningen i ingången till standard Fendervärden - 100K Ra, 1,5K Rk och kanske 2-10uF som Ck.

Sen såklart mindre kopplingskondingar mellan stegen, så har man en annan karaktär på saker och ting.

Men sen...vad göra? Finns det mer att hämta i den designen egentligen?

Ni som moddat såna här - har ni några tips?

Hälsar /R

Ove Radioman moddade en 310 för en god vän till mig med ungefär de sakerna du nämner (om jag fått rätt info), dvs en treligare ingångslösning.

Med kompisens gamla Höfner ("stratta" från -63) låter det riktigt bra på fullt blås. Däremot, med humbuckermikar låter det inte så bra. Bumligt och sprucket, för stark insignal helt enkelt. Man kan sänka volymen, ja...[:o)]

Om Ove läser kanske han kan kommentera?

/Lennart

http://www.specter.se

21 Aug 2008, 13:58
Profile

Ja slutsteget ser väl ut som på en 310:a och det är som du märkt inget vidare när ljudet spricker upp. Dessutom går ju inte röret, en triod och dubbelpentod ECLL800, att få tag på knappt. I alla fall inte till rimligt pris.
Jag har ett förslag till ombyggnad av slutsteget med pris på min hemsida. Även schema på den ombyggnad jag gjorde på min egna pjäs. Jag har själv byggt det med 2 stycken ECL86 och ett riktigt fasvändarförsteg. Det blir dock överkomligare med ECL82 och dessutom tillverkas ju de rören fortfarande. Jag kommer ev. att bygga om en 310 senare i höst med denna modd.
Titta gärna också på Sixten Forséns hemsida för tips. Det var där jag först fick inspiration till mitt egna bygge. [:)] http://hem.passagen.se/awe/hagstromsv310.htm Han är ju också en gammal plankare som kanske hänger här nu?
Du fixar väl själv Ballz, så nu har du lite tips i alla fall.
Det absolut första du skall börja med är att byta kondingar i signalkedjan. De är dåliga och ljudet blir bättre av bara den åtgärden.

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

21 Aug 2008, 14:12
Profile WWW

Lite mindre bas genom stegen och se över anodspänningen på premprören. När den börjar sjunka under 180V börjar det låta trist och bluddrigt.

21 Aug 2008, 23:05
Profile

Denna förstärkare har inget givet skimmer över sig, ens efter totalrenovering i orginalklass, tyvärr. Den är tämligen tråkig, även med perfekta komponenter i, bara så alla vet !

Kan man inte göra det själv eller vill ha "något annat" än kompisen så är det bara att ge upp om man inte själv är en rörpulare. [:)]
Eller så pyntar man mig eller ev. annan idiot som gör ett ombygge av slutsteget. Helst också byte av högtalarelementet. Då är snart Bryan May närvarande [:p] . Ni är allihop välkomna hem till mig med era gitarrer för test av den ombyggnad jag gjorde [:D] Alla gillar ... inte ett öga är torrt [8D]. Du får något annat men inte det billigaste som t.ex Laney aller andra tillhandahåller .... med röd lysdiod under röret för att alla skall se att även ett ECC83 kan ge glöd ifrån sig. (senaste nya LV200 från Laney)
Som alla rörpulare vet, ett ecc83 är inte mycket för värden att skryta med inom rörbranchen, vad det gäller varm synlig glöd och den upphetsningen det ev. kan ge. Laneys exempel på detta är att luras tycker jag.[8)] Även om röret används i en tam koppling som varken gör bu eller bä (Laneys senaste LV200)

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

21 Aug 2008, 23:47
Profile WWW

Här kommer mitt förslag: efter du fixsat första steget till "modernt" skulle jag lägga energin på andra steget.
Flytta EQn till efter andra steget och eventuellt sänk vädret på signankondingen där. Byt dom två anode motstånden till ett 100K, ändra katodmotståndet till 1K och konding på 1-2,2 uf,eventuellt sätt in en master efter EQn om du har någonstans att sätta den eller alt en trimpot som du juserar till där du tycker stärkan låter bäst.
När du väl flytta EQn så behöver du nog gå ner i värde på signalkondingen efter första steget till 4,7-22n beronde på vad man gillar.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

22 Aug 2008, 00:11
Profile

Ska rota lite med detta i helgen, så får vi se. Kanske blir det en oktalrörs-enpetare av det istället.

Tack för tips! Och ja, TRÅKIGT är precis rätt beskrivning av ljudet i original. Precis bara...tråkigt.

Edit: nä, jag river nog ut inkråmet och gör nåt roligare av den.

Ska försöka klämma in ett EF86 + ECC83+ 2xEL84. Burklytarna väck (montera mindre såna på undersidan), så blir det plats för rör och större utg.trafo på ovansidan. Blir i så fall en Matchless/Vox-inspirerad sak med hi/low ingång, volymkontroll och 6-stegs tonkontroll. Övrig hårdvara inkl frontpanel etc återanvänds :-)

*funderar vidare*

/R

22 Aug 2008, 09:08
Profile

Jag behöll slutsteget i en 310 och gjorde en brutal metallstärkare av preampen, låter hur fett som helst. 10watt på fullt blås[:p]
Fast när slutröret är slut blir det ju problem[B)]

28 Aug 2008, 11:56
Profile

Nåja, jag har nåra såna liggande, både beg och NOS,, men jag sparar dom nog till mina polares 310:or (och min egen). Kul tips annars [:D]

28 Aug 2008, 12:52
Profile

Måste ju lossa dom multipla chassijordarna om man ska ha mycket gain i preampen annars blir det en brummaskin. [;)]

28 Aug 2008, 13:33
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]